Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 18:08:08
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Duikeend
Vandaag om 18:08:04
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Raadplaatje door henk
Vandaag om 17:51:55
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Jan Bennink
Vandaag om 17:23:26
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
  

Auteur Topic: Y-wissel  (gelezen 5429 keer)

ruben giesbertz

  • Gast
Y-wissel
« Gepost op: 21 February 2009, 20:07:05 »
Hallo,

Ik ben bezig om een baan te bouwen waarbij ik een Y-wissel nodig heb.
Nu is de vraag, is er in het echt ook een Y-wissel geweest ( jaren 50 tot 60 )  ???

Ruben

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: Y-wissel
« Reactie #1 Gepost op: 21 February 2009, 20:12:09 »
Ze zijn er wel (geweest), maar hooogst zeldzaam. Maar als je 'm nodig hebt, dan is er toch geen probleem?

mat '69

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Y-wissel
« Reactie #2 Gepost op: 21 February 2009, 20:13:09 »
Ruben,

Kan me uit een Railhobby van begin jaren '80 het sporenplan van het station Goor herinneren dat gebaseerd was op het echte ontwerp en daarin zat een y-wissel.

Ferry

Theo Maassen

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
  • HEST - Estorf
Re: Y-wissel
« Reactie #3 Gepost op: 21 February 2009, 20:13:29 »
Ruben,

Op YouTube een filmpje gezien, maar of dat er in de jaren 50 tot 60 ook al lg weet ik niet. Maar nu je weet waar het ligt is het m.i. niet meer zo moeilijk om dit uit te vinden.

http://www.youtube.com/watch?v=Y5_P5eEbQD4

Theo.
2-Rail (Fleischmann profi-rail), H0 (aanbod), Digitaal (veel zelfbouw), Tijdperk III (m'n jeugd), Duits (omdat ik daar wat jaartjes gewoond heb voor m'n werk) en voor de rest is alles mogelijk.

guest7823

  • Gast
Re: Y-wissel
« Reactie #4 Gepost op: 21 February 2009, 20:17:16 »
Uit m'n hoofd een aantal, dubbelsporige, splitsingen. De grap bij een y-wissel is dat je de wisselhoek verdeelt over beide sporen waardoor je met een "standaard" puntstuk een kleinere hoek creeert voor beide sporen, waardoor de aftaksnelheid hoger kan worden.

Zonder beweegbaar puntstuk kan de wisselhoek niet te laag worden, omdat dat het gat te groot wordt. Met beweegbare puntstukken (hogesnelheidswissels) heb je bij het puntstuk ook een wisselmotor die het gat dichten.

ruben giesbertz

  • Gast
Re: Y-wissel
« Reactie #5 Gepost op: 21 February 2009, 20:29:03 »
Oke,

Bedankt allemaal

Ruben

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: Y-wissel
« Reactie #6 Gepost op: 21 February 2009, 20:37:35 »
Brug bij Ravensteijn heeft volgens mij ook een Y wissel...

guest7823

  • Gast
Re: Y-wissel
« Reactie #7 Gepost op: 21 February 2009, 20:43:05 »
In "moderne modelspoorwegen reizigersvervoer" van H.F. Enter (uit 1970) staat op blz. 21 een foto van een symmetrisch (oftewel Y-)wissel. bij Amersfoort. Kan uit de foto niet opmaken aan welke kant van het emplacement.

Ze kwamen dus ook (aantoonbaar) in Nederland voor. Er zijn meer plaatsen geweest, maar daar kan ik nu zo snel niets van vinden.

fridzie

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re: Y-wissel
« Reactie #8 Gepost op: 21 February 2009, 20:45:19 »
na station veenwouden op weg na hardegarijp, licht er ook eentje.

Spoor65

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
Re: Y-wissel
« Reactie #9 Gepost op: 21 February 2009, 20:54:15 »
Station Nijverdal is eveneens voorzien van Y wissels.

Dit Station is een eenvoudig station aan een enkelsporig baanstuk, waarbij het station simpelweg bestaat uit 2 wissels, en een perron tussen beide sporen in.
N-spoor, digitaal DCC, Multimaus, peco code 55, TijdperkI + III + V DB

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12446
    • sleutelspoor
Re: Y-wissel
« Reactie #10 Gepost op: 21 February 2009, 21:04:24 »



Ravenstein 24-03-1991
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Y-wissel
« Reactie #11 Gepost op: 21 February 2009, 21:26:31 »
Zonder beweegbaar puntstuk kan de wisselhoek niet te laag worden, omdat dat het gat te groot wordt. Met beweegbare puntstukken (hogesnelheidswissels) heb je bij het puntstuk ook een wisselmotor die het gat dichten.
Dit is echt een misverstand. Ook zeer slanke wissels hoeven niet perse een beweegbaar puntstuk te hebben. Het wiel valt niet in het gat, omdat het van de vleugelrail zonder onderbreking op de punt wordt overgenomen. Daarbij zakt het wiel wel iets, vanwege de conische vorm van de wielband. Bij hoge snelheden geeft dat een te harde klap, en dat is dan ook de reden dat hogesnelheidswissels een beweegbaar puntstuk hebben. 

Verder, in station Middelburg lag tot in de jaren '90 nog een symmetrisch wissel in de vertakking van een goederenspoortje.
De symmetrische wissels in het boek van Enter lagen in Amersfoort aansluiting, tussen station Amersfoort en Amersfoort Schothorst. Maar die zijn intussen vervangen door hogesnelheidswissels.
Op http://www.sporenplan.nl/ kun je teurgvinden waar symmetrische wissels liggen. En als je de plekjes eenmaal hebt gevonden, dan kun je op google maps mooi zien hoe dat er vanuit de lucht uitziet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Y-wissel
« Reactie #12 Gepost op: 21 February 2009, 23:05:42 »
Op het emlacement van Hengelo (kant Enschede) zag ik vanmiddag
nog een y-wissel liggen, een vrehoudingsgewijs korte wissel.

mvg,

Tis
********

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: Y-wissel
« Reactie #13 Gepost op: 21 February 2009, 23:34:50 »
Bij NedTrain Onnen liggen ze ook

IPIO'er

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
Re: Y-wissel
« Reactie #14 Gepost op: 21 February 2009, 23:46:12 »
De brug bij Hedel (lijn tussen Utrecht en Den Bosch) lagen aan weerszijde symmetrische wissels, nu is de lijn al jaren dubbelspoor.

marc
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.