Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:12:41
SBB eurofima rijtuigen. door Luc2000
Vandaag om 12:07:53
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 12:06:47
vraag vierassige rongenwagen NS Vitrains tijdperk 3 door RodeDuivel
Vandaag om 12:06:25
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:05:59
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door ruudns
Vandaag om 12:00:08
DE-I en DE-II gekoppeld rijden door Huup
Vandaag om 11:59:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
Vandaag om 11:50:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:42:04
DR buffetrijtuig verhuist naar Houten door Syb030
Vandaag om 11:35:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Eric B
Vandaag om 11:29:51
Jägerndorfer - afdekplaat draaistel demonteren? door Herb73
Vandaag om 11:27:21
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Martijn193
Vandaag om 11:24:38
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 11:19:55
Functie decoder door Luc2000
Vandaag om 11:18:48
Bahnstrecke 5867 door spoorzeven
Vandaag om 11:10:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:06:53
Welke instellingen voor een MicroMotor op een Lopi V5 door ruudns
Vandaag om 11:00:32
Alternatieven voor servo's door Eric v C
Vandaag om 10:42:24
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door henk
Vandaag om 10:31:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:17:57
Miskoop???? door Ronald Halma
Vandaag om 10:01:18
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 09:33:42
Een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 09:31:03
Amsterdam Westhaven - vlothaven 1/87 door spoorzeven
Vandaag om 09:24:58
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
Vandaag om 08:53:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:45:21
NS 1145 1981 door spoorijzer
Vandaag om 08:25:29
Fleischmann 1306 O&K op Piko Spoor met bedding door Modeltreinmulder
Vandaag om 08:00:36
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 06:39:30
  

Auteur Topic: EETC rijtuigen/treinsamenstellingen  (gelezen 63425 keer)

Gert1

  • Gast
Re:EETC rijtuigen/treinsamenstellingen
« Reactie #75 Gepost op: 20 February 2010, 23:56:25 »
Floris stuurde mij zojuist een PB-tje me de mededeling dat het 15 rijtuigen waren.
Daarmee was de trein nog altijd zo rond de 400 meter lang!

mvg,
Gert

Anoniem

  • Gast
Re:EETC rijtuigen/treinsamenstellingen
« Reactie #76 Gepost op: 21 February 2010, 00:13:00 »
maar dat was geen reguliere passagierstrein he?

Dat zei je er ook niet bij in eerste instantie ;D.

Misschien wel een record voor een getrokken passagierstrein in Nederland.

Ik blijf overigens van mening dat in Nederland het maximum 15 bakken is, totdat het tegendeel is bewezen 8).

Gert1

  • Gast
Re:EETC rijtuigen/treinsamenstellingen
« Reactie #77 Gepost op: 21 February 2010, 00:26:49 »
Ik blijf overigens van mening dat in Nederland het maximum 15 bakken is, totdat het tegendeel is bewezen 8).

Waarschijnlijk heb je daar dan ook gewoon gelijk in. Floris heeft er 15 geteld en als mijn ruwe rekensom klopt, dan kom je uit op zo'n 400 meter lengte. Veel meer zal je langs een perron in Nederland waarschijnlijk ook niet kwijt kunnen.
Om dit in H0 na te bootsen heb je overigens 4,60 meter nodig. Zelfs in schaal N blijft het een respectabele 2,50 meter.

mvg,
Gert

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:EETC rijtuigen/treinsamenstellingen
« Reactie #78 Gepost op: 21 February 2010, 00:29:41 »
Hier heb je de perronlengtes in Nederland.

Even snel gekeken en in ieder geval Amersfoort en Amsterdam hebben perrons van +- 650 meter :)

Niet dat je daar ver mee komt hoor, gemiddeld zit je meer aan de 350-400 meter voor de grote perrons bij de grote stations :)

Gr. Remco.
« Laatst bewerkt op: 21 February 2010, 00:32:18 door Remco Poppen »

verst107

  • Offline Offline
  • Berichten: 346
Re:EETC rijtuigen/treinsamenstellingen
« Reactie #79 Gepost op: 21 February 2010, 09:33:37 »
De Krokus Express (en dus ook de Transfertrein) bestond inderdaad uit 15 rijtuigen. In Emmerich is een 16e rijtuig bijgeplaatst. Ik vermoed dat dat met de maximale lengte in NL te maken heeft.

Over de rijtuigen nog even. Het waren:

1x WGmkh
2x Bm
12x Am

Zowel de Bm's als de Am's waren er in 2 uitvoeringen. Met een rond dak en met een steil dak. Het Heris model is de Am met een rond dak. Wel moet daarbij opgemerkt worden dat de Euro Muller rijtuigen tegenwoordig van nieuwe rijtuignummers zijn voorzien (56 80 11-80 xxx) en dat het opschrift is gewijzigd van Euro-Express in www.Euro-Express.eu



Am rijtuig van Euro-Express in de Transfertrein - Breda 19 februari 2010





Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
  • Spoor N
Re:EETC rijtuigen/treinsamenstellingen
« Reactie #80 Gepost op: 21 February 2010, 11:10:42 »
Ik blijf overigens van mening dat in Nederland het maximum 15 bakken is, totdat het tegendeel is bewezen 8).
Ik dacht 12, met uitzondering Zwolle - Amersfoort waar ICM met 15 bakken mag (en je er dus soms wel eens 16 of 17 aantreft). Voor internationale treinen was het dan weer wel 15.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1232
Re:EETC rijtuigen/treinsamenstellingen
« Reactie #81 Gepost op: 21 February 2010, 15:19:31 »
Ik heb 2 van die rijtuigjes, dus ik heb er nog wat aan te schaffen...  ;D

euregio

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
  • Kolentransport
Re:EETC rijtuigen/treinsamenstellingen
« Reactie #82 Gepost op: 21 February 2010, 16:39:44 »

http://www.nicospilt.com/2005/20050528_9212.JPG geplukt van Nico Spilt

Zei het beperkt tot een paar keer, maar ook met stoomtractie gereden ( 01 1075 en de 23 023 ) dit tijdens een korte periode dat de SSN K1 rijtuigen geen toegang tot het Duitse net hadden, couchette rijtuigen werden als "gewoon zit rijtuig" gebruikt

In de tijd dat de rijtuigen nog bij NS reden hebben de restauratie en buffetrijtuigen ook enkele malen achter "stoom gereden", het ging hier om een besloten rit verhuurd door NS Chartertrains / NS international, dit is dacht ik een keer of 3 voorgekomen.
« Laatst bewerkt op: 21 February 2010, 16:45:36 door euregio »
Met vriendelijke groet,

Bart

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Roco Fccpps vriend
Re:EETC rijtuigen/treinsamenstellingen
« Reactie #83 Gepost op: 21 February 2010, 18:04:20 »
Heeft er iemand de type- en rijtuignummers van Heris sets 11312 en 11314?
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

verst107

  • Offline Offline
  • Berichten: 346
Re:EETC rijtuigen/treinsamenstellingen
« Reactie #84 Gepost op: 21 February 2010, 19:56:11 »


Heris set 11312
Am 51 80 03-80 015
Bcomh 51 80 05-70 061

Heris set 11314
Bocm 51 80 05-80 056
Bcm 51 80 05-80 031

Heris set 11315
Bocm028 51 80 05-80 055
Bcm 51 80 05-80 033

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Roco Fccpps vriend
Re:EETC rijtuigen/treinsamenstellingen
« Reactie #85 Gepost op: 21 February 2010, 21:28:47 »
Hartelijk dank!  (y)
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re:EETC rijtuigen/treinsamenstellingen
« Reactie #86 Gepost op: 27 May 2010, 15:39:32 »
Citaat
In Emmerich is een 16e rijtuig bijgeplaatst. Ik vermoed dat dat met de maximale lengte in NL te maken heeft.

Je vermoeden is juist, 15 is max in Nederland en dus werd in Emmerich pas het 16de rijtuig bijgeplaatst


verst107

  • Offline Offline
  • Berichten: 346
Re:EETC rijtuigen/treinsamenstellingen
« Reactie #87 Gepost op: 29 May 2010, 09:40:19 »
Toch heb ik tot en met 2006 regelmatig Alpen Expressen op de route (Den Haag) - Utrecht - Den Bosch - Venlo gezien met 16 rijtuigen. Misschien dat sindsdien de regelgeving is aangepast.

Cornelis

Gert1

  • Gast
Re:EETC rijtuigen/treinsamenstellingen
« Reactie #88 Gepost op: 15 February 2012, 16:22:05 »
Zijn de Euro Express rijtuigen deze winter weer gesignaleerd in wintersporttreinen in Nederland?
Ik vermoed dat er dezer dagen extra treinen gaan vertrekken richting Oostenrijk.
Iemand een idee?

mvg,
Gert

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8618
Re:EETC rijtuigen/treinsamenstellingen
« Reactie #89 Gepost op: 15 February 2012, 16:36:58 »
Voor diegene die willen nakijken wat de max treinlengte is:  Prorail

Stukje daaruit:
3.3.2.5 Treinlengte
• De maximale treinlengte (inclusief locomotief) bedraagt 400 m (exclusief een tolerantie van 1%
volgens de TSI ‘Rollend Materieel’ van het trans-Europese hogesnelheidsspoorwegsysteem) voor
hoge snelheidstreinen en 750 m voor goederentreinen.
• Reizigerstreinen mogen niet langer zijn dan de nuttige lengte van de perronsporen waarop zij
volgens dienstregeling behandeld worden; in bijlage 20 is een overzicht van nuttige perronlengten
opgenomen.
• Treinen die langer zijn dan deze maximale treinlengte mogen alleen rijden als Buitengewoon
Vervoer, met toepassing van daarvoor door ProRail gegeven voorwaarden (aanvullende dienst).
• De treinlengte van goederentreinen moet zijn afgestemd op de gebruiksmogelijkheden die gelden
voor de route waarop de trein volgens de dienstregeling is gepland. Indien er sprake is van een
omleiding dan zijn de gebruiksmogelijkheden voor de omleidingsroute bepalend.

Misschien weet je dit al: in Prorail jargon is Amsterdam Centraal een kathedraal (zie bijlage 25 van bovenstaande  doc.).
Jeroen