Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 15:26:46
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 15:24:14
Klompentrein door roco
Vandaag om 15:22:02
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
Vandaag om 15:16:53
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:57:19
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
Vandaag om 13:51:04
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Ben
Vandaag om 13:49:19
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 13:44:48
Stalen rijtuigen van NS door Eric B
Vandaag om 13:43:10
Märklin 2025 door basjuh1981
Vandaag om 13:33:05
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
Vandaag om 13:28:44
Probleem met Trix 6409 (22762) door henk
Vandaag om 12:20:23
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 11:18:06
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 11:02:45
't Boemeltje door Wim1969
Vandaag om 10:36:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:46:04
Seinschakelaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:45:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:53:45
4 oktober modelspoorbeurs Houten door VAM65
Vandaag om 07:45:36
Minibaan Visserskaai H0 door HenkN
03 October 2025, 23:48:44
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
03 October 2025, 23:00:47
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
03 October 2025, 21:59:18
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
03 October 2025, 21:29:08
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
03 October 2025, 20:54:25
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
03 October 2025, 20:00:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
03 October 2025, 19:32:14
  

Auteur Topic: Stroomloos gedeelte in rangeerterrein?  (gelezen 4722 keer)

EdTheModeltrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • Beginnend N-Spoor Machinist
Stroomloos gedeelte in rangeerterrein?
« Gepost op: 11 March 2009, 17:22:56 »
Hallo allemaal,

IK heb het volgende probleem:


De rode pijl geeft aan waar de trein heen gaan/ vandaan komen.
Het met rood aangegeven stuk spoor is alleen nu stroomloos.

Mijn vraag is hoe kan dit en hoe ik dit op te lossen.

Mijn materiaal is overigens Fleischmann H0 Profigleis

Edwin

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6054
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: Stroomloos gedeelte in rangeerterrein?
« Reactie #1 Gepost op: 11 March 2009, 17:26:37 »
Hallo Edwin,

Is de wissel niet denkend?

In de wissel zitten draadbruggetjes als deze eruit zijn is de wissel denkend. Dit houdt in dat de stroom de weg volgd  zoals de wissel staat.

b.v. Wissel naar links stroom naar links. Het gedeelte van rechtdoor is dan stroomloos en andersom.

Dion
groetjes Dion

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Stroomloos gedeelte in rangeerterrein?
« Reactie #2 Gepost op: 11 March 2009, 17:54:13 »
Alleen krijg je daarmee toch dat het rode deel stroomloos is, door de manier waarop het Engelse wissel van Fleischmann werkt. Dat wissel heeft een rijrichting, en als je dan op beide aankomende sporen de voeding aansluit, schakelt dit wissel zelf de vervolgsporen.

Hoe het precies zit weet ik zo niet meer (kan ik vanavond wel even opzoeken), maar ik weet nog dat ik met de N-spoor versie van dit Engelse wissel ooit flink heb zitten prutsen om dezelfde reden. Toen opgelost met een aantal isolaties, stroomaansluitingen aan de rails en een schakelaartje. Ik kan nu helaas niet meer nakijken hoe dit zat, want die modelspoorbaan is al lang niet meer.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4026
Re: Stroomloos gedeelte in rangeerterrein?
« Reactie #3 Gepost op: 11 March 2009, 19:00:50 »
Hallo,
 Als ik het goed zie, dan voedt jij de baan alleen op de plaats van de rode pijl.
  Door de denkende wissel zal er nooit spanning komen op dat korte spoortje, omdat er rechts geen voedingspanning staat.  De  E. wissel  zal weliswaar de rechtse spoortjes verbinden met het korte spoortje,  maar op de rechtse spootjes staat geen spanning,  anders gezegd, dus ook niet op het korte spoortje.
   Remedie: Het korte spoortje met een aparte scakelaar  aansluiten op je rijtrafo.
 Suses, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3533
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Stroomloos gedeelte in rangeerterrein?
« Reactie #4 Gepost op: 11 March 2009, 19:03:12 »
Ik begrijp het probleem wel maar ik zie ook dat je digitaal rijdt?
Dus dan hoeft dat spoorgedeelte toch niet stroomloos te wezen?
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4026
Re: Stroomloos gedeelte in rangeerterrein?
« Reactie #5 Gepost op: 11 March 2009, 19:08:47 »
 Edwin schrijft dat nergens dacht ik, maar -als- hij digitaal zou rijden, dan hoeft hij dat schakelaartje van mij niet erin te zetten, maar wel moet hij ook rechts de sporen gaan voeden.
De denkende wissels heeft hij niet meer nodig..
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1270
  • N en G rijder
Re: Stroomloos gedeelte in rangeerterrein?
« Reactie #6 Gepost op: 11 March 2009, 19:17:24 »
Edwin,

Op onderstaande foto zie je een Engels wissel. In de rode ovaaltjes moeten veerklemmetjes zitten die zorgen voor een permanente stroomdoorvoer. Je voorkomt daarmee dat de stroomdoorvoer afhankelijk is van de stand van het wissel.



Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Stroomloos gedeelte in rangeerterrein?
« Reactie #7 Gepost op: 11 March 2009, 20:09:16 »
Bij digitaal is dat inderdaad de oplossing!

EdTheModeltrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • Beginnend N-Spoor Machinist
Re: Stroomloos gedeelte in rangeerterrein?
« Reactie #8 Gepost op: 11 March 2009, 22:54:51 »
Oke, het is me al een stuk duidelijker.

Maaaaaar:
Ik rij inderdaad digitaal en de bruggetjes zijn aanwezig:


(Helaas snel genomen met mobielcamera)


Dus nu vraag ik me af wat is er fout??

Edwin

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re: Stroomloos gedeelte in rangeerterrein?
« Reactie #9 Gepost op: 11 March 2009, 23:33:10 »
Het kan zijn dat de veertjes slecht contact maken, even loshalen en weer opnieuw plaatsen kan het probleem mogelijk oplossen.
Anders even met een los draadje de spoorstaven doorverbinden met een goed werkend deel, dan weet je in welke spoorstaaf het zit en kan je gericht zoeken.
Kan niet moeilijk zijn om het probleem te vinden als je logisch te werk gaat.

m.v.g.
Gerrit

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26816
    • Pagina van klaas
Re: Stroomloos gedeelte in rangeerterrein?
« Reactie #10 Gepost op: 12 March 2009, 00:03:44 »
Afgezien van die bruggetjes kan het geen kwaad om elk spoor een eigen voedingsaansluiting te geven. Dat verhoogt de bedrijfszekerheid.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

EdTheModeltrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • Beginnend N-Spoor Machinist
Re: Stroomloos gedeelte in rangeerterrein?
« Reactie #11 Gepost op: 13 March 2009, 15:52:49 »
Hallo allemaal,

Op de één of andere manier werken de veertjes niet, maar door middel van draadjes staat het gedeelte nu ook onder stroom.

Bedankt voor de hulp, kan ik verder rangeren.

Edwin