Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door 741230
Vandaag om 20:11:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 20:02:43
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 20:00:59
Railpro 607 door Bahn-AG
Vandaag om 19:54:06
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
Vandaag om 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
Vandaag om 18:15:23
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 18:03:03
Lima plan E bankjes door klusser
Vandaag om 18:02:28
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 17:46:52
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bert55
Vandaag om 17:27:18
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 17:26:36
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorijzer
Vandaag om 16:29:42
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 16:01:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
Vandaag om 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:56:42
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Een Ezeltje: De HSM 199 / NS 6700  (gelezen 22827 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Een Ezeltje: De HSM 199 / NS 6700
« Reactie #30 Gepost op: 25 March 2009, 09:43:15 »
Ik heb inmiddels wat tijd in het lokje gestoken en op basis van een Roco BR290 draaistel een soepel lopende aandrijving gemaakt. Ik heb wel een tandwiel met extra vertraging toegevoegd.
De wielen zijn van een Hornby wagonnetje.

Ook de bovenbouw begint inmiddels in styreen vorm te krijgen. Ik ben nu eerst de inrichting van de machinistenruimte aan het maken, daar kan ik straks niet goed meer bij. De ketel is gemaakt van een metalen huls van een merkstift: styreen was niet geschikt omdat ik graag een werkende rookgenerator wilde monteren. Helaas is daardoor de schoorsteen wat dikker als het origineel, als hij matzwart is valt dat hopelijk minder op.

De indeling van de machinekamer is een compromis: de en-profil foto van de HSM 199 in combinatie met de indeling van de SS13 in het NSM en een beetje fantasie....
Binnenkort maar eens neuzen in de tekeningen van het Utrechts Archief, misschien heb ik dan een beter voorbeeld.

Wordt vervolgd,

Bessel
RETROBAHN A.G.

Daniel.

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re: BNLS-Werkspoor - Een Ezeltje: De HSM 199 / NS 6700
« Reactie #31 Gepost op: 25 March 2009, 11:03:22 »
mooi gedaan man!!!
zelf maak ik een dummy loc, die ik achter een geisterwagen plaats, (scheelt mij weer een hoop geklooi)
ik zal van de week ff een pic. plaatsen van mijn lokkie, die momenteel wordt geplamuurt.
als dit klaar is hoef ik enkel nog maar war details in de cabine plaatsen, en is het spuit (of kwast) klaar!

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Een Ezeltje: De HSM 199 / NS 6700
« Reactie #32 Gepost op: 10 August 2012, 09:56:21 »
Dit is typisch zo'n project wat in een la terecht kwam en wacht op betere dagen. Wel, die zijn aangebroken, want ik heb 2 van deze locjes nodig op de modules van Schoonhoven. En met het vorderen van Johan z'n ontwerp voor tramrijtuigen moet ik ook maar weer eens aan het werk..
Onderstaand knoeiwerkje werd echter niet erg rijvaardig: ik ben maar ff opnieuw begonnen.
Een standaard bruikbaar onderstel is er niet voor dit locomotiefje: dus frameplaatjes van styreen gemaakt, samengevoegd op loodblokjes voor wat meer gewicht.

Ik heb tevens het antieke minitrix motortje vervangen door een wat actueler exemplaar, zodat het aandrijven wat soepeler geschiedt. Kan helaas geen vliegwiel kwijt, maar dat zou zo klein zijn geworden dat het toch niks bijdraagt.

Het eerder gebouwde frame met opbouw heb ik aangepast aan het nieuwe onderstelletje:

En tevens een nieuw keteltje gefabriceerd, omdat de geplande rookgenerator is vervangen door een schoorsteen van het juiste type.
Tot zover de status:

Er zijn inmiddels fraaiere waterbakken in aanbouw, en het dakje is een los stukje messing wat er even voor de foto op ligt. Komt goed.. als de zon weer vertrekt komt er weer een update ;)

Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Een Ezeltje: De HSM 199 / NS 6700
« Reactie #33 Gepost op: 10 August 2012, 13:52:53 »
de zon is hier nu ff weg

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Een Ezeltje: De HSM 199 / NS 6700
« Reactie #34 Gepost op: 10 August 2012, 14:11:53 »
Ja, maar ik niet. Van m'n werkplek dan ;D Ik zal m'n baas eens vragen of ik aan mijn bureau locjes mag bouwen. Ik denk dat ik het al weet... Maar vreest niet, zodra de gelegenheid daar is ga ik meteen met deze loc als eerste verder.
RETROBAHN A.G.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Een Ezeltje: De HSM 199 / NS 6700
« Reactie #35 Gepost op: 25 January 2013, 15:15:38 »
Zo, bijna een half jaar de tijd gehad om een oplossing te bedenken voor het gebrek aan grammen gewicht op de asjes..
Maar eens een experimentje aan wagen. á la Artitec eerst maar eens een raadplaatje:
RETROBAHN A.G.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Een Ezeltje: De HSM 199 / NS 6700
« Reactie #36 Gepost op: 25 January 2013, 15:19:36 »
Gelijk maar wat meer vertellen: ik heb een mal gemaakt voor een bodemplaat met bufferplaten, en een mal voor de opbouw met massieve waterbakken. Ik heb eens een binnenwerkje gegoten zo voor het 1e rijtuig (geisterwagen) van m'n breedspoorarend, maar hier zou meer detail in moeten zitten. Vanavond tin halen om te gieten: ik ben zelf ook erg benieuwd of het wat wordt.
Wel heb ik bewust frame en opbouw apart gemaakt: ten eerste hoef ik, als 1 van beide mislukt, maar 1 nieuwe mal te maken: ten tweede moet anders het tin een te lange weg afleggen en is 't afgekoeld voor alle hoekjes gevuld zijn, ik heb alleen zwaartekracht om de mal te vullen, geen spuitgietmogelijkheden. Je kunt met een kartonnen mal maar één poging doen en het moet ook nog redelijk snel..
« Laatst bewerkt op: 25 January 2013, 15:23:05 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS-Werkspoor - Een Ezeltje: De HSM 199 / NS 6700
« Reactie #37 Gepost op: 25 January 2013, 22:37:15 »
Is tie al afgekoeld ?? ;D

