Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 20:35:44
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door spoorijzer
Vandaag om 20:30:34
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 19:48:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:45:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:43:16
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door edwin1974
Vandaag om 19:35:27
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw  (gelezen 79707 keer)

ANDREUS

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw
« Reactie #120 Gepost op: 29 August 2016, 16:23:46 »
@ IvoTb

vergeet je niet het gat in de uitlaat uit te boren, anders loopt je motor niet  ;D

Wat een prachtig ding gaat dat worden, wat zeg ik dat is het nu al!  (y)
ANDREUS

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #121 Gepost op: 30 August 2016, 00:08:49 »
Zal het gaatje iets verder opboren. Het wordt toch matzwart van binnen, dus dan zie je niet hoe diep het is.

Er zat nog een onderdeel in de kit dat in de bouwbeschrijving volgens mij niet is genoemd (kan ook aan mij liggen  ;) ). Ik wist niet meteen wat het was en waar het moest, maar van e_p kreeg ik vorige week nog een tekening waarop ik meteen kon zien wat het was: de handrem die binnenin zit.

Aan de andere kant van de etsboom zitten ook nog 4 bevestigings beugels voor de automatische koppeling.

De tekening van de remmen liet me meteen zien dat de kit volledig is qua remmen. In front van het machinistenhuis zit ook een keurige rechthoekige uitsparing waar de handrem in past en ik heb meteen onderin het machinistenhuis maar een gaatje geboord voor de remstang en dan sluit deze exact aan op het remwerk onder de voetplaat:

Dan moest de tank nog onder het dak. Die heb ik ook op dezelfde frontplaat gesoldeerd en die zit nu prima. Alleen op basis van de foto's ontbreken nu enkele leidingen en kranen. Ook het peilglas zal ik nog eens over nadenken dat je aan de voorkant boven buiten kunt zien. Wel komt er nog een ontluchtingspijpje op het dak.

Wat zie je er van?

De tank onder het dak  :)

En de handrem. Ik zag op een foto van een Sik van de STAR ook nog een remkraan naast deze handrem. Was die standaard of is deze later geplaatst vanaf 1961 toen ook de remslangen op de bufferbalken verschenen?

Verder zijn een aantal details vanavond verbeterd: de hendel voor de fluit is omhoog gezet, de bediening van de zandkist rechtsachter is netjes geplaatst, de traanplaat op de voetrem rechts is geplaatst en de stop voor de voetrem is opnieuw gemaakt, nadat deze zonder spoor achter te laten van het model was verdwenen. Ook de railruimers zijn in vorm gebogen.

Tot slot nog een raadplaatje: er zitten haast perfecte buffers bij de kit, natuurlijk verend te maken zonder dat deze achter de buffers uit komen als ze ingeveerd staan. Maar er ontbreekt iets aan de buffers dat ik nog wel ga proberen te maken in deze extreem gedetailleerde kit: wat ontbreekt er aan deze buffers?

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #122 Gepost op: 30 August 2016, 00:21:01 »
die kleine rechthoekige opening bij het eind van de huls, waar een dwarspen ofzo met rechthoekig einde in zit (dient die om de bufferstempel in de huls op te sluiten?)

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #123 Gepost op: 30 August 2016, 00:30:59 »
Jan, ik zie niet welke rechthoekige opening je bedoelt. Het is overigens niet wat ik mis (denk ik  :) )

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #124 Gepost op: 30 August 2016, 00:36:54 »
Zie TM.  ;)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #125 Gepost op: 30 August 2016, 01:48:58 »
hier is te zien wat ik bedoel: http://www.stoomtram.nl/nl/dieselloc-288-van-de-nederlandse-spoorwegen-ns
(foto even aanklikken zodat hij groter wordt)

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #126 Gepost op: 30 August 2016, 07:18:17 »
Prachtig Ivo!

Ik vermoed dat je de bouten mist op de hoeken op de plaat die tegen de buffetkast bufferplaat zit. (Stomme autocorrect)

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #127 Gepost op: 30 August 2016, 08:42:17 »
Ik snap de rechthoekige plaat nu ook. Die zie je wel eens zitten in model ook. Je hebt gelijk maar die bedoelde ik niet. Het ging me om de bevestigingsbouten van de buffetkast  :)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

ATB

• Offline Offline
  • Modelrailroading is fun
« Reactie #128 Gepost op: 30 August 2016, 08:47:34 »
Buffetkast?? of bufferkast?

Top. Chapeau. Ga zo door. Genieten.

