Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 19:38:36
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 19:38:07
Station Steenwijk poging 2 door Jeroen95
Vandaag om 19:27:45
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 19:14:52
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 19:13:05
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:51
Rondom Charlois door R1954
Vandaag om 18:32:39
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 18:23:22
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Resin kits best met of zonder grondlaag door Duikeend
Vandaag om 17:37:14
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
  

Auteur Topic: Incompatibiliteit tussen Power3 en 6016  (gelezen 8873 keer)

Onno Philips

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Incompatibiliteit tussen Power3 en 6016
« Gepost op: 22 March 2009, 09:21:02 »
Op onze H0 baan (van de NZH Hobbyclub) gebruiken wij voor de twee-rail baan een Intelllibox, een Power3 en verschillende 6016 (de Märkin gelijkstroom boosters), alles in DCC mode.
Daanaast gebruiken we originele S88's met een stroomdetectie schakeling.
En we hebben ook koploper (6.6).

Op het moment dat een trein overgaat van een sectie met de Power3 naar een sectie met een 6016, dan lijkt het erop dat de Intellibox in de war raakt, want op dat moment krijgen we heel kort allerlei spookmeldingen van heel veel bezetmelders, waar op dat moment geen treinen op rijden.

Als we de Power 3 verwijderen en op die plek een 6016 inzetten, dan treedt het verschijnsel niet op.

Is er iemand met soortgelijke ervaring(en)?
500 years from now, who'll know the difference

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Incompatibiliteit tussen Power3 en 6016
« Reactie #1 Gepost op: 22 March 2009, 10:26:57 »
Alleen hebben jullie in de common-ground de stroomdetectie opgenomen. Dat is informatie die mij via een andere weg heeft bereikt. En daar zal het probleem zitten.

Alle common-ground leidingen van de booster moet namelijk met elkaar zijn verbonden. M.a.w.  er is maar 1 bruine draad, voor het gehele systeem.

Vanaf de booster gaat alleen een rode draad naar de boostersecties, en eventuele stroomdetectie schakelingen. Alle niet gedetecteerde delen gaan via diodes, die overeenkomen met de gebruikte stroomdetectie schakelingen naar die delen van de baan. Dus als de stroomdetectie 2 antiparallel diodes gebruikt, dan gebruik je die ook voor de delen zonder stroomdetectie, gebruikt de stroomdetectie 4 diodes, hetzelfde verhaal.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Onno Philips

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: Incompatibiliteit tussen Power3 en 6016
« Reactie #2 Gepost op: 22 March 2009, 10:39:32 »
Ten eerste heb ik bij de test alle stroomdetecties uitgeschakeld (zowel bruin als rood) en de railsecties rechtsteeks aan de bruine en rode draad van de betreffende boosters gekoppeld. Op die manier is er geen invloed van externe schakelingen.

Ten tweede zitten de keerlusmodules niet direct op een booster overgangs stuk.

Ten derde zijn er ook overgangsdelen zonder stroomdetectie en die geven hetzelfde probleem.

Ten vierde lees ik eruit dat alle bruine draden van alle boosters aan elkaar moeten.
Is dat werkelijk zo?

In alle tekeningen en schema's, die ik gezien heb, zijn zowel de rode als de bruine draden van alle boosters geïsoleerd van elkaar.
500 years from now, who'll know the difference

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: Incompatibiliteit tussen Power3 en 6016
« Reactie #3 Gepost op: 22 March 2009, 11:13:17 »
Ten vierde lees ik eruit dat alle bruine draden van alle boosters aan elkaar moeten.
Is dat werkelijk zo?
Volgens mij hoeft dat niet onder alle omstandigheden. Het hangt er van af wat voor stroomdetectors er zijn toegepast, en hoe die zijn doorverbonden naar de s88 modules (wel of niet galvanisch gescheiden).
Een definitieve uitspraak kan pas worden gedaan als het totale plaatje bekend is. Dus hoe zitten de boosters aan de rails aangesloten, hoe zitten de stroomdetectors daartussen, en hoe zijn die gekoppeld aan de s88.
En dan nog: er zitten toch geen overbodige massaverbindingen aan de s88 modules? Want dan kun je ook de raarste verschijnselen krijgen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Incompatibiliteit tussen Power3 en 6016
« Reactie #4 Gepost op: 22 March 2009, 11:54:05 »

Ten vierde lees ik eruit dat alle bruine draden van alle boosters aan elkaar moeten.
Is dat werkelijk zo?

In alle tekeningen en schema's, die ik gezien heb, zijn zowel de rode als de bruine draden van alle boosters geïsoleerd van elkaar.



Onno toch vreemd dat ik in de handleiding van b.v. de Power 3 toch iets anders lees.


Dat geeft natuurlijk niet. Maar het staat er toch duidelijk in met tekst en aansluitschema.
Daarbij aangetekend dat de aansluitingen 4 en 5 intern keihard aan elkaar zitten.

Mvg
Wim.


« Laatst bewerkt op: 22 March 2009, 11:55:40 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

EricV

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Incompatibiliteit tussen Power3 en 6016
« Reactie #5 Gepost op: 22 March 2009, 12:03:38 »
Wim,

dit is één van de dingen die ik vaker lees, maar eigenlijk niet goed begrijp.
Het betekent dus dat één van de uitgangen van de trafo (wisselstroom), dus verbonden is met de massa (of common ground) van de uitgang van de booster/IB.

Waarom is dat? Is dat uit te leggen, of kan ik dat ergens vinden?

