Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Frans loodsje et cetera door tothebeach
Vandaag om 19:44:22
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Ben
Vandaag om 19:43:16
US diorama in H0 door Kees V
Vandaag om 19:32:42
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 19:26:31
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door 741230
Vandaag om 19:17:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:08:54
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Prutsert
Vandaag om 19:03:18
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 19:01:17
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door hmmglaser
Vandaag om 18:57:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door C_Jabaaij
Vandaag om 18:38:13
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 18:02:55
Aachenau West door 741230
Vandaag om 18:01:36
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:56:02
Intermittende kortsluiting door bask185
Vandaag om 17:54:33
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 17:53:51
Rails roestig verven door henk
Vandaag om 17:53:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:25
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:16:08
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 15:06:29
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:51:07
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:40:43
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 07:52:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
  

Auteur Topic: 19 Toen  (gelezen 1916576 keer)

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re: 19 Toen
« Reactie #2955 Gepost op: 06 November 2014, 06:43:10 »
Dit betreft dus een museumrit!,leuke trams die Schindlers!!

gr Ed.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12422
    • sleutelspoor
Re: 19 Toen
« Reactie #2956 Gepost op: 06 November 2014, 09:48:47 »
Ik heb mij vergist in de datum. Dit was een reguliere inzet van de 13. Het moet in 1979-80 geweest zijn. Het eerste jaar dat ik op de zeevaartschool aan de Pieter de Hoogh zat.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: 19 Toen
« Reactie #2957 Gepost op: 06 November 2014, 14:59:29 »
Op 25 april 1975 is HTM PCC 1122, dienst doende op lijn 6 richting Berestein, op de Kalvermarkt gestrand en weggezet op de verbindingsboog Kalvermarkt-Spui voor het gebouw van Hulshof. Deze verbindingsboog werd in die richting alleen bij omleidingen gebruikt. De andere richting van die boog werd gebruikt door de lijnen 1 en 16 om hun lus te maken om de gebouwen van Hulshof en Lummus richting eind/beginpunt op de Turfmarkt.
De 1122 staat met getrokken pantograaf en naast de tram wordt druk gesproken tussen bestuurder, storingsdienst en chefs.
750425 17-20a Den Haag by G.A. van Vliet, on Flickr

Vanaf de Hofweg-Spui komt HTM PCC 1123 uit de remise Frans Halsstraat te hulp om de 1122 weg te slepen.
750425 17-21a Den Haag by G.A. van Vliet, on Flickr

Om de gestrande 1122 te bereiken moet de 1123 terugsteken op het Spui in de richting van de verbindingsboog.
De chef heeft net het wissel met het wisselijzer in afbuigende richting gezet en de rest van het tramverkeer moet wachten tot de 1122 en 1123 gekoppeld zijn en het konvooi vertrokken is waardoor het rechtdoorgaande spoor op het Spui weer vrijkomt.
750425 17-22a Den Haag by G.A. van Vliet, on Flickr

De 1123 sleept de 1122 (met getrokken pantograaf) over het Spui via Zieken en Stationsplein naar de remise Frans Halsstraat.
Op de achtergrond is nog niets te zien van het witte stadhuis dat hier nu staat. Wel is een klein deel van het busstation aan de Turf/Houtmarkt te zien, hier bevindt zich nu het Spuiplein.
750425 Den Haag by G.A. van Vliet, on Flickr
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
144* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
  • de hondsrug baan
Re: 19 Toen
« Reactie #2958 Gepost op: 06 November 2014, 16:09:53 »
Even weer wat plaatjes

bijna niet terug te vinden, dit is Zwolle

de 2400 rijd naar het Emmtec terrein in de middag uren toen er nog 2 keer per dag een goederentrein naar Emmen kwam.

en AKZO lok om zelfstandig te gaan driehoeken Emmen-Almelo-Zwolle-Emmen. later kwam er een kraan aan te pas op het Emmtec terrein.

mvgr Evert en Bas

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1914
    • Flickr pagina
Re: 19 Toen
« Reactie #2959 Gepost op: 06 November 2014, 16:20:17 »
Leuk die PCC foto's Gerard!!!  (y)
Pas in 1983 zouden er veel veranderingen plaatsvinden in het lijnennet op deze plek. Was in april 1975 al wel het 'Sneltramnet' bovenop het centraal station in dienst?

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: 19 Toen
« Reactie #2960 Gepost op: 06 November 2014, 21:57:32 »
Beveiligd niet, maar als er een defecte trein moet worden afgesleept, moet je toch wat.
Dan geeft de treindienstleider een aanwijzing "Stoptonend sein" (toen heette aanwijzing nog lastgeving) waarmee de machinist toestemming krijgt om op zicht rijdend (en vermoedelijk overwegen "aanrijdend" want de rijrichting staat waarschijnlijk verkeerd) naar het defecte stel toe te rijden.
Overwegschakelingen kunnen rijrichtingonafhankelijk uitgevoerd worden.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: 19 Toen
« Reactie #2961 Gepost op: 06 November 2014, 22:16:07 »
Evert,

Tegenwoordig rijdt er ook 2x per dag een trein(tje). 's morgens om volle caprolactam wagens uit Geleen te brengen en 's avonds om de gelost wagons weer terug te rijden naar Geleen. Meestal zijn dit 8 vierassers.

