Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko Eas-z gebracht als Eaos door ES44C4
Vandaag om 18:40:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:31:46
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:12:16
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Bert_Apd
Vandaag om 17:50:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:43:48
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 17:28:12
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 17:24:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
Vandaag om 17:24:31
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door p-kokkie
Vandaag om 17:18:02
Zoek DIGIRAILS DR 5020 Booster Schema door Gerard
Vandaag om 17:12:17
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:03:44
Line-up foto's van modellen door R1954
Vandaag om 16:54:51
Nieuw huis, nieuwe baan door aad52
Vandaag om 16:50:26
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 16:49:05
Oud model gangbaar maken door Gerrit H
Vandaag om 16:42:09
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 16:15:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:09:02
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Luit
Vandaag om 15:17:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jeronimos
Vandaag om 14:39:27
Woensdag 19 november 10 jaar Arnhem Centraal door Seinhuis
Vandaag om 14:38:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 14:27:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 13:47:20
Nieuwe forumgebruiker door Ploeger
Vandaag om 12:51:33
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 12:26:59
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 12:03:32
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 11:51:24
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rjr
Vandaag om 11:38:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 10:30:05
Roco 10836 wissel schakelaar door bask185
Vandaag om 10:27:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 10:10:55
  

Auteur Topic: digitaal of analoog?  (gelezen 33566 keer)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #105 Gepost op: 17 September 2008, 11:26:46 »
Ik zou niet raar opkijken als uitgerekend jij over een paar jaartjes digitaal rijdt, en dan het analoge rijden net zo'n harde trap nageeft als je nu met digitaal doet.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #106 Gepost op: 17 September 2008, 11:35:29 »
Citaat
..en dan is er niemand, die analoog verdedigd.

Nee want wat valt er nou te verdedigen? Raar hoor dat je je zo druk maakt om mensen die digitaal rijden.
Zo nu ga ik weer naar zolder om een uurtje analoog te rijden. :)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

René Huibers

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #107 Gepost op: 17 September 2008, 11:36:56 »
Laten we deze discussie maar besluiten met de conclusie dat Wil niet digitaal wil rijden om voor hem belangrijke redenen en dat andere dat juist wel doen om voor hen belangrijke redenen.

Of al die 'redenen' van eenieder op waarheid berusten is een andere zaak, maar daar is het blijkbaar moeilijk over discussieren.

Vooralsnog willen we deze draad openlaten als tenminste de normale fatsoensnormen worden gerespecteerd. Dus bv geen caps lock aan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #108 Gepost op: 17 September 2008, 17:15:33 »
.....en dan is er niemand, die analoog verdedigt.

Nou, ik wil het best verdedigen, want ik ben ook zo'n doorgewinterde analoogrijder. De motovatie daarvoor heb ik al eens eerder beschreven, maar ik doe het met genoegen nog een keer:
Ik wil mijn treinen baangericht besturen. Dus als er b.v. op spoor 2 een trein staat, die ik naar het oosten wil laten vertrekken, dan laat ik de trein op spoor 2 naar het oosten vertrekken. Ik hoef niet te weten wat zijn digitaal adres is, ik hoef niet te weten wat zijn makkelijk te onthouden adres is, ik hoef niet te weten wat de voorkant of de achterkant van de loc is. Oost is oost en west is west bij 2-rail analoog met gelijkstroom.
Anders gezegd: analoog op 2-rail met gelijkstroom is het enige systeem waarbij de rijrichting voor 100% voorspelbaar is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #109 Gepost op: 17 September 2008, 17:23:03 »
Zo moeilijk is het niet Klaas. Bij een echte loc zit de schoorsteen aan de voorkant.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 18317
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #110 Gepost op: 17 September 2008, 17:29:42 »
Citaat
Bij een echte loc zit de schoorsteen aan de voorkant.

Nee hoor!:



 ;D ;D ;)

Grtz,  8) Ronald 8)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #111 Gepost op: 17 September 2008, 19:07:44 »
Zo moeilijk is het niet Klaas. Bij een echte loc zit de schoorsteen aan de voorkant.

Sander, ik vrees dat jij één bent van de velen die de essentie van mijn verhaal niet vatten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #112 Gepost op: 17 September 2008, 19:22:59 »
Is het verschil tussen oost-west en voor-achterkant echt zo groot ?

(Ik snap de essentie echt wel, alleen je voorbeeld niet)

Sander

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #113 Gepost op: 17 September 2008, 19:33:39 »
Is het verschil tussen oost-west en voor-achterkant echt zo groot ?

