Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: AutoSlaapExpres 1335 Den Bosch - Narbonne - 1994  (gelezen 19435 keer)

D_Loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: AutoSlaapExpres 1335 Den Bosch - Narbonne - 1994
« Reactie #15 Gepost op: 24 maart 2009, 22:37:47 »
Graag gedaan!
Dirk

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1021
Re: AutoSlaapExpres 1335 Den Bosch - Narbonne - 1994
« Reactie #16 Gepost op: 27 maart 2009, 23:23:15 »
Zien we daar in het derde filmpje een DB Bcm? Of is dat een NS Bcm nog in het oude jasje?

verst107

  • Offline Offline
  • Berichten: 335
Re: AutoSlaapExpres 1335 Den Bosch - Narbonne - 1994
« Reactie #17 Gepost op: 28 maart 2009, 08:30:43 »
Als je goed kijkt, zie je het NS logo (zwart) zitten. Dit is dus een Bcm in dienst van NS (ex DB)


mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1021
Re:AutoSlaapExpres 1335 Den Bosch - Narbonne - 1994
« Reactie #18 Gepost op: 29 maart 2009, 00:01:31 »
Inderdaad, ik had ook al heel vaag een NS vignet gezien.

Overigens komen deze rijtuigen uit de voormalige NS/DB ligrijtuigenpool. Door te investeren in DB materieel was NS in feite eigenaar van een deel van het DB ligrijtuigenpark. Groot verschil met de NS/DB zitrijtuigenpool was dat de 20 rijtuigen uit de ligrijtuigpool waar in NS in geïnvesteerd had, op nummer waren aangewezen. Je kon dus zonder het te weten slapen in een rijtuig dat NS had gefinancierd, want uiterlijk waren het DB-rijtuigen. Toen de ligrijtuigpool werd opgeheven, kwamen deze 20 rijtuigen in het NS park terecht. Ze zijn dus niet door DB aan NS verkocht, zoals vaak wordt beweerd. Ander belangrijk verschil was, dat de ligrijtuigpool altijd uit 20 rijtuigen bestond, terwijl de omvang en samenstelling van de zitrijtuigenpool jaarlijks werd aangepast aan de behoefte aan "askilometers". Met een heus investeringsvoorstel aan de Hoofddirectie werd dan jaarlijks geïnvesteerd of gedesinvesteerd in DB zitrijtuigen.

verst107

  • Offline Offline
  • Berichten: 335
Re:AutoSlaapExpres 1335 Den Bosch - Narbonne - 1994
« Reactie #19 Gepost op: 29 maart 2009, 00:34:49 »
Kijk, dat wist ik dan weer niet... interessant.

Brengt me op de volgende vraag. Mij staat bij dat sommige van de Bcm-rijtuigen uit de DB/NS-pool de code Bcm hadden (de meeste eigenlijk), maar dat er ook rijtuigen waren met de code Bcmh. Kan iemand dat bevestigen? En vanwaar die h?

Cornelis

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 359
Re:AutoSlaapExpres 1335 Den Bosch - Narbonne - 1994
« Reactie #20 Gepost op: 29 maart 2009, 11:15:05 »
Hoi,

De Bcm's waren de DB/NS pool ligrijtuigen em de Bcmh's waren ex rijtuigen. Zie ook mijn avatar (Ik heb vroieger heel veel uurtjes als (Chef)steward in deze rijtuigen doorgebracht)

voor meer info, zie ook deze zeer mooie site: http://www.vakantietreinen.com/html/ligrijtuigen.php
 
Lees maar eens deel 3 en 4.

