Google+
Doel:€250.00
Donaties:€124.14

Per saldo:€-125.86

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-08-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
Vandaag om 19:15:43
De soap die Fyra heet door iarnrod
Vandaag om 19:14:45
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 19:14:21
Schakeling voor kleurkeuze leds door 72sonett
Vandaag om 19:06:07
Trekduw Beneluxtrein door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:57:00
Digitaliseren Fleischmann draaischijf door dickkoning
Vandaag om 18:54:45
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam door Stedahult
Vandaag om 18:53:40
Programmeren van wissels/wisselsstraten met MultiMaus (Roco) door trabiarie
Vandaag om 18:47:40
Maximale rijspanning Trafo halveren door Martin Hornis
Vandaag om 18:39:10
Hatzum, NL modelbaan naar voorbeeld uit Friesland door Noordernet
Vandaag om 18:38:32
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 18:24:21
Utrecht Centraal en Leidsche Rijn 4-sporig door nighttrain1
Vandaag om 18:15:33
Bouw van een omC bij de SGB in Goes. door Paul de Goede
Vandaag om 17:22:42
Multimouse pakt decoder adres 113 niet. door Hans Gvz
Vandaag om 17:21:04
Märklin/Trix Koploper: reservekoppeling in 3D printen door Remie_märklín
Vandaag om 17:18:19
HTM tram 265 in Lego door Paul de Goede
Vandaag om 17:17:40
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:09:13
Wat betekent wat bij de ICR's..? door Joop_L
Vandaag om 16:12:51
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door eenop87
Vandaag om 15:46:09
Eerste baanplan spoor N door stoomtreinen gek
Vandaag om 15:01:52
Voorde dok door Sobat Kras
Vandaag om 14:57:34
Fleischmann BR 54 met sound stopt ineens!! door Haradigi
Vandaag om 14:54:10
verschillende draaisteltype's onder NS materieel door edwin1974
Vandaag om 14:02:17
Hoekse Lijn, fotodraadje v/d afbraak & wederopbouw door Martijnstein
Vandaag om 13:33:06
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 13:20:07
Van Kornberg naar Eitdorf. h0 2,70 x 1,22. door PMBW
Vandaag om 12:12:54
NS 413 Grote Sik van Dutzrail door Ivo tB
Vandaag om 11:59:33
Depot door Ronald69
Vandaag om 11:55:06
VERPLAATST: Werk..Plaats door Reinout van Rees
Vandaag om 11:52:22
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door MDK193
Vandaag om 11:38:24
  

Auteur Topic: AutoSlaapExpres 1335 Den Bosch - Narbonne - 1994  (gelezen 12886 keer)

D_Loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: AutoSlaapExpres 1335 Den Bosch - Narbonne - 1994
« Reactie #15 Gepost op: 24 maart 2009, 22:37:47 »
Graag gedaan!
Dirk

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 556
Re: AutoSlaapExpres 1335 Den Bosch - Narbonne - 1994
« Reactie #16 Gepost op: 27 maart 2009, 23:23:15 »
Zien we daar in het derde filmpje een DB Bcm? Of is dat een NS Bcm nog in het oude jasje?

verst107

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
Re: AutoSlaapExpres 1335 Den Bosch - Narbonne - 1994
« Reactie #17 Gepost op: 28 maart 2009, 08:30:43 »
Als je goed kijkt, zie je het NS logo (zwart) zitten. Dit is dus een Bcm in dienst van NS (ex DB)


mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 556
Re:AutoSlaapExpres 1335 Den Bosch - Narbonne - 1994
« Reactie #18 Gepost op: 29 maart 2009, 00:01:31 »
Inderdaad, ik had ook al heel vaag een NS vignet gezien.

Overigens komen deze rijtuigen uit de voormalige NS/DB ligrijtuigenpool. Door te investeren in DB materieel was NS in feite eigenaar van een deel van het DB ligrijtuigenpark. Groot verschil met de NS/DB zitrijtuigenpool was dat de 20 rijtuigen uit de ligrijtuigpool waar in NS in geïnvesteerd had, op nummer waren aangewezen. Je kon dus zonder het te weten slapen in een rijtuig dat NS had gefinancierd, want uiterlijk waren het DB-rijtuigen. Toen de ligrijtuigpool werd opgeheven, kwamen deze 20 rijtuigen in het NS park terecht. Ze zijn dus niet door DB aan NS verkocht, zoals vaak wordt beweerd. Ander belangrijk verschil was, dat de ligrijtuigpool altijd uit 20 rijtuigen bestond, terwijl de omvang en samenstelling van de zitrijtuigenpool jaarlijks werd aangepast aan de behoefte aan "askilometers". Met een heus investeringsvoorstel aan de Hoofddirectie werd dan jaarlijks geïnvesteerd of gedesinvesteerd in DB zitrijtuigen.

verst107

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
Re:AutoSlaapExpres 1335 Den Bosch - Narbonne - 1994
« Reactie #19 Gepost op: 29 maart 2009, 00:34:49 »
Kijk, dat wist ik dan weer niet... interessant.

Brengt me op de volgende vraag. Mij staat bij dat sommige van de Bcm-rijtuigen uit de DB/NS-pool de code Bcm hadden (de meeste eigenlijk), maar dat er ook rijtuigen waren met de code Bcmh. Kan iemand dat bevestigen? En vanwaar die h?