Als je dan verschillende types of merken voor de trafo's gebruikt moet je dus goed vaststellen hoe je de trafo's (in fase) aansluit, lijkt me.

Groet,
Eric

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Incompatibiliteit tussen Power3 en 6016
« Reactie #6 Gepost op: 22 March 2009, 12:09:15 »
Nee, en dat laatste heeft er nu juist helemaal niet mee te maken. Deze discussie is nu al zo vaak gevoerd, dus zoek hem op.

Waarom dat moet, omdat het een systeem is met een gemeenschappelijke GND.
Daar alles hangt enkelzijdig aan elkaar. Waarom het moet omdat het systeem zo werkt. Waarom het moet omdat het zo wordt voorgeschreven.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: Incompatibiliteit tussen Power3 en 6016
« Reactie #7 Gepost op: 22 March 2009, 12:10:40 »
@Wim, in die handleiding staat dat het doorverbinden van de massa-aansluitingen een veiligheidsmaatregel is. Om te voorkomen dat er iets kapot gaat als er iets verkeerd aangesloten is. Maar als alles correct is aangesloten, dan is het voor de goede werking van het gehele systeem niet perse nodig dat de massa's aan elkaar zitten. Ik zie die noodzaak tenminste niet. Hoewel het voor de overzichtelijkheid wel handiger is alle massa's aan elkaar te knopen.

@Eric, het in de juiste fase aansluiten van de trafo's heeft hier niks mee te maken. Zelfs als je identieke trafo's hebt kun je niet in één oogopslag zien of ze in fase staan. Daar kom je alleen achter door te meten. Daarbij is het niet nodig dat de trafo's in fase staan. Er heeft mij nog niemand kunnen uitleggen waarom dat moet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

EricV

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Incompatibiliteit tussen Power3 en 6016
« Reactie #8 Gepost op: 22 March 2009, 12:18:14 »
Klaas,

Dank. Dan ben ik daar niet alleen in.

De opmerkingen van Wim dat iets moet omdat het moet kan ik niks mee. Dat valt niet in de categorie 'begrijpen'.

Groet,
Eric

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: Incompatibiliteit tussen Power3 en 6016
« Reactie #9 Gepost op: 22 March 2009, 12:24:06 »
De opmerkingen van Wim dat iets moet omdat het moet kan ik niks mee.
Dat vind ik ook een zwak punt in de argumentatie van Wim. Ik wil het schema voor me zien om te weten hoe de stroomkringen in elkaar zitten. Pas dan is het mogelijk om vast te stellen of iets moet of niet.
En nogmaals: dat stukje uit de handleiding van de Power 3 gaat puur over een veiligheidsmaatregel tegen verkeerd aansluiten, ik zie nog niet in dat het voor de goede werking noodzakelijk is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Incompatibiliteit tussen Power3 en 6016
« Reactie #10 Gepost op: 22 March 2009, 12:34:11 »
Klaas, ook jouw reactie kan ik niet plaatsen en begrijp ik niet. Heb jij nu ineens andere inzichten dan? Ik dacht dat we op één lijn zaten.
Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6058
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: Incompatibiliteit tussen Power3 en 6016
« Reactie #11 Gepost op: 22 March 2009, 12:43:11 »
Ik bezit twee maal een power3 en het vreemde vind ik dat in de ene handleiding dit wel staat en in de andere niet?

De reden is  door Klaas aan gegeven.

Hem zelf het zekere voor het zekere genomen en beide op deze wijze toch aangesloten.

Dion
« Laatst bewerkt op: 22 March 2009, 12:50:21 door dion »
groetjes Dion

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: Incompatibiliteit tussen Power3 en 6016
« Reactie #12 Gepost op: 22 March 2009, 12:48:42 »
Wim, ik heb hierboven gezegd dat het voor de overzichtelijkheid handiger is om de massa door te knopen. Maar voor de werking van het systeem is het niet noodzakelijk. Een trein rijdt gewoon het ene boostergebied uit, en het andere boostergebied in. Dat gaat alleen mis bij een trein met diagonale stroomafname, dus hij staat met zijn linker stroomafnemende wielen in het ene boostergebied, en met zijn rechter stroomafnemende wielen in het andere boostergebied. Als die twee gebieden geen gezamenlijke referentie hebben, dan zal de trein op de scheiding stoppen. Dat is dus al een goede reden om de massa door te verbinden. Maar een trein met symmetrische stroomafname zal domweg tijdens de passage de twee boostergebieden met elkaar doorverbinden en vervolgens in het andere boostergebied verder gaan.

We zitten waarschijnlijk wel op één lijn, maar simpel zeggen: je moet de massa's doorverbinden omdat het moet, dat overtuigt niet. Je zult het echt moeten uitleggen, want ik denk nog steeds dat het niet perse moet. En Eric is ook niet overtuigd.



Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: Incompatibiliteit tussen Power3 en 6016
« Reactie #13 Gepost op: 22 March 2009, 12:51:30 »
Ik bezit twee maal een power3 en het vreemde vind ik dat in de ene handleiding dit wel staat en in de andere niet?
Het is een veiligheidsmaatregel. En het zou best kunnen dat dat stukje tekst later is toegevoegd omdat er mensen waren die hun IB hadden opgeblazen door een foute aansluiting.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Incompatibiliteit tussen Power3 en 6016
« Reactie #14 Gepost op: 22 March 2009, 12:57:52 »
Yep, en vergeet de random binnenkomende S88 meldingen niet als je deze verbinding achterwege laat  ::)

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net