Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:22:36
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 20:22:06
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door grossraumwagen
Vandaag om 20:05:33
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 19:58:48
Kent iemand een geschikte striptang door PeterV
Vandaag om 19:45:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 19:22:04
Plan E - 2023 oplage door grossraumwagen
Vandaag om 19:17:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 17:41:08
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:17:41
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 17:09:55
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:42:37
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 16:37:26
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 16:28:52
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 16:00:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
Vandaag om 15:41:19
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 15:40:38
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 15:25:08
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 14:13:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
Vandaag om 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 13:00:09
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Peter Kleton
Vandaag om 12:58:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:23:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:57:53
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 10:31:35
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:30:30
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:09:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:09:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
  

Auteur Topic: 19 Toen  (gelezen 1915577 keer)

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: 19 Toen
« Reactie #4200 Gepost op: 18 February 2021, 15:49:49 »
Van al mijn treinenfoto's heb ik nooit jaar en tijd genoteerd. Begint me nu wel op te breken.
Van deze twee prenten weet ik wel dat het het opstelterrein naast het station Nijmegen is maar wanneer?
Eind jaren 80 begin jaren 90. Wie het nader kan duiden, graag.





De trafodrager van Willem-Smit klaar voor transport.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7441
Re: 19 Toen
« Reactie #4201 Gepost op: 18 February 2021, 15:59:43 »
Je kan er een variant op het raadplaatje van maken. Niet: waar is dit, maar: wanneer is dit?  :)

Er zijn vast wel meer spotters geweest van dit bijzondere transport.

mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Duoblock

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Re: 19 Toen
« Reactie #4202 Gepost op: 18 February 2021, 16:35:35 »
...Eind jaren 80 begin jaren 90. Wie het nader kan duiden, graag...
Het moet zijn denk ik ergens eind jaren '70 -> zie de redelijk verse "vishaken" op de E-tjes. Sommige E-tjes nog zonder, wel voorzien van computernummers.

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: 19 Toen
« Reactie #4203 Gepost op: 18 February 2021, 16:58:41 »
Bij de geboorte van onze tweede dochter kreeg ik van sinterklaas een NS 1200 startset van de Hema. Onze buurman had al een duits ovaaltje. Toen sloeg het virus toe (tot dan schepen en bootjes) en ben ik ook begonnen met hapsnap treinen te fotograferen. Deze prenten zijn niet de allervroegste maar eind jaren 70 zou ook nog wel kunnen.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5545
Re: 19 Toen
« Reactie #4204 Gepost op: 18 February 2021, 17:45:13 »
De foto moet in ieder geval van na 11 mei 1980 zijn: op die dag verviel de klassieke beveiliging en ik zie een dwergsein langs het spoor waar de 2491 op staat.
Groet, Frank

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7441
Re: 19 Toen
« Reactie #4205 Gepost op: 18 February 2021, 18:00:51 »
Een dwergsein is toch een lichtsein? Verviel dat met de klassieke beveiliging?
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Wilvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: 19 Toen
« Reactie #4206 Gepost op: 18 February 2021, 18:15:08 »
ook een oude foto van de oliestook nog als BR 01.1075 op de spaanse polder
rotterdam
« Laatst bewerkt op: 18 February 2021, 18:20:44 door Wilvo »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5545
Re: 19 Toen
« Reactie #4207 Gepost op: 18 February 2021, 18:26:06 »
Een dwergsein is toch een lichtsein? Verviel dat met de klassieke beveiliging?
Juist, een lichtsein en geen klassiek sein. Daarom schrijf ik ook na...
Groet, Frank

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7441
Re: 19 Toen
« Reactie #4208 Gepost op: 18 February 2021, 18:48:29 »
Oh ja,  :D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8435
  • Spoor N
Re: 19 Toen
« Reactie #4209 Gepost op: 18 February 2021, 19:07:30 »
De foto moet in ieder geval van na 11 mei 1980 zijn: op die dag verviel de klassieke beveiliging en ik zie een dwergsein langs het spoor waar de 2491 op staat.
Sterker nog, van na 30 mei 1980 omdat de 2491 op die datum is afgeleverd na revisie met een gele in plaats van een grijze stelbalk.