Cornelis

Jerome

  • denk denk denk
  • Offline Offline
  • Berichten: 323
  • Spoor N spoort!
Re:AutoSlaapExpres 1335 Den Bosch - Narbonne - 1994
« Reactie #20 Gepost op: 29 maart 2009, 11:15:05 »
Hoi,

De Bcm's waren de DB/NS pool ligrijtuigen em de Bcmh's waren ex rijtuigen. Zie ook mijn avatar (Ik heb vroieger heel veel uurtjes als (Chef)steward in deze rijtuigen doorgebracht)

voor meer info, zie ook deze zeer mooie site: http://www.vakantietreinen.com/html/ligrijtuigen.php
 
Lees maar eens deel 3 en 4.

Groet, Jeroen.



mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 556
Re:AutoSlaapExpres 1335 Den Bosch - Narbonne - 1994
« Reactie #21 Gepost op: 29 maart 2009, 23:23:48 »
Zojuist vertelt journaal presentator in TV-programma "Het gesprek" in geuren en kleuren over zijn tijd als slaapwagenconducteur bij Wagons-Lits.
Met name de autoslaaptrein van Boulogne naar Fréjus-St. Raphael was een van zijn geliefde diensten.
Met deze trein reisden veel rijke Engelsen naar de Côte d'Azur.
Ze hadden dan vaak een Single geboekt, dus ieder zijn eigen compartiment.
Hij vertelt dat het niet ongebruikelijk was dat er drie Rolls Royce op de trein stonden.
Om vier uur moesten al de eerste drankjes worden aangerukt en dat ging zo door, waarbij Champagne geen uitzondering was.
Fijn voor Philip en zij collega's want ze kregen van alle verkopen een percentage.
 

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 556
Re:AutoSlaapExpres 1335 Den Bosch - Narbonne - 1994
« Reactie #22 Gepost op: 12 september 2009, 22:12:17 »
Voor de liefhebbers:
samenstellingen autoslaaptreinen 2001

Trein 1335 staat er ook tussen!!!
« Laatst bewerkt op: 12 september 2009, 22:54:39 door mDDM »

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 556
Re:AutoSlaapExpres 1335 Den Bosch - Narbonne - 1994
« Reactie #23 Gepost op: 06 januari 2013, 19:09:15 »
Nog meer treinsamenstellingen:

Klik

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 191
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: AutoSlaapExpres 1335 Den Bosch - Narbonne - 1994
« Reactie #24 Gepost op: 22 december 2014, 14:46:26 »
De minst diep in het archief verborgen draadje over de autoslaaptreinen maar even omhoog gehaald. Misschien niet precies de trein waar het om ging, maar toch leken mij deze plaatjes hier wel gepast: Passage Troisvierges (Luxemburg) op 12 juni 1992 (ingescande dia's maar nog niet optimaal bewerkt):






De autowagens niet vastgelegd, stom, weet ik.... Het was tegen zonsondergang dus nogal wat donkere opnames.

Groet,
Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 191
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: AutoSlaapExpres 1335 Den Bosch - Narbonne - 1994
« Reactie #25 Gepost op: 22 december 2014, 14:54:25 »
Op 24 juli 1992 was ik weer te Troisvierges. Nu bleef ik op het station vanwege een enorme onweersbui. Dus een andere blik op dezelfde trein:






Ook nu weer ingescande dia's nog zonder bewerking. Nu wel een beetje die autowagens op de plaat gezet. De vorige zijn gemaakt op de helling op de achtergrond op de scheiding van het weiland en het bos. Daar ligt nog steeds een wandelpad met fraai uitzicht, alleen hangt er nu bovenleiding in Elwen (Luxemburgs voor Troisvierges). Als ik er aan toe kom meld ik me weer met een plaatje van deze trein met een CFL 3600 er voor....

Groet,
Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 862
Re: AutoSlaapExpres 1335 Den Bosch - Narbonne - 1994
« Reactie #26 Gepost op: 22 december 2014, 17:09:23 »
Thanks voor de foto's Raymond! Ik heb onlangs van LSM het restauratierijtuig aangeschaft om deze trein (onder andere) samen te stellen!

Groeten,
Edwin

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 556
Re: AutoSlaapExpres 1335 Den Bosch - Narbonne - 1994
« Reactie #27 Gepost op: 16 juli 2017, 23:29:36 »
Vandaag ontdekt dat er ook Plan N rijtuigen hebben gelopen in de autoslaaptreinen naar Frankrijk.

Zie dit filmpje uit de oude doos: https://youtu.be/I2SeONA3m_g (na 27 seconden).

Heb altijd gedacht dat de ligrijtuigen alleen door de SNCF gesteld werden.

Overigens ook een voor de modelbaan zeer geschikte korte compositie.
Bij vertrek uit Amsterdam Amstel (als ik het goed gezien heb):

E-loc 1100 (NS)
Bc (NS Plan N)
WR (CIWL)
WL (CIWL)
WL (CIWL)
WL (CIWL)
Less (SNCF)
Less (SNCF)
Less (SNCF)

In den Bosch zijn er zo te zien nog 3 of 4 Less bijgeplaatst.
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2017, 23:48:41 door mDDM »