Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 23:25:19
Station Roodeschool door HenkN
Vandaag om 23:03:48
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 22:59:02
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 22:21:37
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
  

Auteur Topic: wel of geen peco in schaduwstation?  (gelezen 2136 keer)

Richard van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
wel of geen peco in schaduwstation?
« Gepost op: 17 March 2009, 16:05:34 »
Hallo allemaal.

Ik zit te twijfelen of ik Peco (code 55 N-spoor) Moet gaan gebruiken in mijn schaduw station. Het twijfelpunt bij mij is de vraag of je de wissels van peco ook openrijdend kan gebruiken. Als dit niet of lastig is, dan ga ik gebruik maken van Fleischmann. Daar weet ik van dat het wel kan.

Groeten Richard

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26660
    • Pagina van klaas
Re: wel of geen peco in schaduwstation?
« Reactie #1 Gepost op: 17 March 2009, 16:26:57 »
Je kunt ze wel openrijden, maar dan moet je de uitvoering met Insulfrog toepassen. En je moet het arretteerveertje bij de wisseltongen er uit halen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Richard van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re: wel of geen peco in schaduwstation?
« Reactie #2 Gepost op: 17 March 2009, 16:27:34 »
Dank je wel Klaas.

Richard

Rijtuigpaint

  • Gast
Re: wel of geen peco in schaduwstation?
« Reactie #3 Gepost op: 17 March 2009, 17:59:29 »
oeps dacht dat het H0 was.........

sorry

Kees-jan

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: wel of geen peco in schaduwstation?
« Reactie #4 Gepost op: 17 March 2009, 18:09:15 »
Zou je, vanwege een schaduwstation, niet overwegen om goedkopere  N-wissels aan te schaffen? Elektrisch en al voor zo'n 15 euro bijv. Merk Model Power, vraag je winkelier.

Maarten.


modelbouwer_V

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
  • voorheen Orkhavnbanen
    • modelbouwwerk.nl
Re: wel of geen peco in schaduwstation?
« Reactie #5 Gepost op: 17 March 2009, 19:05:37 »
In code 55 zijn de wissels alleen met electrofrog beschikbaar. Dus voor een (verbouwd) open te rijden wissel ben je dan op code 80 aangewezen, wel verkrijgbaar met geïsoleerd puntstuk.
Zo'n goedkoop ModelPower wisseltje is een optie maar het moet wel betrouwbaar werken anders zorgt dat in het schaduwstation voor veel ergernis, denk ik dan weer.

Groet
Vincent
• Volg de_modelspoorgoeroe  😎 op Instagram 📷. Ik zeg doen!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26660
    • Pagina van klaas
Re: wel of geen peco in schaduwstation?
« Reactie #6 Gepost op: 17 March 2009, 19:14:54 »
In code 55 zijn de wissels alleen met electrofrog beschikbaar.

Is dat zo? Ik dacht dat ze inmiddels ook in Insulfrog bestaan. Maar als Insulfrog alleen maar in code 80 bestaat, dan is dat nog geen probleem. Want die kan je volgens mij gewoon koppelen met code 55, via de onderste voet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • **
Re: wel of geen peco in schaduwstation?
« Reactie #7 Gepost op: 17 March 2009, 19:25:07 »
Hoi,

Ik heb niet zoveel ervaring met N van Peco, maar op de website staat ook wel wat met insulfrog in code 55, zie onder

http://www.peco-uk.com/Products/pecoproducts.htm#Zgauge

Succes

Ferry

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22510
Re: wel of geen peco in schaduwstation?
« Reactie #8 Gepost op: 17 March 2009, 19:52:56 »
Maar dus geen gewone wissels.
Peco 55 kun je zonder meer op alle code 80 rails aansluiten. Het is dus geen enkel probleem om bijvoorbeeld Minitrix wissels te gebruiken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: wel of geen peco in schaduwstation?
« Reactie #9 Gepost op: 17 March 2009, 20:21:01 »
Niet zo lang geleden is een vergelijkbare discussie gevoerd, over welke wissels voor een schaduwstation. Daar werd mij toen door enkelen geadviseerd om juist geen Model Power wissels te gebruiken in het schaduwstation, in verband met de betrouwbaarheid. Daar bleek ook dat, als je het besteld aan de andere kant van de zee (bijvoorbeeld bij The Signal Box), en dan met de Conrad aandrijvingen, dat je dan voor ongeveer dezelfde prijs klaar bent als met Model Power wissels.

Inmiddels heb ik hier zowel twee wissels van Model Power, als sinds vandaag een wissel van Peco. Peco komt in ieder geval een heel stuk degelijker over dan Model Power. Bij Model Power zit er bijvoorbeeld wat speling op de wisseltongen, wat bij Peco absoluut niet het geval is. Wel is het installeren van de aandrijving bij Peco natuurlijk wat lastiger (bij Model Power zit er gewoon een dubbelspoelaandrijving aan het wissel), maar hier heb ik nog geen ervaring mee. Ik ga dit binnenkort eens proberen.

Ik ga zelf in ieder geval niet voor Fleischmann of Minitrix voor de wissels van mijn schaduwstation. De prijs daarvan ligt vele malen hoger (ongeveer een factor twee tot drie), en ik zie eigenlijk geen voordelen.

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re: wel of geen peco in schaduwstation?
« Reactie #10 Gepost op: 18 March 2009, 10:27:27 »
Ik begrijp dat niet iedereen de financiële middelen heeft, maar ik zou niet aanraden om wissels open te gaan rijden, júist waar je ze niet ziet.
Ik heb zelf in mijn schaduwstation gewoon de E wissels van Peco (ook N, code 55). Allemaal met tortoise wisselmotor en puntstuk voeding afhankelijk van de wisselstand (omdat de wisseltongen niet altijd strak tegen de biels aan liggen waardoor het puntstuk soms geen spanning heeft). Ik ben dan ook van plan om zeer langzaam te rijden in mijn schaduwstation. Met puntstukvoeding via de wisselstand kan je alles kruipend over de wissels laten rijden ;)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek