BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Rob68 op 04 maart 2009, 13:13:16
-
Wil de internationale trein Hoek van Holland - Warschau in model samenstellen .(jaren tachtig)
Wie heeft informatie?
Fabrikanten ?
Catalogusnummers?
Kleuren?
Weet dat er in de trein poolse ,deense ,duitse en een russisch slaaprijtuig zaten .
Rob
-
PKP rijtuigen; volgens mij een B en een Bc (en tot wel 6 Bc's facultatief). De B is er van SaMo, klopt niet helemaal (helemaal niet eigenlijk als je goed gaat kijken) maar het model is voor deze goed te gebruiken (de PKP B bak was een Y/B70 en op papier heeft SaMo/Tillig deze ook, het model is echter een kruising tussen een Y/B70 en een Y rijtuig). De Bc is er niet in model. Beide rijtuigen in donkergroene kleur. Het art. van de B bak is Tillig 74564.
Er reden 1 á 2 SZD RIC WLAB's in mee, deze zijn er van SaMo/Tillig in model. Rijtuig in groene kleur met een creme bies (de gele biesjes kwamen later pas). Het oude SaMo art.nr. is 14328 met evt. een toevoeging erachter voor een nummervariant.
Wat er aan Duitse, Deense en West-Duitse bakken meereed in die periode weet ik zo niet precies, volgens mij West-Duitse Bm achtigen en Duitse Halberstädter.
Ernst-Jan
-
Deze vraag had ik een tijdje geleden ook gesteld en heb van Heer Poes het navolgende gekregen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Warszawa___Hoek_van_Holland.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Warszawa___Hoek_van_Holland.jpg)
Groet, Ronald.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0740.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0741_1.jpg)
Hallo,
even diep in mijn geheugen graven en wist dat ik behalve een mat 46 in 1983 ook nog die zelfde dag nog wat wat buiten landse rijtuigen had gefotografeerd.
mvgr Evert Masselink
-
Gave foto's. Op de onderste foto is een 111A van de PKP te herkennen, leuk.
De 2e bak (eigenlijk dus de voorlaatste bak van de trein) op de onderste foto is een 104A. Hier waren er 80 van gebouwd, bij mijn weten nu niet meer in dienst.
De SZB WLAB is er een uit de '78-'83 serie. Dus van 1978 tot en met 1983 gebouwd.
-
Hé een leuk topic met tot nu toe maar twee foto's.
Kijk ook eens op de website van de vereniging waar ik bij kom:
http://www.tjolk.com/hoekselijn/fotogallerij%20De%20Hoekselijn.htm (http://www.tjolk.com/hoekselijn/fotogallerij%20De%20Hoekselijn.htm)
Hier staan diverse foto's van de treinen die in Hoek van Holland kwamen.
Tevens zal ik eens gaan zoeken in mijn eigen verzameling naar foto's van de Hoek-Warsawa expres.
Groeten,
Christoph
-
Even terug naar de oorspronkelijke vraag.
Ik heb het VRM van 2-6 t/m 28-9-1985. Hieruit blijkt dat de D1245 (Hoek Warszawa Expres) VAN Hoek v Holland gecombineerd reed met de D237 tot Bentheim. Deze trein vertrok om 19:59 uit Hoek v H.
De tegentrein D1244 reed echter WEL alleen op Nederlands grondgebied en ook nog eens bij daglicht. Hoek v H. aaankomst 9:42u. Deze Warszawa-Hoek Expres bestond in die periode uit:
Vanaf Bentheim tot Utrecht:
Loc NS
BDms DR
Bcm DR (Mitropa)
Bm DR (18-7 t/m 31/8, overige tijd facultatief)
ABm PKP
Bm PKP
Bm PKP / DB Facultatief
WLABm SZD
WL SZD Facultatief
Bcm PKP (WARS) Facultatief voor Carrierways
In Utrecht liep de loc om, waardoor er vanaf Utrecht tot Hoek v H. de trein dus omgedraaid stond.
Je kunt de trein dus nog behoorlijk inkorten door alle (of een paar) facultatieve rijtuigen eruit te halen.
In de D237 reed onder andere een Deens rijtuig mee, dus in de samenstelling van de D1245/D237 kwam wel een Deense bak voor.
Jeroen
-
Leuk topic over voor mij een bijzondere trein.
Vaak genoeg in deze trein gezeten naar en van Berlijn.
De geur van lysol en de dikke tapijten in de slaapwagens staan me nog steeds bij (ruik de geur zelfs soms weer in gedachte als ik de modellen van de slaapwagens zie).
Het was vaak een mengelmoes van rijtuigen waarbij op de grens tussen NL en D naast de gebruikelijke lokwissel ook rijtuigen er bij of er af gingen.
Richting Berlijn kwamen er vaak in Bentheim DB rijtuigen aan (lekker leeg, schoner en vaak warmer dan de andere rijtuigen) dus snel met je zooi in zo'n rijtuig zitten en de gordijntjes van de coupé dichttrekken en verder pitten.
Meestal was het trouwens aan te bevelen om een plaatskaartje te kopen voor de trein want zeker rond om de vakanties puilde de trein uit van mensen die dan een soort van verhuizing met zich meenamen (dozen, koffers en andere zooi).
Naar NL kwam er soms een NS rijtuig bij, soort? Weet ik eigenlijk niet meer.
De Deense rijtuigen waren vaak koerswagens naar Kopenhagen die er in Hamm (Osnabrück) afgingen richting noorden.
Het gebeurde ook wel dat delen van de trein midden in de nacht aangekoppeld werden aan de trein uit Parijs richting Berlijn (altijd opletten dus waar je ging pitten ;D.
De tractie in West-Duitsland tot Helmstedt bestond uit een V 200 en later een lok uit E-110 serie. Op de grens tussen Oost en west kwam er meestal een Ludmilla of een v180 voor (maar een stoomlok kon ook nog zeker in de jaren 70).
Na het vallen van de muur ben ik nog één keer met de trein Schiphol-Berlijn gereisd maar dat was niet meer zo als vroeger............stank, lysol en paspoorten controle van Marechaussee en Vopo's.
De trein? Die rijdt bij mij nog steeds rond net als vroeger: iedere keer net even anders..............
Kees-Jan
-
Leuke en bruikbare informatie tot nu toe.
Maar mensen ga gerust door met informatie verstrekken.
Denk dat meerdere mensen hier interesse in hebben.
Groet,
Rob
-
Toevoeging:
De meeste rijtuigen heb ik eigenlijk wel in H0.
Bij tijd en zin zal ik er een pica van maken.
Kees-Jan
-
Nou kees-jan dat zou geweldig zijn. ;D ;D
Rob
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/HvH.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/HvH.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Warsz.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Warsz.jpg)
Toen wij bij Smit nog stationsdienst in Hoek van Holland hadden ging ik regelmatig op de station kijken naar de aankomst en vertrek van de Internationale treinen. Tijdens zo'n bezoekje heb ik dit ooit eens gekregen ;D SK
-
oeh dat zijn mooie koersbordjes;)
-
Nog twee interessante pagina's gevonden over deze trein.
http://www.freewebs.com/ludmilla/br234440inhoekvholland.htm
http://michael-bonne.magix.net/
Rob
-
Een van de laatste treinen in 1993.
(http://farm4.staticflickr.com/3587/3516435218_2109f9d29c_m.jpg) (http://www.flickr.com/photos/cklx/3516435218/)
CKLX
-
Hallo allemaal,
Ik heb net op sleutelspoor zitten kijken naar oude foto's van de Hoekse lijn. Op de foto die geplaatst is onder "hoekse lijn deel 1c" zien we de internationale trein die vroeger van en naar Hoek van Holland reed zie ik een 1600 met twee rijtuigen van de Deutsche reichsbahn, een groen wit rijtuig, een lichtblauw rijtuig een russische slaapwagen een Mitropa rijtuig en als laatste twee rijtuigen van de Deutsche bundesbahn.
Deze trein wil ik graag samenstellen in model en daarom wil ik graag van jullie horen welke rijtuigen op de foto achter de twee DR rijtuigen te zien zijn ( het lichtgroene rijtuig met brede witte band en het lichtblauwe rijtuig met witte streep )
De overige rijtuigen heb ik inmiddels, dus het gaat om de twee genoemde rijtuigen. Van welke maatschappij zijn deze rijtuigen ? weten jullie ook welke fabrikanten deze rijtuigen hebben geproduceerd in schaal H0 ?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Misschien een idee om dit naar de juiste rubriek, namelijk 'Treinsamenstellingen' te laten verplaatsen?
mvg,
Gert
-
Hallo Ruud B.
... ( het lichtgroene rijtuig met brede witte band en het lichtblauwe rijtuig met witte streep )
... dus het gaat om de twee genoemde rijtuigen. Van welke maatschappij zijn deze rijtuigen ? weten jullie ook welke fabrikanten deze rijtuigen hebben geproduceerd in schaal H0 ?
Dat zijn twee Poolse rijtuigen, ik weet niet welke fabrikant ze ooit heeft geproduceerd.
Nog 1 kleine opmerking van dat rode rijtuig, dat is geen Mitropa rijtuig maar een Deens rijtuig en als ik me niet vergist is het een 1e/2e klas rijtuig wat ik op de foto zie.
Gr. Patrick
-
Klopt, dat is een AB van de DSB.
