Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:59:26
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
Vandaag om 18:39:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 18:15:56
Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 17:48:21
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:02:05
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 15:36:58
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
  

Auteur Topic: Profi Boss  (gelezen 8443 keer)

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • MartOnTheWeb
Profi Boss
« Gepost op: 16 February 2009, 13:44:41 »
Bij de Profi Boss in een startset wordt deze geleverd met een trafo met contrastekker voor de kabel aan de Profi Boss.
Bij een los gekochte Profi Boss zit alleen de kabel naar de rails en een kabel met stekker voor eerder genoemde trafo.
Men gaat er dus van uit dat je dan de Profi Boss aansluit op het Twin-Center, maar dit beperkt de mogelijkheden van de Profi Boss.

Is er al iemand die zelf een kabeltje voor de stroomvoorziening heeft gemaakt of een andere oplossing heeft.
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: Profi Boss
« Reactie #1 Gepost op: 16 February 2009, 14:00:02 »
In de handleiding staat hoe je de Profi-Boss op de Fleischmann 6811 trafo kan aansluiten. Op dezelfde manier kun je de Profi-Boss op iedere trafo van pakweg 16 volt aansluiten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • MartOnTheWeb
Re: Profi Boss
« Reactie #2 Gepost op: 16 February 2009, 15:12:47 »
Ja, dat klopt. Op pagina 10 staat dat dit kan met het aansluitsnoer 386865. Dit artikel is alleen niet verkrijgbaar.
Is er een alternatief te verkrijgen via Conrad i.o.d.
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: Profi Boss
« Reactie #3 Gepost op: 17 February 2009, 11:08:24 »
Eigenlijk snap ik niet goed wat je hiermee bedoelt Mart.

Bij een los gekochte Profi Boss zit alleen de kabel naar de rails en een kabel met stekker voor eerder genoemde trafo.
Men gaat er dus van uit dat je dan de Profi Boss aansluit op het Twin-Center, maar dit beperkt de mogelijkheden van de Profi Boss.

Ook de handleiding is wat dat betreft niet erg duidelijk. Wat wordt er precies bij een losse Profi-Boss geleverd?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • MartOnTheWeb
Re: Profi Boss
« Reactie #4 Gepost op: 17 February 2009, 13:08:55 »
Bij de Profi Boss uit een startset zit een trafo met een kabel met een contrastekker (klein) en een vervolgkabel met stekker die zich splitst in een aansluiting voor rails (twee paarse draden) en een aansluiting voor achter in de Profi Boss.

Bij een losse Profi Boss  wordt geen trafo bijgeleverd, dus ontbreekt de kabel met contrastekker die men kan aansluiten aan een losse trafo (bijvoorbeeld de Fleischmann 6811).
Dus dat kabeltje zoek ik dus.

Als je de Profi Boss aansluit op het Twin Center mbv een loconet-kabel, fungeert de Profi Boss als een extra handregelaar en is programmering niet mogelijk.
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: Profi Boss
« Reactie #5 Gepost op: 18 February 2009, 20:10:48 »
Hallo Mart,

Ben eindelijk in de gelegenheid geweest om een en ander grondig te bekijken en volgens mij zit het zo.

Het meegeleverde kabeltje wordt met een vierpolige RJ10 stekker op de Profi-Boss aangesloten. Dat is het type stekker dat wel voor telefoonhoorns wordt gebruikt.

Als je het stekkertje zo bekijkt ...



... dan zijn de twee middelste aansluitingen voor de rails en de buitenste aansluitingen voor de trafo. Althans, dat maak ik op uit het feit dat de twee middelste draden dezelfde kleur hebben als de draden die naar de rails moeten. Bij de trafoaansluitingen is het linker draadje zwart van kleur en het rechterdraadje is wit.

Volgens mij moet je gewoon een RJ10 stekkertje met vierpolige kabel op de kop tikken. Dat kan een vierpolig snoer voor telefoonhoorns zijn, waarbij je gewoon één stekkertje afknipt. Let wel, echt voor telefoonhoorns en niet voor de verbinding van de telefoon met de aansluiting. Die stekkertjes (RJ11) zijn te groot.
Goedkoper is denk ik naar een electronicaboer gaan en daar een stukkie vieraderig kabel aan een RJ10 stekker laten zetten.

Begin trouwens wel minder enthousiast over de PB te worden.
Dat gecombineerde aansluitkabeltje is ronduit onhandig. De handleiding is nogal wisselend van kwaliteit. En zo te zien moet je per se van de lokbibliotheek gebruik maken. Op de MM kun je kiezen voor directe besturing via het adres.
« Laatst bewerkt op: 18 February 2009, 20:15:39 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • MartOnTheWeb
Re: Profi Boss
« Reactie #6 Gepost op: 19 February 2009, 18:53:43 »
Ik heb inmiddels een stroomkabeltje kunnen bestellen. Het is hetzelfde kabeltje wat bij de Turn-Control wordt geleverd.
Nu kan ik ook onafhankelijk van het Twin Center gebruik maken van de Profi Boss. Bijvoorbeeld om te programmeren en voor het Betriebswerk.

