Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Rody v. G.
Vandaag om 19:00:47
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door puntenglijder
Vandaag om 19:00:11
19 Toen door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:59:38
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
Vandaag om 18:52:50
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door NS2408
Vandaag om 18:26:02
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:00:01
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Ronnor
Vandaag om 17:21:32
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:48:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door basjuh1981
Vandaag om 16:46:55
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:36:18
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 15:55:12
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
  

Auteur Topic: 19 Toen  (gelezen 1791852 keer)

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3216
    • nederlof.net
Re: 19 Toen
« Reactie #750 Gepost op: 06 augustus 2009, 12:33:38 »
Vandaag zag ik op www.nuentoen.nl (onderdeel van nu.nl) de volgende afbeelding:

Bijschrift:
Citaat
27-8-1965 - Nieuw Motorpostrijtuig bij N.S. in gebruik genomen. De Nederlandse Spoorwegen heeft vrijdag een nieuw type Motorpostrijtuig in gebruik genomen.

Dit type rijtuig, dat zelfstandig kan rijden, is zowel uiterlijk als innerlijk aangepast aan de modernste reizigerstreinstellen. De foto toont het rijtuig in Maarn, terwijl een D-trein richting Duitsland aan komt stormen.

Volledig bericht en foto in hires: http://www.nuentoen.nl/fotos/100601/ns-neemt-nieuw-rijtuig-in-gebruik.html

De motorposten zijn dus blijkbaar bijna 44 jaar oud. Opvallend vind ik dat er over een rijtuig gepraat wordt. Ik dacht dat een motorpost meestal als treinstel aangeduid wordt?
Ook wordt gesproken dat het innerlijk aangepast is aan de modernste reizigerstreinstellen, dan worden de cabines bedoelt neem ik aan, anders zou ik niet weten wat ze aan moeten passen.
Ook komt er een trein richting Duitsland "aan stormen" terwijl er mensen vlak langs het spoor staan. Denk dat dit met de huidige veiligheidseisen niet meer mag  :)

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: 19 Toen
« Reactie #751 Gepost op: 06 augustus 2009, 21:51:16 »
Een mP is een motorrijtuig, netzoals bv een DE1.

Een treinstel is altijd een samenstelling en bij die losse bakken klinkt dat niet logisch natuurlijk  ;)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5196
Re: 19 Toen
« Reactie #752 Gepost op: 15 augustus 2009, 11:35:20 »
Weer een drietal plaatjes uit 19toen:

Een manier om de omzet van Artitec een zetje te geven, is het nabootsen van deze proeftrein met de nieuwe 1616 bij doorkomst te Dordrecht.



Ruim voor haar uitstapje naar Frankrijk en voordat ze in Beekbergen met stoom te maken had, werd in Boskoop dit plaatje van de 2412 geschoten als voorspanloc voor de SSN 23 023.



Hiervoor moet je geluk hebben: loc 2500 gekoppeld met loc 2501 en twee energiewagens te Zwolle. Dan neem je dat vervelende portaal voor lief......


 
Groet, Frank

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1682
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: 19 Toen
« Reactie #753 Gepost op: 28 augustus 2009, 18:19:03 »


In 1985 was ik nog niet speciaal in rijtuigen geïnteresseerd. Maar om een of andere reden heb ik op een zonnige decemberdag wel speciaal dit Oostenrijkse bagagerijtuig gefotografeerd. Iemand een idee om welke trein het zou kunnen gaan?

Martijn

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1917
Re: 19 Toen
« Reactie #754 Gepost op: 28 augustus 2009, 19:11:18 »
vermoedelijk de austriaexpres

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3786
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: 19 Toen
« Reactie #755 Gepost op: 28 augustus 2009, 19:17:11 »
Inderdaad Jos, dat denk ik ook. Ging die niet vanaf Arnhem achter een DB 215 bij Kranenburg de grens over?
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1682
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: 19 Toen
« Reactie #756 Gepost op: 28 augustus 2009, 19:26:29 »
Aan de Austria-express zat ik ook te denken, maar zeker weten deed ik het niet. Dank voor de reacties.



Op diezelfde decemberdag, 29 december 1985, fotografeerde ik nog een loktrein richting Utrecht GE.
En een paar manden later, 12 februari 1986, maakte ik deze foto van de 2530 met als eerste wagen achter de lok een blokkendoosrijtuig.

Martijn

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1917
Re: 19 Toen
« Reactie #757 Gepost op: 28 augustus 2009, 20:24:03 »
Wim dat klopt .

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re: 19 Toen
« Reactie #758 Gepost op: 30 augustus 2009, 16:55:16 »
Na lange tijd niet meer hier posten zag ik de vraag voorbij komen en dacht, ik scan maar weer wat in. Kan het ook niet laten.

