Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door Edsko Hekman
Vandaag om 12:10:20
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:07:13
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 11:58:12
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Peter.D
Vandaag om 11:36:16
Piko NS1100, materieelbespreking door Ben
Vandaag om 11:24:21
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:09
Toon hier je (model)TRAM foto's. door D_Loc
Vandaag om 11:12:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 11:07:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:51:04
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 10:38:43
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 10:35:16
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 10:06:11
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:08:47
Ertstreinen in HO door ES44C4
Vandaag om 08:04:33
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Railcom zender bouwen door bask185
21 June 2025, 22:35:24
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
21 June 2025, 22:05:28
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 June 2025, 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
21 June 2025, 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 June 2025, 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
21 June 2025, 19:31:32
  

Auteur Topic: EETC rijtuigen/treinsamenstellingen  (gelezen 61558 keer)

Gert1

  • Gast
Re:EETC rijtuigen/treinsamenstellingen
« Reactie #75 Gepost op: 20 February 2010, 23:56:25 »
Floris stuurde mij zojuist een PB-tje me de mededeling dat het 15 rijtuigen waren.
Daarmee was de trein nog altijd zo rond de 400 meter lang!

mvg,
Gert

Anoniem

  • Gast
Re:EETC rijtuigen/treinsamenstellingen
« Reactie #76 Gepost op: 21 February 2010, 00:13:00 »
maar dat was geen reguliere passagierstrein he?

Dat zei je er ook niet bij in eerste instantie ;D.

Misschien wel een record voor een getrokken passagierstrein in Nederland.

Ik blijf overigens van mening dat in Nederland het maximum 15 bakken is, totdat het tegendeel is bewezen 8).

Gert1

  • Gast
Re:EETC rijtuigen/treinsamenstellingen
« Reactie #77 Gepost op: 21 February 2010, 00:26:49 »
Ik blijf overigens van mening dat in Nederland het maximum 15 bakken is, totdat het tegendeel is bewezen 8).

Waarschijnlijk heb je daar dan ook gewoon gelijk in. Floris heeft er 15 geteld en als mijn ruwe rekensom klopt, dan kom je uit op zo'n 400 meter lengte. Veel meer zal je langs een perron in Nederland waarschijnlijk ook niet kwijt kunnen.
Om dit in H0 na te bootsen heb je overigens 4,60 meter nodig. Zelfs in schaal N blijft het een respectabele 2,50 meter.

mvg,
Gert

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:EETC rijtuigen/treinsamenstellingen
« Reactie #78 Gepost op: 21 February 2010, 00:29:41 »
Hier heb je de perronlengtes in Nederland.

Even snel gekeken en in ieder geval Amersfoort en Amsterdam hebben perrons van +- 650 meter :)

Niet dat je daar ver mee komt hoor, gemiddeld zit je meer aan de 350-400 meter voor de grote perrons bij de grote stations :)

Gr. Remco.
« Laatst bewerkt op: 21 February 2010, 00:32:18 door Remco Poppen »

verst107

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re:EETC rijtuigen/treinsamenstellingen
« Reactie #79 Gepost op: 21 February 2010, 09:33:37 »
De Krokus Express (en dus ook de Transfertrein) bestond inderdaad uit 15 rijtuigen. In Emmerich is een 16e rijtuig bijgeplaatst. Ik vermoed dat dat met de maximale lengte in NL te maken heeft.

Over de rijtuigen nog even. Het waren:

1x WGmkh
2x Bm
12x Am

Zowel de Bm's als de Am's waren er in 2 uitvoeringen. Met een rond dak en met een steil dak. Het Heris model is de Am met een rond dak. Wel moet daarbij opgemerkt worden dat de Euro Muller rijtuigen tegenwoordig van nieuwe rijtuignummers zijn voorzien (56 80 11-80 xxx) en dat het opschrift is gewijzigd van Euro-Express in www.Euro-Express.eu



Am rijtuig van Euro-Express in de Transfertrein - Breda 19 februari 2010





Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8442
  • Spoor N
Re:EETC rijtuigen/treinsamenstellingen
« Reactie #80 Gepost op: 21 February 2010, 11:10:42 »
Ik blijf overigens van mening dat in Nederland het maximum 15 bakken is, totdat het tegendeel is bewezen 8).
Ik dacht 12, met uitzondering Zwolle - Amersfoort waar ICM met 15 bakken mag (en je er dus soms wel eens 16 of 17 aantreft). Voor internationale treinen was het dan weer wel 15.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1223
Re:EETC rijtuigen/treinsamenstellingen
« Reactie #81 Gepost op: 21 February 2010, 15:19:31 »
Ik heb 2 van die rijtuigjes, dus ik heb er nog wat aan te schaffen...  ;D

euregio

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
  • Kolentransport
Re:EETC rijtuigen/treinsamenstellingen
« Reactie #82 Gepost op: 21 February 2010, 16:39:44 »

http://www.nicospilt.com/2005/20050528_9212.JPG geplukt van Nico Spilt

Zei het beperkt tot een paar keer, maar ook met stoomtractie gereden ( 01 1075 en de 23 023 ) dit tijdens een korte periode dat de SSN K1 rijtuigen geen toegang tot het Duitse net hadden, couchette rijtuigen werden als "gewoon zit rijtuig" gebruikt

In de tijd dat de rijtuigen nog bij NS reden hebben de restauratie en buffetrijtuigen ook enkele malen achter "stoom gereden", het ging hier om een besloten rit verhuurd door NS Chartertrains / NS international, dit is dacht ik een keer of 3 voorgekomen.
« Laatst bewerkt op: 21 February 2010, 16:45:36 door euregio »
Met vriendelijke groet,

Bart

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re:EETC rijtuigen/treinsamenstellingen
« Reactie #83 Gepost op: 21 February 2010, 18:04:20 »
Heeft er iemand de type- en rijtuignummers van Heris sets 11312 en 11314?
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

verst107

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re:EETC rijtuigen/treinsamenstellingen
« Reactie #84 Gepost op: 21 February 2010, 19:56:11 »


Heris set 11312
Am 51 80 03-80 015
Bcomh 51 80 05-70 061

Heris set 11314
Bocm 51 80 05-80 056
Bcm 51 80 05-80 031

Heris set 11315
Bocm028 51 80 05-80 055
Bcm 51 80 05-80 033

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re:EETC rijtuigen/treinsamenstellingen
« Reactie #85 Gepost op: 21 February 2010, 21:28:47 »
Hartelijk dank!  (y)
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re:EETC rijtuigen/treinsamenstellingen
« Reactie #86 Gepost op: 27 May 2010, 15:39:32 »
Citaat
In Emmerich is een 16e rijtuig bijgeplaatst. Ik vermoed dat dat met de maximale lengte in NL te maken heeft.

Je vermoeden is juist, 15 is max in Nederland en dus werd in Emmerich pas het 16de rijtuig bijgeplaatst


verst107

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re:EETC rijtuigen/treinsamenstellingen
« Reactie #87 Gepost op: 29 May 2010, 09:40:19 »
Toch heb ik tot en met 2006 regelmatig Alpen Expressen op de route (Den Haag) - Utrecht - Den Bosch - Venlo gezien met 16 rijtuigen. Misschien dat sindsdien de regelgeving is aangepast.

Cornelis

Gert1

  • Gast
Re:EETC rijtuigen/treinsamenstellingen
« Reactie #88 Gepost op: 15 February 2012, 16:22:05 »
Zijn de Euro Express rijtuigen deze winter weer gesignaleerd in wintersporttreinen in Nederland?
Ik vermoed dat er dezer dagen extra treinen gaan vertrekken richting Oostenrijk.
Iemand een idee?

mvg,
Gert

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8589
Re:EETC rijtuigen/treinsamenstellingen
« Reactie #89 Gepost op: 15 February 2012, 16:36:58 »
Voor diegene die willen nakijken wat de max treinlengte is:  Prorail

Stukje daaruit:
3.3.2.5 Treinlengte
• De maximale treinlengte (inclusief locomotief) bedraagt 400 m (exclusief een tolerantie van 1%
volgens de TSI ‘Rollend Materieel’ van het trans-Europese hogesnelheidsspoorwegsysteem) voor
hoge snelheidstreinen en 750 m voor goederentreinen.
• Reizigerstreinen mogen niet langer zijn dan de nuttige lengte van de perronsporen waarop zij
volgens dienstregeling behandeld worden; in bijlage 20 is een overzicht van nuttige perronlengten
opgenomen.
• Treinen die langer zijn dan deze maximale treinlengte mogen alleen rijden als Buitengewoon
Vervoer, met toepassing van daarvoor door ProRail gegeven voorwaarden (aanvullende dienst).
• De treinlengte van goederentreinen moet zijn afgestemd op de gebruiksmogelijkheden die gelden
voor de route waarop de trein volgens de dienstregeling is gepland. Indien er sprake is van een
omleiding dan zijn de gebruiksmogelijkheden voor de omleidingsroute bepalend.

Misschien weet je dit al: in Prorail jargon is Amsterdam Centraal een kathedraal (zie bijlage 25 van bovenstaande  doc.).
Jeroen