Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 11:00:12
Gewoon wat busfoto's door oranda-jin
Vandaag om 10:57:27
Ridder Gerco van Beelen door 1200blauw
Vandaag om 10:56:22
Motorpost ombouwen ? door ronaldvd2000
Vandaag om 10:44:51
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 10:29:06
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
US diorama in H0 door DV modelspoor
Vandaag om 10:14:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:56:50
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 08:24:01
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Rheinburg, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 07:50:33
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
  

Auteur Topic: 19 Toen  (gelezen 1794853 keer)

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
Re: 19 Toen
« Reactie #1290 Gepost op: 13 februari 2010, 19:15:53 »
Als ik naar oude foto's (van bv. Robert Stremming) van het emplacement van Groningen en het aldaar aanwezige materieel kijk, dan vraag ik mij af wat al die loc's en ICR-rijtuigen daar deden?

Met name het grote aantal 500/600'tjes verbaast me. Viel er nog zoveel te rangeren in die tijd?

En ICR, reed dat toen planmatig op Groningen?

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3786
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: 19 Toen
« Reactie #1291 Gepost op: 13 februari 2010, 19:29:31 »
ICR reed destijs de beroemde 'klerkentreinen' nr. 500 / 501 de slag voor voornamelijk PTT-Telecompersoneel tussen Groningen en Den Haag.
Begin jaren '80 werden zelfs gehuurde Franse Corails in deze slag ingezet.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12333
    • sleutelspoor
Re: 19 Toen
« Reactie #1292 Gepost op: 13 februari 2010, 19:44:40 »
Met name het grote aantal 500/600'tjes verbaast me. Viel er nog zoveel te rangeren in die tijd?

Je bedoeld toch de bakkies? Wat die daar deden dat zou ik niet weten.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

basdouma

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
  • Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
Re: 19 Toen
« Reactie #1293 Gepost op: 13 februari 2010, 20:05:36 »
Bart,
Als je iest beter kijk zie je dat dat locs van de 2400 serie zijn,
De reden in die tijd die daar nog redelijk veel goederentreinen.
 
Modelspoorder in winterslaap

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
Re: 19 Toen
« Reactie #1294 Gepost op: 13 februari 2010, 20:11:28 »
@ Basdouma:

Op de foto waar ik het met name over heb staan 3 500/600'tjes en 2 2400'en.

Robert Stremming

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
  • Avatar: Treinstel 1780 in Groningen, 20 april 1988
    • Foto's Robert Stremming
Re: 19 Toen
« Reactie #1295 Gepost op: 13 februari 2010, 20:32:58 »
@Bartje81: In die jaren was het emplacement in Groningen inderdaad vaak erg vol materieel. Eigenlijk alleen in het weekend zoals op de foto die ik geplaatst heb.

De ICR werden gebruikt voor trein 500/501 naar Den Haag. Die vertrok toen altijd rond de klok van 7 uur. In het weekend werden de rijtuigen gestald op het emplacement. En omdat het een lange trein is, werd de trein gesplitst.

De vele 2400'en waren nodig voor de vele buurtgoederentreinen die toen naar alle richtingen werden gereden. En omdat ze niet zo sterk zijn als 6400'en (voorbeeld) reden ze vaak in voorspan. En dan heb je er een aantal nodig. Op zaterdagmorgen werden de locs afgetankt en dan zo neergezet op het emplacement. Je ziet er maar 2, maar meestal stonden er in elk geval een 10-tal 2400'en op het emplacement.

De bakkies (500/600) werden gebruikt op Onnen voor rangeren. Onnen was in die dagen nog echt een druk rangeeremplacement. Daarom zijn er ook veel locs van die serie te zien op de foto. Ook deze locs werden in Groningen opgesteld in het weekend. Je ziet er maar 3, maar soms stonden er ook 4 of 5 bakkies! Het waren andere tijden, dus meer locs!

Al met al een vol emplacement. En als je deze foto bekijkt... is er toch een hoop veranderd! Op deze foto's zie je 'slechts' 2 2400'en en 3 bakkies. Op de foto's in dit foto-album zie je er veel meer:
http://stoomrobert.nl.picturepush.com/album/74957/p-19870626-Groningen.html#
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2010, 20:53:55 door Robert Stremming »

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3507
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: 19 Toen
« Reactie #1296 Gepost op: 13 februari 2010, 22:20:17 »
Daar sluit ik mij bij aan! Ik heb zelf de Matrix INOX PbA TEE rijtuigen en de geheel blauwe LSM NMBS 1503 in bezit uit tijdperk IVa.
Echt een prachtcombinatie.

Zoiets?
klik

Lok B1503 met TEE Etoile du Nord richting Parijs
Rijswijk, 23 mei 1974.

GerardvV
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
130* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3507
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: 19 Toen
« Reactie #1297 Gepost op: 13 februari 2010, 22:25:54 »
ICR reed destijs de beroemde 'klerkentreinen' nr. 500 / 501 de slag voor voornamelijk PTT-Telecompersoneel tussen Groningen en Den Haag.
Begin jaren '80 werden zelfs gehuurde Franse Corails in deze slag ingezet.

klik
Lok 1202 met trein Groningen- Den Haag bestaande uit Corail rijtuigen van SNCF. Deze trein reed met extra 1e klas rijtuigen in de ochtend naar Groningen en laat in de middag terug naar Den Haag.
Ermelo, 20 augustus 1982.

GerardvV
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
130* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3753
  • de hondsrug baan
Re: 19 Toen
« Reactie #1298 Gepost op: 14 februari 2010, 15:40:41 »
heb op mijn oude pc wat dia's gescand.

de 1651 op 22-05-1998 Almelo

de 3106 op 27-07-1998 te leeuwarden


mvgr Evert Masselink

basdouma

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
  • Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
Re: 19 Toen
« Reactie #1299 Gepost op: 14 februari 2010, 16:24:40 »
@ Basdouma:

Op de foto waar ik het met name over heb staan 3 500/600'tjes en 2 2400'en.

Ik heb niets gezegt  :-X
Modelspoorder in winterslaap

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3507
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: 19 Toen
« Reactie #1300 Gepost op: 14 februari 2010, 19:32:29 »
Nog een van de Corails met een 1300;
klik

Lok 1308 met SNCF Corail rijtuigen in trein van Groningen naar Den Haag.
Ermelo 18 augustus 1982.
Gerard vV
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
130* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3507
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: 19 Toen
« Reactie #1301 Gepost op: 14 februari 2010, 19:39:16 »

de 3106 op 27-07-1998 te leeuwarde

Moet ongeveer hier in de buurt zijn;
klik

Hondekop groen 343 en DE 2 Leeuwarden
01 maart 1975.

Gerard vV
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
130* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3786
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: 19 Toen
« Reactie #1302 Gepost op: 14 februari 2010, 20:35:43 »
Gerard, heb je meer van Leeuwarden e.o uit die tijd,,,??  :P
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12333
    • sleutelspoor
Re: 19 Toen
« Reactie #1303 Gepost op: 14 februari 2010, 21:24:33 »
Ik heb weer wat over de Hoekselijn op www.sleutelspoor.nl gezet. Daar ik nu op mijn werk zit kan ik er geen plaatje bin zetten.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Mark Verheulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Staatsspoor "Kikker"
Re: 19 Toen
« Reactie #1304 Gepost op: 14 februari 2010, 21:32:29 »
toppie  (y)
zit met smart te wachten op het volgende deel.

nu alweer?!?!?!  JA nu alweer ;)

Mvg, mark