Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door thevandijks
Vandaag om 17:11:40
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:03:47
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 15:39:07
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:13:36
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Arjan6511
Vandaag om 15:02:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 14:16:04
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 12:57:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
  

Auteur Topic: 19 Toen  (gelezen 1930078 keer)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3806
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: 19 Toen
« Reactie #2160 Gepost op: 26 March 2011, 14:12:09 »
klik
TGV A 305 onderweg naar NS150 in Utrecht,
Rijswijk,
01 juli 1989.

klik

klik
TGV 325,
Rotterdam CS,
oktober 1993.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
146* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

mallet96

  • Gast
Re: 19 Toen
« Reactie #2161 Gepost op: 02 April 2011, 00:54:06 »
Hallo,

Wel gaaf al die foto's van de TGV's, zo zie je maar dat er meerdere foto's zijn genomen van een bepaalde rit in het verleden (in dit geval een introductierit van de TGV-Atlantic). Ik heb nog enkele foto's op de computer staan die ingescand zijn vanuit mijn fotoalbum of dia's.

DE II maakt de oversteek vanuit Zutphen naar Apeldoorn over de IJssel:


DE III vertrekt het station Zutphen met bestemming Apeldoorn en rijdt de IJsselbrug op:


NS loc 1142 met gehuurde Belgische rijtuigen als sneltrein Zwolle - Roosendaal is net uit station Zutphen vertrokken en rijdt nu ter hoogte van De Hoven:


Een vakantiefoto genomen langs de Moesel, tussen Neef en Bullay:



Voor meerdere oudere foto's, ga naar mijn flickr site.

Groet,

Marcel

Jordy

  • Offline Offline
  • Berichten: 902
    • Mijn Flickr pagina
Re: 19 Toen
« Reactie #2162 Gepost op: 02 April 2011, 11:35:23 »
Die TGV mag nog wel een keer hierheen komen!
Is die TGV eigenlijk wel geschikt om in NL te rijden?

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5568
Re: 19 Toen
« Reactie #2163 Gepost op: 02 April 2011, 12:02:16 »
TGV reed volgens mij met ontheffing want die TGV had geen ATB. Mag nu vast niet meer. Stroomsysteem natuurlijk geen probleem.
Groet, Frank

dvdbrander

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Re: 19 Toen
« Reactie #2164 Gepost op: 02 April 2011, 12:28:51 »
t is andersom, nederland is niet geschikt voor de TGV :P
De sporen hellen niet genoeg ofzo, in ieder geval zou het gevaar van ontsporen te groot zijn.
mvg daniël
mMijn baantje

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re: 19 Toen
« Reactie #2165 Gepost op: 02 April 2011, 12:38:33 »
 ???

Of ben je de smileys vergeten?
No dress rehearsel, this is our life.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: 19 Toen
« Reactie #2166 Gepost op: 02 April 2011, 13:12:28 »
Verhaal klopt volgens mij wel, als je met een TGV niet door heuvelachtig gebied rijdt, moet je een paar loopings inbouwen om niet te ontsporen. Maar de Nederlandse bodem is te slap voor de fundering van dergelijk loopings....  ;)

Heb ik tenminste wel eens gehoord...........  ;D

Straks maar weer eens de Thalys naar Parijs fotograferen, hoe noemen ze dat ding toch als hij grijs/blauw is geschilderd?

Ietwat melige groet,
Huub

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: 19 Toen
« Reactie #2167 Gepost op: 02 April 2011, 14:41:23 »
Voor de liefhebbers even een TGV overzichtje:
- TGV Sud-Est.
- TGV Reseau.
- TGV Atlantique.
- TGV Duplex.
- TGV POS.
En om het simpel te maken, zijn deze tegenwoordig allemaal grijs met blauw of
(alleen dubbeldekkers) blauw met grijs.
Dan zijn er nog:
Thalys PBKA
Thalys PBA
TGV La Poste
Deze zijn niet grijs met blauw of blauw met grijs.

Groet Peter,
« Laatst bewerkt op: 02 April 2011, 14:43:32 door Petertrein81 »

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: 19 Toen
« Reactie #2168 Gepost op: 02 April 2011, 16:47:20 »
De Thalys PBA is gewoon een TGV Reseau in een ander kleurtje. Dus beweren dat een Nederland niet geschikt is voor een TGV is onzin.
Als er ATB aan boord is of ontheffing, kan elke TGV, met uitzondering van een deel van de Kanaaltunnel treinen, naar Nederland komen.

