Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:33:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 15:31:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:21:48
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Frank 123
Vandaag om 15:21:13
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 14:58:44
Yamorc 7001 dood door Dirk
Vandaag om 14:55:16
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
Vandaag om 14:51:13
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 14:50:13
Goede wensen voor 2026 door DJV
Vandaag om 14:33:01
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
Vandaag om 14:14:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 13:42:59
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 13:32:09
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:58:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:37:13
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 12:35:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door gdh
Vandaag om 12:16:48
foto's van "Nederlandse" Tds'en door Wies
Vandaag om 11:52:20
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:46:27
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Jos B.
Vandaag om 11:40:33
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 11:14:41
Modelwensen 2026 door Forever Rocofan
Vandaag om 11:05:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:40:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 09:47:09
Aansluiting Bezetmelding door BramFokke
24 December 2025, 22:52:09
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
24 December 2025, 22:09:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
24 December 2025, 21:50:22
Japanse 2C2, 4-6-4, Hudson locomotieven in vele schalen. door sncf231e
24 December 2025, 21:02:29
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
24 December 2025, 20:59:57
  

Auteur Topic: Ontsporing Utrecht<>Woerden 23-03-2009  (gelezen 8418 keer)

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
« Reactie #30 Gepost op: 24 March 2009, 15:24:48 »
Als ik het zo eens lees, komt er veel klagen en azijnpissen¹ bij dit onderwerp kijken.
Mag ik er even tussendoor met wat positiefs?
De dienstregeling op Woerden-Leiden is al de hele dag ontregelt, en de trein die ik normaal nèt mis (half uur wachten op een bewolkt en tochterig Alphen a/d Rijn) stond nu nog te wachten op een vertraagde tegentrein. Dus ik was een half uur eerder thuis! Tot zover heb ik er alleen nog maar voordeel van gehad...

MVG, Robin

¹ Staat (nog) niet in de Van Dale... Is azijnpissen het woord wat het "swaffelen" van 2009 moet worden?
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 872
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
« Reactie #31 Gepost op: 24 March 2009, 16:16:42 »
@Robin..

elk nadeel hep z'n voordeel

(C) Cruijf ....
OpenDCC fan

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
« Reactie #32 Gepost op: 24 March 2009, 16:19:21 »
Tja... Ik dacht nog "zal ik het erbij zetten?"
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
« Reactie #33 Gepost op: 24 March 2009, 21:50:43 »
@mDDM

De spoorwegveiligheid is juist de laatste jaren veel strenger geworden.
Als je eens kijkt naar de situatie toen de NS nog Cargo en reizigers was.
En ze beheerden ook nog eens zelf het spoor.
Toen ging er vaker wat mis.

En er waren toen al de nodge locomotieven verkreukeld.
Als je dat gaat vergelijken met nu, dan zie je een zeer sterke daling in de spoorwegongevallen.

En als je enkele voorbeelden wil zien uit die tijd kijk dan maar eens op de site van Cor de Rijke. www.feijenoordsemeesters.nl


Jos.

Ik herken heel veel van die plaatjes. Werd er ook vaak voor onderzoek op af gestuurd.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
« Reactie #34 Gepost op: 24 March 2009, 22:06:19 »
Dan ben ik benieuwd wat je ter discussie wilde stellen

Ik vraag me gewoon hardop een paar dingen af, soms met een vraagteken, soms met het woordje "lijkt", soms als stelling. Ik hoopte jullie mening te ontlokken. Aan de vele reacties te zien is dat aardig gelukt.
Kern van mijn verhaal: voor de zoveelste keer in korte tijd ligt het reizigersvervoer zeer lang plat door enorme schade als gevolg van ontsporing van een goederentrein. Vraag: is dit toeval of is er meer aan de hand?

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5276
    • grootspoorfoto's
Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
« Reactie #35 Gepost op: 24 March 2009, 22:09:28 »
Ze zullen het met opzet doen :S
Voor grootspoorfoto's zie site

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
« Reactie #36 Gepost op: 24 March 2009, 22:12:05 »
Is hij zeker de enigste  :)

Ben ook iedere dag nu langer onderweg, is voorlopig zat te zien tussen Den Haag via Amsterdam naar Amersfoort. Tegen die tijd dat gaat wennen, zullen we klaar zijn met herstelwerk.

