Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 18:25:54
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 18:00:15
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Charles_
Vandaag om 17:57:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:55:45
Acme nieuwe ICNG door Edgar
Vandaag om 17:46:02
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:44:45
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 16:49:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:39:52
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 16:23:37
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door Lambert
Vandaag om 16:21:50
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
Vandaag om 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
Vandaag om 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:48:18
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door VAM65
Vandaag om 12:45:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 11:22:21
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Miniature Holland
Vandaag om 09:37:03
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:29:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:49:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Eric B
Vandaag om 06:52:54
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Reinout van Rees
Vandaag om 00:00:29
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
Liliput schaal N door RodeDuivel
04 November 2025, 21:38:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
04 November 2025, 21:22:19
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
04 November 2025, 21:19:50
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
04 November 2025, 21:03:34
  

Auteur Topic: Y-wissel  (gelezen 5619 keer)

ruben giesbertz

  • Gast
Y-wissel
« Gepost op: 21 February 2009, 20:07:05 »
Hallo,

Ik ben bezig om een baan te bouwen waarbij ik een Y-wissel nodig heb.
Nu is de vraag, is er in het echt ook een Y-wissel geweest ( jaren 50 tot 60 )  ???

Ruben

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
Re: Y-wissel
« Reactie #1 Gepost op: 21 February 2009, 20:12:09 »
Ze zijn er wel (geweest), maar hooogst zeldzaam. Maar als je 'm nodig hebt, dan is er toch geen probleem?

mat '69

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Y-wissel
« Reactie #2 Gepost op: 21 February 2009, 20:13:09 »
Ruben,

Kan me uit een Railhobby van begin jaren '80 het sporenplan van het station Goor herinneren dat gebaseerd was op het echte ontwerp en daarin zat een y-wissel.

Ferry

Theo Maassen

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
  • HEST - Estorf
Re: Y-wissel
« Reactie #3 Gepost op: 21 February 2009, 20:13:29 »
Ruben,

Op YouTube een filmpje gezien, maar of dat er in de jaren 50 tot 60 ook al lg weet ik niet. Maar nu je weet waar het ligt is het m.i. niet meer zo moeilijk om dit uit te vinden.

http://www.youtube.com/watch?v=Y5_P5eEbQD4

Theo.
2-Rail (Fleischmann profi-rail), H0 (aanbod), Digitaal (veel zelfbouw), Tijdperk III (m'n jeugd), Duits (omdat ik daar wat jaartjes gewoond heb voor m'n werk) en voor de rest is alles mogelijk.

guest7823

  • Gast
Re: Y-wissel
« Reactie #4 Gepost op: 21 February 2009, 20:17:16 »
Uit m'n hoofd een aantal, dubbelsporige, splitsingen. De grap bij een y-wissel is dat je de wisselhoek verdeelt over beide sporen waardoor je met een "standaard" puntstuk een kleinere hoek creeert voor beide sporen, waardoor de aftaksnelheid hoger kan worden.

Zonder beweegbaar puntstuk kan de wisselhoek niet te laag worden, omdat dat het gat te groot wordt. Met beweegbare puntstukken (hogesnelheidswissels) heb je bij het puntstuk ook een wisselmotor die het gat dichten.

ruben giesbertz

  • Gast
Re: Y-wissel
« Reactie #5 Gepost op: 21 February 2009, 20:29:03 »
Oke,

Bedankt allemaal

Ruben

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re: Y-wissel
« Reactie #6 Gepost op: 21 February 2009, 20:37:35 »
Brug bij Ravensteijn heeft volgens mij ook een Y wissel...

guest7823

  • Gast
Re: Y-wissel
« Reactie #7 Gepost op: 21 February 2009, 20:43:05 »
In "moderne modelspoorwegen reizigersvervoer" van H.F. Enter (uit 1970) staat op blz. 21 een foto van een symmetrisch (oftewel Y-)wissel. bij Amersfoort. Kan uit de foto niet opmaken aan welke kant van het emplacement.

Ze kwamen dus ook (aantoonbaar) in Nederland voor. Er zijn meer plaatsen geweest, maar daar kan ik nu zo snel niets van vinden.

fridzie

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re: Y-wissel
« Reactie #8 Gepost op: 21 February 2009, 20:45:19 »
na station veenwouden op weg na hardegarijp, licht er ook eentje.

Spoor65

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
Re: Y-wissel
« Reactie #9 Gepost op: 21 February 2009, 20:54:15 »
Station Nijverdal is eveneens voorzien van Y wissels.

Dit Station is een eenvoudig station aan een enkelsporig baanstuk, waarbij het station simpelweg bestaat uit 2 wissels, en een perron tussen beide sporen in.
N-spoor, digitaal DCC, Multimaus, peco code 55, TijdperkI + III + V DB

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12531
    • sleutelspoor
Re: Y-wissel
« Reactie #10 Gepost op: 21 February 2009, 21:04:24 »



Ravenstein 24-03-1991
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26904
    • Pagina van klaas
Re: Y-wissel
« Reactie #11 Gepost op: 21 February 2009, 21:26:31 »
Zonder beweegbaar puntstuk kan de wisselhoek niet te laag worden, omdat dat het gat te groot wordt. Met beweegbare puntstukken (hogesnelheidswissels) heb je bij het puntstuk ook een wisselmotor die het gat dichten.
Dit is echt een misverstand. Ook zeer slanke wissels hoeven niet perse een beweegbaar puntstuk te hebben. Het wiel valt niet in het gat, omdat het van de vleugelrail zonder onderbreking op de punt wordt overgenomen. Daarbij zakt het wiel wel iets, vanwege de conische vorm van de wielband. Bij hoge snelheden geeft dat een te harde klap, en dat is dan ook de reden dat hogesnelheidswissels een beweegbaar puntstuk hebben. 

Verder, in station Middelburg lag tot in de jaren '90 nog een symmetrisch wissel in de vertakking van een goederenspoortje.
De symmetrische wissels in het boek van Enter lagen in Amersfoort aansluiting, tussen station Amersfoort en Amersfoort Schothorst. Maar die zijn intussen vervangen door hogesnelheidswissels.
Op http://www.sporenplan.nl/ kun je teurgvinden waar symmetrische wissels liggen. En als je de plekjes eenmaal hebt gevonden, dan kun je op google maps mooi zien hoe dat er vanuit de lucht uitziet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2964
Re: Y-wissel
« Reactie #12 Gepost op: 21 February 2009, 23:05:42 »
Op het emlacement van Hengelo (kant Enschede) zag ik vanmiddag
nog een y-wissel liggen, een vrehoudingsgewijs korte wissel.

mvg,

Tis
********

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
Re: Y-wissel
« Reactie #13 Gepost op: 21 February 2009, 23:34:50 »
Bij NedTrain Onnen liggen ze ook

IPIO'er

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
Re: Y-wissel
« Reactie #14 Gepost op: 21 February 2009, 23:46:12 »
De brug bij Hedel (lijn tussen Utrecht en Den Bosch) lagen aan weerszijde symmetrische wissels, nu is de lijn al jaren dubbelspoor.

marc
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.