Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Eelco Storm
Vandaag om 17:24:20
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:22:12
Aanpassen baanplan bestaande baan door maartenvdb
Vandaag om 17:19:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 17:17:52
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Jelmer
Vandaag om 17:11:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:10:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 16:58:48
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:50:10
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
  

Auteur Topic: Oberrathen - (Baanplan N)  (gelezen 6523 keer)

RCH

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Oberrathen - (Baanplan N)
« Gepost op: 21 February 2009, 09:47:52 »
Hallo,
Ik heb een baanplan gemaakt alleen ik heb het idee dat ik nog wat mis, ik ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden !
Ik heb graag dat jullie kritiek hierop geven zodat ik het kan verbeteren en het baanplan nog beter word.

Ik wil de baan baseren op het spoor lang de Bastei bij de plaats Oberrathen.

Informatie
Schaal:    1:160 (N)
Tijdperk:   III
Materieel: Reichsbahn (DDR)
Besturing: IB+Koploper
Spoor:     Minitrix

Ik hoop dat ik zo genoeg informatie heb gegeven hier dan het baanplan:



Toch maar even een schaduw station gemaakt:

« Laatst bewerkt op: 27 February 2009, 22:16:30 door Hans van de Burgt »

Richard van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re: Baanplan, Oberrathen (N)
« Reactie #1 Gepost op: 21 February 2009, 10:14:09 »
waar en hoe lang zijn je perronsporen?

Richard

jentje

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Baanplan, Oberrathen (N)
« Reactie #2 Gepost op: 21 February 2009, 10:17:37 »
Je zou aan de onderzijde nog een aantal rangeersporen kunnen aanleggen.
Mag ik vragen hoe je schaduwstation eruit komt te zien?

RCH

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Baanplan, Oberrathen (N)
« Reactie #3 Gepost op: 21 February 2009, 10:18:22 »
Waar de lokloods staat, is ongeveer 65cm

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Baanplan, Oberrathen (N)
« Reactie #4 Gepost op: 21 February 2009, 10:32:54 »
Hoi RCH, als ik naar de tekening kijk lijkt het er op dat je spiralen wil gaan maken. Dat is mooi, maar met zulke krappe bogen gaat dat niet werken, je zal dan om een werkbare helling te krijgen toch naar een boogstraal van 40cm of groter moeten gaan denk ik. De buiten diameter van je spiraal gaat dan richting of net over de 90cm.

Als het wel met die krappe bogen moet zal je een schaduwstation achter het zichtbare deel van je baan moeten maken zodat je niet hoeft te dalen of daar 2 licht dalende trajecten maken.

Een vraagje over de loods, is dat een fabrieks aansluiting of moet dat een depot gaan worden? Bij jou sporenplan is een depot niet echt een logische en ik denk ook geen realistische keuze of je moet de ruimte hebben er nog de nodige sporen bij te leggen. Naast sporen voor het behandelen van een stoomloc en/of een dieselloc heb je ook wat opstel sporen voor rijtuigen en wagens nodig, en dan kan het wel eens wat te groot worden.

Een kleinere KÖF loods met één of twee fabrieks aansluitingen zou naast een dubbelsporige lijn veel beter passen. Dan kan je naast de 2 huidige sporen nog een 3e spoor leggen waarop een buurt goederentrein binnen kan komen waarna de KÖF wat wagens uitwisselt die hij later richting de fabriek(en) kan brengen.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

RCH

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Baanplan, Oberrathen (N)
« Reactie #5 Gepost op: 21 February 2009, 10:49:23 »
Bedankt voor de tips, ik heb nu R1 en R2 bochten gebruikt.
Dus om te zorgen dat loks niet tegen elkaar lopen moet je R3 R4 hebben in een spiraal?
Dat gebouwtje moet een locloods van Vollmer (N 7609) voorstellen die ik hier nog heb liggen.
« Laatst bewerkt op: 21 February 2009, 10:54:18 door RCH »

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re: Baanplan, Oberrathen (N)
« Reactie #6 Gepost op: 21 February 2009, 10:53:50 »
Het gaat niet om het botsen maar om de stijgingspercentages. Hoe ruimer de bogen in de spiraal des te minder het stijgingspercentage zal zijn in je spiraal. Of te wel je hebt meer meters spoor om naar boven te klimmen.
Het is aan te rijden maximaal 3 cm te stijgen per meter. Liever minder.