Heljan heeft 'm ooit uitgebracht in model, maar daar valt moeilijk aan te komen.
mvg,
Gert
-
Dat zijn twee Poolse rijtuigen, ik weet niet welke fabrikant ze ooit heeft geproduceerd.
Die 2 Poolse rijtuigen zijn te vinden bij ACME. Zie bladzijde 77+78 in de te openen PDF catalogus. http://www.modellbahnshop-lippe.com/article_data/dokumente/de/ACME_2013a.pdf
Het gaat om 52720 groen rijtuig met witte band en oud PKP logo.
En om set 55055 blauwe rijtuigen (helaas in een set van 2).
-
Dit is toch een trein met herineringen ,Pa was conducteur en ik mocht wel eens mee als jochie .
Al die interesante namen van plaatsen heeeeel ver weg . (y)
-
@ loc 1627 Gouda en Maarten ( 2278 )
Bedankt voor jullie hulp. Kan ik morgen in Houten even kijken of ik deze rijtuigen toevallig ergens zie.
Ik heb wel de Mitropa wagen mee zien rijden in de treinen van en naar Hoek van Holland en dit model heb ik al. Dus in plaats van het Deense rijtuig doe ik lekker mijn Mitropa wagen in de kleurige trein....
Correct of niet voor de samenstelling in de Hoek van Holland trein, die volgens mij in het echt ook wel af en toe wisselde, maar ik vind de Mitropa wagen gewoon erg leuk.....
Groeten Ruud B.
-
Hallo,
Ben ik nog even.....net gezien dat het groene Poolse rijtuig nog niet leverbaar is...
Groeten Ruud B.
-
Nu is ook het groene PKP rijtuig van ACME uitgeleverd. Hierbij nog even op een rij welke rijtuigen er allemaal inzitten met de desbetreffende schaalmodellen.
Zelf heb ik nu mijn stam compleet gekregen en dit is het eindresultaat geworden. Het betreft een versie van deze trein in 1993.
Gezien het DSB AB Heljan rijtuig bijna niet meer te krijgen is heb ik als alternatief de set van Marklin aangeschaft. Deze set is nog beperkt verkrijgbaar. De rest is naar mijn weten nog
wel leverbaar. Het Bcm246 ligrijtuig van LS models is helaas wel een model met het nieuwe DB AG logo. Deze ga ik middels een decal nog voorzien van het oude DB logo.
Tillig 74416 Bm van de DR
Tillig 74719 ABm van de DR
ACME 52720 Bdmnu van de PKP
ACME 55055 Bcdmnu van de PKP (set van 2 rijtuigen)
Tillig 74485 WLABm van de SZD
Marklin 42814 A en B bak van de DSB (set van 2 rijtuigen)
LS models 46078 Bcm246 van de DB
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2468_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_2468_1.jpg)
-
Gezien het DSB AB Heljan rijtuig bijna niet meer te krijgen is heb ik als alternatief de set van Marklin aangeschaft.
Dag Jeroen,
Het is ook mij opgevallen uit een discussie in een Duits forum, dat het door jou benodigde AB rijtuig van de DSB van Heljan voorshands niet opnieuw wordt geproduceerd. Ik denk dat de belangstelling in Denemarken relatief klein was voor deze twee-klassige rijtuigen. Deze werden namelijk hoofdzakelijk ingezet voor internationale treinen en misschien interesseert de Deense klandizie dat soort treinen minder. Binnenslands reden in Denemarken voornamelijk A en B versies. Die zijn - meen ik - nog wél verkrijgbaar.
Het probleem met die Märklinrijtuigen is dat ze wat uiterlijk betreft wel érg afwijken van de originelen. De lengte valt nog wel mee, maar verder.....
Wat je zou kunnen doen is een A en een B van Heljan aanschaffen. Dan heb je in ieder geval Deense 1e als 2e klas zitcapaciteit in je treinstam. Het zal toch best wel eens zijn voorgekomen dat i.p.v. een AB rijtuig een A werd ingezet. Dat heb je met die Märklinrijtuigen ook gedaan.
Gegroet,
Rob
-
Hallo Rob,
Ik kon ook die andere A en B bakken van Heljan niet meer vinden. Ik wou graag wel de DSB rijtuigen in deze stam want dat maakt het nou juist zo leuk. Toch besloot ik naar lang nadenken toch meer deze Marklin set aan te schaffen. Andere alternatieven zijn er ook niet voor die DSB bakken zover ik weet. Het klopt dan misschien niet helemaal maar je moet toch wat. Gelukkig zijn de overige rijtuigen in deze trein wel in het juiste schaalmodel te krijgen. Maar als ooit die DSB type AB bak er gaat komen dan ga ik wel over tot aanschaf. Trouwens uit documentatie en foto's zover ik heb kunnen terugkijken hebben er inderdaad weleens 2 DSB zitrijtuigen in deze trein meegereden.
Gr, Jeroen
-
De Heljanrijtuigen zijn zeldzaam, maar op ebay heb je soms nog wel geluk. Zo ben ik ook aan mn AB gekomen.
dirkjan
-
Nu op marktplaats de DSB in 1:87 (roco 64076)
Of is dit niet het juiste rijtuig?
http://www.marktplaats.nl/verkopers/4850149.html
Mvg jamie diks
-
nee, dat is een couchette, geen zitrijtuig zoals in deze trein
-
kees jan/willem
goedenmiddag
die geur van het des infektiemiddel in de DR rijtuigen kan ik me zeer goed herinneren
gordijntjes met dr logo,reclame achter de stoelen over casco verzekering in de DDR,heel apart
wilde in schiedam als liefhebber even in de russische slaapwagen kijken...helaas
de russische conducteur liet me er niet in :'(
had een pet op waar je een ontbijtje op kon zetten,zo groot
heb net 2 van zulke DR wagons via marktplaats gekocht ;D
mvrgr
willem
-
nee, dat is een couchette, geen zitrijtuig zoals in deze trein
h
Ah ok weer wat geleerd.
Dankjewel (y)
Mvg jamie diks
-
Ben op dit moment de Hoek-Warszawa-Express(D1245) uit 1984 aan het samenstellen.
De foto van deze samenstelling staat op http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?31,5625812 .
Nu een paar vragen over deze trein:
1. Het eerste rijtuig is een AB der PKP UIC Typ Y von Cegielski/Poznan , is er een firma die dit rijtuig in haar assortment heeft of gehad?(wel 1/87)
2. Het zesde rijtuig is een DR Bm maar er staat dat dit ook een NS Bm kon zijn .Welke NS type werd hier dan voor gebruikt?
3.Het zevende rijtuig is een Bcm .Kan ik hier een Bcm 243 voor gebruiken of moet dit een 246 zijn.
4.Het laatste rijtuig is een DB Bm, welke rijtuig kan ik hier voor gebruiken . Een Bm 232 ,234 of 235.
Rob
-
Hallo Rob, inderdaad leuke trein.
1. Er is nog geen AB van de PKP beschikbaar. Heris heeft de 111/112 serie aangekondigd, maar zoals veel meer van Heris blijft het daarbij
2. de NS had 25 DB Bm234 helpen aanschaffen en gebruikte deze om als koerswagen te fungeren na de uitfasering van de plan N/K internationaal.
3. Niet alle Bcm 243 zijn tot 246 omgebouwd. Dus ja. Een Bcmh 246 werd in een samenstelling ook vaak specifiek met de h aangeduid (vanwege de nep-airco)
4. 232 of 234 typisch. 235 is een rijtuig dat specifiek voor IC diensten met 200km/h was ingericht en in die tijd nog dringend nodig was in die diensten
dirkjan
-
Hoi Falkenberg
Bedankt voor de info.
Kan nu verder met mijn samenstelling.
Heb nog een PKP AB nodig. Wachten tot iemand hem uitbrengt.
Een Bcm 243. Besteld.
Een DSB AB .Zoeken naar de Heljan of wachten tot hij opnieuw wordt uitgebracht.
Rob
-
Hé, ook DSB-ers..... :)
-
Heljan dreigt al zeker 4 jaren met een AB met artikelnummer 6060. Tot nog toe nada. Het is zo saai in Denemarken dat ze zelfs geen treinen meer produceren....
dirkjan
-
Hallo Rob, inderdaad leuke trein.
1. Er is nog geen AB van de PKP beschikbaar. Heris heeft de 111/112 serie aangekondigd
Een 104A is nog geen 112A. De eerste rijtuigen type 112A zullen uiterlijk gelijk geweest zijn aan de 104A, maar later niet. Het hangt af van welke deelserie Heris een model uitbrengt of er ook een 104A en dus een AB van te maken is.
-
E-J,
Waar is een overzicht van de PKP typen te vinden? En dan liefst in een niet-poolse taal 8)
dirkjan
-
Had zelf deze drie foto's in mijn archief (van 050980). Let op de spelling van Bentheim.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoek_van_Holland___SZD_rijtuig___050980.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoek_van_Holland___SZD_rijtuig___050980.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoek_van_Holland___SZD___050980.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoek_van_Holland___SZD___050980.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoek_van_Holland___SZD_Koersbord___050980.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoek_van_Holland___SZD_Koersbord___050980.jpg)
-
Heren,
Wat plaatjes van de Hoek Warszawa Express in Hoek van Holland.