Het moet zijn denk ik ergens eind jaren '70 -> zie de redelijk verse "vishaken" op de E-tjes. Sommige E-tjes nog zonder, wel voorzien van computernummers.
Ik denk dat de ontbrekende logo's zijn weggesleten, de opschriften tussen de deuren geven aan dat de wagens alleen voor bietenvervoer zijn.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 19 Toen
« Reactie #4210 Gepost op: 18 February 2021, 20:53:52 »
De foto van Wilvo hierboven is niet in de Spaanse Polder maar aan het Marconiplein te Rotterdam genomen. Dit is het eerste 'depot' van de SSN. Op de achtergrond zien we de huizen van de Mathenesserweg. Het hek rechts scheidt de Hudsonstraat van het spoorwegamplacement dat inmiddels al weer jaren geleden heeft plaatsgemaakt voor winkels langs de Vierhavenstraat met erboven het dakpark.
De SSN verhuisde later dus naar de Spaanse Polder. Ook daar moesten ze weg, verhuisden naar het 'Stoomdepot'  nabij Crooswijk. Voor deze lokatie zijn inmiddels eveneens plannen voor - dure - huizenbouw...

Ronald van der Meer
« Laatst bewerkt op: 18 February 2021, 21:00:19 door HRP »
Groet,
      Ronald

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5545
Re: 19 Toen
« Reactie #4211 Gepost op: 21 February 2021, 12:39:43 »
Zoals ik al in reactie #98 in het draadje over het boek van Martin van Oostrom over de locomotoren van de NS vermeldde, ontmoette ik in mei 1975 in dienst een mede-hobbyist die tot op de dag van vandaag een goede vriend van mij is. In de zomer van 1975 moesten we collectief een week verplicht met verlof. Voor ons betekende dat in de auto springen en naar Duitsland op jacht naar stoomlocs. We zijn toen beland in Bw Saarbrücken, gelegen tegenover het Hbf. Daar hebben wij, na het betalen van de verplichte DM 2,50, uitvoerig rondgekeken. Pech voor ons was dat het op dat moment uitermate rustig was en de locs van de Br 023 allesbehalve actief waren (maar de meeste locs waren officieel nog wel in dienst). Een impressie:

Foto vanaf een perron van het Hauptbahnhof. De linker loc van de Br 023 is de ons later, want nu bij de VSM, welbekende 023 071-4.


Nadat wij in het Bw waren aangekomen, werd duidelijk waarom de Br 023 zo inactief was. Ze reden niet meer in een vaste omloop, maar werden alleen nog hapsnap ingezet. Het opschrift op de tender van de 023 072-2 verwijst naar de laatste inzet voor personentreinen kort daarvoor.


De wel erg mooi in de verf gestoken 23'er verderop intrigeerde ons natuurlijk en moest vanzelfsprekend ook op de foto:


Ook dat blijkt later een goede bekende te worden: de andere 23'er van de VSM: 023 076-3. De DB plaat is er al af, maar de loc zal pas in oktober van dat jaar worden afgevoerd uit het materieelbestand.


Daarna bleek de bekende kers op de taart nog te moeten komen. We liepen nog wat rond en stuitten toen op deze dame: de ex-18 602, een Beierse S3/6 (ombouw DB, voormalige 18 547).
De loc is op 010764 afgevoerd, in 1968 of 1969 omgebouwd op oliestook en hier ingezet als verwarmingsketel. De wielen van deze loc waren jaren te vinden bij Saarbrücken Hbf, maar zijn inmiddels verhuisd naar het spoorwegmuseum in Nördlingen.


Het opschrift suggereert dat de loc ook in BW Trier heeft dienstgedaan als verwarmingsketel. Of dat zo is, weet ik niet.


De toch nog imposante voorzijde van de loc kon alleen met tegenlicht en vanuit wat bosschages worden gefotografeerd, helaas.









Groet, Frank

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3197
Re: 19 Toen
« Reactie #4212 Gepost op: 21 February 2021, 12:46:58 »
Fraaie platen (y)
Groeten,
Richard

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
  • de hondsrug baan
Re: 19 Toen
« Reactie #4213 Gepost op: 10 March 2021, 10:24:37 »
Tijdens het scannen van wat dia's vond ik deze ook nog terug , deze wagons reden tussen Geleen en Emmen met caprolactam tussen 1998 en 2004 .
de wagons zijn geschikt voor twee spoorwijdtes .






alle dia's zijn op 28-12-1999 gemaakt in Emmen.




01-10-1999 Coevorden.

mvgr Evert en Bas


hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 19 Toen
« Reactie #4214 Gepost op: 10 March 2021, 11:23:19 »
 :)
De ketelwagens zijn (waren) geschikt voor twee spoorbreedten lees ik.
Gezien het opschrift op de eerste dia; behalve normaalspoor tevens breedspoor voor oostblok?

R.
Groet,
      Ronald