Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Klein baantje 1200x1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 13:38:32
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door prutser
Vandaag om 13:33:14
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 13:02:32
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 12:09:31
Rails roestig verven door Ronald Halma
Vandaag om 12:08:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:04:00
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:51:07
Frans loodsje et cetera door Theo Mol
Vandaag om 11:26:18
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 11:25:31
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:50:14
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door 1200blauw
Vandaag om 09:46:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 09:36:05
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:49:53
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:40:43
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 07:52:50
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
16 June 2025, 23:34:55
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
16 June 2025, 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
16 June 2025, 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:35:09
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:27:50
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
16 June 2025, 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
16 June 2025, 15:04:25
  

Auteur Topic: 19 Toen  (gelezen 1916458 keer)

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re: 19 Toen
« Reactie #2550 Gepost op: 15 July 2012, 12:06:42 »
Ja wat is het ooit mooi geweest in Leeuwarden, echt jammer dat het allemaal weg is :'(
Gr. Silvester

frys600

  • Offline Offline
  • Berichten: 575
Re: 19 Toen
« Reactie #2551 Gepost op: 15 July 2012, 21:28:08 »
Hier nog wat plaatjes uit Leeuwarden om bij weg te zwijmelen naar die tijd van toen.



Lok 2467 met een extra containertrein naar Onnen in de zomer van 1989'



DB lok 216 086-9 rijdt in het voorjaar van 1981 met een goederentrein van Onnen het station van Leeuwarden binnen. In de trein is opgenomen een wagen van de Frico.




Op een afstelspoor staat lok 216 060-4 te Leeuwarden. Voorjaar 1981.



Wat eerst alleen te Leeuwarden kon worden gezien, kon na een aanpassing in de omloop en dienstregeling van de serie 216 daarna alleen in Buitenpost worden opgenomen. Twee loks van de serie 216 die elkaar kruisen. De goederentrein naar Leeuwarden met de rode lok 216 149-3 kruist met een personentrein met lok 216 077-8. Buitenpost winter 1981. Rechts op de foto is te zien dat één spoor van het emplacement kort daarvoor is afgebroken.



Nadat de huur van de serie 216 van de DB was beïndigd, trokken loks van de serie 24/2500 de goederentreinen van Onnen naar Leeuwarden. De 2411 en 2453 met een korte goederentrein in de zomer van 1984 te Buitenpost.

Hoop dat deze sentimenten geen hoog zakdoekgehalte met zich meebrengt.


M.v.gr.

Pieter

 

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re: 19 Toen
« Reactie #2552 Gepost op: 15 July 2012, 23:07:28 »
Inderdaad heerlijke platen! Noppie jij moet ook nog wel wat hebben  ;)

Gr. Silvester

Klaas Boekema

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
  • Lid Friese Modelbaan Club
Re: 19 Toen
« Reactie #2553 Gepost op: 16 July 2012, 16:00:31 »
En anders heeft wim (sneek) ze wel

gr. Klaas
M.v.g. Klaas Boekema

Behalve H0 rijdt ik ook N, heeft toch wel wat van 2 soorten schalen snoepen

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re: 19 Toen
« Reactie #2554 Gepost op: 16 July 2012, 20:21:38 »
Citaat
Hoop dat deze sentimenten geen hoog zakdoekgehalte met zich meebrengt.
M.v.gr.
Pieter

Zeker weten, bedankt voor het delen. Zie uit naar meeeeeer fijne plaatjes.

Greetz,
Noppie.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

frys600

  • Offline Offline
  • Berichten: 575
Re: 19 Toen
« Reactie #2555 Gepost op: 16 July 2012, 21:41:29 »
Citaat
Zeker weten, bedankt voor het delen. Zie uit naar meeeeeer fijne plaatjes.

Heb er wel meer maar moet deze dan nog wel even scannen. Alleen tijd is voor mij momenteel een knelpunt.


Pieter

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1051
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: 19 Toen
« Reactie #2556 Gepost op: 16 July 2012, 22:38:13 »
Graag meer, vooral van lwd  ;D ;D ;D

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re: 19 Toen
« Reactie #2557 Gepost op: 16 July 2012, 22:46:29 »
 ;D inderdaad... anders mag Harlingen VAM e.d. ook hoor (y)
Gr. Silvester

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: 19 Toen
« Reactie #2558 Gepost op: 17 July 2012, 10:26:06 »
HRM-brug met uitzonderlijke dubbelbespanning van de Harlinger buurtgoederentrein (met aardapelen uit Franeker)


de laatste bruine 2400 met steenslagtrein in '88


onkruidverdelging bij de Harlinger VAM


3 diesels voor de trein naar Onnen


tractieterrein


grtz,
Wim

Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: 19 Toen
« Reactie #2559 Gepost op: 17 July 2012, 12:31:28 »
Als we dan toch per sé in Leeuwarden moeten zijn... ;D

klik
Hondekop groen 343 en DE 2 Leeuwarden
01 maart 1975.

klik
Mat '54 (o.a. 343) en DE 2, Leeuwarden,
01 maart 1975.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
144* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re: 19 Toen
« Reactie #2560 Gepost op: 17 July 2012, 16:48:46 »
Pracht platen!

