Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 19:46:22
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 19:44:52
Project seaside Germany door Frank 123
Vandaag om 19:35:40
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 19:28:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:23:43
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 19:22:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 19:22:11
Nederlands-materieel in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 19:20:09
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 19:18:31
Mijn geweatherde modellen door Casmir
Vandaag om 19:09:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
Vandaag om 19:06:46
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 18:58:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 18:49:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:34:24
Artitec 6300 door Jos B.
Vandaag om 18:23:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 17:49:25
Pendel module Viessmann 5214 door bask185
Vandaag om 16:55:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 16:22:48
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:04:50
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 15:52:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 15:36:47
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 15:29:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:20:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:13:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:09:18
Configureren van YD8116 via web browser door Jan Pieter
Vandaag om 14:35:23
Voetgangersspoorbrug te gebruiken voor Nederlandse baan? door Benelux795
Vandaag om 14:29:37
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 14:20:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 14:01:24
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Hans1963
Vandaag om 13:29:36

Auteur Topic: Flatcable  (gelezen 7701 keer)

-Henk-

• Offline Offline
    • N-Spoor
Re: Flatcable
« Reactie #15 Gepost op: 23 March 2009, 00:07:27 »
Utp voor de modeltrein besturing is volgens mij ontstaan omdat het makkelijk te verkrijgen is zowel de kabel als de aansluit kabels en de rj45 stekers.
Aansluitkabels kant en klaar kopen in de componenten prikken en gaan met dat signaal
Dus kans op foute verbinding 0.0

Maar naar mijn inziens niet beter als getwiste signaal kabel

Utp Stp of Sftp is gewoon voor Netwerbekabeling
Daar is hij voor ontworpen

Hier een stukje tekst over Utp http://www.pchulp-hhw.nl/utp4-10.php

Mvg
Henk
« Laatst bewerkt op: 23 March 2009, 00:09:46 door -Henk- »
Spoor-N NS  Train-Brain (Revelation V4.0)

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #16 Gepost op: 23 March 2009, 00:51:40 »
Ja Henk dat weten we al, rond deze periode in 2008 is dezelfde discussie geweest. Met nagenoeg dezelfde deelnemers.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #17 Gepost op: 23 March 2009, 01:11:54 »
En wat doe je dan met het scherm?

Een zijde stekker met afscherming monteren, hoort in het betreffende apparaat afgevangen te worden, waarschijnlijk via een weerstand oid naar centraal massapunt in het apparaat. (twee zijden is niet aan te raden, een aardlus is zo geintroduceerd)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #18 Gepost op: 23 March 2009, 11:28:19 »
Een zijde stekker met afscherming monteren, hoort in het betreffende apparaat afgevangen te worden, waarschijnlijk via een weerstand oid naar centraal massapunt in het apparaat. (twee zijden is niet aan te raden, een aardlus is zo geintroduceerd)
Waarom via een weerstand aan de massa, en niet direct? En aardlussen, daar ben je zelf bij. Een afscherming die maar aan één kant aan massa ligt helpt wel tegen capacitieve inkoppeling van stoorsignalen, maar niet tegen inductieve storingen. Daarvoor moet je beide zijden van de afscherming aan de massa leggen. Dus volgens mij is het handigste om de afscherming gewoon als de massaverbinding te gebruiken, als je al zin hebt om een afscherming toe te passen. Zelf denk ik dat een afscherming een beetje overkill is. Daarbij komt dat de meeste s88-N modules geen afgeschermde RJ-jack hebben, dus dat wordt dan weer knutselen buiten de connector om. Gewoon een UTP kabel gebruiken volgens de s88-N norm lijkt mij voldoende waarborg tegen storingen.

@Wim, deze discussie is inderdaad al eens eerder gevoerd. Maar ja, na een jaartje komen er weer nieuwe mensen op het toneel, of mensen die de vorige ronde gemist hebben, of die het niet gesnapt hebben. En dan kan het geen kwaad om gewoon weer overnieuw te beginnen.
« Laatst bewerkt op: 23 March 2009, 11:32:16 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Anne W

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 23 March 2009, 18:05:11 »
Ongetwijfeld heeft deze "deskundigen" discussie nut, maar ik denk dat Sietse voorlopig niet al te ingewikkeld moet doen: S88 bandkabel gewoon gebruiken, maar niet dicht in de buurt van de digitale kabels van de baan.

