Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Albert's fantasie in schaal 0e door Scratchbuilt
Vandaag om 15:30:21
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:27:46
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 15:27:36
Opstelbaan door spoorijzer
Vandaag om 15:24:53
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door dennie
Vandaag om 15:23:47
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
Vandaag om 15:03:37
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 14:58:39
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:41:05
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Herb73
Vandaag om 14:30:49
Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 14:14:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:10:59
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door wob
Vandaag om 14:09:20
The Summer of 69 door Gert Arkema
Vandaag om 13:08:55
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:45:45
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Sven
Vandaag om 12:45:16
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
Vandaag om 12:30:05
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door Vonkentrekker
Vandaag om 11:38:07
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:23:08
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Eric v C
Vandaag om 11:19:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:10:01
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 10:47:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:41:32
RTM in 0m door BartvD
Vandaag om 10:26:53
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door bask185
Vandaag om 10:20:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:44:52
Dönsdorfer Bauberichte door spoorzeven
Vandaag om 09:41:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:38:37
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 09:04:54
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door BartvD
Vandaag om 08:49:53
Ronald doet de Fork Challenge! door tothebeach
Vandaag om 07:58:49

Auteur Topic: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?  (gelezen 34261 keer)

Maasdam

• Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re: Is een ns-stoomloc als hobbymodel mogelijk?
« Reactie #90 Gepost op: 13 March 2009, 15:11:17 »
Ik wil me ook nog even mengen in deze discussie: niet als techneut maar als liefhebber: Daarbij heb ik dan ook nog de pech dat ik N-spoorder ben, en de frustratie van H0-ers valt bij die van Nederlandse-Stoomminaars ten opzichte van " N" al helemaal in het niet... Daarom heb ik ook gekozen voor Engelse Loc's: inderdaad de Hall-of Kings-classes maar ook nogal wat Tenderloc's hebben eigenaardig veel weg van de Nederlandse Loc's ( of andersom, natuurlijk), en inderdaad, wanneer je genoegen neemt met hobby-achtig materiaal/ handig bent in het verfraaien kom je " in de verte" in de buurt.
Vaak heb ik daarbij gedacht dat het toch mogelijk moet zijn, met niet al te veel ontwikkelingskosten, uitgaand van de Engelse Modellen ( wat natuurlijk ook destijds, in het groot, ook gebeurd is) e.e.a. voor de Nederlandse markt te ontwikkelen.
Of daar vraag naar zou zijn?  Als ik zie welke " run" er ontstaat wanneer er ergens weer een actuelere kleinserie op de markt komt heb ik daar geen enkele twijfel over. En natuurlijk lees ik de commentaren van de " techneuten" ook,  maar, sorry, dat ik gebruikelijk, ook in het bedrijfsleven: de techneuten zien altijd allerlei beren op de weg, maar als je wat meer commercieel bent aangelegd kijk je eerder naar de kansen, dan naar de moeilijkheden....
Dus het " bestoken" van HH fabrikanten, om nou eens een mooie serie Nederlandse Stoomloc's op te zetten ( voor H0 zowel als in N) lijkt me zeker de moeite waard, al was het maar onder het motto: Niet geschoten is altijd  mis!!

Sommige Nederlandse Stoomlocomotieven zij inderdaad afgeleid van Engelse locomotieven. Ik geloof dat serie 3700 mede met de Britten zijn ontworpen.

Ik ben het geheel met jou eens, er zijn mogelijkheden om zo'n model op de markt te zetten. Nu al worden er modellen voor de Nederlandse markt ontwikkeld zie maar naar het aankomend nieuw PlanV van Roco. Ik zou het vreemd vinden dat een stoomloc niet zou kunnen worden ontwikkeld. De markt zal toch eerder groter zijn dan alleen de Nederlandse markt. Ik scheef al eerder dat er ook in het buitenland banen zijn naar nederlands voorbeeld. Maar ook verzamelaars zullen interesse tonen, een Nederlands model zou toch zeker interesse opwekken. Zeker als de prijs kwaliteit gooed is. Ik denk dan eerder in de richting van €150/€200 al dan niet in combinatie met bijpassende rijtuigen (ga er van uit dat van het een het ander komt)

Misschien een idee om gezamelijk een lobby op te starten, en gaan lobbyen bij de diverse HO/N fabrikanten en hun importeurs.

Groetjes Ben.

wibi

• Offline Offline
« Reactie #91 Gepost op: 13 March 2009, 15:17:10 »
Zelf heb ik nu een aantal Duitsers en een enkele Zwitser met een Nederlandse jas, prima zo. Het gaat mij meer om het verzamelen. Zo kan ik er mee leven als er compromissen gesloten moeten worden v.w.b. het uiterlijk, dat kan een ieder naar budget nog zelf verfraaien, toch.
Als de basis maar goed is, lees onderbouw en moter. Hopen nu maar dat die jongens importeurs/fabrikanten meelezen. In deze moeilijke tijden zal
het bij dromen blijven, vrees ik.

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #92 Gepost op: 13 March 2009, 15:22:29 »
Als je dan toch  gaat tekenen, begin dan eens met een NS3300 of NS3400. Heb je gelijk de ketel voor een NS2100. Met een 33/3400 heb je gelijk een hoofdlijnmachine die het ook goed in de rangeer en buurtgoederentreinen doet, Drie vliegen in een klap.
SK

Deze bedoel ik dus!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #93 Gepost op: 13 March 2009, 15:48:52 »
Sobat,

De kennis van stoomloks op dit forum is in algemene zin beperkt vandaar dat ik je bericht een klein beetje aanvul.  ;)

De vergelijking tussen 3400 en 2100 gaat op, maar die met een 3300 niet. Dat is echt een andere machine. Weliswaar allemaal ex-HSM machines, maar de 3400, 2100 en 7400 waren de laatste generatie met apart gevormde rookkast.