Wim, HRM-brug met uitzonderlijke dubbelbespanning van de Harlinger buurtgoederentrein (met aardapelen uit Franeker) zijn dat alleen 2 VAM wagens en de rest InterFrigo?

Gr. Silvester
Gr. Silvester

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: 19 Toen
« Reactie #2561 Gepost op: 18 July 2012, 00:57:42 »
Silvester, ja de VAM/wagens kwamen beladen uit Harlingen, de koelwagens (Interfrigo, je ziet 1 bij de SNCF geïmmatriculeerde wagen en 10 bij de FS ondergebrachte) kwamen van Franeker. Daar werden door de ZPC pootaardappelen geladen voor de export naar Italië. Aan het begin van het seizoen (oktober) werden daarvoor gewone gesloten wagens type Gs en Gbs gebruikt, maar zodra het buiten kouder werd, kwamen koelwagens (niet om gekoeld te vervoeren maar juist vanwege hun goede isolatie om de kou buiten te houden) tot inzet. In Leeuwarden stonden dan lange rijen koelwagens klaar op de uithaalsporen achter het Stephensonviaduct. Deze werden vaak in rijen van 40 aangevoerd vanaf Zwolle, getrokken door een e-loc (vaak een 1100). Extra afvoer van aardappelwagens ging ook vaak rechtstreeks (elektrisch) naar Zwolle. Zo was er weer eens goederenverkeer over de Friese lijn. Dat was in die jaren zeldzaam, omdat sinds 1978 de bediening van Friesland vanaf Onnen werd gedaan.

Waarom er deze dag een 2e 2400 in de trein zat? Hoogstwaarschijnlijk heeft 'ie in Franeker op de beide raccordementen gerangeerd terwijl de andere loc tussentijds het 'VAM-slagje'  naar Harlingen maakte. Op de terugweg is in Franeker de 'rangeerkar'  met de vertrekwagens weer opgepikt.

En was het vervoer magertjes dan kon 1 loc het wel af  ;D :

Een SNCF-IF wagen met 2 vuilniswagens vertrekgereed in Harlingen.

grtz,
Wim
« Laatst bewerkt op: 18 July 2012, 01:02:07 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1968
Re: 19 Toen
« Reactie #2562 Gepost op: 18 July 2012, 05:24:55 »
Hallo Wim

De goederentrein naar Harlingen rangeerde eventueel in Franeker oost en daarna in west . Dan reed deze met de wagens uit Franeker naar Harlingen om daar te rangeren . Voor deze dienst was maar 1 machinist beschikbaar en 2 rangeerders . Deze multipel traktie kwam de laatste jaren van de oude dieselloks vaker voor dan voorheen . De 2 dieselloks rangeerden dus tesamen in Franeker . Later werden de 2400en vervangen door de 2200en en daar gebeurde hetzelfde bij . Soms met ook hele korte goederentreinen .      
De treinnummers Leeuwarden-Harlingen waren 770221/770223 en terug 770222 . De treinen reden in het pad van een personentrein . De aankomst in Harlingen verschilde in aankomsttijd ivm met wel/niet rangeren in Franeker . Vandaar het dubbele treinnummer heen .
De "uitgevallen" personentreinen reden alleen op zaterdag . Dan reden er geen goederentreinen .

gr Jos
« Laatst bewerkt op: 18 July 2012, 18:03:23 door roco »

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: 19 Toen
« Reactie #2563 Gepost op: 18 July 2012, 10:00:30 »
Dank Jos  (y)

De vervanging door de 2200 kwam per 17 september 1988, omdat toen geen locs zonder Telerail (2400) meer mocht worden ingezet in de reguliere dienst. De 2466 kwam op vrijdag 16 september als laatste 2400 in de Harlinger slag en staat hier klaar voor de terugreis als tr.770202. De zaterdag daarna werd de 2403 als laatste uit Leeuwarden teruggetrokken en zou een 2400-loos tijdperk beginnen. Maar dat bleek te voorbarig, er kwamen in '88/'89 nog verschillende 2400'en met werktreinen naar Friesland en er is zelfs nog een slagje met de Harlinger gemaakt toen een 2200 defect raakte.


de 2466 sluit een tijdperk af op Harlingen Goederen





grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re: 19 Toen
« Reactie #2564 Gepost op: 18 July 2012, 11:22:01 »
Prachtig. Helaas was ik te jong op dit allemaal mee te maken.
Ik ben in 2005 verhuisd vanuit Harlingen naar Rotterdam om aan de slag te gaan als Cargomachinist.
Als ik op de 6400 rijd dan denk ik regelmatig, zou deze loc nog in Harlingen Goed zijn geweest  ;-)

Had er graag nog eens willen rijden met een 6400....
Bedankt voor de mooie platen en verhalen!

Gr. Silvester
Gr. Silvester