Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 15:37:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:07:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 14:45:44
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
  

Auteur Topic: De bouw van Maaslo  (gelezen 10042 keer)

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
De bouw van Maaslo
« Gepost op: 16 February 2009, 20:18:41 »
Nu ik ondertussen ook bezig ben met mijn kapotte Roco 1601, ga ik ondertussen ook door met mijn baan.

De rails ligt al een tijdje.

Dit is mijn baanplan wat ik nu heb liggen.

Ik heb in de breedte 3,75 m en in de lengte ongeveer 2 meter.

Omdat ik op meerdere plaatsen af en toe stroom uitval heb door de standen van de wissels. Maar dat ga ik oplossen dmv een ringleiding. Ik heb al VD draden liggen.

Ik heb er al een deel liggen en aangesloten. De rails heeft vrijwel overal goede stroomafname.

Ik heb momenteel nog maar 2 treinen:
  • Lima Koploper
  • Piko Br218

De lima Koploper moet ik de stroomafname nog aanpassen.

Dit is een begin van mijn bouw van Maaslo.

Graag niet beginnen over de Roco 1601! Dat wordt wel geregeld.

Binnenkort plaats ik wat foto's.
« Laatst bewerkt op: 16 February 2009, 20:22:26 door Bart Mestrom »

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #1 Gepost op: 16 February 2009, 20:37:49 »
Hierbij stuur ik enkele foto's. ;)




Voor alle afbeeldingen geldt: klik voor uitvergroting.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8323
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #2 Gepost op: 16 February 2009, 21:16:35 »
Lekkere grote ruimte heb je.

Twee treinen... dan ben je vast nog erg jong!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #3 Gepost op: 16 February 2009, 21:21:01 »
ik denk dat de rails in de bochten bij het smalle gedeelte erg dicht op de rand licht, klopt dat? kan de trein dus makkelijk van de tafel vallen. verder ziet het er goed uit

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #4 Gepost op: 16 February 2009, 21:22:14 »
Ik ben nu 15. Ik zal het toch voorlopig even moeten doen met de krantenwijk die gemiddeld per week 10 euro opleverd. Maar ik heb gesolliciteerd bij de lokale Plus Supermarkt.

Ik heb grotendeels de rails van mijn vader kunnen overnemen. Niet alles is van mij alleen.

Mijn vader heeft ook wat te zeggen.

Voorlopig wil ik me bezig gaan houden met het technische gedeelte van de baan.

Als Wim en Karst weer met de S88XPressNetLI, bestel ik waarschijnlijk wel. Ik wil de baan via de Multimaus op mijn pc aansluiten

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #5 Gepost op: 16 February 2009, 21:23:11 »
ik denk dat de rails in de bochten bij het smalle gedeelte erg dicht op de rand licht, klopt dat? kan de trein dus makkelijk van de tafel vallen. verder ziet het er goed uit

Valt reuze mee. Ik rij daar niet zo hard omdat er dichtbij een wissel ligt. Maar het zijn de 6120 en 6125 bochten van Fleischmann

Dennis H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #6 Gepost op: 16 February 2009, 23:41:18 »
Hee Bart,

Gewoon lekker bouwen, het leuke van deze hobby is als je het elke keer weer voor mekaar krijgt om uit te breiden

succes met bouwen

MVG

Dennis

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #7 Gepost op: 17 February 2009, 15:23:37 »
Vandaag had ik mijn airbrush meegenomen naar school om te oefenen bij handen arbeid.

Moest een doos bespoten hebben.

Dus ik pak de ecoline uit de kast, zul een potje en ga spuiten.

Ging prima. Dekt vrij goed na een paar lagen.

Nu is mijn vraag: Is het mogelijk om Ecoline te gebruiken op modellen?

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #8 Gepost op: 17 February 2009, 15:48:02 »
Ecoline is een vloeibare aquarelverf van het merk Talens. Het hoort bij de niet-watervaste inkten en is in veel kleuren verkrijgbaar. Het is transparant en heel goed mengbaar. Het nadeel is dat gekleurde, geheel transparante tekeninkten niet lichtecht zijn en dus niet geschikt voor werk dat ergens permanent wordt opgehangen.

Bron: Tekenen en schilderen. Utrecht, Teleac, 1983. p. 206.

Rijtuigpaint

  • Gast
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #9 Gepost op: 17 February 2009, 16:29:37 »
........Moest een doos bespoten hebben..........

 :o

Ja dat gaat idd goed met ejacaline verf.

succes met spuiten.

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #10 Gepost op: 17 February 2009, 16:37:07 »
Ok, Sander en R.P bedankt voor de info.

Maar als ik Kleinspoor verf zou gebruiken, moet ik deze dan nog verdunnen?
Zo jam wat is de beste verhouding?

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #11 Gepost op: 17 February 2009, 16:41:16 »
Bart,

Lees hier maar.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #12 Gepost op: 17 February 2009, 17:15:12 »

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #13 Gepost op: 17 February 2009, 17:59:27 »
Ik ben weer gaan plannen voor de blokken op mijn baan.



Alles wat gekleurt is, is een blok.

Nu zijn mijn blokken ongeveer 1 meter per stuk lang.

Ik wil met Koploper gaan rijden.

Ik denk dat het handiger is om met 2 bezetmelders te gaan rijden of ga ik hiermee de mist in.

Wat zou dan ongeveer de lengte van de stopmelder moeten zijn?

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #14 Gepost op: 18 February 2009, 19:50:09 »
Gisteren had ik de vraag gesteld: Wat zou dan ongeveer de lengte van de stopmelder moeten zijn?

Zou iemand het antwoord voor me weten?