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #129 Gepost op: 30 August 2016, 19:39:50 »
Nu dacht ik met de bevestigingsbouten van de bufferhulzen al een eind te komen, zie ik inmiddels op foto's ook de rechthoekige plaatjes zitten en probeert Ingenium me nog zo gek te krijgen om per buffer, de bufferschaal met 8 bouten op de buffersteel te zetten. Dat laatste zie je echter op de meeste foto's niet terug, dus ik denk dat ik dat achterwege ga laten  :o

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #130 Gepost op: 31 August 2016, 00:48:46 »
Vanavond wilde ik dat de accukist achterop goed kwam te zitten. Ten eerste wilde ik het deksel beter passend maken. Dus net zolang vijlen tot ik tevreden was en het zit nu naar mijn zin. Daarna heel veel foto's geraadpleegd voor de achterste zandkisten en de hoogte van het gat in de achterkant van het machinistenhuis. Beide zijn een beetje aangepast: de onderflens van de zandkist heb ik eraf gevijld en het gat een klein stukje naar boven gemaakt, maar wel nog steeds onder het draaipunt van de hefboom die de zandkist open en dicht kan zetten aan de zijkant van het machinistenhuis. Daarna wilde ik de bevestiging van het deksel van de zandkist aan de achterkant van het machinistenhuis namaken. Dat zit met een op de achterkant geklonken hoekprofiel waaronder 2 scharnieren zitten. Op het deksel heb ik 2 draadjes van 0,3mm gesoldeerd als scharnieren. Vervolgens op zoek naar een geschikt stukje klinknagel band. Er moeten precies 8 klinknagels in de breedte zitten. In de kit zit nog extra klinknagelstrip dat gebruikt wordt voor de onderkant van de huif, maar dat waren veel te veel klinknagels. Ik had ook nog stukjes met veel te weinig en toen viel mijn oog op een extra voorwand van het machinistenhuis, waar aan de zijkant klinknagels zitten met de juiste afstanden. Dus daar heb ik een strip uitgezaagd en geduldig vijlend op de juiste breedte gekregen. Die heb ik op de achterwand op juiste hoogte gezet, maar dan is het nog geen hoekprofiel. Op de etsfretten ben ik gaan zoeken naar een stripje glad nieuwzilver en ik vond een voldoende lang stukje van ongeveer 0,15mm dik. Ook die heb ik op de juiste breedte gevijld en vervolgens haaks op de strip gesoldeerd aan de onderkant. De accukist pastte vervolgens niet meer, omdat die niet tegelijk onder het hoekprofiel en over de moer voor de bevestiging van het onderstel past. Aan de achterkant heb ik daarom maar een stuk uit de accukist gezaagd en toen pastte het exact. Alleen zie je de scharnieren nu niet zitten. Die moeten dus nog een stukje naar voren komen. Aan de onderkant van de kist zit ook nog rondom klinknagelstrip. Het eerder door mij afgekeurde stuk voor het hoekprofiel bleek hiervoor wel bruikbaar met het juiste aantal klinknagels. Die is nu ook erop gesoldeerd en het resultaat bevalt me prima.

Dit was een avondje pimpwerk aan de Werps kit.
De zandkist blijft nu nog los, want die wil ik na het spuiten nog volstoppen met zoveel mogelijk lood om enig gewicht te krijgen. Dat moet dan wel aan de voorkant worden gecompenseerd onder de huif met evenveel lood.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #131 Gepost op: 31 August 2016, 01:17:56 »
Kan die nieuwe minidecoder er niet in?
En wat zal deze mooi staan naast je 2100  (y)

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #132 Gepost op: 31 August 2016, 08:39:10 »
Je bedoelt de lokpilot nano? Kan zeker. Een micro past er ook wel in, maar je bedoelt de accukist, om daar een lokpilot nano in te stoppen? Ik denk dat het makkelijker is de decoder op de motor te leggen onder de huif.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Leen Stolk

• Offline Offline
« Reactie #133 Gepost op: 31 August 2016, 17:32:15 »
Zou een sound decoder uit een n lokje niet passen?
Met een speakertje in de motor huif?
Zou wel een stunt zijn in dit meesterwerkje.
Ik zit hier te genieten joh.

Grtn Leen

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #134 Gepost op: 01 September 2016, 00:07:44 »
Loksound micro past:

Andere vraag is dan nog waar er nog een luidspreker past en waar het gewicht in zal moeten om nog een beetje adhesie te krijgen.

Vanavond verder gegaan met wat micro boor werk. De elektrische lantaarns zijn van de onderkant doorboord met 0,3mm om 2 lakdraadjes door te laten met een micro LED eraan gesoldeerd. Vervolgens een klein gaatje in de voetplaat en een gaatje in het chassis en de elektrische leiding ligt zoals in het origineel. Als ik er voor de kale stukjes nog een stukje zwart isolatie van een decoder draadje overheen schuif is het af:

Ook de gaatjes in de bufferhulzen zijn geboord met een 0,3mm boor. Mijn oorspronkelijke plan was om er een draadje door te steken en dan aan de voorkant een mini zeskant moertje erover te solderen, maar nu blijk ik van de juiste maat er te weinig te hebben. Ik heb er 16 nodig en ik vond er nog maar 4. Wel een groter maatje, maar die vind ik te groot:

Bovenaan de "te grote'' moer en onderaan de betere volgens mij.

Deze moertjes zijn echt klein:

0,5mm gemeten over de vlakke kant.

De schoorsteen is overigens nu ook uitgeboord. Niet met 0,3mm, maar met 0,8mm

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*