Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Prestige Models : ervaringen door Dennis1984
Vandaag om 15:58:43
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 15:55:02
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door spoorzeven
Vandaag om 15:51:31
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:29:08
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 14:35:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
  

Auteur Topic: 19 Toen  (gelezen 1929068 keer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: 19 Toen
« Reactie #2040 Gepost op: 17 October 2010, 15:30:39 »
Hmmm die zijn dan al eerder gesneuveld; die 2 aan een portaal heb ik nooit gezien :( Bedankt voor de platen! Misschien eens een apart draadje gaan openen over dit helaas verdwenen seinstelsel...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: 19 Toen
« Reactie #2041 Gepost op: 17 October 2010, 15:54:08 »
Die zijn later gesneuveld dan die bij Wolfheze  ::)
Die in Ede (richting Ut) als laatste, geloof ik.

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re: 19 Toen
« Reactie #2042 Gepost op: 17 October 2010, 15:59:04 »
Klopt, die (=de twee seinen aan hetzelfde portaal) zijn al eerder gesneuveld. De eerste waarvan ik weet dat die verdwenen is, was een bloksein tussen De Klomp en Ede, richting Ede, net ten oosten van de overweg in de Kade. Het portaal is overigens nog steeds te herkennen aan de zwartwitte verf. Daarna zijn de seinen aan het portaal bij de Emminkhuizerberg verdwenen, maar daarvan moet ik ook nog ergens een fotoserie hebben (die ik trouwens wilde gebruiken voor mijn volgende raadplaatje, moet nu dus wat anders verzinnen ;)). Dan stonden er ook nog twee ten westen van Ede, bij het viaduct over de Kastelenlaan. Het sein aan het rechterspoor was het laatste bloksein voor Ede, deze had een cijferbak met het cijfer 12, welke brandde als het inrijsein veilig was, maar het uitrijsein van Ede richting Arnhem onveilig was. Dit kwam door de wat korte blokafstand daar. Het sein op het linkerspoor was een voorsein zoals op de foto met de kalktrein, dus groot scherm maar slechts één lamp. Dat sein heb ik trouwens nooit een andere kleur dan geel zien tonen, en ik ben er van 1998 tot einde sein (ergens voor 2004) schooldagelijks langs gefietst. In theorie zou dat sein ook groen moeten kunnen tonen, maar misschien ook niet.

Het sein op de foto van Ilya hierboven was volgens mij het eerste bloksein van Ede richting De Klomp, net ten westen van de overweg in de Hakselseweg. Deze was ik een beetje vergeten. Deze is volgens mij nog wat langer blijven staan dan de seinen bij het viaduct over de Kastelenlaan, maar is eerder verdwenen dan (een aantal van) de seinen tussen Ede en Wolfheze, welke er na 2004 ook nog stonden. Die zijn volgens mij rond 2007 pas vervangen.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: 19 Toen
« Reactie #2043 Gepost op: 17 October 2010, 16:17:43 »
Het sein bij de 5-sprong is na 15-11-2008 vervangen, als ik me goed herinner januari 2009 (laatste goede foto ervan heb ik van 12-11-2008)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: 19 Toen
« Reactie #2044 Gepost op: 17 October 2010, 22:08:13 »
Klopt, die (=de twee seinen aan hetzelfde portaal) zijn al eerder gesneuveld. De eerste waarvan ik weet dat die verdwenen is, was een bloksein tussen De Klomp en Ede, richting Ede, net ten oosten van de overweg in de Kade. Het portaal is overigens nog steeds te herkennen aan de zwartwitte verf.
Nu je het zegt, datzelfde kun je nog zien naast "de Malenstein", dus voorbij de overweg Dwarsweg (direct ten oosten van de huidige A30), vanaf het fietspad langs de onverharde Langekampweg. Die is net als de Wolfheze-se en Klomp-se seinen ook pas recent vervangen (ik denk eerder dan die bij de Hakselseweg, maar misschien ook tegelijk).
Daarna zijn de seinen aan het portaal bij de Emminkhuizerberg verdwenen, maar daarvan moet ik ook nog ergens een fotoserie hebben (die ik trouwens wilde gebruiken voor mijn volgende raadplaatje, moet nu dus wat anders verzinnen ;)). Dan stonden er ook nog twee ten westen van Ede, bij het viaduct over de Kastelenlaan. Het sein aan het rechterspoor was het laatste bloksein voor Ede, deze had een cijferbak met het cijfer 12, welke brandde als het inrijsein veilig was, maar het uitrijsein van Ede richting Arnhem onveilig was.
Klopt, en dus wel een aparte cijferbak!

