Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ridder Gerco van Beelen door Rob Moerkerken
Vandaag om 10:52:46
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Tjalling
Vandaag om 10:50:45
Motorpost ombouwen ? door ronaldvd2000
Vandaag om 10:44:51
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 10:29:06
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
US diorama in H0 door DV modelspoor
Vandaag om 10:14:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:56:50
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Gewoon wat busfoto's door Teun
Vandaag om 08:52:21
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 08:24:01
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Rheinburg, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 07:50:33
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Een Ezeltje: De HSM 199 / NS 6700  (gelezen 21883 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5017
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Een Ezeltje: De HSM 199 / NS 6700
« Reactie #30 Gepost op: 25 maart 2009, 09:43:15 »
Ik heb inmiddels wat tijd in het lokje gestoken en op basis van een Roco BR290 draaistel een soepel lopende aandrijving gemaakt. Ik heb wel een tandwiel met extra vertraging toegevoegd.
De wielen zijn van een Hornby wagonnetje.

Ook de bovenbouw begint inmiddels in styreen vorm te krijgen. Ik ben nu eerst de inrichting van de machinistenruimte aan het maken, daar kan ik straks niet goed meer bij. De ketel is gemaakt van een metalen huls van een merkstift: styreen was niet geschikt omdat ik graag een werkende rookgenerator wilde monteren. Helaas is daardoor de schoorsteen wat dikker als het origineel, als hij matzwart is valt dat hopelijk minder op.

De indeling van de machinekamer is een compromis: de en-profil foto van de HSM 199 in combinatie met de indeling van de SS13 in het NSM en een beetje fantasie....
Binnenkort maar eens neuzen in de tekeningen van het Utrechts Archief, misschien heb ik dan een beter voorbeeld.

Wordt vervolgd,

Bessel
RETROBAHN A.G.

Daniel.

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re: BNLS-Werkspoor - Een Ezeltje: De HSM 199 / NS 6700
« Reactie #31 Gepost op: 25 maart 2009, 11:03:22 »
mooi gedaan man!!!
zelf maak ik een dummy loc, die ik achter een geisterwagen plaats, (scheelt mij weer een hoop geklooi)
ik zal van de week ff een pic. plaatsen van mijn lokkie, die momenteel wordt geplamuurt.
als dit klaar is hoef ik enkel nog maar war details in de cabine plaatsen, en is het spuit (of kwast) klaar!

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5017
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Een Ezeltje: De HSM 199 / NS 6700
« Reactie #32 Gepost op: 10 augustus 2012, 09:56:21 »
Dit is typisch zo'n project wat in een la terecht kwam en wacht op betere dagen. Wel, die zijn aangebroken, want ik heb 2 van deze locjes nodig op de modules van Schoonhoven. En met het vorderen van Johan z'n ontwerp voor tramrijtuigen moet ik ook maar weer eens aan het werk..
Onderstaand knoeiwerkje werd echter niet erg rijvaardig: ik ben maar ff opnieuw begonnen.
Een standaard bruikbaar onderstel is er niet voor dit locomotiefje: dus frameplaatjes van styreen gemaakt, samengevoegd op loodblokjes voor wat meer gewicht.

Ik heb tevens het antieke minitrix motortje vervangen door een wat actueler exemplaar, zodat het aandrijven wat soepeler geschiedt. Kan helaas geen vliegwiel kwijt, maar dat zou zo klein zijn geworden dat het toch niks bijdraagt.

Het eerder gebouwde frame met opbouw heb ik aangepast aan het nieuwe onderstelletje:

En tevens een nieuw keteltje gefabriceerd, omdat de geplande rookgenerator is vervangen door een schoorsteen van het juiste type.
Tot zover de status:

Er zijn inmiddels fraaiere waterbakken in aanbouw, en het dakje is een los stukje messing wat er even voor de foto op ligt. Komt goed.. als de zon weer vertrekt komt er weer een update ;)

Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Een Ezeltje: De HSM 199 / NS 6700
« Reactie #33 Gepost op: 10 augustus 2012, 13:52:53 »
de zon is hier nu ff weg

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5017
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Een Ezeltje: De HSM 199 / NS 6700
« Reactie #34 Gepost op: 10 augustus 2012, 14:11:53 »
Ja, maar ik niet. Van m'n werkplek dan ;D Ik zal m'n baas eens vragen of ik aan mijn bureau locjes mag bouwen. Ik denk dat ik het al weet... Maar vreest niet, zodra de gelegenheid daar is ga ik meteen met deze loc als eerste verder.
RETROBAHN A.G.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5017
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Een Ezeltje: De HSM 199 / NS 6700
« Reactie #35 Gepost op: 25 januari 2013, 15:15:38 »
Zo, bijna een half jaar de tijd gehad om een oplossing te bedenken voor het gebrek aan grammen gewicht op de asjes..
Maar eens een experimentje aan wagen. á la Artitec eerst maar eens een raadplaatje:
RETROBAHN A.G.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5017
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Een Ezeltje: De HSM 199 / NS 6700
« Reactie #36 Gepost op: 25 januari 2013, 15:19:36 »
Gelijk maar wat meer vertellen: ik heb een mal gemaakt voor een bodemplaat met bufferplaten, en een mal voor de opbouw met massieve waterbakken. Ik heb eens een binnenwerkje gegoten zo voor het 1e rijtuig (geisterwagen) van m'n breedspoorarend, maar hier zou meer detail in moeten zitten. Vanavond tin halen om te gieten: ik ben zelf ook erg benieuwd of het wat wordt.
Wel heb ik bewust frame en opbouw apart gemaakt: ten eerste hoef ik, als 1 van beide mislukt, maar 1 nieuwe mal te maken: ten tweede moet anders het tin een te lange weg afleggen en is 't afgekoeld voor alle hoekjes gevuld zijn, ik heb alleen zwaartekracht om de mal te vullen, geen spuitgietmogelijkheden. Je kunt met een kartonnen mal maar één poging doen en het moet ook nog redelijk snel..
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2013, 15:23:05 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1632
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS-Werkspoor - Een Ezeltje: De HSM 199 / NS 6700
« Reactie #37 Gepost op: 25 januari 2013, 22:37:15 »
Is tie al afgekoeld ?? ;D