Als er toch storingen optreden, dan de bandkabel vervangen door de S88-N adapters en goede kabel als beschreven in de Railhobby van maart 2009.

Sietse, kom je nog naar de MSG a.s. weekend?

Groet, Anne W

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #20 Gepost op: 23 March 2009, 18:30:45 »
Sietse, ik zou kiezen voor een S88 met stroomdetectie en een RJ45 aansluiting, verder is denk ik een s88toLoconet adapter de beste mogelijkheid om storingen te voorkomen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

J.Kuipers

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 23 March 2009, 21:06:02 »
Beste mensen,

Volg de discussie en artikelen over het digitaal gebeuren, ik vermoed dat er grote groepen hobbyisten zijn die weinig of niets van electronica begrijpen, laat staan weten. Dit betreft ook mijzelf. Door mij is ook al eens wat op dit forum gevraagd.
Misschien wel onmogelijk, maar toch:

Zou er niet beter een soort Explodid View gemaakt kunnen worden, waarbij is aangegeven, wat de beste manier is om je digitale gebeuren met S-88-Loconet -bekabeling-stekkers-enz. te verzorgen in diverse combinaties met b.v. Intellibox-Ecos- en weet ik wat voor centrales/computers, en de diverse Bezetmelders zoals Viessmann 5233-  BM 16N-SD, en wat al niet meer?

Inderdaad wordt er in Railhobby Maart 09 een goed artikel geschreven met voorbeelden, maar vlgs mij is een eenmalig duidelijk schema met gegevens ook t.a.v. netwerkkabels , verdelers en stekkers, voor veel mensen  een uitkomst !

Of ik het goed verwoord heb weet ik niet, en misschien voelt diegene die dit wil of kan uitwerken zich mogelijk belast, maar ik denk, dat er ontzettend veel mensen zijn,die dankbaar zullen reageren!!

Beste groeten:

Johan Kuipers

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #22 Gepost op: 23 March 2009, 21:21:03 »
Johan, jij vragen die je nu aan het stellen bent, zijn al meerdere malen en op diverse sites in woord en in beeld beantwoord, wat heeft het dan voor nut om dat nog een keer te doen? Jij hebt het tot op heden niet ontdekt, denk je dat 
een ander of dat jij het in de toekomst wel zal ontdekken? Het is al meer dan 10 jaar hetzelfde, steeds dezelfde vragen en verzoeken, soms wordt daar door iemand een complete site mee vol geschreven, en nog steeds kan niemand dat vinden. Ook op dit forum is een duidelijke uitleg al meerdere malen gegeven in woord en in beeld. Sorry als dit een beetje negatief overkomt, maar hier is al zoveel energie en tijd ingestoken door verschillende mensen dat het bijna onterecht is om deze vraag te
stellen.

Mvg
Wim.

Aspelix

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 23 March 2009, 22:01:08 »
Wim,

Ik heb alle begrip voor jouw reactie. Op fotoforums was ik ook de zoveelste vraag naar een camera met de evenzoveelste lens vor weet ik veel wat lichtelijk spuug.

Kennelijk leeft die vraag iedere keer weer of nog steeds.
Misschien is het beter, om de betreffende antwoorden in een database te plaatsen - of staat dat al in de FAQs? - en dat sticky te maken.

Hopelijk neemt de ergernis aan kennerszijde dan wat af en ook de wanhoop van de vragensteller, die door de (draad)bomen het bos niet meer ziet en zich verloren voelt tussen alle antwoorden en "freaks".

