Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 11:39:47
Piko 2025 door Ben
Vandaag om 11:39:24
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 11:27:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Silvolde
Vandaag om 11:15:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:13:24
Acme nieuwe ICNG door steven346
Vandaag om 11:07:25
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door sncf231e
Vandaag om 11:05:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:58:32
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 10:54:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 10:50:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 09:59:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:25:22
Foto’s van Frans meterspoor gezocht door GD
Vandaag om 08:29:53
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 08:22:18
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Frits C
Vandaag om 07:31:46
Modelspoorbaan van Einte door Frits C
Vandaag om 07:21:48
Kibri station CALW ingekort als NS station door Duikeend
12 September 2025, 23:13:08
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Gino
12 September 2025, 23:06:00
D236 Nord-West-Expres door Huup
12 September 2025, 22:50:56
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
12 September 2025, 22:48:07
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
12 September 2025, 22:31:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
12 September 2025, 22:18:44
Au bord de la Cèze door Schachbrett
12 September 2025, 21:46:20
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
12 September 2025, 21:38:35
NS 8800 in spoor 0 door Huup
12 September 2025, 21:25:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
12 September 2025, 21:12:22
Exact-Train 2025 door Rob Ellerman
12 September 2025, 21:11:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
12 September 2025, 21:10:07
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Seinhuis
12 September 2025, 21:06:52
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
12 September 2025, 20:09:46
  

Auteur Topic: De bouw van Maaslo  (gelezen 10175 keer)

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
De bouw van Maaslo
« Gepost op: 16 February 2009, 20:18:41 »
Nu ik ondertussen ook bezig ben met mijn kapotte Roco 1601, ga ik ondertussen ook door met mijn baan.

De rails ligt al een tijdje.

Dit is mijn baanplan wat ik nu heb liggen.

Ik heb in de breedte 3,75 m en in de lengte ongeveer 2 meter.

Omdat ik op meerdere plaatsen af en toe stroom uitval heb door de standen van de wissels. Maar dat ga ik oplossen dmv een ringleiding. Ik heb al VD draden liggen.

Ik heb er al een deel liggen en aangesloten. De rails heeft vrijwel overal goede stroomafname.

Ik heb momenteel nog maar 2 treinen:
  • Lima Koploper
  • Piko Br218

De lima Koploper moet ik de stroomafname nog aanpassen.

Dit is een begin van mijn bouw van Maaslo.

Graag niet beginnen over de Roco 1601! Dat wordt wel geregeld.

Binnenkort plaats ik wat foto's.
« Laatst bewerkt op: 16 February 2009, 20:22:26 door Bart Mestrom »

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #1 Gepost op: 16 February 2009, 20:37:49 »
Hierbij stuur ik enkele foto's. ;)




Voor alle afbeeldingen geldt: klik voor uitvergroting.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8362
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #2 Gepost op: 16 February 2009, 21:16:35 »
Lekkere grote ruimte heb je.

Twee treinen... dan ben je vast nog erg jong!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Machinist Johan

  • Online Online
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #3 Gepost op: 16 February 2009, 21:21:01 »
ik denk dat de rails in de bochten bij het smalle gedeelte erg dicht op de rand licht, klopt dat? kan de trein dus makkelijk van de tafel vallen. verder ziet het er goed uit

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #4 Gepost op: 16 February 2009, 21:22:14 »
Ik ben nu 15. Ik zal het toch voorlopig even moeten doen met de krantenwijk die gemiddeld per week 10 euro opleverd. Maar ik heb gesolliciteerd bij de lokale Plus Supermarkt.

Ik heb grotendeels de rails van mijn vader kunnen overnemen. Niet alles is van mij alleen.

Mijn vader heeft ook wat te zeggen.

Voorlopig wil ik me bezig gaan houden met het technische gedeelte van de baan.

Als Wim en Karst weer met de S88XPressNetLI, bestel ik waarschijnlijk wel. Ik wil de baan via de Multimaus op mijn pc aansluiten

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #5 Gepost op: 16 February 2009, 21:23:11 »
ik denk dat de rails in de bochten bij het smalle gedeelte erg dicht op de rand licht, klopt dat? kan de trein dus makkelijk van de tafel vallen. verder ziet het er goed uit

Valt reuze mee. Ik rij daar niet zo hard omdat er dichtbij een wissel ligt. Maar het zijn de 6120 en 6125 bochten van Fleischmann

Dennis H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #6 Gepost op: 16 February 2009, 23:41:18 »
Hee Bart,

Gewoon lekker bouwen, het leuke van deze hobby is als je het elke keer weer voor mekaar krijgt om uit te breiden

succes met bouwen

MVG

Dennis

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #7 Gepost op: 17 February 2009, 15:23:37 »
Vandaag had ik mijn airbrush meegenomen naar school om te oefenen bij handen arbeid.

Moest een doos bespoten hebben.

Dus ik pak de ecoline uit de kast, zul een potje en ga spuiten.

Ging prima. Dekt vrij goed na een paar lagen.

Nu is mijn vraag: Is het mogelijk om Ecoline te gebruiken op modellen?

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #8 Gepost op: 17 February 2009, 15:48:02 »
Ecoline is een vloeibare aquarelverf van het merk Talens. Het hoort bij de niet-watervaste inkten en is in veel kleuren verkrijgbaar. Het is transparant en heel goed mengbaar. Het nadeel is dat gekleurde, geheel transparante tekeninkten niet lichtecht zijn en dus niet geschikt voor werk dat ergens permanent wordt opgehangen.

Bron: Tekenen en schilderen. Utrecht, Teleac, 1983. p. 206.

Rijtuigpaint

  • Gast
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #9 Gepost op: 17 February 2009, 16:29:37 »
........Moest een doos bespoten hebben..........

 :o

Ja dat gaat idd goed met ejacaline verf.

succes met spuiten.

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #10 Gepost op: 17 February 2009, 16:37:07 »
Ok, Sander en R.P bedankt voor de info.

Maar als ik Kleinspoor verf zou gebruiken, moet ik deze dan nog verdunnen?
Zo jam wat is de beste verhouding?

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #11 Gepost op: 17 February 2009, 16:41:16 »
Bart,

Lees hier maar.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #12 Gepost op: 17 February 2009, 17:15:12 »

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #13 Gepost op: 17 February 2009, 17:59:27 »
Ik ben weer gaan plannen voor de blokken op mijn baan.



Alles wat gekleurt is, is een blok.

Nu zijn mijn blokken ongeveer 1 meter per stuk lang.

Ik wil met Koploper gaan rijden.

Ik denk dat het handiger is om met 2 bezetmelders te gaan rijden of ga ik hiermee de mist in.

Wat zou dan ongeveer de lengte van de stopmelder moeten zijn?

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: De bouw van Maaslo
« Reactie #14 Gepost op: 18 February 2009, 19:50:09 »
Gisteren had ik de vraag gesteld: Wat zou dan ongeveer de lengte van de stopmelder moeten zijn?

Zou iemand het antwoord voor me weten?