Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn-bouw Indonesie door BartvD
Vandaag om 14:19:55
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:13:39
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:49:18
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Welke winkel voert deze merken? door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:22
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 12:25:21
Modelspoorbaan van Einte door defender
Vandaag om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
07 September 2025, 17:15:34
  

Auteur Topic: TEE Ram van LS Models, Roco & Trix  (gelezen 206027 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5385
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:TEE Ram van LS Models, Roco & Trix
« Reactie #165 Gepost op: 29 September 2007, 14:45:58 »
Afgelopen vrijdag was ik bij Huenerbein in Aachen. In deze modelspoorwinkel stond uiteraard de Roco TEE. Maar direct eronder stond een gespoten model van LS Models!!!!!!! Het zal nog niet een definiteeve productie zijn, want er stond een kaartje bij dat dit treinstel binnenkort uitgeleverd wordt, nou ja, zoals we nu weten zal dat 2008 worden.

Maar het gaf me wel de mooie gelegenheid om de Roco en LSM versie eens met elkaar te vergelijken!

Nou laat ik het zo maar zeggen, ze zijn beide prachtig en de verschillen zijn details. Persoonlijk zou ik de Roco niet laten lopen om de LS Models af te wachten, tenzij je (zoals in mijn geval) een stel nodig hebt dat wisselstroom kan rijden en bogen van 360mm kan berijden.

Maar goed, de detailverschillen:

LSM is iets donkerder rood en het creme is ook wat donkerder. Ik vind het iets fraaier. Kijken we naar de motorwagen, dan valt me bij Roco de zilverkleurige roosters van de ventilatoren op het dak erg op. Deze steken erg af bij het donkergrijs van de rest van het dak. Bij LSm zijn deze roosters donkergrijs.
De roosters aan de zijkant van het dak (gedeeltelijk grijs, deels creme) vind ik echter bij Roco weer fraaier, omdat de openingen iets dieper zijn. Bij LSM komt dat een beetje speelgoedachtig over. Bij LSM vind ik wel de roosters in de zijwand onder de patrijspoorten weer fraaier, ze liggen er meer op dan bij Roco.

Dan de vouwbalgen, tja, moeilijk om daar uit te kiezen. Roco sluit mooier aan, bij LSM zit echt een vreemde opening, maar bij Roco glimmen ze veel meer, dat straalt weer geen rubber uit. De opening bij LSM vind ik alleen jammer als je het stel staat aan te gapen in de vitrine, op de baan lijkt het me niet storend. Qua kleur van de vouwbalgen wint LSM, qua uitvoering Roco.

Rijtuigen: weinig verschillen, beide merken gewoon erg fraai. Enige wat me op viel dat bij Roco in de stuurwagen het hele interieur een kleur heeft, terwijl bij LSM de vloer een andere kleur heeft dan de banken.

Automatische koppeling, ik vind een neus van een trein een van de belangrijkste aspecten. Het moet 'smoel' hebben. Wat ik altijd erg fraai vind aan de TEE (als ik foto's ervan bekijk), zijn die lange luchtslangen onder de AK. Bij LSM komt dat meer tot zijn recht dan bij Roco. Ja ik weet het, het is mieren***kerij, maar ik schreef al dat de verschillen op detailniveau liggen.

Bij Roco is inderdaad bij strijklicht een naad in de neus te zien, maar ik vind het eigenlijk het vermelden niet waard. LSM heeft het in ieder geval niet.

In het algemeen kan ik nog wel melden dat de draaistellen van LSM iets fijner zijn uitgevoerd dan die van Roco.

maar als ik het totaalplaatje bekijk, het is dat de Roco technisch niet op mijn baan kan rijden, anders had ik niet gewacht op de LSM versie. Daar zijn de verschillen te klein voor in mijn ogen. Al met al ziijn het van beide merken zeer fraaie modellen!

Let op, hetgeen ik hierboven geschreven heb, is MIJN mening, een ieder mag ervan vinden wat hij of zij wil en als je zelf het verschil wilt maken, ga dan naar Aachen. Let er alleen wel op dat het LSM model nog geen productieversie is, vermoed ik!

groetjes,

jeroen
 

Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5426
  • Modelspoor is emotie...
Re:TEE Ram van LS Models, Roco & Trix
« Reactie #166 Gepost op: 29 September 2007, 15:03:34 »
@ Jeroen:

Leuk dat je zo'n gedetailleerde beschrijving geeft van hetgene je bij Hünerbein in Aken hebt gezien.

@ Iedereen die dit leest:

Let wel dat het hier waarschijnlijk (zo goed als zeker) om een pré-productie-exemplaar gaat, waar mogelijk nog het een en ander aan gaat veranderen. Foto's van zo'n zelfde exemplaar zijn ook te vinden op de site van Railtop (even doorklikken). Verder is het dus gewoon afwachten tot het geval in de  winkel ligt. En inderdaad jammer voor LSM/Railtop dat dat klaarblijkelijk nog even gaat duren.
Tbinnebarretije…

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re:TEE Ram van LS Models, Roco & Trix
« Reactie #167 Gepost op: 29 September 2007, 15:47:16 »
Inderdaad een leuke beschrijving; en blij dat Hühnerbein niet onder water is komen te staan...  ook ik wacht op de LSM.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18623
    • Het Groterdam Project
Re:TEE Ram van LS Models, Roco & Trix
« Reactie #168 Gepost op: 29 September 2007, 17:05:28 »
Ik wacht op beide merken.....