Modellen bestaan al van Philotrain en DJH, maar dat weet je.

Overigens acht ik de kans van slagen dat een grootserie model van een NS lok wordt uitgebracht nogal klein.

Eindelijk een groep modellen, waar we kunnen blijven zelfbouwen :D

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Herwim Frank

• Offline Offline
  • De Franklin Rail Compagnie
« Reactie #94 Gepost op: 13 March 2009, 15:58:31 »
Hallo Gerard (weerd)

Bedankt voor je opbeurende woorden.

Ik heb onlangs bij DJH de bouwkit NS 7001-7010 besteld
Ik geef toe wat impulsief maar ik wil dit gewoon eens proberen.
Ben niet bang voor wat soldeer werk etc. maar ik besef ook goed
dat ik totaal geen ervaring hier in heb. misschien Gerard of anderen kunnen
jullie mij wat op weg helpen.
Staan er ergens draadjes waar al eerder gesproken is over zelfbouw van DJH. of is er misschien iets anders met wat toelichting.
Ik heb er gezien de persoonl;ijke omstandig heden thuis niet direct tijd om van alles te doen maar heb wel de tijd om mij te verdiepen in deze zelfbouw materie door h.e.e.a. te lezen etc.
Bedankt vast voor jullie medewerking.

groetjes,

Herwim Frank
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Roelof

• Gast
« Reactie #95 Gepost op: 13 March 2009, 16:34:23 »
FF een foto ter verduidelijking:

NS 3209

HSM 675( NS 3305)

NS 3413

Grt. Ronald.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #96 Gepost op: 13 March 2009, 16:52:47 »
Herwim,

Je zou het boek White Metal Loco's van Iain Rice (volgens mij) uitgegeven door Wild Swan kunnen kopen bij GM&S.

Op dit forum is er zo gauw ik weet nergens een bouwverhaal van een DJH lok. In het Praktijkboek Modelspoorwegen wel. Ook zijn er artikelen van Len in Railmagazine en een en ander op de site van HaHoHo.

Misschien dat we eens een draadje moeten openen hiervoor.

@Ronald,

Verschil in een blik duidelijk!! De eerste is overigens een 3200 (jaja het staat eronder ;))

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 13 March 2009, 16:54:31 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Hans Reints

• Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #97 Gepost op: 13 March 2009, 17:29:59 »
Heren, wat ik bedoel te zeggen met de 33, 34 en 2100 is dat bij deze machines de ketel, rookkast en Mch huis heel erg op elkaar lijken en met redelijk eenvoudige ingrepen op een goedgelijkende machine te maken is. Zo ook de tender.We praten hier toch over een goedkoop "hobbyline" model? Het onderstel is zo wie zo voor de 33 en 34 te gebruiken.
De ware liefhebber kan dan deze producten gebruiken als basis voor een evt ombouw.
Ivo hobby modellen mogen nog niet eens in de buurt van Philo komen, laat staan er aan ruiken :)

SK

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #98 Gepost op: 13 March 2009, 18:08:08 »
Hier een ander kappie op bijvoorbeeld?

En hier voor een NS 2100, al zit de boogie wat te krap, maar ik pak nu even snel wat plaatjes bij elkaar.

Groet Stephan.
« Laatst bewerkt op: 13 March 2009, 20:08:18 door prutser. Reden: van 4 naar 3 assige tender »

Hans Reints

• Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #99 Gepost op: 13 March 2009, 19:32:06 »
Hoe eenvoudig het kan zijn. Ruim 35 jaar geleden zijn deze "modellen" naar voorbeelden uit de modelbouwer op zee gemaakt ( ik had toen de tijd want de reizen duurde maar tussen de 8 en 10 maanden). Alle onderdelen, behalve wielen en buffers (lampen) zijn van Karton en Bisonkit.

SK

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #100 Gepost op: 13 March 2009, 21:37:26 »
leuke dingen toch, heer kras?
En prutser, verkijk je niet op die 00-wielen, de wielmaten waren bij dit ding in het echt waarschijnlijk wel gelijk aan een 2100, maar voor een H0-2100 zijn die wielen dan weer veel te groot. Had ik me ook al es in vergist.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #101 Gepost op: 13 March 2009, 21:42:56 »
Trouwens, een 3400 kun je (als je een klein oogje dichtknijpt, zit ietsje afwijking in de radstanden, maar wie een perfecte 3400 wil koopt de philo maar) bouwen op t onderstel van een mehano-mogul. 3300 en 3200 dus ook (al zijn de grote contragewichten op de middenas voor een 3200 niet correct), al zit je wel te wurmen met t motortje dat in die NS-locs niet echt lekker past. kleinere motor dr op zetten of motor in de tender met cardan naar de loc moet gaan.

Weerd

• Offline Offline
« Reactie #102 Gepost op: 13 March 2009, 21:52:37 »
Zal wel aan mij liggen, maar de HSM-locs kunnen mij niet boeien. Ze missen de sierlijkheid en het kleurenspel wat je wel bij de Staatsspoor (cq Engelse)machines terugvind.
Een 1700, een 2000 en een 2900 zijn meer machines naar mijn hart.
En natuurlijk ook de 3700/3900 en de 6000 series.

Gerard

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #103 Gepost op: 13 March 2009, 21:55:45 »
de HSM-locs van 1890 tot 1910 ofzo waren toch echt sierlijke typisch engelse machientjes hoor... En dat donkergroen met roodbruin was wel erg sjiek. Die kleurstelling had je in engeland ook, bij de GWR.

stig

• Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 13 March 2009, 22:00:22 »
Sharp stewart niet Engels? En alle Van NRS overgenomen machines. Groot deel is Engels.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)