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: 19 Toen
« Reactie #2962 Gepost op: 06 November 2014, 22:18:53 »
Was in april 1975 al wel het 'Sneltramnet' bovenop het centraal station in dienst?
Dank.
Nee niet echt. Op bijgaande foto is de oprit vanaf de Muzenstraat in aanbouw.
750411 16-11a Den Haag by G.A. van Vliet, on Flickr
HTM 1160 lijn 12, Rijnstraat met oprit tramplatform in aanbouw,
Den Haag,
11 april 1975.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
144* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Teun

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: 19 Toen
« Reactie #2963 Gepost op: 12 November 2014, 10:11:44 »
Uit voorjaar 1978



Tram in New Orleans, LA

Groeten, Teun.
Groeten van Teun.

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 690
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: 19 Toen
« Reactie #2964 Gepost op: 12 November 2014, 13:10:32 »
Beveiligd niet, maar als er een defecte trein moet worden afgesleept, moet je toch wat.
Dan geeft de treindienstleider een aanwijzing "Stoptonend sein" (toen heette aanwijzing nog lastgeving) waarmee de machinist toestemming krijgt om op zicht rijdend (en vermoedelijk overwegen "aanrijdend" want de rijrichting staat waarschijnlijk verkeerd) naar het defecte stel toe te rijden.
De treindienstleider kan je toch ook gewoon "bezet"binnenlaten nemen (als het om een bediend sein gaat ) dan krijg je het sein beeld geel knipper "voorbijrijden toegestaan met een zodanige snelheid, die niet hoger is dan 40 km/h, om op elke plaats achter dit sein, waar een belemmering voor het verder rijden aanwezig is, te kunnen stoppen"
een aanwijzing Sts (stop tonend sein) krijg je wanneer een bediend sein gestoord is (sein komt niet uit de stand stop)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4046
Re: 19 Toen
« Reactie #2965 Gepost op: 12 November 2014, 18:43:52 »
Dat ligt er maar aan, op een emplacement is dat geen probleem, maar op de vrije baan wordt als een rijweg ingesteld wordt de rijrichting vastgelegd op dat spoor waardoor overwegen weten van welke kant de trein komt en tevens verhinderd wordt dat vanaf de andere kant van dat spoor nog een rijweg ingesteld kan worden waardoor twee treinen naar mekaar toe zouden kunnen rijden.

Als een hulptrein uit de richting komt, waarnaar de gestrande trein opweg was, zal het dus niet mogelijk zijn om een rijweg in te stellen en kan de trein alleen bereikt worden door het afgeven van aanwijzingen voor de STS'en en het aanrijden van de overwegen.

Daarnaast is het ook niet overal mogelijk om de rijrichting te keren op baanvakken en als een trein dus bv strand en terug moet rijden heb je feitelijk hetzelfde probleem.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: 19 Toen
« Reactie #2966 Gepost op: 13 November 2014, 09:57:48 »
een aanwijzing Sts (stop tonend sein) krijg je wanneer een bediend sein gestoord is (sein komt niet uit de stand stop)
Er zijn een hoop meer redenen dat een sein niet uit de stand stop komt, zoals een tegengestelde rijrichting in dit geval. Dat is geen storing (er is ueberhaupt weinig aan een sein sec dat gestoord kan zijn).
In dat geval kun je óók niet het sein met ROZ (rijden op zicht) bedienen, want het énige dat dan achterwege blijft is de controle op bezetting in de rijweg. Controles op (gecontroleerd) juiste stand van elementen en rijrichting blijven van toepassing.

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 976
    • De Hoekselijn
Re: 19 Toen
« Reactie #2967 Gepost op: 03 December 2014, 23:05:41 »
M'n eerste ingescande foto's uit 1997, ben nog niet helemaal tevreden over het resultaat maar toch, hierbij  :)

In 1997 reed een sprinter in Hoek van Holland op spoor 3 door het juk heen. De boottrein naar Amsterdam reed die middag vanaf spoor 4. Voor zover mij bekend een van de laatste keren dat hiervandaan een trein vertrok.







Groet Dennis

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1794
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: 19 Toen
« Reactie #2968 Gepost op: 20 December 2014, 17:59:10 »
Tijdens de zomer van 1991 met Interrail naar Portugal gereisd. Voor de trein van gare d'Austerlitz naar de Spaanse grens vertrok nog een rondje over het station gelopen.


Op een van de vele kopsporen stonden deze twee locomotieven, beide in een in oudere kleurstelling. Te zien zijn de BB 9288 (voorgrond) en de BB 9313 (achtergrond).


Oudgediende BB 4764 in de rangeerdienst met een sleep ligrijtuigen.

Martijn

[NB. Als er belangstelling voor is wil ik de komende dagen wel van foto's posten van de smalspoorlijnen in het noorden van Portugal die ik tijdens deze vakantie maakte]

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1598
Re: 19 Toen
« Reactie #2969 Gepost op: 20 December 2014, 18:13:55 »
ja hoor, zeker belangstelling, alhewel je natuurlijk ook goed ouwe Franse foto's mag plaatsen, heeeeeeelemaal geen moeite mee om dat uitvoerig te bekijken, zoals bijvoorbeeld vooral die laaatste hierboven ;D ;D ;D
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol