Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 15:01:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:58:23
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
  

Auteur Topic: 19 Toen  (gelezen 1785746 keer)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: 19 Toen
« Reactie #765 Gepost op: 09 september 2009, 18:50:22 »
Inderdaad, je hebt helemaal gelijk. Maar direct in de tekst aangepast.

Martijn

mass am see

  • Online Online
  • Berichten: 3731
  • de hondsrug baan
Re: 19 Toen
« Reactie #766 Gepost op: 11 september 2009, 14:01:37 »
Ben vandaag weer begonnen om weer eens een paar dia's te scannen, na een hele drukke periode van studie  heb  ik deze week mijn eindgesprek (VAPRO B)met succes af kunnen afsluiten.Dus er is weer tijd voor de hobby.
Deze dia vond ik wel leuk treinstel 1970 

op 28-08-1990 zet treinstel 1970 zijn reis voort naar Zwolle.    Emmen Bargeres


mvgr Evert Masselink.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: 19 Toen
« Reactie #767 Gepost op: 12 september 2009, 15:08:13 »
In 1990 was Turkije de bestemming van mijn zomervakantie. Als student moet je toch op de kosten letten dus gelukkig konden we tot Milaan meerijden op de vrachtwagen van de buurman van mijn reisgenoot. Vanuit Milaan per trein verder naar Turkije gereist via Joegoslavie, Bulgarije en Griekenland. Binnen Turkije vrijwel alleen met de bus gereisd, aangezien dat een stuk sneller ging dan de trein.

Een van de stops in Turkije was in de provinciehoofdplaats Afyon. Daar aan het begin van de avond eens een bezoek gebracht aan het station. Het station bleek een uitgebreid emplacement en werkplaats te omvatten. Bovendien stonden daar een groot aantal stoomlokomotieven. Een stoomlok leek nog in gebruik, maar de overige loks stonden met zichtbare gebreken buiten dienst.

Ik waarschuw maar vast voor de kwaliteit van de dia's en de scans. Een heldere avondlucht en dan donkere lokomotieven fotograferen waar al een schaduw op valt is niet echt bevorderlijk voor goede foto's  :-\. Verder zijn de scan's in tegenstelling tot de foto's in dit draadje dit keer met de huis-tuin-en-keuken-scanner gemaakt. Maar wat mij betreft bijzonder genoeg om te laten zien.

     

Voldoende te zien dus en reden genoeg om de dag daarna nog eens naar het station te gaan. En nu eerder op de dag zodat de zonomstandigheden veel beter waren. Bovendien waren veel van de goederenwagens op het emplacament verdwenen, waardoor ik nu ook een rijtuig type Hecht ontdekte. Verder was stoomlokomtief TCDD 55034 in tegenstelling tot de voorgaande dag wel actief. Diverse rangeerbewegingen werden uitgevoerd met een mooie pluim.

     

Voor de liefhebbers nog de nummers van de stoomlokomotieven die in Afyon stonden:
55016 / 55022 / 55025 / 55034 / 55044
56512 / 56518 / 56533 / 56552
57001 / 57013 / 57018

Martijn

Edit: nummers aanweizge stoomlokomotieven toegevoegd
« Laatst bewerkt op: 12 september 2009, 16:08:45 door martijnhaman »

mass am see

  • Online Online
  • Berichten: 3731
  • de hondsrug baan
Re: 19 Toen
« Reactie #768 Gepost op: 14 september 2009, 21:23:49 »
Hallo allemaal,

Deze keer wat dia's van over de grens op 25-04-1984 zijn wij met het nieuwsblad van het noorden, voor  maar 25 gulden per persoon een dagje  naar Keulen geweest.dit was een speciale trein die vanuit Groningen vertrokken was, wij konden in Zwolle overstappen op deze trein en onze reis voortzetten via Arnhem naar Keulen.

als ik diep in mijn geheugen graaf was dit onze trein.




mvgr Evert Masselink

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: 19 Toen
« Reactie #769 Gepost op: 14 september 2009, 21:44:30 »
Leuk die BR 111 in S-bahn uitvoering voor de ICR-rijtuigen!

Martijn

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re: 19 Toen
« Reactie #770 Gepost op: 15 september 2009, 15:43:53 »
@ Mass am see.
Ik heb inderdaad deze Dagblad van Noorden trein regelmatig op de plaat gezet. Kwam zondag des ochtend voor dag en douw te Leeuwarden aan vanuit Groningen. Trekkracht waren 2 maal 2200(ook wel eens 2 maal 2400 gezien) en in opzending een e-lok(meestal 1600). Dan de diesellorren ervoor weg en met de e-lok naar Zwolle. Werden altijd bij weg en werken neer geplemt.

Ik had hier al eens een peppie plaatje gepost.


