Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 11:05:20
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door henk
Vandaag om 11:04:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:04:27
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door schipcas
Vandaag om 11:03:31
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:03:05
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door MathynK
Vandaag om 10:57:27
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 10:42:31
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 10:32:55
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Ronald Halma
Vandaag om 10:17:49
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 09:59:14
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door eitreb
Vandaag om 09:58:50
Mijn geweatherde modellen door jan47
Vandaag om 09:55:18
Raadplaatje door Martijnstein
Vandaag om 09:47:34
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door MOVisser
Vandaag om 09:28:18
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ben
Vandaag om 08:47:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:22:58
Bahnstrecke 5867 door spoorijzer
Vandaag om 07:56:53
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 07:48:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door basjuh1981
Vandaag om 07:41:56
Gezocht decals wit op transparant door ruudns
18 November 2025, 23:02:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
18 November 2025, 22:24:13
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
18 November 2025, 22:18:43
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
18 November 2025, 21:40:00
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
18 November 2025, 21:06:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
18 November 2025, 20:38:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door WimC
18 November 2025, 19:33:19
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door Thom
18 November 2025, 18:58:29
Artitec 6300 door Gerke
18 November 2025, 17:48:30
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
18 November 2025, 17:44:13
Lodewickshaven door Ronald Halma
18 November 2025, 17:40:47
  

Auteur Topic: strategische reserve  (gelezen 6049 keer)

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: strategische reserve
« Reactie #15 Gepost op: 15 March 2009, 10:40:08 »
Het linkje van de NMMD.  ;)

Gerrit F
Gerrit F

Van de draad af....

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2113
  • MSc Micro-Electronics
Re: strategische reserve
« Reactie #16 Gepost op: 15 March 2009, 11:04:24 »
Ik weet een voorbeeld van (onbedoelde) Nederlandse Oorlogsreserve :

het heeft te maken met de diesellocomotieven van de serie 2000. Toen deze werden gekocht uit de dump in Frankrijk als serie 600, waren de motoren versleten. In de totaal kapotgeschoten fabrik van Thomassen zich nog motoren bevonden van een geplande serie loks, die toevallig goed pasten op deze loks.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

MichelNL

  • Offline Offline
  • Berichten: 308
Re: strategische reserve
« Reactie #17 Gepost op: 15 March 2009, 11:11:46 »
In die tijd was het op locomotieven nog electrotechniek waarbij storingen vaak nog gewoon door de machinist te verhelpen waren. Ik denk niet dat dit meegewogen heeft.

Groeten, Alexander
Ernst-Jan doelt niet op de eenvoud, maar op EMP.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetische_puls

Maakt voor een atoombom weinig uit of je techniek uit 1930 of 2009 komt.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
Re: strategische reserve
« Reactie #18 Gepost op: 15 March 2009, 12:20:13 »
Uhm. Alleen het ontwerp van de motoren van de NS 600 (2000) kwam uit de oorlog. De motoren waren gewoon nieuw.

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re: strategische reserve
« Reactie #19 Gepost op: 15 March 2009, 12:39:46 »
Ernst-Jan doelt niet op de eenvoud, maar op EMP.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetische_puls

Maakt voor een atoombom weinig uit of je techniek uit 1930 of 2009 komt.

Volgens mij staat in de link dus dat de simpelere techniek uit die tijd daar wel tegen kan.

Groeten, Alexander

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: strategische reserve
« Reactie #20 Gepost op: 15 March 2009, 13:26:55 »
Bij de EMP moet onderscheid gemaakt worden tussen elektronica en gewone elektrische installaties. De EMP heeft ernstige gevolgen voor de elektronica; deze kan gemakkelijk stuk gaan. Motoren, transformatoren etc. zijn vrijwel ongevoelig voor de EMP.

Globaal kan je stellen dat zonder voorzieningen elektrische en dieselloks met een bouwjaar voor 1970 de EMP overleven en dat de elektronica in nieuwere loks beschadigd kan raken. Anderzijds is een lok een prima kooi van Faraday, dus met beschadegingen zal het wel meevallen.

NB Elektricitietsnetten zijn veel gevoeliger wegens de lange leidingen.

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2113
  • MSc Micro-Electronics
Re: strategische reserve
« Reactie #21 Gepost op: 15 March 2009, 14:30:12 »
eh, niet helemaal.

de eerste motoren werden gebouwd in 1940. Toen de fabriek gebombardeerd werd, werd alles als verloren beschouwd. 1 deel van de fabriek bleek echter nog zo goed als onbeschadigd en daar bevonden zich de motoren.

Enkele (ik dacht 4 stuks) van de serie 600 werden voorzien van die motoren (slechts 1 of beide, afh. van het nummer). Toen bleek dat deze motoren voldeden lieten ze er meer bouwen voor de rest van de serie (op de 603 na, die werd buiten dienst gezet)
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: strategische reserve
« Reactie #22 Gepost op: 15 March 2009, 15:07:20 »
Hier nog wat interessante info over de Whitcombs.

http://www.jeff-z.com/wks/locoroster/602/rhp.html
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

N-Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
  • Puf!
Re: strategische reserve
« Reactie #23 Gepost op: 15 March 2009, 15:12:30 »
Een vloot stoomlocs als reserve lijkt me in de meeste landen niet zinnig. Wie kan er anno 2009 nog met zo'n ding rijden? Gaat men dan de machinisten van museumorganisaties recruteren? En weet je hoe lang het duurt voor er ATB op zit? voordat dat geregeld is mag je er niet eens de baan mee op...

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: strategische reserve
« Reactie #24 Gepost op: 15 March 2009, 15:14:09 »
Nee, nu niet meer nee.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: strategische reserve
« Reactie #25 Gepost op: 15 March 2009, 15:15:36 »
En weet je hoe lang het duurt voor er ATB op zit? voordat dat geregeld is mag je er niet eens de baan mee op...

Gezien de situatie waarin men strategische reserve zou gaan inzetten, is dat laatste geen enkel probleem.  Dan gaat men gewoon, ongeacht de spoorwegwet.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12543
    • sleutelspoor
Re: strategische reserve
« Reactie #26 Gepost op: 15 March 2009, 15:34:19 »
Even geleend bij sleutelspoor,  voor elk vervoer een wagen. Militairetreinen

In de jaren 50 t/m 90 van de vorige eeuw had Europa nog te maken met de Koude Oorlog en het ijzeren gordijn. De geallieerden waren in die tijd nog alom aanwezig in de verschillende zones van West-Duitsland die na WW2 ontstaan waren. De Koude Oorlog was op zijn hoogtepunt. Begin jaren zestig reden vele treinen beladen met militaire voertuigen naar de buurt van Fulda waar het vrije Westen een mogelijke eerste aanval van het Warschaupact verwachtte. Vanuit deze situatie had NS, samen met Defensie, een “oorlogsspoorboekje” samen gesteld voor het geval rups per rail, en wiel per weg werkelijkheid zou worden.
De Nederlandse Spoorwegen zijn wettelijk verplicht om in deze onplezierige tijden Defensie voorrang te verlenen boven al het andere spoorwegverkeer.

« Laatst bewerkt op: 15 March 2009, 15:36:04 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
Re: strategische reserve
« Reactie #27 Gepost op: 15 March 2009, 15:48:51 »
Betrof dat bij de NS 2000 niet drie motoren? Zal eens in het Dieselloccenboek en in de bladen kijken.