Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:59:48
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:36:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:30:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door Hasenwald
Vandaag om 01:29:49
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21
  

Auteur Topic: 19 Toen  (gelezen 1933729 keer)

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2884
    • foto's op Imgur
Re: 19 Toen
« Reactie #3675 Gepost op: 08 June 2018, 10:16:51 »
27 december 1982, het treinongeval tussen Schiedam en Rotterdam CS.

Loc 1220 kwam met de Nord-West Express over de verbindingsboog, richting Hoek van Holland.
Vanuit Schiedam kwam een stoptrein bestaande uit Mat 64 tweetjes 959+803 (naar ik me herinner, door rood sein gereden).
Op de wisselstraat van de verbindingsboog botsten 1220 en 959 frontaal op elkaar.
Er waren 3 dodelijke slachtoffers, waaronder de machinist van de 959. De Mat 64 was een forensentrein, maar vanwege de kerstvakantie zaten er relatief weinig passagiers in.

De kwaliteit van de foto's is helaas niet heel best.
Uiteraard zijn ze ingescand, en vanwege het seizoen zijn de foto's ook vrij donker.
































De 1220 stond de volgende dag opgesteld bij het VAM-station Schiedam:


In mei 1983 was de 1220 inmiddels hersteld.
Maar het is nooit echt helemaal goed met haar gekomen, heb ik wel eens gehoord...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5235
Re: 19 Toen
« Reactie #3676 Gepost op: 08 June 2018, 10:36:22 »
Wat een trieste aanblik...
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2884
    • foto's op Imgur
Re: 19 Toen
« Reactie #3677 Gepost op: 08 June 2018, 10:43:40 »
Dat kun je wel zeggen.
Het was ook niet echt leuk om daar de hele dag met je camera tussen het publiek te lopen. Indruk heeft het zeker wel achtergelaten.
Helaas heeft onze hobby ook zo zijn schaduwkanten...
En dan nog op de dag na Kerstmis!
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5571
Re: 19 Toen
« Reactie #3678 Gepost op: 08 June 2018, 10:44:42 »
Dat is het zeker. Geldt ook voor dit plaatje van 30 mei 1971:



Maar laten we vooral niet vergeten dat dit slechts 'blik' is maar dat hier veel leed aan verbonden is.

 
Groet, Frank

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5571
Re: 19 Toen
« Reactie #3679 Gepost op: 08 June 2018, 11:50:55 »
Iets heel anders. Bekend is dat van de serie 2200/2300 een aantal loks een grijze onderkant hadden. Ik bedoel dan de zijkant van de omloop. Sommige loks zijn later alsnog overgeschilderd, andere zijn zo richting sloper gegaan. Wat volgens mij minder bekend is, is dat ook een aantal loks uit de serie 2400/2500 een grijze onderkant hadden. Ook hier zijn die deels later alsnog geel geworden. Lezend in het uitstekende boek van Davy Beumer en Sicco Dierdorp over beide series heb ik een lijstje van loks serie 2400/2500 met die grijze onderkanten gemaakt (@Roco of MTE: nog een uit te brengen variant!) om te kijken welke ik had gefotografeerd. Dat blijkt een redelijk aantal te zijn, deels later ook nog met gele rand gefotografeerd. Bij de 2416 ontdekte ik iets aparts. Op de eerste foto van 310879 in Hoek van Holland gewoon een grijze rand, op de tweede foto van 230280 in de Botlek op het emplacement aldaar voorzien van een aantal stickers, waarvan twee bij de opstaptreden. Zijn er oudgedienden hier die weten wat op die stickers gedrukt stond? Het lijkt mij uniek voor deze lok (nergens anders kunnen ontdekken).




Groet, Frank

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2884
    • foto's op Imgur
Re: 19 Toen
« Reactie #3680 Gepost op: 09 June 2018, 16:41:33 »
Goed om te weten.
Ik heb nog een 2416 van DKM liggen .
Kan ik daar mooi een variant van maken met grijze omloop.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
Re: 19 Toen
« Reactie #3681 Gepost op: 10 June 2018, 16:07:34 »
Met grijze omloop: 2402, 2404, 2408, 2410, 2415, 2416, 2430, 2431, 2434, 2451, 2459, 2468, 2478, 2480, 2491, 2495, 2502, 2508, 2509, 2516 en 2528.
Hiervan heeft de 2468 nooit een gele omloop gehad.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3816
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: 19 Toen
« Reactie #3682 Gepost op: 14 July 2018, 19:48:36 »
Stelt allemaal niet zo veel voor maar deze filmpjes vond ik een paar weken geleden en heb ze maar eens gedigitaliseerd.
SSN naar Rheine afscheid van de stoom in 1977;
deel 1 https://flic.kr/p/LYjwZu
deel 2 https://flic.kr/p/Ks1R3B

Een bezoekje aan de MBS in 1973;
https://flic.kr/p/28PDLUz

En wat korte flitsen van station Rheine in 1973 gemaakt door mijn vader;
https://flic.kr/p/28MR8dR
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
147* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: 19 Toen
« Reactie #3683 Gepost op: 15 July 2018, 09:49:35 »
Toch bizar dat ze in Duitsland, ondanks het Wirtschaftswunder, pas afscheid van de stoomtractie namen in het jaar dat Star Wars in de bioscoop kwam.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6190
Re: 19 Toen
« Reactie #3684 Gepost op: 15 July 2018, 11:24:29 »
Veel eigen kolen?
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: 19 Toen
« Reactie #3685 Gepost op: 15 July 2018, 11:59:55 »
Maar die waren in Nederland in de jaren '60 al niet meer rendabel. Misschien ook omdat de spoorwegen ze niet meer afnamen, wie weet. Of misschien had Duitsland sterkere vakbonden.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 928
Re: 19 Toen
« Reactie #3686 Gepost op: 15 July 2018, 13:12:19 »
De laatste kolenmijn in het Ruhrgebied gaat dit jaar dicht. Als je nog echt ondergronds wilt moet je snel zijn!
Het kan nog: http://boerje-nolte.de/Grubenfahrt.html
Unieke mogelijkheid. Ben zelf in 1975 in Zwartberg ( what’s in a name) op een zaterdag ondergronds geweest. Gaf proefondervindelijk een idee van wat de mijnwerkers te lijden hadden.
« Laatst bewerkt op: 15 July 2018, 13:16:15 door RikM »
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: 19 Toen
« Reactie #3687 Gepost op: 15 July 2018, 15:14:57 »
Sinds WO2 werd het traject Wolvega-Steenwijk enkelsporig geëxploiteerd. Met de plaatsing van de bovenleidingportalen was al rekening gehouden met het herleggen van het tweede spoor, iets dat pas in 1980 zijn beslag kreeg.

Met de kerktoren van Steenwijk op de achtergrond zien we hier een IC Amsterdam CS-Leeuwarden in de ingraving bij Steenwijkerwold. Tussen de Hondekoppen 364 en 336 is Pec 1903 ingeklemd met de post voor Friesland. 6 april 1974
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: 19 Toen
« Reactie #3688 Gepost op: 15 July 2018, 17:49:09 »
Mooi plaatje Wim, juist in die zelfde week dat je dit plaatje schoot startte de eerste werkzaamheden voor de verdubbeling van Steenwijk – Wolvega. Al een jaar later op zondagmorgen 13 april 1975 rond acht uur kwam, met de ElD4 738 als eerste trein, het tweede spoor Wv – Swk opnieuw in dienst.
Jeanne Kok

thevandijks

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: 19 Toen
« Reactie #3689 Gepost op: 15 July 2018, 20:16:15 »
Maar die waren in Nederland in de jaren '60 al niet meer rendabel. Misschien ook omdat de spoorwegen ze niet meer afnamen, wie weet. Of misschien had Duitsland sterkere vakbonden.

- Peter

De laatste stomers in Duitsland reden voornamelijk op olie.

Groet Hans