Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Met welke tang knip je verenstaal? door FritsT
Vandaag om 17:29:51
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:05:24
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door NS2408
Vandaag om 16:54:01
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 15:36:48
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
  

Auteur Topic: EETC rijtuigen/treinsamenstellingen  (gelezen 61914 keer)

Gert1

  • Gast
Re:EETC rijtuigen/treinsamenstellingen
« Reactie #75 Gepost op: 20 February 2010, 23:56:25 »
Floris stuurde mij zojuist een PB-tje me de mededeling dat het 15 rijtuigen waren.
Daarmee was de trein nog altijd zo rond de 400 meter lang!

mvg,
Gert

Anoniem

  • Gast
Re:EETC rijtuigen/treinsamenstellingen
« Reactie #76 Gepost op: 21 February 2010, 00:13:00 »
maar dat was geen reguliere passagierstrein he?

Dat zei je er ook niet bij in eerste instantie ;D.

Misschien wel een record voor een getrokken passagierstrein in Nederland.

Ik blijf overigens van mening dat in Nederland het maximum 15 bakken is, totdat het tegendeel is bewezen 8).

Gert1

  • Gast
Re:EETC rijtuigen/treinsamenstellingen
« Reactie #77 Gepost op: 21 February 2010, 00:26:49 »
Ik blijf overigens van mening dat in Nederland het maximum 15 bakken is, totdat het tegendeel is bewezen 8).

Waarschijnlijk heb je daar dan ook gewoon gelijk in. Floris heeft er 15 geteld en als mijn ruwe rekensom klopt, dan kom je uit op zo'n 400 meter lengte. Veel meer zal je langs een perron in Nederland waarschijnlijk ook niet kwijt kunnen.
Om dit in H0 na te bootsen heb je overigens 4,60 meter nodig. Zelfs in schaal N blijft het een respectabele 2,50 meter.

mvg,
Gert

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:EETC rijtuigen/treinsamenstellingen
« Reactie #78 Gepost op: 21 February 2010, 00:29:41 »
Hier heb je de perronlengtes in Nederland.

Even snel gekeken en in ieder geval Amersfoort en Amsterdam hebben perrons van +- 650 meter :)

Niet dat je daar ver mee komt hoor, gemiddeld zit je meer aan de 350-400 meter voor de grote perrons bij de grote stations :)

Gr. Remco.
« Laatst bewerkt op: 21 February 2010, 00:32:18 door Remco Poppen »

verst107

  • Offline Offline
  • Berichten: 344
Re:EETC rijtuigen/treinsamenstellingen
« Reactie #79 Gepost op: 21 February 2010, 09:33:37 »
De Krokus Express (en dus ook de Transfertrein) bestond inderdaad uit 15 rijtuigen. In Emmerich is een 16e rijtuig bijgeplaatst. Ik vermoed dat dat met de maximale lengte in NL te maken heeft.

Over de rijtuigen nog even. Het waren:

1x WGmkh
2x Bm
12x Am

Zowel de Bm's als de Am's waren er in 2 uitvoeringen. Met een rond dak en met een steil dak. Het Heris model is de Am met een rond dak. Wel moet daarbij opgemerkt worden dat de Euro Muller rijtuigen tegenwoordig van nieuwe rijtuignummers zijn voorzien (56 80 11-80 xxx) en dat het opschrift is gewijzigd van Euro-Express in www.Euro-Express.eu



Am rijtuig van Euro-Express in de Transfertrein - Breda 19 februari 2010





Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re:EETC rijtuigen/treinsamenstellingen
« Reactie #80 Gepost op: 21 February 2010, 11:10:42 »
Ik blijf overigens van mening dat in Nederland het maximum 15 bakken is, totdat het tegendeel is bewezen 8).
Ik dacht 12, met uitzondering Zwolle - Amersfoort waar ICM met 15 bakken mag (en je er dus soms wel eens 16 of 17 aantreft). Voor internationale treinen was het dan weer wel 15.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1225
Re:EETC rijtuigen/treinsamenstellingen
« Reactie #81 Gepost op: 21 February 2010, 15:19:31 »
Ik heb 2 van die rijtuigjes, dus ik heb er nog wat aan te schaffen...  ;D

euregio

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
  • Kolentransport
Re:EETC rijtuigen/treinsamenstellingen
« Reactie #82 Gepost op: 21 February 2010, 16:39:44 »

http://www.nicospilt.com/2005/20050528_9212.JPG geplukt van Nico Spilt

Zei het beperkt tot een paar keer, maar ook met stoomtractie gereden ( 01 1075 en de 23 023 ) dit tijdens een korte periode dat de SSN K1 rijtuigen geen toegang tot het Duitse net hadden, couchette rijtuigen werden als "gewoon zit rijtuig" gebruikt

