Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:21:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 11:18:53
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 11:11:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 10:59:07
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
  

Auteur Topic: Restauratie en keukens in de trein  (gelezen 22951 keer)

hankk

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Restauratie en keukens in de trein
« Reactie #45 Gepost op: 16 april 2016, 19:01:29 »
Ik heb relatief weinig ellende meegemaakt in die jaren.
Maar de ouderen hadden verhalen over hoe sterk die oude Wagon Lits-WR's waren.
Er zijn ongelukken gebeurd waar de wagons achter en voor de WR's zwaar beschadigd waren, maar de WR's  fier zonder schade er tussen in stonden.

Scherven brengen geluk.
Na de oude WR's reden we een aantal jaren met omgebouwde WR's. ( plan D ?)
Daar stonden geen zware gietijzeren standaards in de keuken waar de borden in gezet konden worden. Vergeten.
Met als gevolg dat één van de oudere hulpjes ze dan maar zo stapelde na het afwassen , flink hoog.
Wie de lange bocht bij Munchen kent, of bij Mannheim, genomen met volle snelheid, snapt waarom er daarna niet voldoende servies over was om iedereen te kunnen bedienen.

De autoslaaptreinen reden officieel met de nieuwere WR's.
Maar heel af en toe moest er een oude blauwe WR ingezet worden.
Maximale snelheid 120.
Of de machinist in Frankrijk dat bewust negeerde of niet bleef onbekend, maar in dit geval zag je het tafellaken met servies en al langzaam maar zeker van tafel afschuiven...

Ijsvrij...
Eén "hulpje" heeft twee keer op ongeoorloofde manier  opruiming gehouden in de WR-keuken.
De eerste keer was midden in de nacht.
De trein ging ergens in Duitsland tegen een helling op, waar aan de voet van de helling een bemand seinhuis stond.
Er was teveel ijs geleverd. ( palen ter grootte van een trottoir-rand)
Hij smeet een paal ijs uit het raam, wat zich door het raam van het seinhuis ramde, en tegen het instrumentarium tot stilstand kwam.
Grote schrik, gelukkig niemand gewond.
De tweede keer smeet hij een vuilniszak uit het raam op een mooie zomerse dag, terwijl de trein ergens op een talud reed.
Onder bij het talud zat een arts in zijn tuin met gezin en visite te genieten aan een gedekte tafel.
De vuilniszak kwam precies op de tafel terecht.

Dezelfde "hulp" werd nog een keer meegestuurd met een slaapwagen-dienst naar Wenen, omdat die dienst een grote groep meekreeg vanuit Wenen.
Er was een overnachting bij.
De slaapwagen-conducteur en "hulp" hebben moeten rennen voor hun leven, toen "hulp" in een Weense kroeg begon te melden dat alleen club ### ( bekende Amsterdamse voetbalclub) kon voetballen, en de Oostenrijkers niet.
« Laatst bewerkt op: 16 april 2016, 19:12:04 door hankk »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Restauratie en keukens in de trein
« Reactie #46 Gepost op: 16 april 2016, 19:18:48 »
Na de oude WR's reden we een aantal jaren met omgebouwde WR's. ( plan D ?)
De 10 plan D RD's waren origineel zo gebouwd, en op twee na zijn die destijds allen verbouwd tot de WRDk stuurwagens voor de beneluxdiensten.
Deze hadden, zoals je aleens noemde, van orignele een groot gietijzeren kolenfornhuis wat bij de WRDk's omgebouwd werd tot gas.
De plan D's mochten overigens 140 evenals de latere plan E RD's, maar die mochten NL niet uit.

Ik kan me zo 123 geen NL'se rijtuigen bedenken die naderhand verbouwd zijn tot Restauratie.
« Laatst bewerkt op: 16 april 2016, 19:22:34 door Thom »

hankk

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Restauratie en keukens in de trein
« Reactie #47 Gepost op: 16 april 2016, 19:40:39 »
Het schoot me nu te binnen.
De WR's kwamen uit de Apfel-Expres.
Een zeer luxueuze Duitse trein met panorama-rijtuig en al, de organisatie heette ook Apfel-Expres.
Kwam af en toe ook in Amsterdam, in de bollentijd.
De organisatie heeft maar kort bestaan vanwege een overdaad aan service.
Bijna meer personeel aan boord dan reizigers.

De WR's waren niet als WR gebouwd, ook toen waren ze al omgebouwd.
Zagen er leuk uit, maar  het haalde niet bij de kwaliteit van het oude materieel.

( Geen foto kunnen vinden tot dusver )

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Restauratie en keukens in de trein
« Reactie #48 Gepost op: 16 april 2016, 19:50:02 »
Aah, de Apfelpfeil bedoel je :)

We hebben bij NS ook een aantal WR'en gehad die bij de Apfelpfeil organisatie vandaan kwamen; hier te vinden http://www.martijnhaman.nl/buffet.htm
« Laatst bewerkt op: 16 april 2016, 19:51:40 door Thom »

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: Restauratie en keukens in de trein
« Reactie #49 Gepost op: 16 april 2016, 19:56:22 »
@Hankk
Waar jij op doelt is waarschijnlijk het ex DB Panoramarijtuig AD101 wat later enige tijd bij de Apfelpfeil groep gereden heeft.

Zie bijgaande link: http://www.railfaneurope.net/pix/de/car/historic/DB/TEE/adm101aa.jpg

Groet, Silvolde

hankk

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Restauratie en keukens in de trein
« Reactie #50 Gepost op: 16 april 2016, 19:58:21 »
Aah, de Apfelpfeil bedoel je :)

We hebben bij NS ook een aantal WR'en gehad die bij de Apfelpfeil organisatie vandaan kwamen; hier te vinden http://www.martijnhaman.nl/buffet.htm
Apfelpfeil, nu zijn we er ! :)

De buffetrijtuigen in de link, mooie tijden op beleefd.
Vooral als de Oost-Europse dieselgenerator niet wilde starten in de ochtend, of er plotseling mee ophield met een rij wachtenden voor de bar.


Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: Restauratie en keukens in de trein
« Reactie #51 Gepost op: 16 april 2016, 20:02:13 »
Bijgaand de omslag van de brochure zoals in reactie #40 vermeld.



Groet, Silvolde

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Restauratie en keukens in de trein
« Reactie #52 Gepost op: 16 april 2016, 21:47:05 »
Mooi die verhalen uit de restauratiewagens.

Ik ken ze alleen nog van de tijd toen ze afgesloten waren.
Hondekoppen  en plan T.
 wel een verhaal van mijn ouders gehoord toen ik 4 was in een restauratierytuig plan E.
Mensen aan andere tafels dachten dat mijn ouders alleen waren,maar schrokken zich rot toen er een kleine dreumes wakker werd tussen zijn vader en de raam op de bank.ontzichtbaar voor medereizigers.

Mijn favoriete trein nu is de intercity Berlin met zijn bordbistro.
Altijd leuk en gezellig om daar een hapje en drankje in te doen.

Ben zelf trouwens 17 jaar kok geweest en altijd de droom gehad om op de trein te mogen koken.
Helaas er nooit van gekomen bij de vakantietreinen.

Maar sinds 2008 toch op de trein.
Nu als machinist.

Groeten chris
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Restauratie en keukens in de trein
« Reactie #53 Gepost op: 17 april 2016, 01:02:29 »
In de nachttrein naar Parijs, ergens begin jaren '90, was een WL-medewerker met snack-karretje. Ik, sjofele student, was vergeten mondvoorraad mee te nemen dus was ontzettend blij toen ik hij langskwam, uur of 12, ergens bij de Belgische grens. Z'n kar was bijkans uitverkocht, er was alleen nog een laatste broodje kaas dat ik gretig aanschafte. Precies toen ik stond af te rekenen kwam er een sjiek uitziend Indiaas mannetje aangelopen die zag dat de kar leeg was, ons in reden viel en mijn broodje opeiste. Woedend was hij toen bleek dat hem dat niet ging lukken. "But I travel first class!!! I have a first class ticket!", met zwaar Indiaas accent. Helaas, beste man, dit is Europa. Good night, and good luck. Ziedend beende hij weg, schreeuwend dat hij de spoorwegmaatschappij zou aanklagen voor dit flagrante gebrek aan respect.
Leuk practicum vergelijkende cultuurwetenschappen was dat.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Restauratie en keukens in de trein
« Reactie #54 Gepost op: 17 april 2016, 10:54:24 »
and..........We are Britsh!!! ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: Restauratie en keukens in de trein
« Reactie #55 Gepost op: 17 april 2016, 17:42:00 »
Toen ik dertien jaar geleden op een tripje naar Parijs gefêteerd werd door mijn vriendin, toen ter gelegenheid van onze halfjarige verkering, gingen we per ICE van Amsterdam Centraal. Ik werkte op Schiphol en maakte een overstap met de tas met kleding, zij stond op het perron met een tas met eten. Uiteraard heeft de ICE wel een diner inclusief, maar ik kan toch vertellen dat wat zij gekokkereld had en uit die tas toverde super lekker was. Met de nodige jaloerse blikken rondom.

Uiteraard is ze nu mijn vrouw  :angel:

Groet, Sicco Jan

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: Restauratie en keukens in de trein
« Reactie #56 Gepost op: 17 april 2016, 19:35:42 »
En dan te bedenken dat mijn meest memorabele herinnering aan eten in de trein vermoedelijk uit 1996 stamt en verbleekt bij wat ik hier allemaal lees.

Ik schrijf 'vermoedelijk 1996' omdat ik het niet precies weet: volgens mij was toen net die reclamecampagne van de NS met de gevleugelde zin: 'Heeft u ook gevulde koeken?', uitgesproken door een heer die daar wat laat achterkwam en de persoon achter de zwarte kar in kwestie daar nog om vroeg.

Ik dacht toen dat dat voor de reclame was gedaan.
Wat een sensatie toen in de trein naar Eurospoor, zo'n vliegtuig-achtige Koploper, omgeroepen werd dat er railcatering aan boord was en de dagaanbieding (of was dat een weekaanbieding?) bestond uit een kop thee met 2 stroopwafels. M'n vader stootte me aan: 'zullen wij een stroopwafel nemen?'

En kort daarna ging het deurtje open en kwam inderdaad dat manshoge karretje het rijtuig binnen. Dat bestond dus echt! Mijn ouders zijn altijd heel spaarzaam geweest met zoetigheden, waardoor dat vaak wel iets bijzonders bleef, dus je begrijpt dat die stroopwafel me erg goed bijgebleven is...

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 193
Re: Restauratie en keukens in de trein
« Reactie #57 Gepost op: 17 april 2016, 20:36:13 »
Je hebt gelijk in al je statements.. Vorig jaar met de OBB euronight gereisd en dat was een erg goede ervaring.
Inderdaad. Per verbinding krijg je wel iets anders voorgeschoteld, omdat ÖBB veel verschillende slaaprijtuigtypes heeft. Vergelijk bv. de impressie van het aanbod in de EN van/naar Duitsland op http://www.ice-treff.de/index.php?id=406384 met de klassieke AB30 van de EN 464/465 op tweederde van http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?106,7727111.

In Duitsland, Zwitserland, etc bestaat het nog wel ja, hopelijk blijft het ook.. Zit in die nieuwe DB intercity ook (die witte dubbeldekker) een restauratie?
Zelf nog niet gezien, maar het schijnt beperkt te zijn tot een snackkarretje. De ICx heeft wel weer een restaurant.

Toen ik dertien jaar geleden op een tripje naar Parijs gefêteerd werd door mijn vriendin, toen ter gelegenheid van onze halfjarige verkering, gingen we per ICE van Amsterdam Centraal. Ik werkte op Schiphol en maakte een overstap met de tas met kleding, zij stond op het perron met een tas met eten. Uiteraard heeft de ICE wel een diner inclusief, maar ik kan toch vertellen dat wat zij gekokkereld had en uit die tas toverde super lekker was.
De ICE heeft in de 1e klas betaalde APS (AmPlatzService), een krantenaanbod en er worden wel eens gratis snoepjes of chocolaatjes uitgedeeld, maar van in de ritprijs inbegrepen maaltijden heb ik nog nooit gehoord. Van een ICE van Amsterdam naar Parijs ook niet. Is ICE hier misschien te lezen als Thalys?

hankk

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Restauratie en keukens in de trein
« Reactie #58 Gepost op: 17 april 2016, 21:21:39 »
Mijn eigen eerste herinneringen dateren van heel jonge leeftijd, vanaf een jaar of 5 denk ik. ( Ik ben van 1953)
Er  werden regelmatig treinreizen gemaakt vanaf Dordrecht naar Den Haag, maar ook een keer naar Groningen en Limburg.
Ik vond treinreizen schitterend, niets ontging me.

Naar Den Haag was Mat-46, naar Groningen getrokken materieel.
Een Chocomel kan ik me herinneren.
Ook de koekjes die boven op de koffiebekers gelegd werden door de perronverkopers.
"Arnhemse meisjes" -koeken waren dat denk ik.

De perronverkopers in Roosendaal , ( Jan en Dik?), hebben nog heel lang rondgelopen.
Ze moesten stoppen toen er een andere wind door het restaurantgebeuren ging waaien.
Er was gezonde concurrentie met die twee, maar het bleef leuk onderling.

Zorgen dat je voor Roosendaal de hele trein een keer gehad had, maar als ze je zagen richtten ze zich op de andere kant van de trein, want daar was je tenslotte al een tijd niet geweest.
Handig waren ze, zeker met slimmeriken die probeerden eerst de koffie aan te pakken om dan niet te betalen als de trein begon te rijden.
Iemand die dat wel een keer lukte kreeg gratis een extra kopje koffie: In zijn gezicht gesmeten terwijl het raam nog open was.

Bij ernstige verstoringen moesten we af en toe diensten rijden die eigenlijk niet bestonden.
Zoals Zwolle -Vlissingen, waar mat -54 op reed.
Uren onderweg, elke paar minuten stoppen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Restauratie en keukens in de trein
« Reactie #59 Gepost op: 17 april 2016, 21:43:31 »

Krijn van Osta in zijn element op station Roosendaal


Alles is daar nu veranderd, ik heb heel wat uurtjes daar door gebracht
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.