Je kunt aan de bibliotheek eigen locomotieven en hun waardes toevoegen. Echter, wanneer je de baan gaat uitbreiden en een Booster gebruikt, val je toch terug op het Twin Center.

Ik ben er nog niet uit hoe ik gebruik kan maken van de Profi Boss én de Booster. Maar ook dat komt wel. Dan kan het TC 'aan de kant'.
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Profi Boss
« Reactie #7 Gepost op: 19 February 2009, 18:57:10 »
Ik heb inmiddels een stroomkabeltje kunnen bestellen. Het is hetzelfde kabeltje wat bij de Turn-Control wordt geleverd.
Nu kan ik ook onafhankelijk van het Twin Center gebruik maken van de Profi Boss. Bijvoorbeeld om te programmeren en voor het Betriebswerk.

Je kunt aan de bibliotheek eigen locomotieven en hun waardes toevoegen. Echter, wanneer je de baan gaat uitbreiden en een Booster gebruikt, val je toch terug op het Twin Center.

Ik ben er nog niet uit hoe ik gebruik kan maken van de Profi Boss én de Booster. Maar ook dat komt wel. Dan kan het TC 'aan de kant'.


En waarom moet de TC aan de kant, is die niet goed dan?

Een versterker (booster) de Power 2 (Daisy) van Uhlenbrock b.v. of de nieuwe Power 4.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • MartOnTheWeb
Re: Profi Boss
« Reactie #8 Gepost op: 19 February 2009, 19:07:21 »
Ik had de opmerking al verwacht én van jou, Wim.

Het Twin Center gaat er niet uit, er hangt nu al een booster aan voor een gedeelte van de baan en ja, hij functioneert uitstekend.
Alleen voor het programmeren van de loks gaat de voorkeur uit naar de Profi Boss.
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re:Profi Boss
« Reactie #9 Gepost op: 27 February 2010, 21:05:50 »
Zojuist een profiboss aangeschaft met adapter enz voor een koopje (uit startset)

Wie weet hoe ik met deze profiboss cvs kan uitlezen?
Ik zie wel bijv als ik CV 1 invoer dat die dan 38 aangeeft (adres van de lok)
Maar hoe zie ik welke decoder erin zit ? dus merk type firmware enz?

alvast bedankt
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Profi Boss
« Reactie #10 Gepost op: 27 February 2010, 21:07:50 »
CV 7 voor firmware en 8 voor fabrikant uitlezen Bas.

Hier vindt je welke fabrikant bij welk nummer hoort:

http://www.nmra.org/standards/DCC/mfgnumbers.html

Gr. Remco.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re:Profi Boss
« Reactie #11 Gepost op: 27 February 2010, 21:28:06 »
CV 7 voor firmware en 8 voor fabrikant uitlezen Bas.

Hier vindt je welke fabrikant bij welk nummer hoort:

http://www.nmra.org/standards/DCC/mfgnumbers.html

Gr. Remco.

Euh nu ben ik de draad helemaal kwijt.
Dus C + Alt en dan instellingen en dan locomotief en daarin CV direct aantikken en dan CV 8 invullen en wachten tot er een code verschijnt.

Ik ben bang dat ik die handleiding fout gelezen heb :-[.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Profi Boss
« Reactie #12 Gepost op: 27 February 2010, 21:32:26 »
Je geeft zelf aan CV 1 in te voeren dus ik neem aan dat je weet hoe je bij 7 & 8 moet komen :)

Maar goed je moet naar Directe CV Invoer, zo heet het geloof ik in NL.

Gr. Remco.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re:Profi Boss
« Reactie #13 Gepost op: 27 February 2010, 21:39:38 »
Oh zo Remco nu snap ik het.
Die lijst is dus zeg maar de naam van de code.
Hij geeft 99 aan dus dat is dus een Lenz

En firmware geeft die 71 aan.

Ik wil deze profiboss voor programmeerspoor gebruiken zodat ik daar alles rustig mee kan instellen ipv dat gefrut en onthouden met die multimaus.
Er zit trouwens wel een Zwak 12 VA adaptertje erbij.
Ik heb nog een Roco 50VA travo over kan ik die daarop aansluiten of help ik dat ding dan naar de jachthaven?

Ben nu aan het zoeken hoe ik loks in die bibliotheek krijg bij roco is het gewoon NEW en dan die nr enzo invoeren maar hier zit het toch iets anders in elkaar :P
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Profi Boss
« Reactie #14 Gepost op: 27 February 2010, 21:42:56 »
Dat is inderdaad een Lenz decoder.

Waarom zou je als je alleen programeert er een sterkere trafo aan hangen ? Ik zie het nut niet :)

De PB werkt iets anders als de MM maar uiteindelijk snap je het wel :)

Gr. Remco.