BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: verst107 op 07 maart 2009, 18:32:32
-
Op 9 augustus 1994 ben ik met de AutoSlaapExpres naar Narbonne meegereden.
Hertogenbosch - Narbonne
NS 1100
SNCF Less autotransporter (sinds kort bij LS Models)
SBB MU blauw TEN opschriften (Rivarossi)
SBB MU blauw TEN opschriften (Rivarossi)
NS WR Blauw Allegro opschrift (Euroscale en aangekondigd bij Heris/LS Models)
SNCF Bc Corail blauw/wit (Roco / Jouef)
SNCF Bc Corail blauw/wit (Roco / Jouef)
SNCF Bc Corail blauw/wit (Roco / Jouef)
SNCF Bc oud type blauw/greige (Roco)
In Bressoux (B) was nog een tussenstop waar een NMBS Bc type I5 (blauw met rode baan / LS Models 42024) en een onbekend aantal autotransporters aan de trein werd gekoppeld. In maastricht was de NS 1100 al vervangen door een NMBS 2200
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Less_SNCF_xxxx_Ht_940809.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/MU_SBB_71_85_72_70_xxx_940809_Ht.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WR_NS_61_84_88_70_017_Ht_940809.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bc_SNCF_61_87_50_70_xxx_Ht_940809.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bc_SNCF_51_87_59_70_xxx_Ht_940809.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2230_NMBS_940809_Bressoux.jpg)
-
Mooie foto's Cornelis. En waardevolle informatie.
Weet je toevallig de catalogusnummers van die Franse rijtuigen van Roco?
En zijn die in 1:100 of 1:87 uitgebracht?
Zo'n anderhalf á twee jaar geleden heeft Roco ook eens autotransportwagens van STVA uitgebracht. Zijn dat niet dezelfde als degene die LS Models nu juist heeft uitgeleverd?
Edit: Inmiddels gevonden: http://www.roco.cc/index.php?id=14&Anfangsposition=189&artikelnummer=66534
Zijn dus toch een beetje anders. Hebben deze (het grote voorbeeld van dit Roco-model dus) wel in Nederland gereden?
mvg,
Gert
-
Catalogusnummer van het eerste franse rijtuig (zeg maar de corail met de blauwe band) is 45390. Dat is dan wel met het oude logo. Onder nummer 45376 is het momenteel in de handel met het nieuwste logo. Onder andere nummers zijn ze ook met de andere logo's uitgebracht, waaronder het spaghetti logo dat op de foto te zien is.
Met het andere rijtuig kan ik je zo snel niet helpen. Heb het zelf wel, maar kan de doos niet zo snel vinden. Is in ieder geval ook met verschillende logo's uitgebracht en zowel met laag dak als het afgebeelde hoge dak. Beide rijtuigen zijn bij roco alleen in 1:87 te krijgen.
Wat betreft de autotransporters, het Roco model was vooral bedoeld voor fabrieksnieuwe auto's. Ik vraag me zelfs af of die ooit in reizigerstreinen zijn ingezet. De LS modellen werden in ieder geval wel in reizigerstreinen gebruikt.
Huub
-
Zo'n anderhalf á twee jaar geleden heeft Roco ook eens autotransportwagens van STVA uitgebracht. Zijn dat niet dezelfde als degene die LS Models nu juist heeft uitgeleverd?
Edit: Inmiddels gevonden: http://www.roco.cc/index.php?id=14&Anfangsposition=189&artikelnummer=66534
Zijn dus toch een beetje anders. Hebben deze (het grote voorbeeld van dit Roco-model dus) wel in Nederland gereden?
Ja, in ieder geval in goederentreinen: http://www.youtube.com/watch?v=2AEqh5mCzJo&feature=channel_page (http://www.youtube.com/watch?v=2AEqh5mCzJo&feature=channel_page), vanaf 2:31 ongeveer.
-
Met het andere rijtuig kan ik je zo snel niet helpen. Heb het zelf wel, maar kan de doos niet zo snel vinden. Is in ieder geval ook met verschillende logo's uitgebracht en zowel met laag dak als het afgebeelde hoge dak. Beide rijtuigen zijn bij roco alleen in 1:87 te krijgen.
Huub
Roco heeft het blauw/greige rijtuig uitgebracht onder nr44250C, lengteschaal 1:87
-
Cornelis, Huub en Olaf, bedankt voor de informatie.
Ik heb de komende beurzen in Houten weer wat om op te jagen! :D
mvg,
Gert
-
Zie hier ook nog wat aardige foto's van treinsamenstellingen (http://www.lrpresse.fr/trains/viewtopic.php?t=25715&start=30) op een Frans forum.
