Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Joz
Vandaag om 14:26:56
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 14:26:21
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 14:03:08
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
NS 1700 transfers door spoorzeven
Vandaag om 13:59:16
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 13:35:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:27:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25

Auteur Topic: Voltage Egger-Bahn met Multimaus?  (gelezen 4517 keer)

Ahlerstal

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Voltage Egger-Bahn met Multimaus?
« Gepost op: 02 March 2009, 00:56:14 »
Mijn eerste post als herstarter na 34 jaar!
Ik heb een Roco H0e baantje met een Multimaus. Nu wil ik Egger-Bahn locomotiefjes digitaal maken en gebruiken. De eerste poging met een Lenz decoder leek goed te gaan, maar het Eggertje reed veel te hard. En nu blijkt veel harder dan een analoge Egger. En ik denk dat ik weet waarom:
Roco heeft 16Volt op de baan staan en Egger origineel maar 9Volt. Wat is wijsheid? Een weerstand inbouwen? Als die Egger 0,5A trekt, kom ik op 14Ohm. (?)
Ook ben ik van plan een paar 12V Mashima motortjes in te bouwen, maar kunnen die wel tegen 16Volt? Graag jullie mening.
« Laatst bewerkt op: 02 March 2009, 22:33:37 door Ahlerstal »

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Voltage Egger-Bahn met Multimaus?
« Reactie #1 Gepost op: 02 March 2009, 01:16:58 »
Begin eens met een trafo van 9V aan te sluiten ipv de 16V trafo.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 02 March 2009, 10:13:50 »
Een 9 volt trafo aansluiten is vragen om problemen, omdat daarmee de centrale of sowieso niet werkt of instabiel wordt of het programmeren niet meer lukt. Lijkt mij dus geen aan te raden mogelijkheid.

Veel beter is:
a/ de maximale spanning die de decoder afgeeft instellen op 9 volt
b/ de maximale snelheid op het gewenste niveau instellen.

Maarten

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #3 Gepost op: 02 March 2009, 10:15:58 »
a/ de maximale spanning die de decoder afgeeft instellen op 9 volt
b/ de maximale snelheid op het gewenste niveau instellen.
Komt dat praktisch gezien niet op hetzelfde neer?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 02 March 2009, 10:27:23 »
Nee, die twee hebben weliswaar invloed op elkaar, maar hebben in wezen niets met elkaar van doen.

Als je de maximale spanningsafgifte van de decoder lager instelt, kan de lok nog steeds (veel) te hard rijden. Dan stel je dus ook de maximale snelheid in.

Als je alleen de maximale snelheid instelt krijgt de motor nog steeds de volle 16 volt te verwerken, alleen gedurende kortere tijden. De vraag hierbij is zelfs of je een voldoende lage snelheid kunt instellen. Bepaald niet prettig voor de motor, die dan nog steeds klappen van 16 volt krijgt.

Of het in de praktijk veel uitmaakt weet ik niet, dat hangt van zoveel factoren af. Maar ik geef de voorkeur aan een instelling die in ieder geval niet de oorzaak kan zijn van bijvoorbeeld grote slijtage van koolborstels of een korte levensduur van de motor.

Maarten.

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
« Reactie #5 Gepost op: 02 March 2009, 10:32:12 »
Maarten, achter je theorie sta ik ook wel. Alleen: WAAR stel je bij een decoder de max spanning in???? Nog nergens tegengekomen  8) Of iets over 't hoofd gezien?
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #6 Gepost op: 02 March 2009, 10:32:40 »
Maarten, ik ga nog steeds niet met je mee. Het lager instellen van de spanningsafgifte gebeurt volgens mij d.m.v. pulsbreedtemodulatie, net als het instellen van de snelheid. Dus het zijn twee instellingen die allebei de pulsbreedte beïnvloeden.
Een echte analoge vermindering van de spanning zou betekenen dat je in de decoder ongeveer 7 volt moet wegwerken, en dat levert te veel warmteontwikkeling op. Dus ik geloof gewoon niet dat het zo werkt
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 02 March 2009, 10:35:27 »
Alleen: WAAR stel je bij een decoder de max spanning in???? Nog nergens tegengekomen  8) Of iets over 't hoofd gezien?

In de handleiding  :D
En als die CV er niet inzit heb je dus een decoder die dat niet kan. En als je dat toch wil, moet je een decoder hebben die dat wel kan.

Maarten.

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 02 March 2009, 10:49:15 »
@Klaas

Nee, het instellen van de maximale spanning gebeurt door het instellen van de maximale spanning.
Het instellen van de maximale Snelheid gebeurt door het beinvloeden van de pulsbreedtemodulatie.
2 verschillende zaken dus.

Wat dat voor gevolgen heeft voor warmteontwikkeling en of een decoder daar tegen kan, dat weet ik niet. Waarschijnlijk is het in de praktijk ook zo, dat decoders die daar niet tegen zouden kunnen dus ook geen instelling hiervoor hebben.

Zoals bekend rij ik met een bepaald merk decoders. De centrale geeft 24 volt af. Ik rij of met 24 volt of met 16 volt uitgangsspanning van de centrale (variabel in te stellen). Op de HO baan die ik met 24 volt voed staan de decoders in de loks ingesteld op max. 16 volt uitgangsspanning. Desondanks heb ik van veel loks de maximum snelheid verlaagd, zoals gebruikelijk rijden ze standaard (dus ook analoog) (veel) te hard.
Ik heb nog nooit problemen gehad.

Wanneer ik voor testdoeleinden, bijv N-spoor, iets moet doen, verlaag ik de uitgangsspanning van de centrale eerst naar 12 volt, om problemen te voorkomen. Wanneer ik weet hoe de decoder is ingesteld voer ik spanning weer op naar 16 volt (of 24) en stel de decoder anders af, dus op max 12 volt.
De N-decoders staan standaard ingesteld (fabrieksinstelling) op max 12 volt, zodat ik regelmatig klachten krijg dat bij gebruik in HO loks deze zo langzaam rijden. Handleiding lezen  :D , instelling veranderen. Klaar.

Maarten.

Marcel (BR643 Talent)

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 02 March 2009, 10:58:12 »
Maarten,

Ik weet dat in Zimo decoders inderdaad een instelling bestaat om de uitgangsspanning van de decoder te verlagen. De vraag is alleen nog steeds hoe de decoder dat dan doet. Gewoon een spanningsval van 7 V in de decoder lijkt me erg onwaarschijnlijk. Dat levert je namelijk 3,5 W aan warmte (bij 0,5 A motorstroom) op die afgevoerd moet worden, en dat wordt erg moeilijk in bijvoorbeeld een N-spoor locje.

Als het gebeurt, zoals Klaas oppert, door PWM, dan hebben beide instellingen inderdaad hetzelfde effect. Een echte conversie van de ene spanning in de andere zie ik ook nog niet gebeuren in zo'n klein decodertje.

Groeten, Marcel

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 02 March 2009, 11:03:35 »
Hier moet ik op technisch gebied even afhaken, zover reikt mijn kennis niet, maar ik zal bij Zimo navragen hoe het zit.

Maarten.

NS 1100

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 02 March 2009, 11:07:20 »
Lijkt me sterk dat het vermogen in een weerstand wordt verstookt. Het PWM-verhaal van Klaas lijkt me veel aannemelijker.

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 02 March 2009, 11:15:51 »
Bij Zimo wordt de maximale spanning verlaagd door PWM. In die zin is het niet anders dan de instelling voor de maximale snelheid.

En toch is er een wezenlijk verschil. Als alleen de maximale snelheid is ingesteld, en de lok wordt zwaar belast, dan kan de spanning tot boven de maximaal gewenste spanning oplopen.
Als de maximale spanning is ingesteld, kan de spanning op de motor nooit hoger worden dan de ingestelde maximale spanning, ook als dat niet voldoende is om de gewenste snelheid (snel genoeg) te bereiken.

Een aantal malen heb ik kleine tractievoertuigen met 6V motoren gedigitaliseerd. In alle gevallen heb ik zowel de maximale spanning als de maximale snelheid ingesteld. Het eerste ter bescherming van de motor, het tweede voor het juiste rijgedrag. In alle gevallen heb ik daar Zimo's voor gebruikt.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #13 Gepost op: 02 March 2009, 12:00:30 »
Lijkt me sterk dat het vermogen in een weerstand wordt verstookt.

Nu mij dus absoluut niet  :o :o ::) ::)
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

stig

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 02 March 2009, 12:31:56 »
Ik heb de lokmuis2 succesvol met 12V bedreven. Op een lagere spanning werkte de centrale gewoon niet goed. Overigens was dat met een loc met een klein motortje en een zimo mx64 decoder. Een dikke amerikaan kon er niet op rijden. Of dit voor de multimuis ook geld weet ik niet.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)