Vanochtend was het meteen ook op de omleidingsroute mis: verstoring op Utrecht-Amsterdam door weersomstandigheden direkt daarna gevolgd door een ouderwetse seinstoring....  ben uren onderweg geweest... mijn vrouw is maar weer naar huis gegaan...

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
« Reactie #37 Gepost op: 24 March 2009, 22:13:07 »
Vraag: is dit toeval of is er meer aan de hand?
Antwoord: dit is ongetwijfeld onderdeel van het plan om de crisis te bestrijden. Ja, dat zal het zijn. Want het repareren van zo'n goederentrein en het stuk spoor, daar wordt weer een gigantische werkgelegenheid mee gecreëerd ;D
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
« Reactie #38 Gepost op: 24 March 2009, 22:21:20 »
Lees dit rapport van de Inspectie V&W maar eens. Dat bedoel ik dus.

Aspelix

  • Gast
Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
« Reactie #39 Gepost op: 25 March 2009, 01:16:02 »
Citaat van: Matthijs
Dat zou betekenen dat ik al om kwart over 6 de trein moet hebben hier in Maassluis  Geschrokken  om kwart over 8 op Utrecht Centraal te zijn.

mvg,

Matthijs
   
Ik herken dat gevoel..... :'(

Tukkie doen in de trein... ;)

Matthijs,
In eerder genoemde pendelperiode is me zelfs voorgesteld, om met de auto te gaan. ???
De eerste 2 maanden reisde ik van Venlo naar Delft: Rechtstreekse verbinding: Voor ik in Venlo de Maas over was, had ik de oogjes dicht en pas in Delft Zuid gingen ze weer open. :D  Maar die 2 uur had ik liggen slapen. (y)
De 2e 2 maanden moest ik in Rotteram zijn: Of in Dordt overstappen, op de stopper naar Blaak, of in Rotterdam Centraal uitstappen en de tram nemen.; qua tijd maakte het niet veel uit. Geregeld deed ik het laatste: Dat kwartiertje had ik dan toch mooi gehad. En ik deed mijn ogen weer open. (y) (y)

Als ik de auto zou hebben genomen, had ik de ogen waarschijnlijk niet meer open gedaan... :'(

Tuurlijk....het is even en paar dagen lastig....

Ik heb door Bulgarije gereisd en had in één trein slechts 7 uur "Verspättunk", zoals de reisleidster zei.
Terug naar huis van uit Sofia naar Venlo in eerste in stantie slechts "einige Verspättunk", (4 uur).
Vanaf Köln Hbf naar  naar huis in Venlo deed ik er langer over, dan mijn reisgenoten, die via Arnhem naar Amsterdam gingen.

Allemaal heeeel erg l****g, maar....

In bovengenoemde periodes heb ik ongelooflijk leren relativeren...
Ik stapte gezond en wel weer de trein uit,
 was min of meer uitgerust, maar ik was weer thuis.
  En had iemand om me heen als ik thuiskwam.

Wat is dan een paar dagen omreizen....
Leer je misschien ook nog andere mensen kennen...
O, jee, wat heb ik nou gezegd... :-X
Wees blij, dat je in staat bent om dat hier te melden en zie dáár het positieve van in.

Sterkte in deze barre tijd...

Groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 25 March 2009, 01:21:55 door Ruurd Benthem »

Aspelix

  • Gast
Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
« Reactie #40 Gepost op: 25 March 2009, 01:38:32 »
Ik vraag me gewoon hardop een paar dingen af, soms met een vraagteken, soms met het woordje "lijkt", soms als stelling. Ik hoopte jullie mening te ontlokken. Aan de vele reacties te zien is dat aardig gelukt.
Kern van mijn verhaal: voor de zoveelste keer in korte tijd ligt het reizigersvervoer zeer lang plat door enorme schade als gevolg van ontsporing van een goederentrein. Vraag: is dit toeval of is er meer aan de hand?

Ik denk, dat je je iets heel anders moet gaan afvragen:
 nl. of onze leefwijze, met name in de Randstad, wel zo gezond is.
  En of die niet eens aangepast zou moeten worden...
   en of we niet veel te veel van allerlei "verworvenheden" uitgaan
    en of we niet te veel rekenen op schijnzekerheden en wat dies meer zij.