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:TEE Ram van LS Models, Roco & Trix
« Reactie #169 Gepost op: 29 September 2007, 21:17:12 »
Wat  bedoel je met  de vreemde opening  bij de  vouwbalgen...sluiten deze bij Lsm dan niet  aan ? 
Petdig1

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re:TEE Ram van LS Models, Roco & Trix
« Reactie #170 Gepost op: 29 September 2007, 22:19:04 »
Kijk even op de site van railtop.  volgens mij zitten ze er verkeerd om in.

Lokpaint

  • Gast
Re:TEE Ram van LS Models, Roco & Trix
« Reactie #171 Gepost op: 30 September 2007, 21:07:56 »
Hallo, mijn eerste post hier.

Ik wil toch even reageren omdat veel mensen volgens mij de roco laten liggen vanwege het feit dat deze niet door een R=360mm zou kunnen rijden.

Ikzelf heb de Ram van roco, en deze rijdt bij mij probleemloos door mijn marklin 5100 bochtjes (R=360).

Er loopt niks aan, en wringen doet het ook niet echt. Het vreemde is ook dat ind de gebruiksaanwijzing R360 als minimumboogstraal staat aangegeven, terwijl er op de "bijsluiter" R420 staat.

Het is denk ik toch wel mogelijk om met je dealer af te spreken dat je de trein terug kunt brengen als blijkt dat je bochten te krap zijn?

Groeten Bart

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:TEE Ram van LS Models, Roco & Trix
« Reactie #172 Gepost op: 30 September 2007, 22:59:48 »
De vraag dringt zich ook op waarom je een realistisch 1:87 treinstel door een volkomen onrealistische 360mm boog zou willen laten rijden. Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen beperkingen als het om ruimte gaat, maar als je ergens een compromis moet sluiten, heb je een goede kans dat het daar niet bij blijft. Misschien ben je dan beter af met 1:100 modellen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6736
  • Spaar ze allemaal.
Re:TEE Ram van LS Models, Roco & Trix
« Reactie #173 Gepost op: 30 September 2007, 23:04:07 »
In een schaduwstation kan zo'n krappe boog soms voor net even wat meer ruimte op je zichtbare baan zorgen, b.v. om er dan een mooie ruime boog neer te leggen of een wisselstraat zonder meegebogen wissels.

Stephan.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18623
    • Het Groterdam Project
Re:TEE Ram van LS Models, Roco & Trix
« Reactie #174 Gepost op: 30 September 2007, 23:12:15 »
Peter

De baan kan al bestaan.
Ik zie niet in waarom iemand dan geen 1:87 model kan/mag aanschaffen en het moet houden op 1:100 modellen......

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:TEE Ram van LS Models, Roco & Trix
« Reactie #175 Gepost op: 30 September 2007, 23:19:23 »
Omdat het niet goed zou kunnen gaan?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18623
    • Het Groterdam Project
Re:TEE Ram van LS Models, Roco & Trix
« Reactie #176 Gepost op: 30 September 2007, 23:20:32 »
Lokpaint geeft toch aan dat het prima gaat ?
Daarom meld ie het juist.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8995
  • Hengelooo 1:160
Re:TEE Ram van LS Models, Roco & Trix
« Reactie #177 Gepost op: 30 September 2007, 23:42:30 »
In werkelijkheid is het zelfs al eens gebeurd: op blz. 170 van "De Nederlands-Zwitserse TEE" van Martin van Oostrom wordt getoond dat de treinstellen ook een krappe boog konden berijden.

Het betrof hier een demonstratie  in 1975 (na buitendienststelling) op een industriespoor te Zürich voor een mogelijke koper die een depot bezat met krappe bogen.
« Laatst bewerkt op: 30 September 2007, 23:44:01 door Frank Oude Elferink »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8676
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:TEE Ram van LS Models, Roco & Trix
« Reactie #178 Gepost op: 30 September 2007, 23:51:28 »
Ik kan je verzekeren dat 1:87-in-de-lengte-rijtuigen het op M-rail niet halen op wissels met de oude en niet op wissels met de nieuwere lantarens. Ook de K-rails niet-slanke wissels kun je beter in doorgaande dan in afbuigende positie berijden.
Märklin kwam indertijd niet voor niets met 27cm rijtuigen.
Hoe het op C-rail gaat weet ik niet.

Wat het zicht betreft: 1:87 rijtuigen misstaan vrijwel op elke modelbaan: Is het rijtuig mooi, klopt de boog weer niet ...

Ik krijg onderhand een voorkeur voor oud blik: klopt er tenminste niks behalve de impressie.... ;)

Enne, Frank, een echte krappe boog hààlt 't niet bij een model-krappe boog! :)

Groet,

Huibert

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re:TEE Ram van LS Models, Roco & Trix
« Reactie #179 Gepost op: 30 September 2007, 23:55:43 »
Nou Huibert als je die foto bekijkt in het boek die Frank noemt..weet ik het zo net nog niet. Ontzettend gave foto trouwens waarbij de TEE Ram ook nog eens de straat oversteekt waar normaal de trams rijden. 8)

Jeroen
We're all riders on this train.