Greetz,
Noppie.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: 19 Toen
« Reactie #771 Gepost op: 15 september 2009, 18:44:00 »


Ditkeer een tweetal treinkaartjes oude de oude doos. En nu zonder bijbehorend verhaal, maar met een vraag.
Kan iemand meer vertellen over deze kaartjes? Bijvoorbeeld voor welke reisroute ze zijn afgegeven en uit welke periode ze komen.

Martijn

Edit: link naar groter plaatje gerepareerd
« Laatst bewerkt op: 15 september 2009, 21:35:06 door martijnhaman »

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8808
  • Hengelooo 1:160
Re: 19 Toen
« Reactie #772 Gepost op: 15 september 2009, 18:57:37 »
Hiervoor moet je geluk hebben: loc 2500 gekoppeld met loc 2501 en twee energiewagens te Zwolle. Dan neem je dat vervelende portaal voor lief......


 

Niet alleen de locs hebben opvolgende nummers, de energiewagens op de foto zijn namelijk de 506 en 507.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: 19 Toen
« Reactie #773 Gepost op: 15 september 2009, 20:03:52 »
Blijkbaar gebruikelijk bij 2500'en    :o


2502+2501 in Roosendaal.  22-10-1987
De 2501 is inmiddels zijn fabrieksplaten verloren.
« Laatst bewerkt op: 15 september 2009, 20:06:48 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2101
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: 19 Toen
« Reactie #774 Gepost op: 15 september 2009, 20:45:31 »
De 2501 is inmiddels zijn fabrieksplaten verloren.

En ook de nummerplaten. Eerst hebben er nog zwarte nummerstickers op gezeten.
Verder is de loc nog deels herschilderd in bruin!
Grtz!
Tedo

mass am see

  • Online Online
  • Berichten: 3731
  • de hondsrug baan
Re: 19 Toen
« Reactie #775 Gepost op: 15 september 2009, 20:54:24 »
nog even een vervolg van gisteren.

na heel wat traptreden werden wij verrast met een prachtig uitzicht, dit was de trein Keulen Amsterdam met een blauwe br110.(mocht de trein toch naar een andere richting gaan dan hoor ik dat graag).

dit plaatje heb ik vanaf het station gemaakt,het is geen superplaat maar overmaken is geen optie.

beide plaatjes heb ik gemaakt op 25-04-1984 op Keulen HBF

mvgr Evert Masselink

Jojo

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
Re: 19 Toen
« Reactie #776 Gepost op: 15 september 2009, 20:55:22 »


Ditkeer een tweetal treinkaartjes oude de oude doos. En nu zonder bijbehorend verhaal, maar met een vraag.
Kan iemand meer vertellen over deze kaartjes? Bijvoorbeeld voor welke reisroute ze zijn afgegeven en uit welke periode ze komen.

Martijn

Dat lijken wel kaartjes uit een Beckson-apparaat, vroeger standaard voor kaartverkoop in de bus maar aan het NS-loket waren ze ook te vinden. In de tijd dat ik er werkte, 1985, werden ze gebruikt als de TA [computer plus printer] het niet deed of in onderhoud was. Een soort strategische reserve dus, maar hij deed het altijd. Niet specifiek voor een reisroute, je kon er bijna elk kaartje mee maken door het instellen van dezelfde codes als op de TA. Of het ding ook echt Beckson heet durf ik niet echt te zeggen, dat weet iemand anders vast wel, maar ik denk wel dat die kaartjes uit zo'n draai-ding kwamen. Voor regulier gebruik in de bus moet je denken aan de tijd tot aan de strippenkaart.

Jojo

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
Re: 19 Toen
« Reactie #777 Gepost op: 15 september 2009, 20:58:55 »
Even snel mijn geheugen nagekeken maar http://www.ticketmachinewebsite.com/ticketmachinesfromeurope.htm bevestigt het zo te zien wel.

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3084
    • Mijn Flickr pagina
Re: 19 Toen
« Reactie #778 Gepost op: 15 september 2009, 21:09:48 »
Conducteurs op bepaalde trajecten hadden ook een Beckson,
ik kan mij dat iig herrinerren op de lijn Ede-Amersfoort in de jaren 80.

gr Ed.

Anoniem

  • Gast
Re: 19 Toen
« Reactie #779 Gepost op: 15 september 2009, 21:14:20 »
na heel wat traptreden werden wij verrast met een prachtig uitzicht, dit was de trein Keulen Amsterdam met een blauwe br110.(mocht de trein toch naar een andere richting gaan dan hoor ik dat graag).

ICR = waarschijnlijker een trein Keulen - Den Haag via Venlo 8). Een mooi historisch beeld overigens, met slechts 2 Hohenzollernbrücken (y) (Wiki zegt: de derde brug is vanaf maart '85 gebouwd en in '89 in dienst gekomen).