Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13

Auteur Topic: TEE Ram van LS Models, Roco & Trix  (gelezen 203061 keer)

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:TEE Ram van LS Models, Roco & Trix
« Reactie #165 Gepost op: 29 September 2007, 14:45:58 »
Afgelopen vrijdag was ik bij Huenerbein in Aachen. In deze modelspoorwinkel stond uiteraard de Roco TEE. Maar direct eronder stond een gespoten model van LS Models!!!!!!! Het zal nog niet een definiteeve productie zijn, want er stond een kaartje bij dat dit treinstel binnenkort uitgeleverd wordt, nou ja, zoals we nu weten zal dat 2008 worden.

Maar het gaf me wel de mooie gelegenheid om de Roco en LSM versie eens met elkaar te vergelijken!

Nou laat ik het zo maar zeggen, ze zijn beide prachtig en de verschillen zijn details. Persoonlijk zou ik de Roco niet laten lopen om de LS Models af te wachten, tenzij je (zoals in mijn geval) een stel nodig hebt dat wisselstroom kan rijden en bogen van 360mm kan berijden.

Maar goed, de detailverschillen:

LSM is iets donkerder rood en het creme is ook wat donkerder. Ik vind het iets fraaier. Kijken we naar de motorwagen, dan valt me bij Roco de zilverkleurige roosters van de ventilatoren op het dak erg op. Deze steken erg af bij het donkergrijs van de rest van het dak. Bij LSm zijn deze roosters donkergrijs.
De roosters aan de zijkant van het dak (gedeeltelijk grijs, deels creme) vind ik echter bij Roco weer fraaier, omdat de openingen iets dieper zijn. Bij LSM komt dat een beetje speelgoedachtig over. Bij LSM vind ik wel de roosters in de zijwand onder de patrijspoorten weer fraaier, ze liggen er meer op dan bij Roco.

Dan de vouwbalgen, tja, moeilijk om daar uit te kiezen. Roco sluit mooier aan, bij LSM zit echt een vreemde opening, maar bij Roco glimmen ze veel meer, dat straalt weer geen rubber uit. De opening bij LSM vind ik alleen jammer als je het stel staat aan te gapen in de vitrine, op de baan lijkt het me niet storend. Qua kleur van de vouwbalgen wint LSM, qua uitvoering Roco.

Rijtuigen: weinig verschillen, beide merken gewoon erg fraai. Enige wat me op viel dat bij Roco in de stuurwagen het hele interieur een kleur heeft, terwijl bij LSM de vloer een andere kleur heeft dan de banken.

Automatische koppeling, ik vind een neus van een trein een van de belangrijkste aspecten. Het moet 'smoel' hebben. Wat ik altijd erg fraai vind aan de TEE (als ik foto's ervan bekijk), zijn die lange luchtslangen onder de AK. Bij LSM komt dat meer tot zijn recht dan bij Roco. Ja ik weet het, het is mieren***kerij, maar ik schreef al dat de verschillen op detailniveau liggen.

Bij Roco is inderdaad bij strijklicht een naad in de neus te zien, maar ik vind het eigenlijk het vermelden niet waard. LSM heeft het in ieder geval niet.

In het algemeen kan ik nog wel melden dat de draaistellen van LSM iets fijner zijn uitgevoerd dan die van Roco.

maar als ik het totaalplaatje bekijk, het is dat de Roco technisch niet op mijn baan kan rijden, anders had ik niet gewacht op de LSM versie. Daar zijn de verschillen te klein voor in mijn ogen. Al met al ziijn het van beide merken zeer fraaie modellen!

Let op, hetgeen ik hierboven geschreven heb, is MIJN mening, een ieder mag ervan vinden wat hij of zij wil en als je zelf het verschil wilt maken, ga dan naar Aachen. Let er alleen wel op dat het LSM model nog geen productieversie is, vermoed ik!

groetjes,

jeroen

Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
« Reactie #166 Gepost op: 29 September 2007, 15:03:34 »
@ Jeroen:

Leuk dat je zo'n gedetailleerde beschrijving geeft van hetgene je bij Hünerbein in Aken hebt gezien.

@ Iedereen die dit leest:

Let wel dat het hier waarschijnlijk (zo goed als zeker) om een pré-productie-exemplaar gaat, waar mogelijk nog het een en ander aan gaat veranderen. Foto's van zo'n zelfde exemplaar zijn ook te vinden op de site van Railtop (even doorklikken). Verder is het dus gewoon afwachten tot het geval in de  winkel ligt. En inderdaad jammer voor LSM/Railtop dat dat klaarblijkelijk nog even gaat duren.
Tbinnebarretije…

Arnold

• Offline Offline
« Reactie #167 Gepost op: 29 September 2007, 15:47:16 »
Inderdaad een leuke beschrijving; en blij dat Hühnerbein niet onder water is komen te staan...  ook ik wacht op de LSM.

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #168 Gepost op: 29 September 2007, 17:05:28 »
Ik wacht op beide merken.....

Peter Spruit

• Offline Offline
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
« Reactie #169 Gepost op: 29 September 2007, 21:17:12 »
Wat  bedoel je met  de vreemde opening  bij de  vouwbalgen...sluiten deze bij Lsm dan niet  aan ? 
Petdig1

Arnold

• Offline Offline
« Reactie #170 Gepost op: 29 September 2007, 22:19:04 »
Kijk even op de site van railtop.  volgens mij zitten ze er verkeerd om in.

Lokpaint

• Gast
« Reactie #171 Gepost op: 30 September 2007, 21:07:56 »
Hallo, mijn eerste post hier.

Ik wil toch even reageren omdat veel mensen volgens mij de roco laten liggen vanwege het feit dat deze niet door een R=360mm zou kunnen rijden.

Ikzelf heb de Ram van roco, en deze rijdt bij mij probleemloos door mijn marklin 5100 bochtjes (R=360).

Er loopt niks aan, en wringen doet het ook niet echt. Het vreemde is ook dat ind de gebruiksaanwijzing R360 als minimumboogstraal staat aangegeven, terwijl er op de "bijsluiter" R420 staat.

Het is denk ik toch wel mogelijk om met je dealer af te spreken dat je de trein terug kunt brengen als blijkt dat je bochten te krap zijn?

Groeten Bart

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #172 Gepost op: 30 September 2007, 22:59:48 »
De vraag dringt zich ook op waarom je een realistisch 1:87 treinstel door een volkomen onrealistische 360mm boog zou willen laten rijden. Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen beperkingen als het om ruimte gaat, maar als je ergens een compromis moet sluiten, heb je een goede kans dat het daar niet bij blijft. Misschien ben je dan beter af met 1:100 modellen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #173 Gepost op: 30 September 2007, 23:04:07 »
In een schaduwstation kan zo'n krappe boog soms voor net even wat meer ruimte op je zichtbare baan zorgen, b.v. om er dan een mooie ruime boog neer te leggen of een wisselstraat zonder meegebogen wissels.

Stephan.

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #174 Gepost op: 30 September 2007, 23:12:15 »
Peter

De baan kan al bestaan.
Ik zie niet in waarom iemand dan geen 1:87 model kan/mag aanschaffen en het moet houden op 1:100 modellen......

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #175 Gepost op: 30 September 2007, 23:19:23 »
Omdat het niet goed zou kunnen gaan?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #176 Gepost op: 30 September 2007, 23:20:32 »
Lokpaint geeft toch aan dat het prima gaat ?
Daarom meld ie het juist.

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #177 Gepost op: 30 September 2007, 23:42:30 »
In werkelijkheid is het zelfs al eens gebeurd: op blz. 170 van "De Nederlands-Zwitserse TEE" van Martin van Oostrom wordt getoond dat de treinstellen ook een krappe boog konden berijden.

Het betrof hier een demonstratie  in 1975 (na buitendienststelling) op een industriespoor te Zürich voor een mogelijke koper die een depot bezat met krappe bogen.
« Laatst bewerkt op: 30 September 2007, 23:44:01 door Frank Oude Elferink »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #178 Gepost op: 30 September 2007, 23:51:28 »
Ik kan je verzekeren dat 1:87-in-de-lengte-rijtuigen het op M-rail niet halen op wissels met de oude en niet op wissels met de nieuwere lantarens. Ook de K-rails niet-slanke wissels kun je beter in doorgaande dan in afbuigende positie berijden.
Märklin kwam indertijd niet voor niets met 27cm rijtuigen.
Hoe het op C-rail gaat weet ik niet.

Wat het zicht betreft: 1:87 rijtuigen misstaan vrijwel op elke modelbaan: Is het rijtuig mooi, klopt de boog weer niet ...

Ik krijg onderhand een voorkeur voor oud blik: klopt er tenminste niks behalve de impressie.... ;)

Enne, Frank, een echte krappe boog hààlt 't niet bij een model-krappe boog! :)

Groet,

Huibert

Thowra

• Offline Offline
« Reactie #179 Gepost op: 30 September 2007, 23:55:43 »
Nou Huibert als je die foto bekijkt in het boek die Frank noemt..weet ik het zo net nog niet. Ontzettend gave foto trouwens waarbij de TEE Ram ook nog eens de straat oversteekt waar normaal de trams rijden. 8)

Jeroen
We're all riders on this train.