-
Wlab Mu NS rivarossi /LS Models
Wr Allégrétto NS Euroscale et bientôt LS Models
Ex TUI Bc10 NS LS Models
Ex TUI Bc10 NS LS Models
Ex TUI Bc10 NS LS Models
UIC XBc10 NS LS Models / Euroscale
DD vélo NS Sachsenmodell
TA 60/260 STVA LS Model
TA 60/260 STVA LS Model
-
Voor wie het interesseert: In 1999 heb ik zo'n autoslaaptrein op de film gezet in Cierreux in België
http://www.youtube.com/watch?v=9QOZKUVPGtg
Ik heb ook nog een opname in Kautenbach(L) en Goebelsmühle(L) uit 1994 maar die heb ik niet op YouTube staan. Indien gewenst kan ik die wel uploaden maar dat wordt dan wel na het weekend.
-
Graag :D
Hmm, kijken of we hier nog foto's hebben van autoslaaptreinen. Ben zelf toen ik een jaar of 6 was een aantal keren met de autoslaaptrein naar Biarritz (weet dit niet 100% zeker) en naar Innsbruck op vakantie geweest.
mvg,
Matthijs
-
Voor wie het interesseert: In 1999 heb ik zo'n autoslaaptrein op de film gezet in Cierreux in België
http://www.youtube.com/watch?v=9QOZKUVPGtg
Ik heb ook nog een opname in Kautenbach(L) en Goebelsmühle(L) uit 1994 maar die heb ik niet op YouTube staan. Indien gewenst kan ik die wel uploaden maar dat wordt dan wel na het weekend.
Ik zie er zeer naar uit. De link naar de opname bij Cierreux had ik al eerder bij een draadje over de STVA wagens geplaatst
-
Zoals beloofd de filmpjes uit de oude doos:
http://www.youtube.com/watch?v=ERYkO3ivIrk
http://www.youtube.com/watch?v=DAudnFil6uQ
http://www.youtube.com/watch?v=dlT_Bqy3J0U
De kwaliteit is niet super maar beter dan niets lijkt mij.
-
Bedankt voor deze erg leuke filmpjes, reizen per autoslaaptrein vond ik altijd super. Mijn ouders op zich ook wel alleen hing er altijd wel een stevig prijskaartje aan ;D
mvg,
Matthijs
-
(...) een aantal keren met de autoslaaptrein naar Biarritz (weet dit niet 100% zeker) (...)
Dat is en was de enige internationale autotreinbestemming in die hoek, dus de kans is dan groot ;D. Bordeaux wordt traditioneel alleen vanuit Frankrijk in het binnenlandse verkeer aangedaan*, naar Tarbes kon je nog wel komen vanuit België.
Prijskaartje is immer fors idd :).
*Of het moet in de begintijd geweest zijn...
Wesley
1x Rimini en 1x Bologna vanuit Denderleeuw en 1x Séclin - Fréjus... per TGV als auto-train!
-
Zoals beloofd de filmpjes uit de oude doos:
http://www.youtube.com/watch?v=ERYkO3ivIrk
http://www.youtube.com/watch?v=DAudnFil6uQ
http://www.youtube.com/watch?v=dlT_Bqy3J0U
De kwaliteit is niet super maar beter dan niets lijkt mij.
Geweldig!!! Mijn dag is weer helemaal goed. Reuze bedankt!!
-
Graag gedaan!
-
Zien we daar in het derde filmpje een DB Bcm? Of is dat een NS Bcm nog in het oude jasje?
-
Als je goed kijkt, zie je het NS logo (zwart) zitten. Dit is dus een Bcm in dienst van NS (ex DB)
-
Inderdaad, ik had ook al heel vaag een NS vignet gezien.
Overigens komen deze rijtuigen uit de voormalige NS/DB ligrijtuigenpool. Door te investeren in DB materieel was NS in feite eigenaar van een deel van het DB ligrijtuigenpark. Groot verschil met de NS/DB zitrijtuigenpool was dat de 20 rijtuigen uit de ligrijtuigpool waar in NS in geïnvesteerd had, op nummer waren aangewezen. Je kon dus zonder het te weten slapen in een rijtuig dat NS had gefinancierd, want uiterlijk waren het DB-rijtuigen. Toen de ligrijtuigpool werd opgeheven, kwamen deze 20 rijtuigen in het NS park terecht. Ze zijn dus niet door DB aan NS verkocht, zoals vaak wordt beweerd. Ander belangrijk verschil was, dat de ligrijtuigpool altijd uit 20 rijtuigen bestond, terwijl de omvang en samenstelling van de zitrijtuigenpool jaarlijks werd aangepast aan de behoefte aan "askilometers". Met een heus investeringsvoorstel aan de Hoofddirectie werd dan jaarlijks geïnvesteerd of gedesinvesteerd in DB zitrijtuigen.
-
Kijk, dat wist ik dan weer niet... interessant.