Ik denk, dat dát stof tot nadenken moet zijn.
 En aansluitend, wat de gevolgen ervan zijn.
  Misschien is wat jij beschrijft wel een symptoom, dat er iets mis aan het gaan is. ???

Is de boel hier niet een beetje al te veel overbelast?
 En waar komt die overbelasting dan vandaan?

Als je nou wilt confronteren, dan doe ik mee.. (y).

Ik wens je een heel werkzame en vooral leerzame dag toe.
En kom uiteraard gezond weer thuis.... (y)


Groeten, Ruurd

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • Roco Fccpps vriend
Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
« Reactie #41 Gepost op: 25 March 2009, 11:40:17 »
Lees dit rapport van de Inspectie V&W maar eens. Dat bedoel ik dus.

Lijkt me een aardige "lofzang" op de algemene veiligheid op het spoor. Een as van een beladen ertswagen ontspoort, komt weer in het spoor. Trein kan nog tientallen kilometers zonder probleem doorrijden. Is de 12e wagen van een veel langere trein. Gezien de gewichten van de wagen zelf en de trein hierachter vind ik dit een opmerkelijke prestatie en in mijn ogen geeft dit aan hoe veilig spoorvervoer is.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Aspelix

  • Gast
Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
« Reactie #42 Gepost op: 25 March 2009, 14:54:37 »
Lijkt me een aardige "lofzang" op de algemene veiligheid op het spoor. Een as van een beladen ertswagen ontspoort, komt weer in het spoor. Trein kan nog tientallen kilometers zonder probleem doorrijden. Is de 12e wagen van een veel langere trein. Gezien de gewichten van de wagen zelf en de trein hierachter vind ik dit een opmerkelijke prestatie en in mijn ogen geeft dit aan hoe veilig spoorvervoer is.

Zo kun je het rapport inderdaad interpreteren.
De veiligheid zo nóg hoger kunnen, als de oude normen (en waarden) weer worden ingevoerd.

Wat ik uit het rapport niet begrijp, is de opmerking van de machinist van de trein:
1 Hij zegt op het stuk waar de ontsporing plaatsvond, wel vaker iets vreemds gevoeld te hebben en zich er verder niets mee te doen.
2 Er zijn 2 klachten bekend met de treindienstleider,
3 terwijl meerdere machinisten aangegeven hebben de plek te kennen.

Nu is het nog op zijn pootjes terecht gekomen.
Afkloppen.
Maar al lezende concludeer ik, dat het slechter had kunnen aflopen en was beter mopgelijk geweest.

Groet, Ruurd

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
« Reactie #43 Gepost op: 25 March 2009, 15:25:34 »

2 Er zijn 2 klachten bekend met de treindienstleider,
3 terwijl meerdere machinisten aangegeven hebben de plek te kennen.

Groet, Ruurd

En dat doet me dus weer denken aan het ongeval met de ICE 3 bij vertrek uit Keulen. Er waren diverse mensen geweest die op het traject FFm- Kln (300Kmh) opmerkingen hadden gemaakt over vibraties en herrie waar dus ook niets mee gedaan werd.

Vaak is het zo dat meldingen aangenomen worden en door iemand geïgnoreerd worden in plaats van de zaak te onderzoeken. Want als zo vaak gaat het zo "Een machinist heeft geen verstand van spoorbouw techniek en moet zich daar dus niet mee bemoeien" Dus als je al een paar keer je neus gestoten heb zeg je ook "Bekijk het maar!!"

Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Nijtram

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
  • Begint weer opnieuw
Re: Treinbostsing Utrecht<>Woerden 23-03-2009
« Reactie #44 Gepost op: 25 March 2009, 15:30:07 »
De veiligheid zo nóg hoger kunnen, als de oude normen (en waarden) weer worden ingevoerd.

Maar al lezende concludeer ik, dat het slechter had kunnen aflopen en was beter mopgelijk geweest.

Groet, Ruurd

Het is natuurlijk altijd een afweging van geld vs veiligheid. Dit is overal, niet alleen in het spoor, het geval. ProRail (of ministerie) heeft besloten dat een minder hoge veiligheid alsnog voldoende is en bespaart daarmee geld. Dat een samenloop van omstandigheden uitmond in een ontsporing kan altijd gebeuren. Door het verruimen van marges is de kans van optreden alleen iets groter. Dit is een (hopelijk) gecalculeerd risico.

gr,

martijn