In de tijd dat de rijtuigen nog bij NS reden hebben de restauratie en buffetrijtuigen ook enkele malen achter "stoom gereden", het ging hier om een besloten rit verhuurd door NS Chartertrains / NS international, dit is dacht ik een keer of 3 voorgekomen.
« Laatst bewerkt op: 21 February 2010, 16:45:36 door euregio »
Met vriendelijke groet,

Bart

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re:EETC rijtuigen/treinsamenstellingen
« Reactie #83 Gepost op: 21 February 2010, 18:04:20 »
Heeft er iemand de type- en rijtuignummers van Heris sets 11312 en 11314?
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

verst107

  • Offline Offline
  • Berichten: 344
Re:EETC rijtuigen/treinsamenstellingen
« Reactie #84 Gepost op: 21 February 2010, 19:56:11 »


Heris set 11312
Am 51 80 03-80 015
Bcomh 51 80 05-70 061

Heris set 11314
Bocm 51 80 05-80 056
Bcm 51 80 05-80 031

Heris set 11315
Bocm028 51 80 05-80 055
Bcm 51 80 05-80 033

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re:EETC rijtuigen/treinsamenstellingen
« Reactie #85 Gepost op: 21 February 2010, 21:28:47 »
Hartelijk dank!  (y)
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re:EETC rijtuigen/treinsamenstellingen
« Reactie #86 Gepost op: 27 May 2010, 15:39:32 »
Citaat
In Emmerich is een 16e rijtuig bijgeplaatst. Ik vermoed dat dat met de maximale lengte in NL te maken heeft.

Je vermoeden is juist, 15 is max in Nederland en dus werd in Emmerich pas het 16de rijtuig bijgeplaatst


verst107

  • Offline Offline
  • Berichten: 344
Re:EETC rijtuigen/treinsamenstellingen
« Reactie #87 Gepost op: 29 May 2010, 09:40:19 »
Toch heb ik tot en met 2006 regelmatig Alpen Expressen op de route (Den Haag) - Utrecht - Den Bosch - Venlo gezien met 16 rijtuigen. Misschien dat sindsdien de regelgeving is aangepast.

Cornelis

Gert1

  • Gast
Re:EETC rijtuigen/treinsamenstellingen
« Reactie #88 Gepost op: 15 February 2012, 16:22:05 »
Zijn de Euro Express rijtuigen deze winter weer gesignaleerd in wintersporttreinen in Nederland?
Ik vermoed dat er dezer dagen extra treinen gaan vertrekken richting Oostenrijk.
Iemand een idee?

mvg,
Gert

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8597
Re:EETC rijtuigen/treinsamenstellingen
« Reactie #89 Gepost op: 15 February 2012, 16:36:58 »
Voor diegene die willen nakijken wat de max treinlengte is:  Prorail

Stukje daaruit:
3.3.2.5 Treinlengte
• De maximale treinlengte (inclusief locomotief) bedraagt 400 m (exclusief een tolerantie van 1%
volgens de TSI ‘Rollend Materieel’ van het trans-Europese hogesnelheidsspoorwegsysteem) voor
hoge snelheidstreinen en 750 m voor goederentreinen.
• Reizigerstreinen mogen niet langer zijn dan de nuttige lengte van de perronsporen waarop zij
volgens dienstregeling behandeld worden; in bijlage 20 is een overzicht van nuttige perronlengten
opgenomen.
• Treinen die langer zijn dan deze maximale treinlengte mogen alleen rijden als Buitengewoon
Vervoer, met toepassing van daarvoor door ProRail gegeven voorwaarden (aanvullende dienst).
• De treinlengte van goederentreinen moet zijn afgestemd op de gebruiksmogelijkheden die gelden
voor de route waarop de trein volgens de dienstregeling is gepland. Indien er sprake is van een
omleiding dan zijn de gebruiksmogelijkheden voor de omleidingsroute bepalend.

Misschien weet je dit al: in Prorail jargon is Amsterdam Centraal een kathedraal (zie bijlage 25 van bovenstaande  doc.).
Jeroen