Brengt me op de volgende vraag. Mij staat bij dat sommige van de Bcm-rijtuigen uit de DB/NS-pool de code Bcm hadden (de meeste eigenlijk), maar dat er ook rijtuigen waren met de code Bcmh. Kan iemand dat bevestigen? En vanwaar die h?
Cornelis
-
Hoi,
De Bcm's waren de DB/NS pool ligrijtuigen em de Bcmh's waren ex rijtuigen. Zie ook mijn avatar (Ik heb vroieger heel veel uurtjes als (Chef)steward in deze rijtuigen doorgebracht)
voor meer info, zie ook deze zeer mooie site: http://www.vakantietreinen.com/html/ligrijtuigen.php
Lees maar eens deel 3 en 4.
Groet, Jeroen.
-
Zojuist vertelt journaal presentator in TV-programma "Het gesprek" in geuren en kleuren over zijn tijd als slaapwagenconducteur bij Wagons-Lits.
Met name de autoslaaptrein van Boulogne naar Fréjus-St. Raphael was een van zijn geliefde diensten.
Met deze trein reisden veel rijke Engelsen naar de Côte d'Azur.
Ze hadden dan vaak een Single geboekt, dus ieder zijn eigen compartiment.
Hij vertelt dat het niet ongebruikelijk was dat er drie Rolls Royce op de trein stonden.
Om vier uur moesten al de eerste drankjes worden aangerukt en dat ging zo door, waarbij Champagne geen uitzondering was.
Fijn voor Philip en zij collega's want ze kregen van alle verkopen een percentage.
-
Voor de liefhebbers:
samenstellingen autoslaaptreinen 2001 (http://www.lrpresse.fr/trains/viewtopic.php?p=769228#769228)
Trein 1335 staat er ook tussen!!!
-
Nog meer treinsamenstellingen:
Klik (http://forum.e-train.fr/viewtopic.php?f=2&t=25509&start=15#p1376885)
-
De minst diep in het archief verborgen draadje over de autoslaaptreinen maar even omhoog gehaald. Misschien niet precies de trein waar het om ging, maar toch leken mij deze plaatjes hier wel gepast: Passage Troisvierges (Luxemburg) op 12 juni 1992 (ingescande dia's maar nog niet optimaal bewerkt):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1992_06_12_Troisvierges_d_1024x768.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1992_06_12_Troisvierges_d_1024x768.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1992_06_12_Troisvierges_c_1024x768.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1992_06_12_Troisvierges_c_1024x768.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1992_06_12_Troisvierges_b_1024x768.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1992_06_12_Troisvierges_b_1024x768.jpg)
De autowagens niet vastgelegd, stom, weet ik.... Het was tegen zonsondergang dus nogal wat donkere opnames.
Groet,
Raymond van den Hoven
-
Op 24 juli 1992 was ik weer te Troisvierges. Nu bleef ik op het station vanwege een enorme onweersbui. Dus een andere blik op dezelfde trein:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1992_07_24_Troisvierges_e_1024x768.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1992_07_24_Troisvierges_e_1024x768.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1992_07_24_Troisvierges_f_1024x768.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1992_07_24_Troisvierges_f_1024x768.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1992_07_24_Troisvierges_g_1024x768.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1992_07_24_Troisvierges_g_1024x768.jpg)
Ook nu weer ingescande dia's nog zonder bewerking. Nu wel een beetje die autowagens op de plaat gezet. De vorige zijn gemaakt op de helling op de achtergrond op de scheiding van het weiland en het bos. Daar ligt nog steeds een wandelpad met fraai uitzicht, alleen hangt er nu bovenleiding in Elwen (Luxemburgs voor Troisvierges). Als ik er aan toe kom meld ik me weer met een plaatje van deze trein met een CFL 3600 er voor....
Groet,
Raymond van den Hoven
-
Thanks voor de foto's Raymond! Ik heb onlangs van LSM het restauratierijtuig aangeschaft om deze trein (onder andere) samen te stellen!
Groeten,
Edwin
-
Vandaag ontdekt dat er ook Plan N rijtuigen hebben gelopen in de autoslaaptreinen naar Frankrijk.
Zie dit filmpje uit de oude doos: https://youtu.be/I2SeONA3m_g (na 27 seconden).
Heb altijd gedacht dat de ligrijtuigen alleen door de SNCF gesteld werden.
Overigens ook een voor de modelbaan zeer geschikte korte compositie.
Bij vertrek uit Amsterdam Amstel (als ik het goed gezien heb):
E-loc 1100 (NS)
Bc (NS Plan N)
WR (CIWL)
WL (CIWL)
WL (CIWL)
WL (CIWL)
Less (SNCF)
Less (SNCF)
Less (SNCF)
In den Bosch zijn er zo te zien nog 3 of 4 Less bijgeplaatst.