Inderdaad Jos, dat denk ik ook. Ging die niet vanaf Arnhem achter een DB 215 bij Kranenburg de grens over?


Zit volgens mij achterin deze trein. Correct me when i`am wrong.


Venlo met DB e-loks.



Belgische narigheid te Maastricht.

Greetz,
Noppie.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re: 19 Toen
« Reactie #759 Gepost op: 30 augustus 2009, 17:05:40 »
Geen foto maar een tekening uit 1995. Het is een kaart van de Brittish Rail Merchant Navy class Pacific. Deze stoom locomotieven reden doorgaans de diverse boottreinen tussen London en Southampton. Vaak kregen deze locomotieven de naam van een rederij waarvoor ze de boottrein trokken. Zo waren er drie locomotieven vernoemd naar drie grote Nederlandse rederijen.
Namelijk: Nederlandse Stoomvaart Maatschappij
             Rotterdamse Lloyd
             Holland America Line.

Nu heb ik een tekening kunnen bemachtigen van loc Holland America Line.


Ik kwam erachter dat deze loc nog bestaat al is het in een hele treurige staat. Hopelijk kan zij gered worden.

Meer informatie http://en.wikipedia.org/wiki/SR_Merchant_Navy_class

Groetjes Ben (opzoek naar afbeeldingen van de andere 2)

saltreinenfan

  • Gast
Re: 19 Toen
« Reactie #760 Gepost op: 30 augustus 2009, 17:17:52 »
Ik weet niet of ik deze vraag op de goeie plek stel ,

Maar zij er eigenlijk ook foto's van tijdens  de bouw van de 1600en?

Met Vriendelijke Groet,
Salvador.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: 19 Toen
« Reactie #761 Gepost op: 30 augustus 2009, 18:17:21 »
Aan de Austria-express zat ik ook te denken, maar zeker weten deed ik het niet. Dank voor de reacties.
Er was ook een "Wien-Holland Expres" / "Holland-Wien Express", trein 222/223. Deze reed via Emmerich.
De "Austria Expres" was 216/217 en reed 2 uur eerder c.q. later (Ah-Asd v.v.) en via Nijmegen - Kleve.

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re: 19 Toen
« Reactie #762 Gepost op: 31 augustus 2009, 00:10:53 »
Met beide treinen een keer op Vakantie geweest (nog met mijn ouders op vakantie naar Oostenrijk in de jaren 80)de 1 reed naar Wenen en de andere naar Klagenfurt. (y)
« Laatst bewerkt op: 13 september 2009, 22:42:59 door Peter Korsten »

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1682
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: 19 Toen
« Reactie #763 Gepost op: 09 september 2009, 15:42:05 »

 


In april 1993 was Tsjechië de bestemming van de buitenlandexcursie van de opleiding die ik toentertijd volgde. Tijdens een vrij moment in het programma naar Paha-Vršovice geweest om eens te kijken wat daar te zien was. Op het station stond een trein bestaande uit blauwe dubbeldeksrijtuigen en een motorrijtuig serie 830. Verder een motorrijtuig serie 852 met twee crème/roodbruine aanhangrijtuigen.

Met deze laatste trein ben ik naar het 20 kilometer verderop gelegen station van Vrané nad Vltavou gereisd. Ik bleek het treinkaartje bewaard te hebben, waardoor ik kan melden dat deze reis mij maar liefst 4 Kroon gekost heeft. Geen idee wat de koers toen was, maar duur was het zeker niet!

Ondanks de omvang van station Vrané nad Vltavou bleek het een drukte van belang te zijn. Natuurlijk als eerste het vertrek van de trein waarmee ik vanuit Praag gereisd was. Vervolgens kwam de trein binnen die op de foto te zien is. Dit bleek de trein te zijn die ik al op station Paha-Vršovice had zien staan. Grappig is dat het motorrijtuig achterop de trein werd losgekoppeld en als aparte trein verder reed.

Na nog wat andere treinen gefotografeerd te hebben uiteindelijk weer terug naar Praag gereisd tevreden over wat ik allemaal had gezien.

Martijn
« Laatst bewerkt op: 09 september 2009, 18:49:34 door martijnhaman »

Anoniem

  • Gast
Re: 19 Toen
« Reactie #764 Gepost op: 09 september 2009, 17:52:50 »
In april 1993 was Tsjechoslowakije ...

... al verleden tijd ;D. Op 1 januari is het land opgedeeld in de twee republieken zoals we die nu kennen.

Neemt niet weg dat het een leuke samenstelling is, zo met een motorwagen in het laatste wiel :).