Huub


GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3806
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: 19 Toen
« Reactie #2169 Gepost op: 03 April 2011, 12:54:58 »
En dat gebeurde al ver voor 1989;
klik
SNCF TGV 12 en Lok 1206 tijdens een bezoek van dit TGV stel aan
Den Haag CS,
28 april 1981.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
146* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Anoniem

  • Gast
Re: 19 Toen
« Reactie #2170 Gepost op: 03 April 2011, 13:17:32 »
De Thalys PBA is gewoon een TGV Reseau in een ander kleurtje. Dus beweren dat een Nederland niet geschikt is voor een TGV is onzin.
Als er ATB aan boord is of ontheffing, kan elke TGV, met uitzondering van een deel van de Kanaaltunnel treinen, naar Nederland komen.

Ik kan me ook voorstellen dat de Duplexvarianten een probleem zouden kunnen zijn i.v.m. het omgrenzingsprofiel, maar daar heb ik geen informatie over. Iemand anders misschien wel ;D.

Voor de liefhebbers even een TGV overzichtje:

Je overzichtje is niet up-to-date ;D. Sinds POS zijn er bijgekomen:
- TGV-RD (duplexstam, réseaumotorwagen)
- IRIS 320, het meettreinstel omgebouwd uit TGV Réseau 4530. Het heeft een volledig afwijkende kleurstelling en volgestopt met computers en meetapparatuur.
- Dasye (Duplex ASYnchrone ERTMS, een nieuwe serie Duplexstellen die geüpdatet zijn en genummerd in de serie 700
- En in prototypefase bevindt zich het type RGV 2N2, alweer een nieuwe serie Duplex, met een omgrenzingsprofiel volgens UIC-normen (zie mijn bovenstaande opmerking ;D) en diverse aanpassingen op het gebied van het reizigerscomfort, met name ook voor rolstoelgebruikers. Bovendien komen er twee series, bicourant (serie 800) en tricourant voor de dienst op Duitsland, Zwitserland, Luxemburg en - mogelijk - Oostenrijk (serie 4700).


Overigens zijn de TGV-PSE's (ook wel "Sud-Est" genoemd inderdaad) in bi- en tricourante versie beschikbaar, zijn de post-TGV's in feite TGV-PSE's, zijn er ook bi- en tricourante versies van de TGV Réseau (serie 500 is bicourant, serie 4500 tricourant, waarbij de 4501-4506 geschikt zijn - een soort van ;D - voor Italië en de 4507-4540 voor België en Nederland: de 4531-4540 zijn in Thalyskleurstelling gestoken als Thalys PBA). De 4530 is, zoals boven vermeld, niet meer voor de commerciële dienst beschikbaar.

Bovendien zijn er enkele TGV's eigendom van andere spoorwegmaatschappijen dan de SNCF (SBB, NMBS, DB, Hispeed - tegenwoordig niet meer geloof ik? - en Eurostar UK Ltd.).

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re: 19 Toen
« Reactie #2171 Gepost op: 03 April 2011, 14:29:10 »
Ik denk dat een duplex makkelijk past in La Pays-Bas, het omgrenzingsprofiel (in vaktermen Profiel van Vrije Ruimte, afgekort PVR) in Nederland is (iets) groter dan in in Frankrijk.
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Anoniem

  • Gast
Re: 19 Toen
« Reactie #2172 Gepost op: 03 April 2011, 14:35:47 »
het omgrenzingsprofiel (in vaktermen Profiel van Vrije Ruimte, afgekort PVR)

Even terzijde: ik dacht dat dat twee verschillende dingen waren. Zoals ik het begrepen heb, is het omgrenzingsprofiel het profiel waarbinnen de trein moet "passen" (dus: de maximale breedte op een bepaalde hoogte enzo) en het PVR het profiel waarbinnen zich geen objecten mogen bevinden. Het PVR loopt daarmee "om" het omgrenzingsprofiel heen, de bedoeling is natuurlijk om een veiligheidsmarge te hebben tussen omgrenzingsprofiel (trein) en PVR (omgeving). Zo had ik het althans begrepen...

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re: 19 Toen
« Reactie #2173 Gepost op: 03 April 2011, 14:53:48 »
Ja, je hebt gelijk. Het Omgrenzingsprofiel is trouwens wel een Europeese standaard (sinds 1914!), vandaar dat een TGV-duplex ook in Nederland zou moeten kunnen rijden.

'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Martijn_

  • Offline Offline
  • Berichten: 362
Re: 19 Toen
« Reactie #2174 Gepost op: 03 April 2011, 15:12:46 »
Het omgrenzingsprofiel is er wel europees gezien, maar er zijn tal van uitzonderingen. In zwitserland heb je bijvoorbeeld een smallere pantograaf nodig. En een ICE 1 kan niet naar nederland komen omdat deze te breed is.

Martijn