Groet, Jeroen.



mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1021
Re:AutoSlaapExpres 1335 Den Bosch - Narbonne - 1994
« Reactie #21 Gepost op: 29 maart 2009, 23:23:48 »
Zojuist vertelt journaal presentator in TV-programma "Het gesprek" in geuren en kleuren over zijn tijd als slaapwagenconducteur bij Wagons-Lits.
Met name de autoslaaptrein van Boulogne naar Fréjus-St. Raphael was een van zijn geliefde diensten.
Met deze trein reisden veel rijke Engelsen naar de Côte d'Azur.
Ze hadden dan vaak een Single geboekt, dus ieder zijn eigen compartiment.
Hij vertelt dat het niet ongebruikelijk was dat er drie Rolls Royce op de trein stonden.
Om vier uur moesten al de eerste drankjes worden aangerukt en dat ging zo door, waarbij Champagne geen uitzondering was.
Fijn voor Philip en zij collega's want ze kregen van alle verkopen een percentage.
 

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1021
Re:AutoSlaapExpres 1335 Den Bosch - Narbonne - 1994
« Reactie #22 Gepost op: 12 september 2009, 22:12:17 »
Voor de liefhebbers:
samenstellingen autoslaaptreinen 2001

Trein 1335 staat er ook tussen!!!
« Laatst bewerkt op: 12 september 2009, 22:54:39 door mDDM »

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1021
Re:AutoSlaapExpres 1335 Den Bosch - Narbonne - 1994
« Reactie #23 Gepost op: 06 januari 2013, 19:09:15 »
Nog meer treinsamenstellingen:

Klik

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: AutoSlaapExpres 1335 Den Bosch - Narbonne - 1994
« Reactie #24 Gepost op: 22 december 2014, 14:46:26 »
De minst diep in het archief verborgen draadje over de autoslaaptreinen maar even omhoog gehaald. Misschien niet precies de trein waar het om ging, maar toch leken mij deze plaatjes hier wel gepast: Passage Troisvierges (Luxemburg) op 12 juni 1992 (ingescande dia's maar nog niet optimaal bewerkt):






De autowagens niet vastgelegd, stom, weet ik.... Het was tegen zonsondergang dus nogal wat donkere opnames.

Groet,
Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: AutoSlaapExpres 1335 Den Bosch - Narbonne - 1994
« Reactie #25 Gepost op: 22 december 2014, 14:54:25 »
Op 24 juli 1992 was ik weer te Troisvierges. Nu bleef ik op het station vanwege een enorme onweersbui. Dus een andere blik op dezelfde trein:






Ook nu weer ingescande dia's nog zonder bewerking. Nu wel een beetje die autowagens op de plaat gezet. De vorige zijn gemaakt op de helling op de achtergrond op de scheiding van het weiland en het bos. Daar ligt nog steeds een wandelpad met fraai uitzicht, alleen hangt er nu bovenleiding in Elwen (Luxemburgs voor Troisvierges). Als ik er aan toe kom meld ik me weer met een plaatje van deze trein met een CFL 3600 er voor....

Groet,
Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
Re: AutoSlaapExpres 1335 Den Bosch - Narbonne - 1994
« Reactie #26 Gepost op: 22 december 2014, 17:09:23 »
Thanks voor de foto's Raymond! Ik heb onlangs van LSM het restauratierijtuig aangeschaft om deze trein (onder andere) samen te stellen!

Groeten,
Edwin

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1021
Re: AutoSlaapExpres 1335 Den Bosch - Narbonne - 1994
« Reactie #27 Gepost op: 16 juli 2017, 23:29:36 »
Vandaag ontdekt dat er ook Plan N rijtuigen hebben gelopen in de autoslaaptreinen naar Frankrijk.

Zie dit filmpje uit de oude doos: https://youtu.be/I2SeONA3m_g (na 27 seconden).

Heb altijd gedacht dat de ligrijtuigen alleen door de SNCF gesteld werden.

Overigens ook een voor de modelbaan zeer geschikte korte compositie.
Bij vertrek uit Amsterdam Amstel (als ik het goed gezien heb):

E-loc 1100 (NS)
Bc (NS Plan N)
WR (CIWL)
WL (CIWL)
WL (CIWL)
WL (CIWL)
Less (SNCF)
Less (SNCF)
Less (SNCF)

In den Bosch zijn er zo te zien nog 3 of 4 Less bijgeplaatst.
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2017, 23:48:41 door mDDM »