Jij verwoordt wat velen voelen.
Het is dan ook niet terecht van mij, om dit op jouw bordje neer te leggen.
Misschien kunnen de admins en mods en iedereen die hier een zinvolle bijdrage in kan leveren eens brainstormen over dit idee.

fijne avond verder, Wim
Groeten, Ruurd

Robert E

• Offline Offline
    • Robert’s Modelspoor Pagina
« Reactie #24 Gepost op: 23 March 2009, 22:09:43 »
Citaat
Misschien is het beter, om de betreffende antwoorden in een database te plaatsen -

Zou zeggen, hij of zij die zin en tijd heeft vul het aan........

http://www.modelspoorpraktijk.nl/main.php/sec7/sec107

Robert
« Laatst bewerkt op: 23 March 2009, 22:14:00 door Robert E »
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #25 Gepost op: 23 March 2009, 22:12:22 »
Het idee voor een database of een cursus of wat dan ook in die richting is wel aardig. Maar het is een berg werk om dat op te zetten en wie gaat dat doen?
Ik zou iedereen die naar dit soort antwoorden zoekt in overweging willen geven om eens naar de bibliotheek te gaan. Mijn ervaring is dat je in boeken vaak veel gestructureerdere informatie vindt dan op het internet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #26 Gepost op: 23 March 2009, 22:15:23 »
RuuRRRRd, het begint links van dit bericht klik op Encyclopedie

Voor een Loconet deel Uhlenbrock of DigiTrax

Uitleg over S88 Loconet aansluiting Klik

Uitleg aansluiten Multi-Maus met oa. Koploper Klik

Uitleg digital en oa de ultieme keerlus Klik

Zomaar een greep.

Mvg
Wim.

« Laatst bewerkt op: 23 March 2009, 22:17:21 door Wim Ros »

Aspelix

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 23 March 2009, 22:34:15 »
@ Robert: Zoiets verwachtte ik al.....

@ Klaas: Ik ben daarvan ten volle bewust. Het is ook geen klus voor één persoon.

@ Wim: Je hebt al een begin gemaakt. Bravo.

En nu: Wie neemt het stokje over?
Of blijven we allemaal op ons eigen stationnetje wachten, tot een ander het oppakt?

En natuurlijk is ook mijn eigen belang, maar ik zal daadwerkelijk meedoen. Ook ik wil meer inzicht krijgen in de hele materie.
En alwetend ben ik niet, doch veel is mij bekend.
Alleen weet ik nog niet, wat ik nog niet weet.

Groeten,
Ruurd

Patrick Smout

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 23 March 2009, 22:45:02 »
Waarom via een weerstand aan de massa, en niet direct? En aardlussen, daar ben je zelf bij. Een afscherming die maar aan één kant aan massa ligt helpt wel tegen capacitieve inkoppeling van stoorsignalen, maar niet tegen inductieve storingen. Daarvoor moet je beide zijden van de afscherming aan de massa leggen.

Volgens mij wil schrijver de gevolgen van aardlussen voorkomen, vandaar de weerstand. Met het introduceren van de weerstand is ook de werking al een stuk minder. Zoals jij aangeeft Klaas hoort het ... langs 2 zijden aan de massa (volgens mij de aarding en niet de 0V ... of voor wat *massa* ook mag staan) maar dan wel via een HF condensator (of toch zeker al langs één zijde). Voorkomt aardlussen door DC potentiaal verschillen, verder alle voordelen zoals jij aanhaalt. In elke geval zal afscherming volgens mij meer invloed hebben dan het toepassen van UTP kabel of je moet wel heel goed weten welke signalen je wel/niet zou twisten.
Verder zijn veruit de meeste storingsoorzaken zogenaamde 'common mode' storingen en die los je best op met een aantal spoeltjes in serie met de/alle lijnen of een ferrietkern rond de signaaldraden.
Wil je met bandkabel werken, gebruik dan om-en-om een signaaldraad-0v-signaaldraad ... etc. Heeft gelijkaardige effecten als een afscherming.
Een S88 IF is *by design* niet echt het betrouwbaarste systeem te noemen (misschien wel het goedkoopste) . Ikzelf ondervindt totaal geen problemen op mijn baan maar als elektronicus vindt ik de oplossing maar magertjes.

mvg,

Patrick Smout

Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

J.Kuipers

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 23 March 2009, 23:10:48 »
Voor iedereen die gereageerd heeft,

Bij deze bied ik mijn verontschuldiging aan voor de vraagstelling, ik zal zelf voor zover mogelijk proberen de zaken tot een goed einde te brengen en zal nogmaals proberen de electronica artikelen die ik wel graag wil gebruiken te doorgronden.

Beste groet:

J.Kuipers