DBC 241 338+16wgns, staaltrein 45121 Beverwijk Hoogovens Centraal - Hagen Vorhalle (psssstt, 2001...).
Typisch trouwens, dat noem ik altijd de Keesomstraat (zoals het heet ten zuiden van de spoorlijn)  :)
Dit kwam door de wat korte blokafstand daar. Het sein op het linkerspoor was een voorsein zoals op de foto met de kalktrein, dus groot scherm maar slechts één lamp. Dat sein heb ik trouwens nooit een andere kleur dan geel zien tonen, en ik ben er van 1998 tot einde sein (ergens voor 2004) schooldagelijks langs gefietst. In theorie zou dat sein ook groen moeten kunnen tonen, maar misschien ook niet.
Natuurlijk, als je met een trein linkerspoor rijdt vanaf De Haar en het inrijsein bediend is (tenminste 1x meegemaakt toen we wegens een defecte trein terug moesten naar Ede-W).
Het sein op de foto van Ilya hierboven was volgens mij het eerste bloksein van Ede richting De Klomp, net ten westen van de overweg in de Hakselseweg. Deze was ik een beetje vergeten. Deze is volgens mij nog wat langer blijven staan dan de seinen bij het viaduct over de Kastelenlaan, maar is eerder verdwenen dan (een aantal van) de seinen tussen Ede en Wolfheze, welke er na 2004 ook nog stonden. Die zijn volgens mij rond 2007 pas vervangen.
Il_l_ya  :P
Dat is zelfs 2008 of 2009 geworden.

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re: 19 Toen
« Reactie #2045 Gepost op: 18 October 2010, 15:50:59 »
@Illya(en natuurlijk anderen).
We kunnen natuurlijk ook een 20nu topic aanmaken.(er is er al wel 1 voor filmpjes) Voor peppie foto`s waar we de datum niet meer van weten ???
Overgens leuke wetenwaardigheden over het Stelsel 46. Bedankt hiervoor.
En nu maar weer gauw naar zolder, die boxen openen en scannen met die hap. En rap ;D

Greetz,
Noppie.

A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: 19 Toen
« Reactie #2046 Gepost op: 18 October 2010, 22:18:31 »
Dat zijn nog eens nostalgieplaatjes voor mij als oud Edenees ;D

Ik heb die seinen wel -tig keer gezien toen ik er langs de baan ging
spotten als jeugdige treinenfanaat....

Mooi dat er nog wat van bewaard zijn gebleven (y)
********

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re: 19 Toen
« Reactie #2047 Gepost op: 01 November 2010, 22:22:15 »
Zoals ik al eerder zei in dit draadje
heb ik ong. duizend oude dia's.
Ik heb nog steeds geen goede scanner,
heb er wel een andere geprobeerd,maar
dat was helemaal niks :P

Een selectie van redelijke scans:

Mat 54 in Utrecht CS.

Later meer

gr Ed.

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re: 19 Toen
« Reactie #2048 Gepost op: 01 November 2010, 22:52:47 »

Roosendaal?


Den Haag CS


Amsterdam CS

Je moet ze maar niet vergroten. ;)

gr Ed.

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: 19 Toen
« Reactie #2049 Gepost op: 01 November 2010, 22:57:10 »
Geweldig Ed! Mooie picturen laat je ons zien. More, more, more....!  :-*
Een geruststelling, je hebt er nu nog 996 te gaan! Redt je dat deze week uit?

Jeroen
We're all riders on this train.

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re: 19 Toen
« Reactie #2050 Gepost op: 01 November 2010, 23:03:25 »
Ja het zijn mooie dia's,maar de kwaliteit
op de comp. valt tegen.
De dia's zijn glashelder.
Ik zal nog een paar zonnige dia's zoeken.

gr Ed.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re: 19 Toen
« Reactie #2051 Gepost op: 01 November 2010, 23:13:44 »
Wat dat betreft heb ik dezelfde ervaring met negatieven scannen: de negatieven lijken altijd beter dan het resultaat op de computer. Ik denk dat dat simpelweg ligt aan het feit dat de afbeelding behoorlijk opgeblazen wordt.

Een ander probleem zou compressie kunnen zijn: Mijn simpele negatiefscanner heeft een erg hoge compressie die ik (helaas) niet aan kan passen. Desondanks komen er redelijke afbeeldingen uit.

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re: 19 Toen
« Reactie #2052 Gepost op: 01 November 2010, 23:37:00 »

Utrecht CS


Roosendaal


Emmerich denk ik,toch?


Den Haag HS


En er zitten ook nog trams tussen. Den Haag CS

gr Ed.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7483
Re: 19 Toen
« Reactie #2053 Gepost op: 02 November 2010, 09:30:09 »
Die laatste dia is in ieder geval van voor 1980. Je hebt vanaf CS vrij uitzicht op het ministerie van LNV. Al een behoorlijke tijd staan daar respectievelijk het ministerie van Buitenlandse Zaken (de apenrots) en het Nationaal Archief (de plastic iglo) voor. Behalve LNV is alles op de foto (trams, keerlus en uitzicht) historie.

mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: 19 Toen
« Reactie #2054 Gepost op: 02 November 2010, 09:54:10 »
Emmerich denk ik,toch?
Klopt (en die "Roosendaal?" ook).
Die mat'54 in Utrecht is wel erg leuk met nog dieselstellen van de dienst naar Tiel (en verder naar Ah/Nm) voor elektrificatie.
Zit er niks tussen met die dieselstellen als onderwerp?