Google+
Doel:€250.00
Donaties:€80.25

Per saldo:€-169.75

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-01-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artitec 2018, het speculaas-draadje...... door Bartje81
Vandaag om 13:35:29
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:33:06
Multimaus gereset alles weg door Ronald Koerts
Vandaag om 13:30:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Chris Westerduin
Vandaag om 13:24:02
Railhobby 40 jaar. Dus komt het blad met een eigen lok. door Bert van Gelder
Vandaag om 13:22:58
Piko/Gutzold BR 52 2006 met kondenztender door b+j
Vandaag om 13:20:43
Ro▀nitz door sdz1976
Vandaag om 13:20:33
H0 uitbreiding kerstbaantje TK2018-01 door PaulRoman
Vandaag om 13:14:59
Roco NS plan V door Bartje81
Vandaag om 13:10:43
Modelspoorbeurs Houten 20 januari 2018 de voor en na beschouwing . door eric den boer
Vandaag om 13:00:17
Storm door dwem
Vandaag om 12:40:47
Loks ombouwen naar digitaal, of nieuwe aanschaffen? door HaHoHo
Vandaag om 12:36:08
Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N door NS264
Vandaag om 12:30:48
Fleischmann Sprinter onderstel scheiden van dak door Cas
Vandaag om 12:26:17
lantaarn sluitverlichting H0 door Haradigi
Vandaag om 12:25:54
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Romavami
Vandaag om 12:22:35
3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76 door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:19:35
Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e door EricZmS
Vandaag om 12:15:25
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 12:13:49
Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC door Romavami
Vandaag om 12:10:02
Wat heb jij op je desktop staan? door MarcNL
Vandaag om 11:56:29
Wat betekent digitaal voorbereid? door Marc tramt
Vandaag om 11:52:12
OstmŘhle, rangeerbaan in spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 11:49:55
Tandwiel Fleischmann 4028 door Bert van Gelder
Vandaag om 11:33:25
Tandwielen stoomloc eraf halen door Bert van Gelder
Vandaag om 11:31:56
Gevonden: 90 jaar oude lorrie door zuylen
Vandaag om 11:11:00
Uhlenbrock Decoder 76425 i.c.m. Digirail DRC2200 verlichting set door VAM65
Vandaag om 10:52:32
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door Tulpendaal
Vandaag om 10:38:41
Fleischmann 6166 en 6167 door Norway13
Vandaag om 10:35:48
BNLS-module: "Belgenland" door Chris80
Vandaag om 10:29:42
  

Auteur Topic: AutoSlaapExpres 1335 Den Bosch - Narbonne - 1994  (gelezen 13608 keer)

D_Loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: AutoSlaapExpres 1335 Den Bosch - Narbonne - 1994
« Reactie #15 Gepost op: 24 maart 2009, 22:37:47 »
Graag gedaan!
Dirk

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
Re: AutoSlaapExpres 1335 Den Bosch - Narbonne - 1994
« Reactie #16 Gepost op: 27 maart 2009, 23:23:15 »
Zien we daar in het derde filmpje een DB Bcm? Of is dat een NS Bcm nog in het oude jasje?

verst107

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
Re: AutoSlaapExpres 1335 Den Bosch - Narbonne - 1994
« Reactie #17 Gepost op: 28 maart 2009, 08:30:43 »
Als je goed kijkt, zie je het NS logo (zwart) zitten. Dit is dus een Bcm in dienst van NS (ex DB)


mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
Re:AutoSlaapExpres 1335 Den Bosch - Narbonne - 1994
« Reactie #18 Gepost op: 29 maart 2009, 00:01:31 »
Inderdaad, ik had ook al heel vaag een NS vignet gezien.

Overigens komen deze rijtuigen uit de voormalige NS/DB ligrijtuigenpool. Door te investeren in DB materieel was NS in feite eigenaar van een deel van het DB ligrijtuigenpark. Groot verschil met de NS/DB zitrijtuigenpool was dat de 20 rijtuigen uit de ligrijtuigpool waar in NS in ge´nvesteerd had, op nummer waren aangewezen. Je kon dus zonder het te weten slapen in een rijtuig dat NS had gefinancierd, want uiterlijk waren het DB-rijtuigen. Toen de ligrijtuigpool werd opgeheven, kwamen deze 20 rijtuigen in het NS park terecht. Ze zijn dus niet door DB aan NS verkocht, zoals vaak wordt beweerd. Ander belangrijk verschil was, dat de ligrijtuigpool altijd uit 20 rijtuigen bestond, terwijl de omvang en samenstelling van de zitrijtuigenpool jaarlijks werd aangepast aan de behoefte aan "askilometers". Met een heus investeringsvoorstel aan de Hoofddirectie werd dan jaarlijks ge´nvesteerd of gedesinvesteerd in DB zitrijtuigen.

verst107

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
Re:AutoSlaapExpres 1335 Den Bosch - Narbonne - 1994
« Reactie #19 Gepost op: 29 maart 2009, 00:34:49 »
Kijk, dat wist ik dan weer niet... interessant.

Brengt me op de volgende vraag. Mij staat bij dat sommige van de Bcm-rijtuigen uit de DB/NS-pool de code Bcm hadden (de meeste eigenlijk), maar dat er ook rijtuigen waren met de code Bcmh. Kan iemand dat bevestigen? En vanwaar die h?

Cornelis

Jerome

  • denk denk denk
  • Offline Offline
  • Berichten: 323
  • Spoor N spoort!
Re:AutoSlaapExpres 1335 Den Bosch - Narbonne - 1994
« Reactie #20 Gepost op: 29 maart 2009, 11:15:05 »
Hoi,

De Bcm's waren de DB/NS pool ligrijtuigen em de Bcmh's waren ex rijtuigen. Zie ook mijn avatar (Ik heb vroieger heel veel uurtjes als (Chef)steward in deze rijtuigen doorgebracht)

voor meer info, zie ook deze zeer mooie site: http://www.vakantietreinen.com/html/ligrijtuigen.php
 
Lees maar eens deel 3 en 4.

Groet, Jeroen.



mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
Re:AutoSlaapExpres 1335 Den Bosch - Narbonne - 1994
« Reactie #21 Gepost op: 29 maart 2009, 23:23:48 »
Zojuist vertelt journaal presentator in TV-programma "Het gesprek" in geuren en kleuren over zijn tijd als slaapwagenconducteur bij Wagons-Lits.
Met name de autoslaaptrein van Boulogne naar FrÚjus-St. Raphael was een van zijn geliefde diensten.
Met deze trein reisden veel rijke Engelsen naar de C˘te d'Azur.
Ze hadden dan vaak een Single geboekt, dus ieder zijn eigen compartiment.
Hij vertelt dat het niet ongebruikelijk was dat er drie Rolls Royce op de trein stonden.
Om vier uur moesten al de eerste drankjes worden aangerukt en dat ging zo door, waarbij Champagne geen uitzondering was.
Fijn voor Philip en zij collega's want ze kregen van alle verkopen een percentage.
 

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
Re:AutoSlaapExpres 1335 Den Bosch - Narbonne - 1994
« Reactie #22 Gepost op: 12 september 2009, 22:12:17 »
Voor de liefhebbers:
samenstellingen autoslaaptreinen 2001

Trein 1335 staat er ook tussen!!!
« Laatst bewerkt op: 12 september 2009, 22:54:39 door mDDM »

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
Re:AutoSlaapExpres 1335 Den Bosch - Narbonne - 1994
« Reactie #23 Gepost op: 06 januari 2013, 19:09:15 »
Nog meer treinsamenstellingen:

Klik

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: AutoSlaapExpres 1335 Den Bosch - Narbonne - 1994
« Reactie #24 Gepost op: 22 december 2014, 14:46:26 »
De minst diep in het archief verborgen draadje over de autoslaaptreinen maar even omhoog gehaald. Misschien niet precies de trein waar het om ging, maar toch leken mij deze plaatjes hier wel gepast: Passage Troisvierges (Luxemburg) op 12 juni 1992 (ingescande dia's maar nog niet optimaal bewerkt):






De autowagens niet vastgelegd, stom, weet ik.... Het was tegen zonsondergang dus nogal wat donkere opnames.

Groet,
Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: AutoSlaapExpres 1335 Den Bosch - Narbonne - 1994
« Reactie #25 Gepost op: 22 december 2014, 14:54:25 »
Op 24 juli 1992 was ik weer te Troisvierges. Nu bleef ik op het station vanwege een enorme onweersbui. Dus een andere blik op dezelfde trein:






Ook nu weer ingescande dia's nog zonder bewerking. Nu wel een beetje die autowagens op de plaat gezet. De vorige zijn gemaakt op de helling op de achtergrond op de scheiding van het weiland en het bos. Daar ligt nog steeds een wandelpad met fraai uitzicht, alleen hangt er nu bovenleiding in Elwen (Luxemburgs voor Troisvierges). Als ik er aan toe kom meld ik me weer met een plaatje van deze trein met een CFL 3600 er voor....

Groet,
Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 885
Re: AutoSlaapExpres 1335 Den Bosch - Narbonne - 1994
« Reactie #26 Gepost op: 22 december 2014, 17:09:23 »
Thanks voor de foto's Raymond! Ik heb onlangs van LSM het restauratierijtuig aangeschaft om deze trein (onder andere) samen te stellen!

Groeten,
Edwin

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
Re: AutoSlaapExpres 1335 Den Bosch - Narbonne - 1994
« Reactie #27 Gepost op: 16 juli 2017, 23:29:36 »
Vandaag ontdekt dat er ook Plan N rijtuigen hebben gelopen in de autoslaaptreinen naar Frankrijk.

Zie dit filmpje uit de oude doos: https://youtu.be/I2SeONA3m_g (na 27 seconden).

Heb altijd gedacht dat de ligrijtuigen alleen door de SNCF gesteld werden.

Overigens ook een voor de modelbaan zeer geschikte korte compositie.
Bij vertrek uit Amsterdam Amstel (als ik het goed gezien heb):

E-loc 1100 (NS)
Bc (NS Plan N)
WR (CIWL)
WL (CIWL)
WL (CIWL)
WL (CIWL)
Less (SNCF)
Less (SNCF)
Less (SNCF)

In den Bosch zijn er zo te zien nog 3 of 4 Less bijgeplaatst.
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2017, 23:48:41 door mDDM »