(https://farm6.staticflickr.com/5613/14997817744_095c93cc3c_m.jpg) (https://flic.kr/p/oRiJGy)
NS 608 - 1656 at Hoek van Holland, March 17, 1988 (https://flic.kr/p/oRiJGy) by cklx (https://www.flickr.com/people/87228992@N00/), on Flickr
(https://farm6.staticflickr.com/5603/14998412443_b47d721c24_m.jpg) (https://flic.kr/p/oRmMtZ)
Hoek Warszawa Express at Hoek van Holland, March 17, 1988 (https://flic.kr/p/oRmMtZ) by cklx (https://www.flickr.com/people/87228992@N00/), on Flickr
(https://farm6.staticflickr.com/5615/15432499618_4617622f33_m.jpg) (https://flic.kr/p/pvHAtC)
NS 608 NS 2888 at Hoek van Holland, May 1993 (https://flic.kr/p/pvHAtC) by cklx (https://www.flickr.com/people/87228992@N00/), on Flickr
(https://farm6.staticflickr.com/5608/15432467938_26fa86e34f_m.jpg) (https://flic.kr/p/pvHr4q)
Russian sleeping car at Hoek van Holland, March 17, 1988 (https://flic.kr/p/pvHr4q) by cklx (https://www.flickr.com/people/87228992@N00/), on Flickr
CKLX
-
Altijd leuk, foto's vanuit 'De Hoek' (y)
Heb nog 24 rekjes met dia's staan uit die periode die ik nog in moet scannen van die periode in Hoek van Holland.
Groet Dennis
-
Kom maar op, mijn aandacht heb je...
-
Ja, Dennis ga je gang! (y)
Groeten,
Christoph
ps. ik zal ook eens gaan zoeken, naar foto's uit die periode in De Hoek. ;)
-
Moet nog wel ergens een dia scanner op de kop tikken...
-
Hallo mensen,
Ik ben nieuw op dit forum en ik heb een vraag over een CSD rijtuig wat ook wel eens in de Hoek van Holland-Warszawa express mee reed. Is er iemand die weet of dat rijtuig ook in model te verkrijgen is ? Op Flickr heb ik een foto gevonden die helaas niet zo duidelijk is met als onderschrift : het couchette rijtuig van de CSD . Het gaat om een 2e klas rijtuig. Het is namelijk mijn bedoeling om wat variatie aan te brengen in de samenstelling van deze trein.
Ik hoop dat iemand mij wat verder kan helpen
-
Wat is de link naar die foto?
-
de link is:
https://www.flickr.com/photos/johannes-j-smit/3261199124/in/photolist-5YbuT7-5Y7DFc-5Yd9q9-5Y7e6Z-5Y8UEa-5YbS67-5Y7Ert-5Y8USg-a5bGH2-85WQMT-6kSbFQ
-
En achter het cds rijtuig zit nog een rode met witte baan onder de ramen is dat een pkp rijtuig ?
-
Ik weet bijna haast zeker dat dit inderdaad een PKP rijtuig is. Vaak werd ingezet het PKP rijtuig (lichtgroen met een witte band). Deze is verkrijgbaar
bij ACME onder nummer 52720. Het rode met witte band is naar mijn weten (nog) geen model van.
Ik ben nieuw op dit forum en ik heb een vraag over een CSD rijtuig wat ook wel eens in de Hoek van Holland-Warszawa express mee reed. Is er iemand die weet of dat rijtuig ook in model te verkrijgen is ?
Wellicht een kans bij Sachsenmodelle / Tillig. Ik weet wel dat Sachsenmodelle ooit een WLAB versie gemaakt heeft van dit CSD rijtuig. Wel gevonden de Sachsenmodelle 14600 een Bc rijtuig van de de CD. Hieronder de foto.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/_72.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/_72.jpeg)
In TT spoor is de Kuehn 41754 verkrijgbaar
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kuehn_modell_liegewagen_csd_y_b70_wagenummer_41_05_1.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kuehn_modell_liegewagen_csd_y_b70_wagenummer_41_05_1.jpeg)
Gr, Jeroen
-
Ik weet bijna haast zeker dat dit inderdaad een PKP rijtuig is. Vaak werd ingezet het PKP rijtuig (lichtgroen met een witte band). Deze is verkrijgbaar
bij ACME onder nummer 52720. Het rode met witte band is naar mijn weten (nog) geen model van.
Die ACME bak is een andere bak (ribbeldak), met glad dak heb ik nog geen model van gezien, zeker niet de 2e klas versie in wijnrode kleurstelling.
Van die CSD bak (omgebouwd zitrijtuig deze, zeldzame opname!) heb ik zo nog geen model van gezien, alleen die CD versie inderdaad. Alleen in TT de Kuehn versie inderdaad, wel een mooi rijtuig zeg, die Kuehn bak, ik wou dat er in H0 zo'n mooi model van die rijtuigen was.
Ernst-Jan
-
Alleen in TT de Kuehn versie inderdaad, wel een mooi rijtuig zeg, die Kuehn bak, ik wou dat er in H0 zo'n mooi model van die rijtuigen was.
Kuehn heeft een aantal interessante Oost-Europese modellen gemaakt waaronder MAV, CD, CSD maar alleen alles in TT.
Ik zou ook wel graag willen dat deze rijtuigen in HO worden gemaakt :P
-
Die TT bak die is het !! Zo jammer dat die nog niet in HO te verkrijgen is. Het model van sachsenmodelle is wel heel donkerblauw.
Ook jammer dat de rode met witte baan van PKP nog niet in HO te verkrijgen is.
De blauwe PKP van ACME 55055 heb ik inmiddels in mijn bezit. En de licht groene van PKP met witte balk heb ik van roco 64818.
De bak van roco klopt niet helemaal maar voorlopig doe ik het ermee.
Van sachsenmodelle heb ik een slaaprijtuig 74293 gevonden. Een wlab van de CSD maar die blauwe kleur is ook te donker.
Ik ben weer wat wijzer ,bedankt voor de info
-
Roco en Tillig (SaMo) hebben beide wel Y/B70 rijtuigen, maar deze halen het niet bij de Kuehn modellen.
Overigens was er in het echt gewoon één kleur CSD blauw, maar dat verschoot wel natuurlijk in verloop van tijd.
Die roco 64818 is ook een Y/B70 rijtuig. Deze rijtuigen werden vanaf '78 (bouwjaar) ingezet in het internationale verkeer, ook wel naar Nederland. Dus heel gek is die niet hoor. Weet niet of deze ook in de nieuwe kleuren (vanaf '91) ook naar NL is gekomen. Wel is het Roco rijtuig de juiste uitvoering, nog zonder PKP logo.
-
Zoals ik eerder in dit draadje heb geschreven heb ik gekozen voor een Mitropa rijtuig i.p.v. DSB rijtuig(en) Het Mitropa rijtuig heb ik wel op de Hoekse lijn gezien. Met welke trein kwam deze dan voorbij ? Dan bedoel ik niet alleen een treinnummer, maar ook graag foto's van deze trein.
Groeten Ruud B.
-
Nu de Heljan 6064 DSB AB bak leverbaar is kon ik eindelijk mijn D 1241 Hoek van Holland Warszawa Express uit 1993 verbeteren.
Tevens heeft Tillig een nieuw item voor 2015 gemaakt een Halberstadt Bcm bak van de DR (Tillig 74832).
Door deze 2 rijtuigen erbij te voegen is voor mij eindelijk deze trein naar volle tevredenheid af :)
Hieronder mijn verbeterde samenstelling van deze mooie trein:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3519_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3519_6.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3524_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3524_8.jpg)
Dat het om een ligrijtuig gaat bewijst ook dit onoogelijk kleine bordje op het DR Bcme rijtuig. (Tillig 74832)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3520_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3520_3.jpg)
Groeten, Jeroen
-
Hallo Jeroen,
Dank voor de gedetailleerde weergave van jouw samenstelling. Ik weet nu welke rijtuigen ik moet aanschaffen (alles dus).
Ik vraag mij alleen af waarom er mensen zijn die van Heljan de 6041 (B rijtuig) en de 6064 (AB rijtuig) hebben aangeschaft. Want ook jij geeft aan dat je voldoende hebt aan het AB rijtuig. Daarnaast is het jammer dat de 55055 alleen te koop is als set van 2 rijtuigen, want dan houd je zo'n duur rijtuig over.
groet,
Hans
-
Dag Hans,
Graag gedaan! Het AB rijtuig is inderdaad voldoende maar in praktijk kwam het weleens voor dat er 2 DSB rijtuigen inzaten. Overigens mist in mijn samenstelling
1 rijtuig wat meeging tot Puttgarden. Dit is een Bm bak van de DB (oceaanblauw/ beige). Ik kon deze lengte niet kwijt en ik vond de DR rijtuigen leuker om erin te hebben vandaar dat ik hiervoor heb gekozen. Mocht je tot aanschaf overgaan een losse ACME 55055 is nog te koop bij reisezugwagen.eu
Hier heb ik toen de mijne ook besteld. Veel succes met het samenstellen!
Groeten, Jeroen
-
Ik zie in de ACME folder Deutsche Neuheiten 2015 dat er een setje wordt gemaakt voor de Ost-West-Express.
Het gaat om de ACME 55135 set met 3x PKP rijtuigen (2x zit en 1x lig). Zover ik het kan beoordelen lijken deze wagons ook geschikt te zijn
voor de Hoek-Warschau Express. Iemand die dit zeker weet? 1x lig en 1x zit rijtuig van de PKP is voldoende voor de Warschau Express en je houd dan wel
1x PKP zitrijtuig over.
Gr, Jeroen
-
Welk rijtuig houd je dan over?
Het licht groene of het donker groene PKP rijtuig?
Mvg Ad
-
Volgens mij kun je ze beide gebruiken. De lichte of de donkergroene. Ik heb op divers fotomateriaal beide wel een keer voorbij zien komen. Ik meen dat de lichgroene het meest werd ingezet.
Mischien dat iemand anders dit weet ???
gr, Jeroen
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img409_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img409_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img410_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img410_1.jpg) ;)
-
@Jeroen,
Heb je foto's van 'n treinsamenstelling in NL met het lichtgroene PKP rijtuig?
Kun je me die hier of via PB toesturen?
Mvg Ad
-
Hallo Ad,
In deze link is het lichtgroene PKP rijtuig te zien in de Warschau Express.
https://www.youtube.com/watch?v=DI68aO5OB-k
Gr, Jeroen
-
Bedankt, nu de donkergroene uitv. nog om te vergelijken.
Heb je daar ook iets van? Dat zou mooi zijn, want dan kom ik eruit welk rijtuig ik door ga verkopen uit de nieuwe ACME set.
Mvg Ad
-
Hallo,
ik zie toch een donker groen PKP rijtuig (tegen het Russisch rijtuig) voor de blauwe, en het licht groene na het blauwe rijtuig?
Of is het donker groene PKP rijtuig nog donkerder dan deze?
Groeten,
Christoph
-
Deze foto vond ik nog uit mijn eigen archief met het lichtgroene PKP rijtuig (15 april 1993):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3612_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3612_4.jpg)
Dit is het donkergroene PKP rijtuig met een half toiletraampje. De lichtgroene versie heeft dit halve raampje niet. Ook het draaistel en de handgreep op de deur lijken anders te zijn en een glad dak ipv een ribbeltjes dak. (plaatje gehaald uit een ander draadje over deze trein):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PKP_BDmnu.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PKP_BDmnu.jpg)
Deze link is een film van de laatste hoek - warschau express (22 mei 1993). Hier lijkt het ook te gaan om een donkergroene versie met een half toiletraam. (zie bij min. 6.52)
Zover ik het kan beoordelen lijkt dit halve toiletraam alleen van toepassing bij de donkergroene versie.
https://www.youtube.com/watch?v=lRKd5sam-cQ
Nog een linkje met een lichtgroene versie (12 april 1993)
http://michael-bonne.magix.net/alle-albums/!/oa/293764-2326893/
Gr, Jeroen
-
Het zijn compleet andere rijtuigen. De bovenste is een 136A (HCP 1991-1994) en de onderste is een XB (Waggonbau Bautzen 1991). Dak is anders, ramen zijn anders, deuren zijn anders en draaistellen zijn anders. Niet te vergelijken dus.
Ernst-Jan
-
@ Jeroen,
Nogmaals dank, als ik lees wat het verschil is tussen beide rijtuigen en het dus 2 verschillende rijtuigen zijn ( Ernst-Jan ) , ben ik benieuwd hoe de nieuwe ACME set 55135 er uit gaat zien. Misschien moet ik de gehele set maar in de collectie opnemen. De tijd zal het leren. Iedereen bedankt voor de waardevolle info.
Mvg Ad
-
Ik begrijp dat deze trein er ook was in de jaren '70. Ik heb gezocht, maar kan zo geen samenstellingen vinden uit die periode. Kan iemand me helpen aan samenstellingen tussen 1970-'80 op Nederlands grondgebied, HvH ri. Warschau?
-
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37240.0.html
Alstu ;)
-
Hmmm... Dank je wel voor het meedenken en de link. Ik zoek eigenlijk meer exact het jaartal en de volledige stammen zonder interpretaties. Het liefst ook nog met artikelnummers van modelfabrikanten erbij, maar ik snap wel dat dat wel een hele grote vraag is. Ik ben best bereid er zelf in te duiken, maar ik heb gewoon de geschikte documentatie niet.
-
Mijn samenstelling Hoek van Holland - Warschau
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hvh_warschau.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hvh_warschau.jpg)
https://static.dyp.im/l2c2k4BBNo/a949ae383ff41b329abc33a262326606.jpg
Rob
-
Het zijn compleet andere rijtuigen. De bovenste is een 136A (HCP 1991-1994) en de onderste is een XB (Waggonbau Bautzen 1991). Dak is anders, ramen zijn anders, deuren zijn anders en draaistellen zijn anders. Niet te vergelijken dus.
Wat vinden jullie van de nieuwe set 55135 van ACME ?? (is al te vinden op EBay).
-
Hmmm... Dank je wel voor het meedenken en de link. Ik zoek eigenlijk meer exact het jaartal en de volledige stammen zonder interpretaties. Het liefst ook nog met artikelnummers van modelfabrikanten erbij, maar ik snap wel dat dat wel een hele grote vraag is. Ik ben best bereid er zelf in te duiken, maar ik heb gewoon de geschikte documentatie niet.
Als je geen concessies wilt doen aan deze trein zul je de trein vanaf 1978 samen moeten stellen. Het Russisch slaaprijtuig voor 1978 is er niet in model, evenals de juiste PKP rijtuigen. Alleen schijnen die verschillen maar klein te zijn, dus is het maar net hoe nauwkeurig je wilt zijn.
Voor mijn stam uit de eerste helft van 1974 heb ik hieronder de artikelnummers:
Roco 64816 PKP 2e klas (had eigenlijk een 1e/2e klas moeten zijn)
Roco 62817 PKP 2e klas
Sachsenmodelle 14328/3 SZD Slaaprijtuig
Roco 64802 DR 2e klas (had eigenlijk een couchette moeten zijn, maar uiterlijk zit er amper verschil tussen deze rijtugien)
Roco 64803 DR 2e klas
Piko 53049 DR bagagarijtuig
Vanaf zomer 1974 werd het Bagagerijtuig een Reko DR 2e klas met bagage-afdeling
Jeroen
-
Wat vinden jullie van de nieuwe set 55135 van ACME ?? (is al te vinden op EBay).
Zowel de lichtgroene als de donkergroene PKP rijtuigen in deze set zijn type XB (Waggonbau Bautzen 1991) zoals Ernst-Jan al eerder omschreef. Van dit type heb ik alleen de donkergroene gezien in deze trein. Of de licht groene er ook weleens heeft ingezeten durf ik niet zeker te zeggen. Als je een lichtgroene wilt gebruiken kun je volgens mij het beste de ACME 52720 gebruiken (136A HCP 1991-1994). Het ligrijtuig in deze set is wel beter dan de ACME 55055. Dit heeft te maken met het PKP logo. De 55055 heeft namelijk een modern PKP logo terwijl dit eigenlijk het oude PKP logo moet zijn.
Gr, Jeroen
-
@Jeroen W:
Geweldig, dank je! Vooral prettig voor mij te kunnen zien waar je concessies hebt moeten doen. De (niet helemaal correcte) Rus heb ik ook, maar alle andere rijtuigen moet ik dan nog zien te scoren. Dat wordt een projectje.
-
@ Jeroen,
Ja, je slaat de spijker op z'n kop.
En je kunt (vooral op Ebay) goed zien dat het licht en het donkergroene rijtuig van het zelfde type zijn.
Dus gaat het er nu nog of het licht groene PKP rijtuig uit de set 55135 ook in Nederland rond gereden heeft.
Mvg Ad
-
Hoi allemaal, ik ben reeds bezig met het samenstellen
van deze trein. Vandaag weer een rijtuig binnen gekregen namelijk roco 64838 AB rijtuig van de ddr. Nu blijkt dit alleen een A rijtuig van de DDR te zijn (Ame) is dit rijtuig ook bruikbaar of kwam deze er nooit in voor? Gr marc
-
Niemand die dit weet? ;D
gr Marc
-
Hoi Marc,
In bericht #62 in de youtube video op 0:43 komt een DR A-rijtuig voorbij. Is dit het rijtuig dat je hebt?
Frank
-
Die Roco rytuigen zijn toch niet het type dat in deze trein heeft gereden?
Worden/ werden toch gemaakt door Tillig en Sachsenmodelle?
De roco's is een ander type en hebben dan ook ramen te weinig.
Kan ook zijn dat ik het fout heb.
Ik heb de Tillig /Sachsenmodelle rytuigen hiervoor gebruikt.
Groeten chris
-
Die Roco rijtuigen zijn van type Y/B 70 en die van Tillig/SaMo zijn type Halberstadt. Het zijn dus 2 totaal verschillende type rijtuigen. In het filmpje zitten de Halberstadt rijtuigen.
Als je deze trein dus wilt samenstellen heb je de Tillig/SaMo modellen nodig.
Halberstadt uitvoeringen van Tillig:
Tillig 74719 een ABm
Tillig 74408 een Am
Tillig 74416 een Bm
Gr, Jeroen
-
Roco heeft die rijtuigen wel, in een heel wat mooiere uitvoering dan SaMo/Tillig, maar helaas 1:100. Heb je dus weinig aan. ACME komt er ermee, maar er is iets met de ramen wat me nog niet helemaal bevalt. Overigens heeft ook SaMo/Tillig iets wat voor Y/B70 moet doorgaan, maar die van Roco kloppen beter, even van bepaalde uitvoeringsdetails afgezien (Görlitz V draaistellen bij SaMo en Görlitz Va en Görlitz VI bij Roco).
Ernst-Jan
-
Ben ook benieuwd naar die Acme rijtuigen. Gaat Acme ook de DR zitrijtuigen uitbrengen? Ik had in hun catalogus wel gezien dat ze diverse ligrijtuigen gaan uitbrengen. Ik heb nu een DR ligrijtuig van Tillig en zit te overwegen om deze te vervangen voor een Acme model omdat ze inderdaad mooier zijn. Maar goed het wordt nog even afwachten want de ligrijtuigen zijn nog niet door Acme uitgeleverd.
Gr, Jeroen
-
Geen idee, ik ga er op zich wel vanuit. Alleen wacht ik nog wel even de modellen af, iets aan de ramen smoelt niet lekker. Met de Tsjechoslowaakse Amee en Bmee rijtuigen is dat wel goed gegaan.
-
Waar kan ik de aankondiging van de ACME halberstadt rijtuigen vinden?
-
Ik wilde een plaatje toevoegen van de aangekondigde ACME modellen maar het uploaden werkt nog niet.
Het gaat in ieder geval om de volgende modellen:
ACME 55156 DR Bcm (set 2 rijtuigen)
ACME 52458 DB AG Bcom
ACME 52459 DB AG Bcom in Nachtzug uitvoering.
Alleen de 55156 is mogelijk bruikbaar voor de Warszawa Express want die heeft nog het DR logo. De andere modellen zijn voorzien van DB AG logo's.
Gr, Jeroen
-
Ah bedankt voor de uitleg!
Jammer want zoals iemand al aangaf is het wel een schitterend rijtuig van roco.. ;D
gelukkig heb ik hier beide rijtuigen van tillig ook nog liggen.
gr marc
-
@Euronight Jeroen
Maar ABm en Bm is toch niet hetzelfde als bcm? Je refereert eerst naar de Tillig ABm en Bm en dan naar de Bcm. Ik was/ben van plan de Tillig rijtuigen te kopen voor de Hoek van Holland-Berlijn trein, maar dacht dat dit wellicht een betere optie was.
Martijn
-
Een Bm is een zitrijtuig 2e klasse, een Bcm is een ligrijtuig 2e klasse. De "c" staat voor couchette volgens de internationale normen.
Groet, Richard
-
De DR koerswagens naar Berlijn bestond standaard uit een ABm en een Bcm. In een druk seizoen werden er extra rijtuigen bijgeplaatst. Dus een DR Bm en Am kwam ook weleens voor in deze trein.
Gr, Jeroen
-
Nu lukte het om het plaatje te uploaden en dit zijn dus de aangekondigde ACME ligrijtuigen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Detusche_programme_2016-2.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Detusche_programme_2016-2.png)
Alleen de ACME 55156 is dus mogelijk bruikbaar voor de HVH-Warschau express:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/233756_ac-55156.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/233756_ac-55156.jpg)
Gr, Jeroen
-
En dan heb je er gelijk weer 2.. :-\
-
Nja, alles wat ik over de 'oude' Berlijn trein vond was een ABm, een Bm, een Mitropa en dan 3 DB rijtuigen waarvan 1 BDms. Maar blijkbaar ook een Bcm?
-
Inderdaad ook een Bcm. Zie hier de samenstelling uit 1992/1993. Rijtuig 173 is de DR Bcm en rijtuig 174 de DR ABm. Tevens even de samenstelling naar kopenhagen bijgevoegd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5210_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5210_2.jpg)
Deel naar kopenhagen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5214_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5214_2.jpg)
Gr, Jeroen
-
Prachtig deze tabellen (y)
-
Nja, alles wat ik over de 'oude' Berlijn trein vond was een ABm, een Bm, een Mitropa en dan 3 DB rijtuigen waarvan 1 BDms. Maar blijkbaar ook een Bcm?
Volgens mij hebben Jeroen en jij het over twee verschillende treinen!
Jij bedoelt de dagtrein naar Berlijn voordat er Interregio rijtuigen in kwamen toch?
-
Ja dat klopt. Maar ik raakte in de war omdat Jeroen de ACME rijtuigen als alternatief gaf voor de Tillig rijtuigen die daar ook worden genoemd.
-
Nu lukte het om het plaatje te uploaden en dit zijn dus de aangekondigde ACME ligrijtuigen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Detusche_programme_2016-2.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Detusche_programme_2016-2.png)
Alleen de ACME 55156 is dus mogelijk bruikbaar voor de HVH-Warschau express:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/233756_ac-55156.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/233756_ac-55156.jpg)
Gr, Jeroen
weet iemand ook voor wanneer deze rijtuigen zijn aangekondigd?
Gr marc
-
Marc,
ACME kennende kan dit nog tegen eind van de zomer zijn, maar ook over 2 jaar :)
Zit nog altijd te wachten op de ACME ZDF lok en zware stookolie wagons die al 2 jaarin de catalogus staan :)
-
Ja dat klopt. Maar ik raakte in de war omdat Jeroen de ACME rijtuigen als alternatief gaf voor de Tillig rijtuigen die daar ook worden genoemd.
Samenstelling:
https://youtu.be/Olf8brcK_DU?list=PLWYFhMZAr5xJc4TnWCoju8TQNVj0Z8Sdv
-
Dat ziet er niet uit als een "normale" samenstelling als ik het zo even zie.
wel een mooie samenstelling trouwens ;)
gr Marc
-
Even een vraag over het dsb AB rijtuig, weet iemand trouwens wat voor kleur het interieur hier van had?
Gr Marc
-
Samenstelling:
https://youtu.be/Olf8brcK_DU?list=PLWYFhMZAr5xJc4TnWCoju8TQNVj0Z8Sdv
Die is ook gaaf.Lekker divers. Maar laat ik dat nou niet doen.....
-
In 1994 weken de samenstellingen wel vaker af.
Hier nog eentje:
https://www.youtube.com/watch?v=eVzPV32inKk (met IR Bistro)
Volgens mij is op deze niets af te dingen ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=lqqMEW6gF1M
Groet,
Michiel
-
Het ging mij meer om deze
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,21535.msg3221390956.html#msg3221390956 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,21535.msg3221390956.html#msg3221390956)
-
Juist! dat is dus inderdaad een totaal andere trein ;-)
-
Idd, de verwarring ontstond bij mij toen Jeroen als alternatief voor de Ab en B rijtuigen de Bcm rijtuigen noemde. En hij bedoelde gewoon dat ze NAAST elkaar te gebruiken zijn.
-
Dat bedoelde ik inderdaad dat deze combinatie te gebruiken is voor de HVH - Warschau express en niet bij een andere trein. Ik zie dat het mysterie inmiddels al is opgelost. (y)
-
Mooie filmpjes michiel.
Zal zeker een van de laatste optredens van de 1618 zijn geweest.
Hoelang heeft die niet terzijde gestaan met ns vignetten.
Groeten chris
-
Zal zeker een van de laatste optredens van de 1618 zijn geweest.
De 1618 ging op 5-3-2000 Maastricht binnen voor onderhoud, dus dat is op twee dagen na zes jaar na het filmpje. 8)
-
Klopt idd. Dacht dat ie al veel eerder uit het rijdende bestand was afgevoerd.
Groeten chris
-
Gut, nou heb ik die dingen zovaak gezien, maar die samenstelling was ik totaal kwijt. Tnx, Michiel!
-
Quote Ernst-Jan
Er reden 1 á 2 SZD RIC WLAB's in mee, deze zijn er van SaMo/Tillig in model. Rijtuig in groene kleur met een creme bies (de gele biesjes kwamen later pas). Het oude SaMo art.nr. is 14328 met evt. een toevoeging erachter voor een nummervariant.
Vanaf wanneer reden ze met gele bies? is de acme met beige bies en cccp logo (acme 52100) inzetbaar rond 1986?
-
Wanneer kwamen de Sovjet rijtuigen eigenlijk voor het eerst in Nederland?
-
Hallo,
Daar deze wagen veelal achterop liep is het wellicht een leuk projectje om de wagen op sluitseinverlichting om te bouwen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/samoszdwlabmlop4rnzhefs.png) (https://images [url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/samoszdwlabmlop4rnzhefs.png).net/bnls/samoszdwlabmbvmanzufwsamoszdwlabmbvmanzufwd1d1.png](https://images.beneluxspoor.net/bnls/samoszdwlabmbvmanzufwd1.png)[/url]
Sluitseinen open boren en leds inzetten. Ik heb ook in het derde sluitsein maar een "dummy" led ingezet.
Waarvoor het derde sluitsein is weet ik helaas niet...
-
Wanneer kwamen de Sovjet rijtuigen eigenlijk voor het eerst in Nederland?
Geen idee maar in deze links wordt gesproken over de zomerdienst 1993:
https://www.flickr.com/photos/cklx/3515622579/
https://www.flickr.com/photos/siccodierdorp/3980262893/
https://www.flickr.com/photos/dombas/3505939503/
Maar, ik heb er de ballen verstand van verder 8)
Edit: klopt niks van, van dit bericht! Zie onder ;)
-
Jammer, zomer 1993 was het afscheid van deze trein. ::)
"Voor Hoek van Holland viel het internationale doek al eerder, in mei 1993. Toen reed de Warszawa Express naar Berlijn, Warschau en Moskou voor het laatst."
Bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2016/12/08/afscheid-van-de-nachttrein-5705482-a1535651
Ik kan me nog herinneren, dat ik als kleine jongen op mijn fiets vaak genoeg richting het station van Hoek van Holland Haven ben gefietst. Om het Russische rijtuig hing altijd een geheimzinnige sfeer. Ik ben nooit in het rijtuig geweest en volgens mij stond het rijtuig ook vaak ergens in het midden van de trein, aan beide zijde waren ook de toegangsdeuren via de geledingen afgesloten.
Groeten,
Christoph
-
Geen idee maar in deze links wordt gesproken over de zomerdienst 1993:
https://www.flickr.com/photos/cklx/3515622579/
https://www.flickr.com/photos/siccodierdorp/3980262893/
https://www.flickr.com/photos/dombas/3505939503/
Maar, ik heb er de ballen verstand van verder 8)
Uhm... Dat was toch voor het laatst en de vraag was voor het eerst.... misschien mis ik iets (is tenslotte weekend...) ;)
-
Michiel, lees het berichtje voor je ook. ;) Zo vervuil je dit draadje niet overbodig.
Groeten,
Christoph
-
Oops! :-X Inderdaad niet goed het stukje op Flickr gelezen, maar tja:
....Maar, ik heb er de ballen verstand van verder 8)
Ik zal me er verder niet meer mee bemoeien ;D
-
Nu de Heljan 6064 DSB AB bak leverbaar is kon ik eindelijk mijn D 1241 Hoek van Holland Warszawa Express uit 1993 verbeteren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3519_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3519_6.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3524_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3524_8.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3520_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3520_3.jpg)
Groeten, Jeroen
Enig idee wat de treinsamenstelling was in 1987-1988?
Ik vind alleen deze foto op internet:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/94-880221.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/94-880221.jpg)
-
Wanneer kwamen de Sovjet rijtuigen eigenlijk voor het eerst in Nederland?
Dat zal begin jaren zestig geweest zijn, de Koppeling heeft daar ooit melding van gemaakt. Het SZD-rijtuig van Tillig is daarvoor niet correct, dit heeft alleen in tijdperk IV en V gereden. Oudere bouwseries in model bestaan wel, Heris schijnt er meerdere van uitgebracht te hebben maar de verkrijgbaarheid is zoals gebruikelijk een groot raadsel. ???
-
Ik zal me er verder niet meer mee bemoeien ;D
Kom op, dat kan iedereen overkomen. ;)
Groeten,
Christoph
-
Hallo,
Daar deze wagen veelal achterop liep is het wellicht een leuk projectje om de wagen op sluitseinverlichting om te bouwen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/samoszdwlabmlop4rnzhefs.png) (https://images [url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/samoszdwlabmlop4rnzhefs.png).net/bnls/samoszdwlabmbvmanzufwsamoszdwlabmbvmanzufwd1d1.png](https://images.beneluxspoor.net/bnls/samoszdwlabmbvmanzufwd1.png)[/url]
Sluitseinen open boren en leds inzetten. Ik heb ook in het derde sluitsein maar een "dummy" led ingezet.
Waarvoor het derde sluitsein is weet ik helaas niet..
Ik liep hier tegenaan op jouwbuis:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screenshot_2017-10-28-22-08-59-1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screenshot_2017-10-28-22-08-59-1.png)
Het hoe en waarom weet ik ook niet, maar het was me ook nooit eerder opgevallen dat er 3 sluitseinen gelijktijdig branden bij de Russen. Merkwaardig gezicht.
Mvg
Sander.
-
Wanneer kwamen de Sovjet rijtuigen eigenlijk voor het eerst in Nederland?
Dat zal begin jaren zestig geweest zijn, de Koppeling heeft daar ooit melding van gemaakt.
In een exemplaar van De Koppeling uit 1970 vind ik het bericht dat er op 25 april vrij onverwacht een nieuw Russisch slaaprijtuig naar Nederland kwam. Het betrof een door VEB Waggonbau Görlitz gebouwd RIC-rijtuig dat sedert begin 1969 wordt geleverd. De bedoeling van het bezoek was vast te stellen dat tegen inzet op de verbinding tussen Moskou en Hoek van Holland geen bezwaren waren. De Koppeling meldt verder dat de definitieve begindatum van de inzet op de route nader wordt aangemeld.
Op een foto bij het artikel is te zien dat het gaat om rijtuig MCK 7781 / SZD 52 20 63-80 447-3 WLABm. De kenners zullen dan wel kunnen bepalen om wat voor type het precies gaat.
Martijn
-
Vanaf wanneer reden ze met gele bies? is de acme met beige bies en cccp logo (acme 52100) inzetbaar rond 1986?
Zijn er nog echte kenners onder ons ;) Ik ben erg benieuwd naar het antwoord.
-
Klopt, naast het type Görlitz dat gebouwd is in de DDR zijn er dus ook de Ammendorfers die Heris - of een Russische modelspoorfabrikant waar ze zaken mee doen - produceert. Omdat de rijtuigen weinig in Nederland kwamen en ook nog eens sterk op elkaar leken is er hier niet veel kennis, op Drehscheibe is meer te vinden. In elk geval arriveerde het eerste Russische rijtuig in 1963 in Hoek van Holland. Daar bestaat een foto van, samen met een 1100. Kan hem zo niet vinden.
Zie: https://vereniging-heemkunde-voormalige-gemeente-weerselo.mijnstadmijndorp.nl/verhalen/de-laatste-boottrein-door-de-gemeente-weerselo-2
-
Nu de Heljan 6064 DSB AB bak leverbaar is kon ik eindelijk mijn D 1241 Hoek van Holland Warszawa Express uit 1993 verbeteren.
Tevens heeft Tillig een nieuw item voor 2015 gemaakt een Halberstadt Bcm bak van de DR (Tillig 74832).
Door deze 2 rijtuigen erbij te voegen is voor mij eindelijk deze trein naar volle tevredenheid af :)
Hieronder mijn verbeterde samenstelling van deze mooie trein:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3519_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3519_6.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3524_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3524_8.jpg)
Dat het om een ligrijtuig gaat bewijst ook dit onoogelijk kleine bordje op het DR Bcme rijtuig. (Tillig 74832)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3520_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3520_3.jpg)
Groeten, Jeroen
Is dit de volledige samenstelling of is de trein zo lang omdat jij je beperkt hebt tot dit aantal rijtuigen omdat er niet meer op je baan of in je vitrine kunnen?
Steyn
-
dit was de volledige samenstelling, soms nog aangevuld met 1 DB Bm
-
In mijn samenstelling ontbreekt inderdaad nog een DB Bm. Dit is het koersrijtuig Hoek v. Holland Puttgarden. Meestal was dit een DB Bm232. Deze rijtuigen (LS models 46133 en 46134) zijn een tijd terug al aangekondigd, maar nog steeds niet uitgeleverd. Ik wacht er nog steeds met smart op :P
Ik heb inmiddels ook wat verbeteringen/wijzigingen gemaakt in de samenstelling en zal morgen er wel even een foto van maken bij daglicht, want is nu te donker.
Gr, Jeroen
-
Hierbij de samenstelling van de int. 1241/1240 uit 1992/1993. Er ontbreekt bij mij dus nog een DB Bm232 (LSM 46133). Ik heb er 2 varianten van gemaakt omdat er verschillende type Poolse zitrijtuigen werden ingezet. Verder heb er een facultatief PKP zitrijtuig aan toegevoegd (Roco 64816). Deze kan dus evt. worden weggelaten. Tevens heb ik een aantal rijtuigen inmiddels vervangen. Ik heb nu het PKP ligrijtuig (ACME 55135) , SZD slaaprijtuig (ACME 55136-2) en de DB Bcm246. Met die Bcmh246 (LSM 46081) moet ik nog aan de slag want ik wil namelijk daar nog het Nachtzug opschrift van verwijderen en met een decal het DB AG logo veranderen in het rode DB logo.
Variant 1 met PKP zitrijtuig type 136A:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5235_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5235_1.jpg)
Variant 1 in model (PKP zitrijtuig type 136A en zonder DB Bm232):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5229_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5229_4.jpg)
Variant 2 met PKP zitrijtuig type XB:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5233_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5233_3.jpg)
Variant 2 in model (PKP zitrijtuig type XB en zonder DB Bm232):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5230_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5230_1.jpg)
Gr, Jeroen
-
Wanneer kwamen de Sovjet rijtuigen eigenlijk voor het eerst in Nederland?
Dat zal begin jaren zestig geweest zijn, de Koppeling heeft daar ooit melding van gemaakt. Het SZD-rijtuig van Tillig is daarvoor niet correct, dit heeft alleen in tijdperk IV en V gereden. Oudere bouwseries in model bestaan wel, Heris schijnt er meerdere van uitgebracht te hebben maar de verkrijgbaarheid is zoals gebruikelijk een groot raadsel. ???
In een exemplaar van De Koppeling uit 1970 vind ik het bericht dat er op 25 april vrij onverwacht een nieuw Russisch slaaprijtuig naar Nederland kwam. Het betrof een door VEB Waggonbau Görlitz gebouwd RIC-rijtuig dat sedert begin 1969 wordt geleverd. De bedoeling van het bezoek was vast te stellen dat tegen inzet op de verbinding tussen Moskou en Hoek van Holland geen bezwaren waren. De Koppeling meldt verder dat de definitieve begindatum van de inzet op de route nader wordt aangemeld.
Op een foto bij het artikel is te zien dat het gaat om rijtuig MCK 7781 / SZD 52 20 63-80 447-3 WLABm. De kenners zullen dan wel kunnen bepalen om wat voor type het precies gaat.
Dat biedt perspectief voor mijn tijdperk jaren '70.
Nu nog een overzicht van een samenstelling met typen en modelartikelnummers van een jaren '70 combinatie zien te vinden.
-
Hallo allemaal.
Ik las net in dr nieuwe railmagazine dat acme een set met 2 bcm rijtuigen uitgeleverd heeft van de dr, het zijn coucette rijtuigen van het type halberstadt uic-type X
Nu is mijn vraag is deze set 55156 bruikbaar voor deze trein?
Alvast bedankt
Gr marc
-
Heb ik uitgezocht: helaas een ander type :(
Nee dus.
-
Hoi wederom weer een vraagje ;D
Iemand enig idee welke kleuren het interieur had van de abm en bm van de ddr. (Halberstad rijtuigen zijn dit volgens mij toch?)
Alvast bedankt
Gr marc
-
Er zijn meerdere draadjes over de Hoek Warszawa Express op dit forum, ik heb er maar eentje gepakt vanwege het volgende:
Mijn thema is voorjaar 1974.
De treinsamenstelling van de D1244 in dat voorjaar was als volgt:
PKP Bcm (fac)
PKP ABm
PKP/NS Bm
SZD WLAB
SZD WLAB alleen vr, zo, ma (fac)
PKP Bcm (fac)
DR/Mitropa Bcm van 8-6 tot 2-9
DR/NS B (fac)
DR Ds
DR LE (fac)
DR LE (fac)
Vanwege de beschikbare ruimte stel ik mijn trein als volgt samen:
PKP ABm nu nog Roco 64816 (B)
PKP/NS Bm Roco 64817 *
SZD WLAB Sachsenmodelle 14328/3 **
PKP Bcm (fac) nu nog Roco 64802 (DR B)
DR/NS B (fac) Roco 64803 *
DR Ds Piko 53059 *
* betreffen correcte rijtugien voor begin 1974
** Rijtuig schijnt van 1978 te zijn, maar afwijkingen t.o.v. versie van 1974 zijn details
Enkele vragen:
- Weet iemand of Roco inmiddels een PKP Bc (Couchette 2e klas) in het groen heeft uitgebracht?
- Weet iemand of er van de PKP ook een Bcm is inzetbaar in 1974?
- Weet iemand of er van de DR ook een Le autotransporter is die inzetbaar is in 1974?
Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.
Jeroen
-
Enkele antwoorden:
- Weet iemand of Roco inmiddels een PKP Bc (Couchette 2e klas) in het groen heeft uitgebracht?
Nee, maar Piko en Robo Modele wel. De 110A Bcm is van beiden erg netjes uitgevoerd en stukken beter dan wat Roco aan DR materieel heeft aangeboden. zie draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94586.0)
- Weet iemand of er van de PKP ook een Bcm is inzetbaar in 1974?
De 110Aa en de 110Ab series reden in 1974 al. de 110Ac kwam later. Robo heeft de 110Ab uitgebracht, Piko geeft geen aanduiding van de subserie
- Weet iemand of er van de DR ook een Le autotransporter is die inzetbaar is in 1974?
De Leks zoals die door CS Train zijn gemaakt kwamen 1976 op het spoor. Daarvoor had je vanaf 1960 de dubbelwagens van Niesky, type Oegllhssw en Laaeqrss. Die zijn er echter niet als model. Ze hadden Dok Nr 0748 en GSNR 4329. Er is eerlijk gezegd weinig te vinden op internet hierover.
dirkjan
-
Hoi Dirk Jan,
Hartelijk dank voor je antwoord.
Voor mijn trein zou ik dan PKP 110Ab rijtuigen nodig hebben. Weet je ook de Robo artikelnummers van de AB, de B en de Bc van dit type rijtuig?
Jeroen
-
Robo is wel moeilijk verkrijgbaar. Ik
Zou kijken voor de set Piko 58391, AB type 104A en Bc type 110Ab en daarbij de 97602 B type 111.
Dirkjan
-
Hoi Dirk Jan,
Reden de PKP types 104A en 111 dan ook al in 1974?
Ik vind het opvallend dat de drie door jou genoemde Piko rijtuigen alle drie flinke onderlinge verschillen hebben.
Zo hebben de AB en Bc uit set 58391 messingkleurige raamlijsten, heeft de AB een grijs dak en de Bc een groen dak.
Pak je daar de PKP B 111 (Piko 97602) bij, dan heeft dat rijtuig aluminiumkleurige raamlijsten en een groen dak.
Passen deze drie rijtuigen dan wel in hetzelfde themajaar? Of heeft Piko ook nog andere varianten van deze rijtugien uitgebracht?
Jeroen
-
De 104A kwamen vanaf 64, de 111A vanaf 69 en de 110Ab vanaf 71. Dus verschillen zaten er in, ook in kleuren en opschriften. Nu is Piko vaak minder exact in het aangeven van het exacte jaar waarin een model wordt nageleefd, maar alle wagens zijn plausibel in 1974 in de uitvoering zoals ze nu worden aangeboden. Wil je exactere modellen, zit je aan Robo. Maar dat wordt een zoektocht, aangezien die mondjesmaat en in kleine series worden uitgebracht.
Maar hou er rekening mee, dat een mooie homogene set rijtuigen in kleur en opschriften de natte droom is van sommige modelspoorders, maar niet de werkelijkheid weergeeft.
-
Hahaha, dank je wel voor deze aanvullende info! Je hebt gelijk dat die internationale treinen wat dat betreft een meer allegaartje was.
Op onderstaande site kwam ik ook veel info tegen over de PKP rijtuigen. Daaruit blijkt dat de 97602 TP V is. Ik zou dan beter een set 58389 of 58390 aan kunnen schaffen voor het 2e klas rijtuig lijkt me?
https://modellbahninfo.org/modelle-20190106-01/
Wat ook nog zou kunnen is voor deze B een NS rijtuig te stellen, want dit facultatieve rijtuig werd door PKP of NS gesteld. Zou het in geval van een door NS gesteld rijtuig dan om een Plan D gaan of had NS in '74 ook al rijtuigen bij andere maatschappijen waar zij aan mee betaalde?
Jeroen
-
Ach ja, Magister Inderst met z’n modellbahninfo. Laten we zeggen, dat zijn geldingsdrang hoger ligt dan z’n mate aan correcte info. Ik heb net nog gekeken op m’n 97609 en 97610. Beide revisiedata in 88, dus een beetje laat. Zoals ik aangaf is Piko niet erg string in tijdperk indelingen. Wil je zeker 1974 modellen hebben, zou ik naar Robo 233030 AB en 222020 B kijken. Die lijken me echt IVa
-
trouwens op DSO (https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?010,9539833) staat nu een draadje waarin voor de Piko set 58391 (AB+Bc) revisiedata uit 1978 staan. Die komen nog het meest in de buurt.
-
Ja, dat klopt. Dat geeft die Duitse site ook al aan. Net als set 58389 en 58390. Dus die rijtuigen zijn absoluut interessant. Weet je ook hoe het zit met mijn vraag over de inzet van het NS rijtuig?
Wat ook nog zou kunnen is voor deze B een NS rijtuig te stellen, want dit facultatieve rijtuig werd door PKP of NS gesteld. Zou het in geval van een door NS gesteld rijtuig dan om een Plan D gaan of had NS in '74 ook al rijtuigen bij andere maatschappijen waar zij aan mee betaalde?
-
Ik ken de omlopen niet, maar ja, daar stonden in Hoek wagens van de DB voor klaar, die in een pool liepen voor de NS. Net als ook voor de ligrijtuigen werd gedaan.
-
Ok, dan hou ik het bij een PKP B. Leuk om deze trein qua samenstelling voor 1974 nu eindelijk eens conform werkelijkheid te kunnen maken!
Nu nog hopen dat de autotransporters van de DR uit die tijd nog eens in model komen.
Bedankt voor het meedenken en de adviezen, Dirk Jan!
Jeroen
-
Hier heb ik de Robo Modele staan met de artikelnummers. Zijn inderdaad erg mooie modellen. Zijn af en toe verkrijgbaar op de Pooolse website allegro.pl.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94234.msg3222168052#msg3222168052 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94234.msg3222168052#msg3222168052)
-
Sorry als ik er totaal naast zit hoor (heb er geen verstand van :-X ) maar dit zijn niet de rijtuigen die Rivarossi als de Pannonia-Express uitbrengt? (art.nr. HR4308 )
https://www.hornby.com/uk-en/rivarossi-h0-1-87-dr-bdz-set-of-3-coaches-pannonia-express-1-x-b-1-x-bc-1-x-wlab-green-and-blue-livery-period-iv.html
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hr4308-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hr4308-1.jpg)
-
Klopt inderdaad, de Bm zitrijtuig en Bcm ligwagen reden mee in de Hoek Warszawa express. Zit eraan te denken om deze aan te schaffen aangezien de Roco en Tillig versies van de ligwagen al erg lang zijn uitverkocht. Beetje een dilemma omdat ik de Bm al heb van Roco en ook die van Tillig. Dus een beetje duur om nu die Rivarossi set aan te schaffen alleen om de ligwagen plus Rivarossi heeft geen bijbehorende 2de klasse bagagerijtuig wat erg jammer is.
-
Hier heb ik de Robo Modele staan met de artikelnummers. Zijn inderdaad erg mooie modellen. Zijn af en toe verkrijgbaar op de Pooolse website allegro.pl.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94234.msg3222168052#msg3222168052 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94234.msg3222168052#msg3222168052)
Lijkt erop dat Hunnerbein Aken ze inmiddels wel in voorraad heeft....