Groeten,
Patrick

RCH

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Baanplan, Oberrathen (N)
« Reactie #7 Gepost op: 21 February 2009, 10:57:38 »
Inprincipe past R3 R4 hier wel dus dat word geen probleem dan word die ongeveer 80 cm in doorsnede.

Saraan

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Brussel-Noord anno 1920
Re: Baanplan, Oberrathen (N)
« Reactie #8 Gepost op: 21 February 2009, 10:59:06 »
...of je kan een ovaal spiraal maken, met R1 en R2, maar met een paar rechte stukken om meters te maken en het stijgingspercentage omlaag te halen. 't Is maar een idee...

RCH

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Baanplan, Oberrathen (N)
« Reactie #9 Gepost op: 21 February 2009, 11:15:37 »
dat kan ook ja..
Ik heb hem ff aangepast met R3, R4 bochten in de spiraal:

Gerard110

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: Baanplan, Oberrathen (N)
« Reactie #10 Gepost op: 21 February 2009, 11:46:29 »
ik zou als ik jouw was de 3 weg wissel er uit halen en alles meer met flexrails doen. ik heb snel ook nog even een ideetje gemaakt met paint.



http://img204.imageshack.us/img204/2628/idee.jpg

SjoerdB

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re: Baanplan, Oberrathen (N)
« Reactie #11 Gepost op: 21 February 2009, 12:39:49 »
Hoi RCH,

een tip voor het schaduwstation;

als je deze anders indeelt krijg je opstelbanen die allemaal even lang zijn, zodat je beter gebruik kunt maken van de beschikbare ruimte. Wat ik bedoel is te zien in de afbeeldingen van dit baanplan (tweede en derde afbeelding in de eerste post). Wellicht heb je er wat aan!

dus
         ____________________
       /________________ /
      /________________ /
__ /________________ /

ipv
          _____________
        /______________\
___/________________\ _____
      \ _______________ /
        \ _____________ /

(maar dan dubbelsporig)

met vriendelijke groet,

Sjoerd

RCH

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Baanplan, Oberrathen (N)
« Reactie #12 Gepost op: 21 February 2009, 22:11:29 »
Gerard bedankt dat was precies de inspiratie die ik nodig had ! misschien dat ik bij het passengier gedeelte nog een spoor erbij kan maken ?

en sjoerd bedankt voor de tip alleen hoe moet ik dat dan dubbelsporig maken ?

door:
____  ____________________
       /________________ /
      /________________ /
__ /________________ /____

Of kan dit ook anders ?

Ik zal morgen even een opzetje maken en weer netjes uploaden. Dan neem ik meteen even de tip van saraan mee in het opzetje door de R3,R4 bochten eruit te halen en R1 R2 bochten maar dan met stukjes rails ertussen.
« Laatst bewerkt op: 21 February 2009, 22:17:34 door RCH »

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Baanplan, Oberrathen (N)
« Reactie #13 Gepost op: 21 February 2009, 23:33:05 »
Mijn ervaring is dat R3 en ruimer minder risico op ontsporing geeft
zeker als er met lange rijtuigen en lange stoomlocs gereden
gaat worden, een Reko 52 met Halberstadtwagens gaat dan
net iets soepeler door de bocht bij R2 is het vaak wringen :P

Mooi thema trouwens, DDR in n :D

mvg,

Tis
********

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: Baanplan, Oberrathen (N)
« Reactie #14 Gepost op: 21 February 2009, 23:44:25 »
Misschien zoiets? Zo kunnen de treinen uit beide richtingen alle sporen gebruiken en ook weer verder rijden in de richting.

              ________________________
             /________________ /___\___
______ /________________ /
__\__ /________________ _/

Voor wat betref de bochten. R1 en R2 zijn inderdaad erg krap. R3/R4 met 15 graden wissels (zoals minitrix en fleischmann die hebben) zijn beter geschikt. Liefst met een geleidend puntstuk/hartstuk, zoals Mtx. 14938/14939. Dat voorkomt (zeker bij kortere loks en rangeerloks) slecht rijgedrag in het schaduwstation.

MvG
Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)