Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Sfeer op je modelbaan
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:02:06
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:58:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Tedo
Vandaag
om 14:50:02
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
maartenvdb
Vandaag
om 14:47:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 14:38:12
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Martijnstein
Vandaag
om 13:52:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
dh3201
Vandaag
om 13:51:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 13:34:15
Aansturen verlichting Exact-Train ICR
door
VAM65
Vandaag
om 13:34:11
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
odaoda
Vandaag
om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
hmmglaser
Vandaag
om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
door
defender
Vandaag
om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik
door
defender
Vandaag
om 12:45:24
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
sncf231e
Vandaag
om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
Vandaag
om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen.
door
metpetergaathetbeter
Vandaag
om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw.
door
defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2
door
Huup
14 August 2025, 15:59:06
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Oberrathen - (Baanplan N)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Oberrathen - (Baanplan N) (gelezen 6514 keer)
RCH
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 9
Oberrathen - (Baanplan N)
«
Gepost op:
21 February 2009, 09:47:52 »
Hallo,
Ik heb een baanplan gemaakt alleen ik heb het idee dat ik nog wat mis, ik ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden !
Ik heb graag dat jullie kritiek hierop geven zodat ik het kan verbeteren en het baanplan nog beter word.
Ik wil de baan baseren op het spoor lang de Bastei bij de plaats Oberrathen.
Informatie
Schaal:
1:160 (N)
Tijdperk:
III
Materieel:
Reichsbahn (DDR)
Besturing:
IB+Koploper
Spoor:
Minitrix
Ik hoop dat ik zo genoeg informatie heb gegeven hier dan het baanplan:
Toch maar even een schaduw station gemaakt:
«
Laatst bewerkt op: 27 February 2009, 22:16:30 door Hans van de Burgt
»
Gelogd
Richard van Dijk
Offline
Berichten: 302
Re: Baanplan, Oberrathen (N)
«
Reactie #1 Gepost op:
21 February 2009, 10:14:09 »
waar en hoe lang zijn je perronsporen?
Richard
Gelogd
jentje
Offline
Berichten: 247
Re: Baanplan, Oberrathen (N)
«
Reactie #2 Gepost op:
21 February 2009, 10:17:37 »
Je zou aan de onderzijde nog een aantal rangeersporen kunnen aanleggen.
Mag ik vragen hoe je schaduwstation eruit komt te zien?
Gelogd
RCH
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 9
Re: Baanplan, Oberrathen (N)
«
Reactie #3 Gepost op:
21 February 2009, 10:18:22 »
Waar de lokloods staat, is ongeveer 65cm
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Offline
Berichten: 2875
Re: Baanplan, Oberrathen (N)
«
Reactie #4 Gepost op:
21 February 2009, 10:32:54 »
Hoi RCH, als ik naar de tekening kijk lijkt het er op dat je spiralen wil gaan maken. Dat is mooi, maar met zulke krappe bogen gaat dat niet werken, je zal dan om een werkbare helling te krijgen toch naar een boogstraal van 40cm of groter moeten gaan denk ik. De buiten diameter van je spiraal gaat dan richting of net over de 90cm.
Als het wel met die krappe bogen moet zal je een schaduwstation achter het zichtbare deel van je baan moeten maken zodat je niet hoeft te dalen of daar 2 licht dalende trajecten maken.
Een vraagje over de loods, is dat een fabrieks aansluiting of moet dat een depot gaan worden? Bij jou sporenplan is een depot niet echt een logische en ik denk ook geen realistische keuze of je moet de ruimte hebben er nog de nodige sporen bij te leggen. Naast sporen voor het behandelen van een stoomloc en/of een dieselloc heb je ook wat opstel sporen voor rijtuigen en wagens nodig, en dan kan het wel eens wat te groot worden.
Een kleinere KÖF loods met één of twee fabrieks aansluitingen zou naast een dubbelsporige lijn veel beter passen. Dan kan je naast de 2 huidige sporen nog een 3e spoor leggen waarop een buurt goederentrein binnen kan komen waarna de KÖF wat wagens uitwisselt die hij later richting de fabriek(en) kan brengen.
Groetjes Michiel
Gelogd
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.
RCH
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 9
Re: Baanplan, Oberrathen (N)
«
Reactie #5 Gepost op:
21 February 2009, 10:49:23 »
Bedankt voor de tips, ik heb nu R1 en R2 bochten gebruikt.
Dus om te zorgen dat loks niet tegen elkaar lopen moet je R3 R4 hebben in een spiraal?
Dat gebouwtje moet een locloods van Vollmer (N 7609) voorstellen die ik hier nog heb liggen.
«
Laatst bewerkt op: 21 February 2009, 10:54:18 door RCH
»
Gelogd
Patrick Pontier
Offline
Berichten: 1204
Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re: Baanplan, Oberrathen (N)
«
Reactie #6 Gepost op:
21 February 2009, 10:53:50 »
Het gaat niet om het botsen maar om de stijgingspercentages. Hoe ruimer de bogen in de spiraal des te minder het stijgingspercentage zal zijn in je spiraal. Of te wel je hebt meer meters spoor om naar boven te klimmen.
Het is aan te rijden maximaal 3 cm te stijgen per meter. Liever minder.
Groeten,
Patrick
Gelogd
RCH
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 9
Re: Baanplan, Oberrathen (N)
«
Reactie #7 Gepost op:
21 February 2009, 10:57:38 »
Inprincipe past R3 R4 hier wel dus dat word geen probleem dan word die ongeveer 80 cm in doorsnede.
Gelogd
Saraan
Offline
Berichten: 156
Re: Baanplan, Oberrathen (N)
«
Reactie #8 Gepost op:
21 February 2009, 10:59:06 »
...of je kan een ovaal spiraal maken, met R1 en R2, maar met een paar rechte stukken om meters te maken en het stijgingspercentage omlaag te halen. 't Is maar een idee...
Gelogd
RCH
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 9
Re: Baanplan, Oberrathen (N)
«
Reactie #9 Gepost op:
21 February 2009, 11:15:37 »
dat kan ook ja..
Ik heb hem ff aangepast met R3, R4 bochten in de spiraal:
Gelogd
Gerard110
Offline
Berichten: 194
Re: Baanplan, Oberrathen (N)
«
Reactie #10 Gepost op:
21 February 2009, 11:46:29 »
ik zou als ik jouw was de 3 weg wissel er uit halen en alles meer met flexrails doen. ik heb snel ook nog even een ideetje gemaakt met paint.
http://img204.imageshack.us/img204/2628/idee.jpg
Gelogd
SjoerdB
Offline
Berichten: 93
Re: Baanplan, Oberrathen (N)
«
Reactie #11 Gepost op:
21 February 2009, 12:39:49 »
Hoi RCH,
een tip voor het schaduwstation;
als je deze anders indeelt krijg je opstelbanen die allemaal even lang zijn, zodat je beter gebruik kunt maken van de beschikbare ruimte. Wat ik bedoel is te zien in de afbeeldingen van
dit baanplan
(tweede en derde afbeelding in de eerste post). Wellicht heb je er wat aan!
dus
____________________
/________________ /
/________________ /
__ /________________ /
ipv
_____________
/______________\
___/________________\ _____
\ _______________ /
\ _____________ /
(maar dan dubbelsporig)
met vriendelijke groet,
Sjoerd
Gelogd
RCH
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 9
Re: Baanplan, Oberrathen (N)
«
Reactie #12 Gepost op:
21 February 2009, 22:11:29 »
Gerard bedankt dat was precies de inspiratie die ik nodig had ! misschien dat ik bij het passengier gedeelte nog een spoor erbij kan maken ?
en sjoerd bedankt voor de tip alleen hoe moet ik dat dan dubbelsporig maken ?
door:
____ ____________________
/________________ /
/________________ /
__ /________________ /____
Of kan dit ook anders ?
Ik zal morgen even een opzetje maken en weer netjes uploaden. Dan neem ik meteen even de tip van saraan mee in het opzetje door de R3,R4 bochten eruit te halen en R1 R2 bochten maar dan met stukjes rails ertussen.
«
Laatst bewerkt op: 21 February 2009, 22:17:34 door RCH
»
Gelogd
T.Spat
Offline
Berichten: 2961
Re: Baanplan, Oberrathen (N)
«
Reactie #13 Gepost op:
21 February 2009, 23:33:05 »
Mijn ervaring is dat R3 en ruimer minder risico op ontsporing geeft
zeker als er met lange rijtuigen en lange stoomlocs gereden
gaat worden, een Reko 52 met Halberstadtwagens gaat dan
net iets soepeler door de bocht bij R2 is het vaak wringen
Mooi thema trouwens, DDR in n
mvg,
Tis
Gelogd
********
Robert_N-Nm
Offline
Berichten: 1394
Fan van Zwitsers Spoor N(m)
Re: Baanplan, Oberrathen (N)
«
Reactie #14 Gepost op:
21 February 2009, 23:44:25 »
Misschien zoiets? Zo kunnen de treinen uit beide richtingen alle sporen gebruiken en ook weer verder rijden in de richting.
________________________
/________________ /___\___
______ /________________ /
__\__ /________________ _/
Voor wat betref de bochten. R1 en R2 zijn inderdaad erg krap. R3/R4 met 15 graden wissels (zoals minitrix en fleischmann die hebben) zijn beter geschikt. Liefst met een geleidend puntstuk/hartstuk, zoals Mtx. 14938/14939. Dat voorkomt (zeker bij kortere loks en rangeerloks) slecht rijgedrag in het schaduwstation.
MvG
Robert
Gelogd
Fan van Zwitsers spoor N(m)
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Oberrathen - (Baanplan N)