Gr
Brutus
-
Een aanvullende vraag over de PKP Y70 rijtuigen in deze trein: weet iemand het verschil tussen een Bdnu-x en Bdn-x..? Oftewel de Roco 64816 en 64817?
B = 2e klasse, d = durchgangs, n= dienstafdeling..?
-
Hi,
naar aanleiding ben ik even aan het snuffelen gegaan, en ben hier (http://kolej.eu07.pl/faq/ozn_wagos.html) het volgende tegengekomen:
B- 2e klas
d - voorzien van stuurstroomleiding (ik neem aan dat het hier om de UIC558/568-leiding gaat)
n - convectieverwarming
u - rijtuig is voorzien van centrale deursluiting en 'op afstand' schakelbare verlichting
Mvg Bjorn
-
Hoi een vraagje :)
Ik heb nu de warschau express compleet als samenstelling 1993.
Nu wil ik koersbordjes ophangen aan de rijtuigen.
In artitec setje 10.347 koersbord set A, zitten een aantal bordjes met.
Hoek van holland- warsawa gd (in rood)
Hoek van holland hanover
Hoek van holland moskwa
Is hier wat van te gebruiken (ja t gaat om milimeter details maar gewoon intresse:) )
En zijn er toevallig ergens keorsbordjes voor puttgarden en kopenhagen te krijgen? Zelf tekenen op de pc ben ik niet zo handig mee ;)
Alvast bedankt
Gr marc
-
Het koersbord for Hoek van Holland - Moskwa ziet er wel bruikbaar uit. Na 1980 zou het koersbord for Warszawa ook in het zwart-wit moeten zijn en de trein reed toen over Bad Bentheim. Het eindpunt werd volledig gespeld i.e. Warszawa Wschodnia.
-
Ik heb nog een vraag over het Russische slaaprijtuig uit deze trein:
Ik heb het model van Tillig in mijn HWE mee lopen, maar deze is te modern voor mijn periode 1974. Volgens kenners is het rijtuig in 1978 gebouwd / in dienst gekomen.
Nu komt ACME dit jaar met een SZD slaaprijtuig type 1957, gebouwd rond 1965. Ze hebben eerder als artikel 52120 van dit rijtuig uitgebracht, maar komen dit jaar met artikel 52121. Klopt het dat dit type rijtuig in 1974 inde HWE reed?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/52120_1.jfif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/52120_1.jfif)
Acme 52120
Jeroen
-
Het koersbord for Hoek van Holland - Moskwa ziet er wel bruikbaar uit. Na 1980 zou het koersbord for Warszawa ook in het zwart-wit moeten zijn en de trein reed toen over Bad Bentheim. Het eindpunt werd volledig gespeld i.e. Warszawa Wschodnia.
Bedankt.voor het andwoord :)
Marc
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoek-van-Holland-SZD-Koersbord-050980-Bak-20-nr-968.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoek-van-Holland-SZD-Koersbord-050980-Bak-20-nr-968.jpg)
Dia gemaakt op 050980 te Hoek van Holland. Let op de omgedraaide N in Bentheim
-
.... artikel 52121. Klopt het dat dit type rijtuig in 1974 inde HWE reed?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/52120_1.jfif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/52120_1.jfif)
Acme 52120
Op HetUtrechtsArchief heb ik het volgende koersbord (https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/3bacef3e-eb08-56af-8190-37e19d9f6f91/media/ff2bb373-ffe3-7875-6aac-93148f3d536c?mode=detail&view=horizontal&q=koersbord&rows=1&page=4) gevonden (foto gemaakt in 1972). De gegevens die links van het bord te lezen zijn en type rijtuig WLAB 4ü, staan ook op het model van ACME.
Het is zeker plausibel dat het rijtuig ook in 1974 gereden heeft als het nieuwe rijtuig pas in '78 is gefabriceerd.
-
Het nieuwere RIC slaaprijtuig is vanaf 1967 gebouwd, niet 1978, dus kan in jouw trein (splinternieuw) meerijden. Deze ACME kan ook, zonder Schürzen in 1974 rijden
dirkjan
-
Bedankt Duoblock en Dirkjan!
Jeroen
-
Hier wat stukjes info in het russisch uit 1970 van het tweede type:https://rail-club.ru/forum/viewtopic.php?f=5&t=10026&start=90 (https://rail-club.ru/forum/viewtopic.php?f=5&t=10026&start=90)
-
Bjorn, dank! (y) Maar dan zou die Bdn dus met open deuren kunnen rijden..? Of gaat dat over het op afstand pneumatisch sluiten? Niet het vergrendelen? En dan alleen de x nog.. ???
-
Dit draadje staat al weer even stil, maar: heeft er ooit een rood bdmnu PKP rijtuig meegereden...? Concreet: tillig 74872
'k Zoek iets minder groen in mijn HvH-Warschau ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/74872-61a0a1fb8f1b2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/74872-61a0a1fb8f1b2.jpg)
-
Tja de DWA Bautzen van Tillig ... de raampjes direct naast de deuren zijn te smal en het zijn geen klapramen
schuiframen op het model. En voor de prijs die Tillig vraagt eigenlijk veel te eenvoudig uitgevoerd (matrijzen Tillig zijn ouder dan 20 jaar!).
Eigenlijk is het tijd dat ACME een keer hiermee komt zodat je "waar voor je 55,-" kunt krijgen ...
Als je genoegen neemt met bovenstaande dan kan die wel in je Hoek-Express.
-
Als Acme er nu mee komt, is dat niet voor 55,-... :D Maar ik heb die Tillig liggen, ooit voor weinig gekocht; alleen kom ik nergens foto's tegen van de WE met dit rode rijtuig. ???
-
.. alleen kom ik nergens foto's tegen van de WE met dit rode rijtuig. ???
Wat, geen foto? Dan is het tijd dat je dit draadje goed doorbladert ;)
-
Verrek.. Achter die blauwe CSD (y) Binnenkort maar een "show je realistische samenstelling" post maken...
-
Bij dezen in dit draadje: https://www.youtube.com/watch?v=29Lps6Or8jw (y)
CD logo kan nog net, alleen kan het DB AG logo op de Staedte-express Halberstadt niet; opgericht in '94, laatste Hoek-Warschau in '93...
-
goedenavond,
via een collega werd ik geattendeerd op dit rijtuig.
vanaf en tot wanneer is dit rijtuig ingezet in de Hoek van Holland- Warschau express?
het rijtuig is namelijk erg mooi gedetailleerd en bevat het juiste koersbord.
https://exito.sklep.pl/pl/p/ROBO-244050-H0-Wagon-kuszetka-110Ac-2-kl.-Warszawa-Szczesliwice/61660
m.v.g
Marc
-
Ben ook wel benieuwd in een antwoord op de laatste vraag, voor het Nederlandse deel van het traject dan...
Ik zie zo snel alleen de Bcwxz, geen Bcw-x:
https://www.flickr.com/photos/mars1940/5954564955
-
De 110A reed in ieder geval totdat deze vervangen werd door het UIC Z-rijtuig type 134Ab. Dat kwam in december 1992 in dienst.
Die 134Ab had de aanduiding Bc-x, terwijl de 134Aa (protypes 134Ab) Bcdmnu-x waren.
Voor zover ik ondertussen weet is Bc-x gewoon een verkorting.
Waar die x voorstaat ben ik nog steeds niet achter.
Mocht iemand dat weten... 😉
-
Eigenlijk zou je die Heris Bwxz relatief eenvoudig kunnen omvormen tot 110Ac, als je een compartiment dicht maakt en ergens decals kan vinden (voor het rijtuignummer/type en van de couchette opschriften boven de ramen); weet iemand een adresje voor die laatste? Kant en klaar; niet Andreas Nothaft.
PS Batterijkasten zijn iets anders...?
-
Dit draadje wordt ineens weer heel actueel met de ACME 2024 aankondiging van (een deel van) de Hoek van Holland - Warschau trein.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Schermafbeelding-2024-02-01-om-21-34-18-65bc00730b6a5.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Schermafbeelding-2024-02-01-om-21-34-18-65bc00730b6a5.png)
-
Ik ben wel benieuwd welk jaartal de nieuwe ACME-sets ongeveer uitbeelden?
-
Die blauwe Bc-x rijtuigen werden pas eind 1992 geleverd.. dus eind 1992 tot en met mei 1993 wordt er uitgebeeld.
-
Net na lang zoeken die 55135 op de kop getikt, brengen ze die PKP rijtuigen opnieuw uit... ::) Wel benieuwd wat de prijs wordt?
-
Reken op circa 350 euro voor het setje.
Bor
-
Zijn dit nou rijtuigen die zo uniek zijn? En is los verzamelen niet veel leuker?
::)
-
Dat los verzamelen is ook alleen maar een uitdaging, omdat ik te laat was met het besluit om de set te kopen... ;) En tja, dat ze de set opnieuw uitbrengen is alleen maar toe te juichen; kunnen meer mensen ervan genieten :) Verschil met de 55135: lijkt wel als dat ze de daken nu zilverkleurig gemaakt hebben?
En over uniek: die rijtuigen uit de 55135 zijn volgens mij nog niet los verkocht..? De DR en de Rus zijn wel los te vinden; eerste ook van Roco (of is het couchette?), voor de laatste in het 'ergste geval' de SM te gebruiken (die van een afstandje prima is).