Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36

Auteur Topic: verlichting in rijtuig in bouwen, weerstandjes nodig??  (gelezen 4923 keer)

Ivo R.

• Offline Offline
  • niks
verlichting in rijtuig in bouwen, weerstandjes nodig??
« Gepost op: 26 February 2009, 19:19:15 »
hallo ik heb al op het forum gezocht maar niks gevonden.

het zit zo, ik heb lampjes van 12volt en die wil ik in een rijtuig in bouwen als sluitseinen. kan dat zomaar? of moeten er weerstandjes tussen? zo ja welke? en wanneer heb je weerstandjes nodig?

gr Ivo
Mooie worden van een Hc: "Bij de NS mag je meedenken, maar niet hardop."

TonM

• Offline Offline
Re: verlichting in rijtuig in bouwen, weerstandjes nodig??
« Reactie #1 Gepost op: 26 February 2009, 19:30:26 »
Ivo,

Als je op 12V gelijkstroom rijdt, heb je voor 12V lampjes in principe geen weerstand nodig.
Wel nodig als je digitaal rijdt, als de lampjes naar jouw zin te fel branden of als ze te warm worden voor het plastic er omheen.

Ton

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #2 Gepost op: 26 February 2009, 19:57:53 »
Persoonlijk zou ik lampjes nemen die geschikt zijn voor een spanning van 18V.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

NS 1100

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 26 February 2009, 20:01:38 »
Of led's, die gebruiken ook wat minder vermogen.

TonM

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 26 February 2009, 20:34:14 »
Of led's, die gebruiken ook wat minder vermogen.

Maar dan heb je weer wel weerstandjes nodig.

Ton

NS 1100

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 26 February 2009, 20:35:58 »
Ja, nou en? :P

Alsof dat zo duur/complex is...

Weerd

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 26 February 2009, 20:36:59 »
Als je gebruikt maakt van 12V lampjes en het rijtuig wordt een hele lange tijd gebruikt, dan bestaat het gevaar dat de lampjes zodanig warm worden, dat het omliggende plastic zachtjes begint weg te smelten.

Als je uitgaat van 2 rode ledjes in serie geschakeld en een losse weerstand van 5600 Ohm daarmee in serie, dan ben je qua kosten voor 50 cent klaar en heb je probleemloze sluitseinen.

Gerard

TonM

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 26 February 2009, 21:33:39 »
Ja, nou en? :P

Alsof dat zo duur/complex is...

Nee  hoor, helemaal niet. Ik heb al voor tig rijtuigen binnenverlichting gemaakt met LEDs en weerstanden. En als ik het kan, is het niet moeilijk.
Maar de vraag van Ivo was of hij weerstandjes nodig had. Vandaar mijn aanvulling op jouw suggestie van LEDs

Ton

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 26 February 2009, 22:10:24 »
 Voor sluitseinen kan je bij digitaal bedrijf ook twee gloeilampjes van 12 V in serie schakelen.
 Maar dan heb je natuurlijk wel rode glaasjes of rood doorzichtig plastic nodig, b.v. gezaagd uit een stukje van een kapot gereden achterlicht , dat je bij weg kruisingen kan vinden.
 Frontseinen moeten eigenlijk geel/wit zijn.
 Ook binnenverlichting mag van mij wel een beetje geelachtig zijn.
 Het gaat hier steeds over gloeilampjes . :)
 -Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 26 February 2009, 22:12:31 »
Gerard

Citaat
en een losse weerstand van 5600 Ohm daarmee in serie

Ik neem aan dat je 560 ohm bedoelt.

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

FransOmatic

• Offline Offline
    • GelulMetInhoud
« Reactie #10 Gepost op: 26 February 2009, 23:27:50 »
Toch wel een aantal voordelen van ledjes tov lampjes waarom ik zelf als het even kan ledjes inbouw.

- Geen warmte ontwikkeling, zoals hierboven al werd gemeld. Kan praktisch zijn zeker in zeer kleine plastic behuizingen of kapjes. Denk maar eens aan spoor N of kunststof lantaarnpaaltjes.

- Onderhoudsvrij. Heb je net een prachtig huisje, lantaartje, sluitlichtje etc dan kun je die met leds al wat makkelijker vastlijmen. Gloeilampjes gaan binnen een paar jaar weer stuk bij veel gebruik en zul je dus moeten kunnen vervangen. Toch vervelend als je een huisje moet openmaken.

- Stroomverbruik. Niet te verwarren met de spanning zoals bv 12 volt. Een normaal klein ledje van 3 mm zoals rode of gele verbruiken gemiddeld 20 milli àmpere. De heldere leds iets meer, de hele kleine ledjes minder. Je kunt ze in serie met een weerstand van 560 ohm schakelen maar je kunt er ook een paar in serie zetten in combinatie met die weerstand en dan blijft de stroomopname gelijk aan 1 led. Interresant als je een eigen gemaakte of wat beperktere voeding hebt op je baan. Waardes boven de 560 ohm kun je ook gebruiken, bv 1kOhm. Is maar net hoe fel je het licht wilt hebben. Pak je trouwens die hele kleine mini ledjes pak dan 1,5 kOhm om de kleine ledjes te beschermen tegen hoge voltages.