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Een Ezeltje: De HSM 199 / NS 6700
« Reactie #38 Gepost op: 25 January 2013, 23:55:23 »
Laten we het er op houden dat ik nu prima verzwaring voor ín de waterbakken gemaakt heb... dit karton vloog meteen in de hens na het gieten, de ingedrukte klinknagels en verdiepte profielen kwamen er niet erg uit zeg maar >:(
Ofwel: we maken de wandjes toch weer van styreen, wordt snel vervolgd...
RETROBAHN A.G.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: BNLS-Werkspoor - Een Ezeltje: De HSM 199 / NS 6700
« Reactie #39 Gepost op: 26 January 2013, 00:21:34 »
Ik begrijp het misschien niet helemaal goed, maar wel dat je gewicht wil hebben voor je lokje.
Is dit "Fluid Lead" dan misschien iets voor je?:
https://www.eileensemporium.com/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=224&Itemid=9

Het zijn allemaal kleine balletjes die je op de meest ontoegankelijke hoekjes en gaatjes uit kan "gieten" en dan vastplakken. Uitkijken met PVA  lijm (houtlijm) want dan kan het wel eens uitzetten.

Leen.


Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Een Ezeltje: De HSM 199 / NS 6700
« Reactie #40 Gepost op: 05 March 2013, 23:37:05 »
Met de nummerschilden onderweg deze ook maar weer eens nieuw leven in blazen.
Na 100x het rijtje tandwielen hergroeperen besloten tot een ban op roco tandwielen in het algemeen. Het helpt dat ik voordelig aan 2 Peetoom spudjes kon komen: ééntje drijft inmiddels de Hanomag tramlok aan, de andere heb ik enigszins gesloopt zodat ik hem kon inkorten tot de juiste asafstand voor een 6700.
Na pogingen 1.0 en 1.1 was het styrenen chassis wel afgeschreven, dus een geheel nieuw bodemplaatje met bufferbalken gemaakt. Tevens mijn tingietwerk uit het karton gepeuterd en geconstateerd dat daar gewoon beplating overhéén moet, dit wordt 'm niet zo.
Wel heb ik nu de kans om dingen beter te doen: ik heb een nieuw dakje gemaakt en in het machinistenhuisje de vloer met een subtiel traanplaat bekleed wat de freessporen voor de wielflenzen meteen bedekt. En dankzij de spud rijdt het kreng nu ook eindelijk normaal, dus poging 3 dreigt te lukken :)
Een ketel vol lood die laag en klein genoeg is, is nu in elk geval zeker geen probleem meer, ik kan zelfs ruimte voor een decodertje reserveren...
Snel de voorraad 0.25mm styreen aanvullen dan kan ik de waterbakken maken..
RETROBAHN A.G.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Een Ezeltje: De HSM 199 / NS 6700
« Reactie #41 Gepost op: 13 March 2013, 10:58:57 »
Inmiddels fraaie wielen met de juiste diameter op de kop getikt en meteen drijfstangen aangebracht. Hoewel zeer slank geëtst, lijken ze toch wat lomp op dit locje: ik ga ze nog dunner vijlen en maak dan meteen de juiste vorm in de koppelstang, deze is in het midden iets dikker.
Keteltje van koperpijp gemaakt deze keer en intussen de waterbakken bekleed met styreen en popnagelstripjes uit zelfklevend alu.
De grotere (juiste) wieldiameter zorgt er overigens wel voor dat ik het bodemplaatje nog wat in moet frezen, de loc staat nu zo'n 1,5mm te hoog op z'n pootjes. Daarna kan ik de frameplaten, baanruimers en andere bodemdetails gaan aanbrengen en de stroomafname verzinnen. Het plaatje met stripjes wat op de spud hoorde kan ik niet gebruiken door z'n dikte op de verkeerde plaatsen.

Het dreigt te lukken :)
RETROBAHN A.G.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8322
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS-Werkspoor - Een Ezeltje: De HSM 199 / NS 6700
« Reactie #42 Gepost op: 13 March 2013, 12:22:14 »
Zijn die in verhouding grote schroeven in de drijfstang de uiteindelijke schroeven? Ze zijn wel erg aanwezig.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Een Ezeltje: De HSM 199 / NS 6700
« Reactie #43 Gepost op: 13 March 2013, 13:06:39 »
Zijn die in verhouding grote schroeven in de drijfstang de uiteindelijke schroeven? Ze zijn wel erg aanwezig.
Nee, ik moet nog nette boutjes kopen :) maar wilde wel ondertussen doorgaan met bouwen, het project loopt al een tijdje..
RETROBAHN A.G.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: BNLS-Werkspoor - Een Ezeltje: De HSM 199 / NS 6700
« Reactie #44 Gepost op: 13 March 2013, 13:36:37 »
Mooi machientje, ik heb het dingetje al op Ontrax mogen aanschouwen. Het blijven schattige dingetjes. (y)
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden