Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 12:24:25
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
  

Auteur Topic: Restauratie en keukens in de trein  (gelezen 22944 keer)

brutus1

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
Re: Restauratie en keukens in de trein
« Reactie #30 Gepost op: 07 april 2016, 21:52:46 »
Wat een nostalgie en wat jammert dat de grandeur van het reizen met dit soort voorzieningen in de trein al weer lang verleden tijd is.
Mijn herinneringen stammen nog uit 1966.
Als kleine snotneus met de trein naar Kopenhagen. Opstappen "op" de nachttrein in Rotterdam-Noord, dat miezerige stoptreinstationnetje waar de grote jongens naar Moskou zelfs stopten.
Een nacht Wagon Lits, zo 'n prachtige slaapcoupe en dan als ander hoogtepunt van de reis het ontbijt in de restauratie. De tijd dat de tafels nog compleet gedekt werden, formica was uit den boze.  Het ontbijt natuurlijk een feest. Warme broodjes, zoetigheid uit kleine potjes. Bediening nog onberispelijk gekleed......dat was nog eens restauratiegenot. En als het ontbijt dan afgerond was werd de trein op de pont bij Puttgarden geschoven. Weer zo' n belevenis.
Bleef de restauratie hier achter? Is dit type restauratiewagons in model uitgebracht? de grote vraag.....
Enkele jaren daarna met de Lorelyexpress vanuit Rotterdam Centraal naar Basel. Hier werd de restauratie door de DSG gerund.
Ook al zo' n fenomeen. Wat een luxe en heerlijk eten. Lunchend langs de Rijn, warm natuurlijk  met alles wat er bij hoort van vooraf tot lekker dessert. De restauratie prachtig ingericht, tafels netjes gedekt, mooie tafellampen....echt een restaurant op wielen.
En wat toen nog kon......de bagage in de coupe achterlaten tijdens het bezoek aan de restauratie.
Bij het binnenlopen van de trein werd uitgekeken naar waar die rode wagon in de trein zat. En dan nog het fabeltje dat de restauratie direct achter de loc hoorde te hangen, wat natuurlijk nooit het geval was.
Later ging het restauratie gebeuren een tanend bestaan lijden. Nog een keer, eind jaren '70 een restauratie bezocht op de terugreis uit Kopenhagen. Bediening werd slordig, het dessert niet meer dan een "Mona"toetje. Tijd voor de vacuumverpakte kleffe witte broodjes met horecakaas.
Einde grandeur van het reizen. De goede herinneringen blijven, slecht vervagen.

gr.

Brutus

Sven

  • Online Online
  • Berichten: 7832
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Restauratie en keukens in de trein
« Reactie #31 Gepost op: 08 april 2016, 08:54:09 »
Krijg er helemaal zin van in een honki-tonki burger.  ;D Wat was dat eigenlijk voor vlees? Gewoon een frikandel variant?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
Re: Restauratie en keukens in de trein
« Reactie #32 Gepost op: 08 april 2016, 21:03:22 »
We zien na teloorgang van de restauratie en grandeur in de trein hetzelfde in de luchtvaart.  Helaas, dat is kennelijk wat de grote meerderheid wil: middelmatigheid of zelfs minder dan dat...

hankk

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Restauratie en keukens in de trein
« Reactie #33 Gepost op: 08 april 2016, 22:07:08 »
Ik kwam in 1979 in de WR-brigades, op de autoslaaptreinen en de wintersporttreinen.
Als jonkie tussen de oude oberkelners en koks.

Veel van de harde kern had gevaren bij de Holland -America Lijn tot begin jaren '60.
De HAL nam daarna alleen goedkope krachten uit Indonesie aan.
Mooie oude verhalen uit een toen al verdwijnend tijdperk.

"Als je in de jaren '60 een klein attache-koffertje voor "mijnheer" naar zijn coupe droeg kreeg je een flinke fooi.
Later kon je ongeveer een hele inboedel in een coupé proppen, en een grote bek krijgen".
Vakmannen die je nu zo in het Amstel of Marriot neer zou kunnen zetten.

Zelf kwam ik niet uit een horeca-achtergrond, en moest het allemaal leren.
Eén collega, jonger dan mij, kwam van de Kaap Verdische Eilanden.
Als hij in burger gekleed was totaal onopvallend,  hij  leek een beetje op Jimi Hendrix.
Zeer bescheiden en serviel, het maakte hem niet uit of hij een trein vol met VIP's moest rijden, of de stoptrein Enkhuizen.

Als hij echter een wit kelner-jasje aandeed stond daar een Kelner .
Hij heeft dan ook echt de zwaarste treinen gereden, qua (wereld)-VIP-gehalte.

Terugkerend naar de Trekduw en andere treinen voor nu:
Wat zou de smartphone daar de boel verpest hebben als die er toen al geweest zou zijn.
Vooral in de avondspits vanuit Amsterdam zaten er behoorlijk wat prominente mannen en vrouwen in de restauratie.
Zoals boven gezegd, het was een mengeling van mensen zoals je die nergens anders bij elkaar krijgt.
Beurstijger dronk biertje met schoenmaker, directeur praatte met portier, etc.

Per restauratie konden er 24 mensen redelijk comfortabel zitten.
Binnen 1 1/2 uur vertrokken er zo'n 6 treinen richting Rotterdam.
Maar omdat iedereen wel eens later of vroeger vertrok had je dus een ploeg van 6x24 mensen die elkaar redelijk kenden.
Ook overdag kon je willekeurig een trein in de Randstad instappen, en  "wat doe jij nou hier ?" horen.

Er waren ook andere vaste "klanten".
Niet veel en niet dagelijks, maar het waren dezelfde figuren die zomaar ergens in de trein een meisje helemaal klem gingen zetten.  Strak aankijken, benen steeds verder, etc.
Met een smoes namen we het meisje mee naar de restauratie, waar voor haar geen "consumptie verplicht" was, maar wel voor het persoon.

De Brommer.
Eén vaste klant kon je overal tegenkomen, van Zeeland tot Groningen of Limburg.
De doofstomme man met brommer.
Hij had ministeriële toestemming om zijn brommer mee te mogen nemen, als enige in Nederland.
Zag er uit als een zwerver, en je was "vriend" of je werd uitgescholden.
Soms werd hij uit de restauratie gezet.
Hij betaalde zijn koffie liefst niet met geld, maar met pennen,
Dat waren echter zeer exclusieve pennen !
Hij zat meestal te rekenen of de krant te lezen.
Als je de sommetjes op een stuk krant zag nadat hij uitgestapt was,  waren dat getallen met 4 of 5 nullen meestal, inclusief het gulden-teken.

( Wordt vervolgd )

hankk

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Restauratie en keukens in de trein
« Reactie #34 Gepost op: 08 april 2016, 22:09:04 »
Krijg er helemaal zin van in een honki-tonki burger.  ;D Wat was dat eigenlijk voor vlees? Gewoon een frikandel variant?

Zag er uit als een hamburger, maar er zat totaal geen smaak aan.

hankk

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Restauratie en keukens in de trein
« Reactie #35 Gepost op: 10 april 2016, 11:32:23 »
Stationsrestauratie...

In mijn hoofd komen een aantal namen van eetgelegenheden op stations naar boven, die ver uitstaken boven het gemiddelde.
"Eetgelegenheden", want het begrip "stationsrestauratie" roept toch gauw een ander beeld op bij veel mensen.
Zeker de jongere generaties, die dankzij de eenheids-drang van de NS alleen nog weten van de huidige hippe fastfood-achtige zaken.
Mijn ervaringen zijn zeker niet compleet, geen pretenties om dat te willen uitdragen.
Maar een aantal namen kwamen dus naar boven als je met andere mensen praatte over het betere eten voor de treinreiziger.

Het toenmalige stations-restaurant in Dordrecht, zoals hierboven genoemd, heeft in de jaren '80 prijzen gewonnen 
voor hun kwaliteit.
Zover ik me herinner kwam de chefkok uit Almelo, waar hij ook mooie zaken had opgezet op het station.

Woerden.
Dat restaurant was zelfstandig, het stond vlakbij het station, maar fungeerde als stationsrestaurant in de praktijk.
Ik heb er twee keer gedineerd met mijn vrouw.
Wat we aten weet ik niet meer, maar we waren zeer tevreden.

Vlissingen.
Vlissingen was een WL-restaurant, net als Hoek van Holland.
Hoek van Holland weet ik niet, hoewel ik in die tijd wel regelmatig passeerde, op weg naar de boot voor Harwich.
Vlissingen kreeg een kok die even weg geweest was van WL, maar verzocht werd terug te komen omdat hij een goede indruk had achtergelaten.
Hij begon toen met acties, zoals onbeperkt mosselen eten in het seizoen, en andere vis-specialiteiten.

Succesvol, en in korte tijd werden die acties geïmiteerd in de regio tot Roosendaal en Breda.
Maar de ene kok is de andere niet...
Ook niet-vis gerechten voerde hij met succes op in acties.

Zandvoort was beroemd voor de soep.
De meeste IC-stations hadden een restauratie én een restaurant, maar over de kwaliteit durf ik niets te zeggen.
Wel, dat het niet overal altijd feest was.

Verder had de patat in de patatkraam bij Venlo een goede reputatie.
Vooral de sateh-saus.
Maastricht had, ( heeft ?), een Chinees aan de overkant met heerlijke loempia's.
Ideaal tijdens de loc-wissel in verband met de buitenlandse diensten.
Als voor een hele brigade en alle slaapwagen/couchette-conducteurs loempias besteld werden duurde het wel eens langer voor de bestelling klaar was.
Ik zie nog het Chinese vrouwtje met een grote doos vol met loempias over de straat rennen om ons toch nog onze loempias te leveren, terwijl de HC al stond te fluiten voor vertrek, bij wijze van spreken.

Over de patat van Venlo is nog een leuke anekdote, waar ik niet bij was jammer genoeg.

Een stoomrit van Den Haag naar Venlo had een ruime  pauze in Venlo, om kop te maken.
Eén van de WL-collega's kwam op een idee.
Hij holde naar de patatkraam, en vroeg de uitbater hoeveel patat hij kon leveren.
"Wat bedoel je nou, zeg gewoon hoeveel je wilt !", zo was ongeveer de ongeduldige reactie.
"Bakken, ga alles bakken wat je hebt " .
Zo gedaan, zo gezegd, alles netjes afgerekend en terug naar de trein met een noodgang, en een grote doos met een heleboel bakjes patat.
Natuurlijk zat er een WR in de trein, maar veel meer dan  appelgebak en gevulde koek zal dat voor die reis niet geweest zijn.
De patatjes waren zo uitgevent, waarschijnlijk met een kleine winst, maar iedereen was tevreden.



hankk

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Restauratie en keukens in de trein
« Reactie #36 Gepost op: 13 april 2016, 19:20:19 »
Zoals ik in mijn eerste bericht in dit topic al meldde, ik ben geen echte spoorhobbyist.
Zeker niet als ik de prachtige modellen elders hier in dit forum zie, dat nivau zal ik nooit bereiken.
Ik zal daarom mijn bijdragen beperken tot wat ik reeds gepost heb, plus hieronder  nog wat bijdragen die meer betrekking hebben tot het materieel.

Maar natuurlijk heb ik wel die 27 jaar op dat materieel doorgebracht.
En als ik dan de enkele keer dat ik nog met de trein ga puur toevallig de Mat-54 nr. 766 lang zie komen, dan gaat mijn hart toch sneller kloppen. ( Wordt gebruikt voor wegleren ?)
Hoeveel van de originele 766 in het huidige stel bewaard is gebleven is  me niet duidelijk, vanwege de verschillende kleuren nu.
Ik weet wel dat de originele 766 tot het laatst in de originele kleuren reed, ook van binnen.
Groen...Het gaf een beetje statig karakter aan de  trein.

De restauratie-met stuurstand in de oude Benelux-trekduw blijf de mooiste wat mij  betreft, met de mooiste herinneringen.
De wand met hand-ingelegd houtwerk tegen de keukenwand, bijna altijd bekende mensen aan de tafels, de kolenkachel, die later gewone gaspitjes bovenop kreeg.
Etc,etc.

De Belgische 2500 loc's die de trekduw trokken staan elders in dit forum als onverwoestbaar gemeld.
Niet helemaal...
In de omgeving van deze loc diende absoluut in alle omstandigheden het woord "sneeuw" vermeden te worden.
Op straffe van directe loc-stilstand bij het toch uitspreken van dit woord.
Ook zonder sneeuw hield hij er wel eens mee op, of kwam gewoon niet meer aan de gang.

Na het verdwijnen van de restauraties hebben we nog een aantal jaren doorgewerkt.
Eerst nog met echte gezette koffie, aan het eind met een soort automatenkoffie.
( Dat was al niet meer in de Wagon Lits-periode )
Diensten die in de oude tijd wel bijna 300 kopjes koffie per dag konden slijten zakten naar 80.

Koffie:
Op het traject Rotterdam Amsterdam reden dus veel treinen met bediende restauraties.
Het was gezonde concurrentie tegen elkaar, want vooral tussen Den Haag en Amsterdam waren er echt ploegjes vaste klanten die gerust 6 minuten bleven staan wachten op de volgende trein. Als ze wisten dat "Pietje" met vakantie was, en "Jantje" nu dienst had,die geen koffie kon zetten.

Mijn beginjaren bij het spoor lagen in Engeland, bij British Rail.
Op het station dan.

Een paar maanden in Basingstoke op het station gewoond, terwijl ik in Woking werkte.
Een ruime luxueuze woning was dat, met toegang tot de keuken van het restaurant.
Alleen stond elke avond een diesel precies onder mijn raam te pruttelen.
Toen een paar weken overplaatsing naar Harrogate, om tenslotte op King's Cross terecht te komen voor een jaar, met Euston als afsluiting daarna nog een paar maanden.
Werkend in Harrogate woonde ik in een klein railway -hostel in Leeds,voor overnachtend personeel.
Elke dag op en neer met het boemeltje.
Je kon achter de cabine meekijken door de voorruit.
De helling is daar heel stijl en lang.
De machinist zet de motor uit op weg naar beneden, om hem pas weer aan te zetten tijdens het klimmen.
Prachtig uitzicht !
Verdienen was nihil bij British Rail, maar wel praktisch voor niets reizen.
Daar heb ik uiteraard veel gebruik van gemaakt.

Later, bij de WL, met een BritRail-pass die toen nog betaalbaar was, alle hoeken van the UK bezocht.
Mooiste reis: Glasgow-Mallaig-Isle of Skye-Kyle of Lochals-Inverness.

Mijn vrouw kreeg ook die Engeland-tik, we komen er nog steeds graag, maar we zijn al jaren niet meer met de trein geweest.
( Jaren gekampeerd, of B&B )

Toevallig zag ik op internet wel weer Britse treinen waar nog steeds gedineerd kan worden in een echte WR.
Misschien gaat het er toch weer een keer van komen!

Daan001

  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: Restauratie en keukens in de trein
« Reactie #37 Gepost op: 14 april 2016, 07:43:46 »

mooie nostalgische verhalen en inderdaad jammer dat dit niet meer bestaat voor het gewone trein reizen!

Mijn ervaring (als kind) in deze zijn het eten in de Speisewagen in het stuk langs de Rijn op weg naar Zwitserland. De Speisewagen, toen nog in de TEE kleuren, en een interieur van houten panelen en banken gestreept in rood-zwart-geel..? Zodra je de wagon binnenstapte kon je de geluiden uit de keuken horen en kwam het aroma je tegemoed. Een bord spaghetti Bolognese smaakt nergens zo goed..! Verder kwam er in de trein een wagentje langs die knakworst met roggebrood serveerde, incl mosterd..!

Ook een hoogtepunt tijdens de reis naar zwitserland was de lok wissel in Emmerich waar de geel-grijze unit plaats maakte voor een 103, ook in de TEE kleuren. De werker die de haak vastmaakte etc was bij mij en mijn broertje bekend als een zogenaamde 'tussenman'.

Ondanks dat er best nog wat restaurant wagons rond rijden, zeker in oost Europa of in Azië, kan je dicht bij Rotterdam CS ook eten in een oude DDR speisewagen, weliswaar op vaste standplaats.. Het restaurant heet GareduNord en is zeker een ervaring waard voor treinfreaks maar ook voor veganisten, want ze serveren geen vlees. Wel goed eten trouwens.

Binnenkort ga ik een rondreis door Europa maken en ook zeker even eten in de speisewagens, als ze aangekoppeld zitten dan want ik heb met name nachttreinen denk ik. Ook iets nostalgisch helaas..  een verslag zal dan volgen. :)

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 193
Re: Restauratie en keukens in de trein
« Reactie #38 Gepost op: 14 april 2016, 21:10:29 »
mooie nostalgische verhalen en inderdaad jammer dat dit niet meer bestaat voor het gewone trein reizen!
Enige nuance is op zijn plaats: het bestaat in het Nederlandse binnenlands verkeer niet meer. In bijvoorbeeld Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk is dat anders, en ook de DB IC/ICE naar/van Nederland hebben een bistro/restaurant.

Binnenkort ga ik een rondreis door Europa maken en ook zeker even eten in de speisewagens, als ze aangekoppeld zitten dan want ik heb met name nachttreinen denk ik. Ook iets nostalgisch helaas..  een verslag zal dan volgen. :)
In West-Europa hebben nachttreinen tegenwoordig meestal geen restaurant, wel is dan bij de rijtuigbegeleider een assortiment aan kleinere snacks en dranken verkrijgbaar. Het gebodene varieert nogal, een positief voorbeeld is de ÖBB EuroNight met - voor het slaaprijtuig - een welkomstpakket, een verder aantrekkelijk geprijsd aanbod en voor de ochtend erna een individueel samen te stellen ontbijt.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Restauratie en keukens in de trein
« Reactie #39 Gepost op: 14 april 2016, 23:43:07 »
Mag ik u de Caledonian Sleeper aanbevelen?

Niet alleen beschikt deze slaaptrein tussen Londen en Schotland (zoals wij allen weten is Schotland geen onderdeel van Engeland, maar maakt samen met Engeland, Noord Ierland en Wales deel uit van het -vooralsnog- Verenigd Koninkrijk) over een restauratie, ook krijg je 's morgens ontbijt op bed.
Daarnaast beschikt deze trein in het barrijtuig over een interessante selectie Single Malt Whiskies.
https://www.sleeper.scot/on-board/meals

Dat zijn drie vliegen in één klap:
-trein
-whisky
-Schotland.

Nog 5 weken en 4 dagen, dan neem ik weer deze trein, van Londen naar Fort William. En terug vanuit Inverness. Maar dan heb ik in middels een wandeling van 380km door de Hooglanden achter de kiezen. Eens kijken of Serco kan waarmaken wat ze belooft.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: Restauratie en keukens in de trein
« Reactie #40 Gepost op: 15 april 2016, 01:52:31 »
Ik moest in maart 1982 samen met een Amerikaanse engineer voor mijn werk naar Frankrijk. Rudy Morgenfruh was weliswaar van Duitse afkomst maar volbloed Amerikaan. Hij was mede eigenaar van een 6-assige sleeping car welke in New Jersey stond opgesteld. Rudy had een redelijke collectie 'China' maar was altijd bereid om waar mogelijk deze uit te breiden.

Onze trip naar Parijs ging dan ook vanzelfsprekend niet vliegend vanaf Schiphol maar de TEE Etoile du Nord. In Brussel werd de 'dining car' aangekoppeld en hebben wij in de trein een geweldige maaltijd voorgeschoteld gekregen.
In Parijs aangekomen hadden naast het zakelijke gedeelte ook een door Rudy opgesteld 'privé' programma. We bezochten twee winkeltjes waar 'China' en TEE bestek verkocht werd. Vervolgens gingen we naar Gare d'Austerlitz alwaar de nostalgische Venice-Simplon Orient Express van James Sherwood werd gepresenteerd. We vergaapten ons bij die presentatie op 11 maart 1982 aan de luxe van deze trein en de toen bemachtigde brochure bewaar ik nog altijd als herinnering.

Tijdens een zakeneis naar de USA heb ik vanzelfsprekend ook een weekend in de sleeping car doorgebracht. In 1983 kreeg ik het aanbod om ter gelegenheid van de OS in Los Angeles in 1984  een USA trip mee te maken. Ik heb er nog eeuwig spijt van om deze uitnodiging niet aangenomen te hebben. Van Penn station naar LA, vervolgens langs de west coast naar Seattle en dan weer terug naar NY. Het rijtuig was verhuurd aan een buitenlandse filmploeg maar er waren vier plaatsen vrijgehouden.

Bij een volgende werkgever reisde ik geregeld door Europa, meestal per vliegtuig maar soms ook per ferry of trein. In Zurich nam ik de Eurocity Gottardo - de SBB RAe TEE was omgebouwd tot RABe in grijze kleurstelling - naar Milaan. Ook in deze trein kon ik zowel van een voortreffelijke maaltijd als van een voorbijtrekkend fantastisch landschap genieten. Nu ik gepensioneerd ben kijk ik met plezier op deze ervaringen terug.

Silvolde

Daan001

  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: Restauratie en keukens in de trein
« Reactie #41 Gepost op: 15 april 2016, 06:59:05 »
Enige nuance is op zijn plaats:

Je hebt gelijk in al je statements.. Vorig jaar met de OBB euronight gereisd en dat was een erg goede ervaring. In Duitsland, Zwitserland, etc bestaat het nog wel ja, hopelijk blijft het ook.. Zit in die nieuwe DB intercity ook (die witte dubbeldekker) een restauratie?

Daan001

  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: Restauratie en keukens in de trein
« Reactie #42 Gepost op: 15 april 2016, 07:02:22 »
Mag ik u de Caledonian Sleeper aanbevelen?

Hendrik Jan, goede tip aan de lijst toegevoegd!

hankk

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Restauratie en keukens in de trein
« Reactie #43 Gepost op: 16 april 2016, 10:20:54 »
Tijdens mijn periode dat ik voor British Rail in stationsrestauraties werkte in de jaren '70, waren de verdiensten heel laag.
Maar de kosten voor een treinreis waren ook nihil, dus dat gaf weer de nodige ruimte om leuke dingen te doen.
Voor 5 pond sliep je toen in heerlijke B&B's, nooit miskleunen mee gehad.

Op Euston stond ik achter de bar op begane grond, waar de grote massa kwam.
In de avond liep het vol met reizigers voor de sleepers naar Schotland en de boottrein naar Holyhead.
Heel gezellig, complete volksdansen werden spontaan opgevoerd af en toe.
Of de bar werd compleet afgebroken door voetbal-"fans".

Op King's Cross werkte ik op een luxere locatie op spoor 1.
In de pauzes even buiten gaan zitten op het perron, om de treinen getrokken door die prachtige Deltic-locs aan te zien komen of vertrekken.
Qua kleurstelling en uitstraling winnen de Britse treinen het nog steeds vind ik, vanaf de buitenkant gezien in ieder geval.
Ik heb een paar maanden in het railway-hostel te Willesden Junction gewoond.
Vanaf de voetgangersbrug over de sporen zag je de Schotse treinen in volle vaart onder je door schieten.

De eerste jaren bij de Wagon Lits ben ik nog vaak terug geweest, om heel Groot Brittanie te doorkruisen met een BritRail-pass.
De sleepers via de West- of de Oost routes, of de dagtreinen, met gebruikmaking van de restaurants aan boord.
Een echte slaapcoupe kostte toen net rond de 25 pond toeslag, het eten en de service in de restaurantwagens was heel goed.

Allermooiste reis: Het rondje Glasgow-Fort William-Mallaig-Isle of Skye-Kyle-of Lochalsh -Inverness-Edinburgh.
Met een glaasje wijn langs de fjorden van de Highlands, met lage snelheid vanwege de bochten, prachtig !
Met z'n tweeën zouden we nu dan meer dan 400 pond kwijt zijn, alleen voor de kaartjes.

We komen nog steeds graag in Groot Brittanie, maar ons huidige budget is meer geschikt om met de auto te reizen dan met de trein.

Terug naar eigen bodem.
Sommige dingen ga je als gewoon beschouwen als je ze elke dag ziet, totdat je het niet meer ziet.
Zoals drie keer op en neer per dag met de Plan-T stoptreintjes via de oude lijn wanneer de bloemenvelden in volle kleur staan.
De D-treinen Parijs gingen ook via de oude lijn.
Een minuut of vijf voordat de trein het gebied in ging even omroepen voor de vele toeristen aan boord bouwde de spanning aardig op, en een kwartier lang "Ohh !" en "Aahh" om je heen horen was leuk.
De rit over het Hollands Diep was ook altijd een hit trouwens.

Correctie trouwens wat betreft de locs voor de oude trekduw. Ik heb  nu regelmatig contact met een ex-NS 'er uit de rijdende dienst. De Belgische 2500 locs waren inderdaad behoorlijk betrouwbaar, maar de Belgische 1100 serie werd ook af en toe in gezet, die hadden meer problemen.

Met sterke verhalen moet je uitkijken natuurlijk.
Er komen mensen in voor en er kunnen nog draadjes naar het heden lopen.

Zoals de collega-kelner in een oude blauwe WR op weg naar Zuid-Frankrijk.
In die oude WR's zaten de (ijsgekoelde ) wijnkasten aan het andere eind van de wagen ten opzichte van de keuken.
Achter de glazen deur.
Als iemand dan vroeg of bijvoorbeeld " de Chardonnay " van dat jaar nog voorradig was meldde hij met een zeer deftige stem dat hij even naar beneden ging in de kelder om te kijken.
Hij ging door de glazen deur, deed net of hij op een knopje drukte, zakte door zijn knieen zodat het net was of hij met een lift naar beneden ging.
Hij pakte ongezien de fles, draaide zich om en rees weer statig op.

Altijd grote verbazing, je zag echt mensen de afstand schatten tussen de vloer en de ballast, maar zelden werd gevraagd of er inderdaad een lift was.
Ander flauw grapje: In de keuken hing een alarmbel in het geval van oververhitting van de dieselgenerator.
Een mooi diep geluid gaf die bel.
Om kwart voor acht werd dan acht keer met een lepel op de bel geslagen.
Strijk en zet hoorde je  bestek neergelegd worden om horloges gelijk te zetten.


« Laatst bewerkt op: 16 april 2016, 15:31:53 door hankk »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: Restauratie en keukens in de trein
« Reactie #44 Gepost op: 16 april 2016, 10:33:00 »
 ;D ;D ;D prachtige verhalen.