- Prijs, een ledje in combinatie met een weerstandje kost een paar duppies. Een paar lampjes in mini formaat al snel een paar euro. Tip overigens: heb je oude defecte apparatuur, maak die eens open en zoek op de prints naar weerstandjes met de kleuren ringen die staan voor 560 ohm tot rond de 1,5 kOhm. Die kun je voor je defecte apparatuur de vullisbak in mikt eens lossolderen en gebruiken op je baan. Scheelt weer in de portomonee en je staat te kijken hoeveel je zo weer kunt recyclen. Even googlen op weerstand kleurcodes en je vind zo handige calculators en andere hulpjes.

- Formaat, ledjes zijn er zeer klein tegenwoordig

- kleur, welke kleur had u gewenst ? Lampjes moet je weer schilderen.

Kan nog wel doorgaan maar ledjes hebben een enorme ontwikkeling doorgemaakt.

Rest 1 nadeel wat ik persoonlijk vind: dat mooie warmgelige licht. Als ik een messing lantaarnpaaltje maak dan prefereer ik voor de sfeer en kleur weer een lampje om net even dat warme karakter te krijgen. Let wel, lampjes gaan een keer stuk dus zullen ooit vervangen moeten kunnen worden.

Succes !
Time flies when you're having hobbys

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #11 Gepost op: 26 February 2009, 23:34:21 »
Tip overigens: heb je oude defecte apparatuur, maak die eens open en zoek op de prints naar weerstandjes met de kleuren ringen die staan voor 560 ohm tot rond de 1,5 kOhm. Die kun je voor je defecte apparatuur de vullisbak in mikt eens lossolderen en gebruiken op je baan. Scheelt weer in de portomonee en je staat te kijken hoeveel je zo weer kunt recyclen.
Weet je wat een weerstand kost als je ze per 100 koopt? Daarvoor ga ik geen oude apparaten slopen, veel te veel moeite. 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

FransOmatic

• Offline Offline
    • GelulMetInhoud
« Reactie #12 Gepost op: 26 February 2009, 23:41:01 »
Weet je wat een weerstand kost als je ze per 100 koopt? Daarvoor ga ik geen oude apparaten slopen, veel te veel moeite. 8)

Ja ok, maar zit vaak nog veel meer in als Elco's, transistoren, gelijkrichters etc wat wel eens bruikbaar is als je op een zaterdagavond of zondag in een spontane bui iets wilt maken en de winkels dicht zijn. Heb zelf nog wat printplaten uit wat ooit een berg zooi was nog in een doos liggen en daar zijn toch al wat leuke dingen uit gemaakt. Leuk knipperlicht schakelingetje voor een overweg bv. Kost niets (ja een eilandjes printplaat misschien) , hooguit wat tijd om de spullen bij elkaar te zoeken.

't was verder maar een tip he.
Time flies when you're having hobbys

RICROO

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 27 February 2009, 07:44:29 »
Oude apparatuur slopen is een idee, wat lastig omdat de metalen draadjes aan de onderdelen kort zijn. Bovendien komen niet alle onderdelen zonder een kort gevecht los met het risico dat ze te heet worden. Met name voor halfgeleider componenten niet goed.

Om het energie verbruik binnen de perken te houden en eventuele schade door warmte te voorkomen, zou ik voor LED's gaan. Ook voor een warm witte uitstraling al zijn die LED's wat duurder dan de standaard LED.

Ik werk tegenwoordig veel met SMD LED's. Zo voorzie ik rijtuigen van mooi geel warm licht, maar bouw op de toiletten een helder witte LED in. Afgekeken van de treinen die bij Loxx in Berlijn op de modelbaan rijden. Met SMD LED's kun je je helemaal uitleven qua verlichting en het neemt niet veel ruimte in. Bij de electronica winkel koop je hele ritsen voor weinig. Ook het werken met SMD componenten is niet echt moeilijk. Ze zijn wat klein, dus een hobby loop kan helpen en een soldeerbout waarvan de temperatuur kan worden ingesteld is ook handig.

Richard

Marcel (BR643 Talent)

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 27 February 2009, 09:48:41 »
Met SMD-LEDs kun je inderdaad hele leuke dingen doen. Even oefenen met het solderen, maar daarna echt wel goed te doen. Ik heb laatst, tegelijk met het inbouwen van een functiedecoder, de LEDs voor de frontseinen van mijn Fleischmann dubbeldekker stuurstand (in N) vervangen door warmwitte LEDs (in plaats van de gele LEDs die er eerst zaten). Om ook iets met de andere twee uitgangen van m'n decoder te kunnen, heb ik ook een warmwitte LED in de cabine gebouwd, en twaalf warm witte LEDs (zeven boven en vijf beneden) in de rest van het rijtuig. Alle LEDs gewoon op strokenprint gesoldeerd (per drie in serie, telkens met een SMD weerstand van 4k7 Ohm), en de LED in de cabine aan twee draadjes (in serie met een weerstand van 10 kOhm). Resultaat: een zeer mooi gelijkmatige verlichting van het rijtuig, met een laag stroomverbruik en weinig warmte. De weerstanden voor de binnenverlichting hadden alleen nog wel iets groter gemogen, want de verlichting brandt nu iets te fel. De LEDs heb ik via internet ergens gekocht, waardoor de kosten beperkt bleven tot een paar euro. Deze dingen zijn zo klein, dat ze dus zelfs in een N rijtuig onzichtbaar weg te werken zijn.