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5017
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Een Ezeltje: De HSM 199 / NS 6700
« Reactie #38 Gepost op: 25 januari 2013, 23:55:23 »
Laten we het er op houden dat ik nu prima verzwaring voor ín de waterbakken gemaakt heb... dit karton vloog meteen in de hens na het gieten, de ingedrukte klinknagels en verdiepte profielen kwamen er niet erg uit zeg maar >:(
Ofwel: we maken de wandjes toch weer van styreen, wordt snel vervolgd...
RETROBAHN A.G.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: BNLS-Werkspoor - Een Ezeltje: De HSM 199 / NS 6700
« Reactie #39 Gepost op: 26 januari 2013, 00:21:34 »
Ik begrijp het misschien niet helemaal goed, maar wel dat je gewicht wil hebben voor je lokje.
Is dit "Fluid Lead" dan misschien iets voor je?:
https://www.eileensemporium.com/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=224&Itemid=9

Het zijn allemaal kleine balletjes die je op de meest ontoegankelijke hoekjes en gaatjes uit kan "gieten" en dan vastplakken. Uitkijken met PVA  lijm (houtlijm) want dan kan het wel eens uitzetten.

Leen.


Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5017
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Een Ezeltje: De HSM 199 / NS 6700
« Reactie #40 Gepost op: 05 maart 2013, 23:37:05 »
Met de nummerschilden onderweg deze ook maar weer eens nieuw leven in blazen.
Na 100x het rijtje tandwielen hergroeperen besloten tot een ban op roco tandwielen in het algemeen. Het helpt dat ik voordelig aan 2 Peetoom spudjes kon komen: ééntje drijft inmiddels de Hanomag tramlok aan, de andere heb ik enigszins gesloopt zodat ik hem kon inkorten tot de juiste asafstand voor een 6700.
Na pogingen 1.0 en 1.1 was het styrenen chassis wel afgeschreven, dus een geheel nieuw bodemplaatje met bufferbalken gemaakt. Tevens mijn tingietwerk uit het karton gepeuterd en geconstateerd dat daar gewoon beplating overhéén moet, dit wordt 'm niet zo.
Wel heb ik nu de kans om dingen beter te doen: ik heb een nieuw dakje gemaakt en in het machinistenhuisje de vloer met een subtiel traanplaat bekleed wat de freessporen voor de wielflenzen meteen bedekt. En dankzij de spud rijdt het kreng nu ook eindelijk normaal, dus poging 3 dreigt te lukken :)
Een ketel vol lood die laag en klein genoeg is, is nu in elk geval zeker geen probleem meer, ik kan zelfs ruimte voor een decodertje reserveren...
Snel de voorraad 0.25mm styreen aanvullen dan kan ik de waterbakken maken..
RETROBAHN A.G.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5017
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Een Ezeltje: De HSM 199 / NS 6700
« Reactie #41 Gepost op: 13 maart 2013, 10:58:57 »
Inmiddels fraaie wielen met de juiste diameter op de kop getikt en meteen drijfstangen aangebracht. Hoewel zeer slank geëtst, lijken ze toch wat lomp op dit locje: ik ga ze nog dunner vijlen en maak dan meteen de juiste vorm in de koppelstang, deze is in het midden iets dikker.
Keteltje van koperpijp gemaakt deze keer en intussen de waterbakken bekleed met styreen en popnagelstripjes uit zelfklevend alu.
De grotere (juiste) wieldiameter zorgt er overigens wel voor dat ik het bodemplaatje nog wat in moet frezen, de loc staat nu zo'n 1,5mm te hoog op z'n pootjes. Daarna kan ik de frameplaten, baanruimers en andere bodemdetails gaan aanbrengen en de stroomafname verzinnen. Het plaatje met stripjes wat op de spud hoorde kan ik niet gebruiken door z'n dikte op de verkeerde plaatsen.

Het dreigt te lukken :)
RETROBAHN A.G.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7849
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS-Werkspoor - Een Ezeltje: De HSM 199 / NS 6700
« Reactie #42 Gepost op: 13 maart 2013, 12:22:14 »
Zijn die in verhouding grote schroeven in de drijfstang de uiteindelijke schroeven? Ze zijn wel erg aanwezig.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5017
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Een Ezeltje: De HSM 199 / NS 6700
« Reactie #43 Gepost op: 13 maart 2013, 13:06:39 »
Zijn die in verhouding grote schroeven in de drijfstang de uiteindelijke schroeven? Ze zijn wel erg aanwezig.
Nee, ik moet nog nette boutjes kopen :) maar wilde wel ondertussen doorgaan met bouwen, het project loopt al een tijdje..
RETROBAHN A.G.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4465
Re: BNLS-Werkspoor - Een Ezeltje: De HSM 199 / NS 6700
« Reactie #44 Gepost op: 13 maart 2013, 13:36:37 »
Mooi machientje, ik heb het dingetje al op Ontrax mogen aanschouwen. Het blijven schattige dingetjes. (y)
Andre