Als je deze vraag stelt, dan snap je de essentie dus echt niet.
Ik wil oost-west sturen, dus baangerelateerd. En dan wil ik helemaal niet weten of de voorkant naar links of naar rechts wijst. Ik kan wel zien wat voor of achter is (wat bij E- en D-locs en treinstellen overigens niet altijd zo eenvoudig is), maar de automatische besturing die de trein laat rijden zit onder de tafel, dus die kan het niet zien. Die zet alleen maar spanning op de baan die in de gevraagde richting is gepoold. En elke loc die daar staat gaat dan in de gevraagde richting, ongeacht welke loc het is of waar zijn voorkant zit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2189
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #114 Gepost op: 17 September 2008, 19:54:15 »
waarbij de rijrichting voor 100% voorspelbaar is.


Tenzij je de draadjes verkeerd om aan de trafo heb hangen, maar dat terzijde uiteraard   ;D
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #115 Gepost op: 17 September 2008, 20:28:40 »
oft

@Klaas, helder uitgelegd. Alleen één klein puntje. Je zegt:

 ... welke loc het is of waar zijn voorkant zit. ...

Een loc is vrouwelijk dus is het haar voorkant...  :)

...ik begrijp ook niet dat soms een loc een mannennaam krijgt...

ont

Rocodil

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #116 Gepost op: 17 September 2008, 20:48:10 »
Ik vind het een erg leuk draadje. Ik rij wel digitaal en vind het erg leuk. Langzaam rijden vindt ik het grootste voordeel. En ik heb twee handregelaars. Kan ik vanaf twee plaatsen besturen. En met z'n tween rijden. Vroeger reed ik Marklin. Bij het veranderen van de rijrichting, moest je eerst "pèpen", zo noemden we dat ;D. Dan schoot de loc met een ruk naar links of rechts en viel iedereen door de trein. Leuk was dat. Digitaal besturen van wissels vind ik niks an. Ik ga nog eens een met de hand verstelbare wissel maken met een echt NL wisselsteller, die ik via de onderkant met een fietsspaak kan omzetten.

Ik kan me heel goed voorstellen dat er mensen zijn, die nostalgisch met een of twee loks analoog rijden. Een mooie stoomloc met heel veel details, of zoëen die je helemaal zelf gemaakt hebt en trots aan je vrienden laat zien. Ja, zelf gespoten met de airbrush. Zij weer: waar haal je de tijd vandaan. Ik  ::): jij hangt toch elke avond voor de TV, daar zeur ik toch ook niet over  ;D

Veel plezier analoge rijders. Laat je niets wijsmaken.
Groeten
Hans
Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #117 Gepost op: 17 September 2008, 21:06:20 »
Mijn Fccpps-trein met de NS 2200 ervoor noem ik "grind". En zo heb ik ook een trein die "staal" heet, en een "kalk". En je kunt wel raden dat m'n trein met auto-transporters gewwon "auto" heet. En "gas" is de trein met 6 vloeibaar gas wagons.

Ik vul dus een naam in (MultiMaus)

Sander

Sander,

Dat vind ik een mooie oplossing wat betreft naamgeving.  Ik dacht eerst dat je b.v de 1700 de 1700 als naam zou geven.

Dion
groetjes Dion

Anne W

  • Gast
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #118 Gepost op: 17 September 2008, 22:00:20 »
Het door mij gebruikte systeem is zeer baan georïenteeerd vind ik: een trein mag vertrekken naar een volgend blok als dat blok leeg is, de wissels goed staan en er geen kruisend verkeer is, bij meerdere vrije blokken is de keuze willekeurig, anders is er ook nog een "naar welk blok mag deze trein", een vrij blok kan ook in de "verkeerde richting" liggen, pendel bedrijf en doorgaand bedrijf door elkaar.

Dus ik snap "baan georienteeerd"niet erg, wel een standaard als: in de normale rijrichting zit de "plus" rails links en de "min" rails rechts, zodat de trein alijd dezelfde kant op rijdt.

Groet, Anne W


Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: digitaal of analoog?
« Reactie #119 Gepost op: 17 September 2008, 23:30:44 »
Het verhaal van klaas kan ik wel volgen. Vroeger had ik een analoog baantje. Op het bedieningspaneel van het station zat per spoor een schakelaar en een oude volumeknop uit diverse afgedankte cassetterecorders. Schakelaar naar links (en aan de knop draaien) trein ging naar links. Rechts natuurlijk net zo. Langzaam afremmen en optrekken natuurlijk met de ex-volumeknop. Grappig was dat deze niet hetzelfde reageerden. Op sommige sporen kon ik dus veel langzamer rijden dan op andere.

Als ik nu digitaal rij kijk ik eerst of de loc wel in de richtig van de pijl op de multimouse rijd, anders moet ik 'm even omdraaien. Geen grote moeite, maar toch.

Overigens geef ik m'n loc's ook hun nummer in de mouse. 1211 heeft dus als nummer gewoon 1211. Na een tijdje zaten de nummers vanzelf in mijn geheugen.

Het verhaal van Wil begrijp ik overigens wel. Maar ik zou toch niet terugwillen naar analoog. Stel je voor zeg, vandaag net 10 decoders binnen gekregen  :).

Gerard.