Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 20:11:21
Rails roestig verven door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:54:17
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
Vandaag om 19:54:04
Frans loodsje et cetera door tothebeach
Vandaag om 19:44:22
US diorama in H0 door Kees V
Vandaag om 19:32:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door 741230
Vandaag om 19:17:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:08:54
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Prutsert
Vandaag om 19:03:18
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 19:01:17
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door hmmglaser
Vandaag om 18:57:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door C_Jabaaij
Vandaag om 18:38:13
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 18:02:55
Aachenau West door 741230
Vandaag om 18:01:36
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:56:02
Intermittende kortsluiting door bask185
Vandaag om 17:54:33
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 17:53:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:25
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:16:08
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 15:06:29
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:51:07
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:40:43
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 07:52:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
  

Auteur Topic: 19 Toen  (gelezen 1916587 keer)

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 935
Re: 19 Toen
« Reactie #2970 Gepost op: 20 December 2014, 18:52:26 »
Fraaie kleurstelling van die 9288!

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: 19 Toen
« Reactie #2971 Gepost op: 20 December 2014, 20:26:26 »
Als er belangstelling voor is wil ik de komende dagen wel van foto's posten van de smalspoorlijnen in het noorden van Portugal die ik tijdens deze vakantie maakte

Goh, zou daar nou belangstelling voor bestaan? :)

Fraaie kleurstelling van die 9288!

Dat vond ik dus ook toen ik die foto zag. Die kleurstelling kende ik ook nog niet.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1794
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: 19 Toen
« Reactie #2972 Gepost op: 21 December 2014, 13:21:46 »
Vervolg op deze posting.


Nog een laatste plaatje van Paris Austerlitz. Lokomotief BB 9322 in livrée Béton met een Talgo Pendular.


Na Parijs is de eerstvolgende overstap in Irun, net over de Spaanse grens. Hier moeten we de douane passeren (de rugzak mag helemaal leeg gehaald worden :( ) en stappen we over op breedspoormaterieel. Op het station zijn diverse Spaanse treinstellen te zien, waaronder Renfe WRc-911 + 9-439-009-2 (WMD.909). Helemaal links op de foto is ook al het eerste Portugese INOX-materieel te zien: een rijtuig gebouwd door Sorefame.

Martijn
« Laatst bewerkt op: 21 December 2014, 16:15:48 door martijnhaman »

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1794
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: 19 Toen
« Reactie #2973 Gepost op: 21 December 2014, 16:44:01 »

Eerst natuurlijk een bezoek aan Porto. Daar fotografeerde ik deze twee treinstellen op de Maria Pia brug over de Douro.

Links buiten beeld ligt de nieuwe São João spoorbrug. De spoorlijn over deze brug is vrijwel gereed, maar nog niet in gebruik. Door de Portugezen wordt de nieuwe brug gebruikt om eenvoudig naar de overkant van de rivier te kunnen lopen. Dat kunnen wij ook en daardoor is het mogelijk om onderstaande foto te maken van een locomotief serie 2500 met Sorefame-rijtuigen. Op de achtergrond de bekende Dom Luis I-brug.



Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1794
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: 19 Toen
« Reactie #2974 Gepost op: 22 December 2014, 14:17:57 »

De reis naar de smalspoorlijnen in het noorden van Portugal start op het station van Porto Campanhã. Aan de noordzijde van het emplacement zijn diverse dieseltreinstellen te zien en ook nog mechanische beveiliging.


In Nine splitst de lijn die langs de rivier de Douro naar het oosten gaat van de lijn die naar het noorden richting Spanje loopt. Ook hier zijn mechanische beveiliging te vinden. In Nine is nog meer bijzonders te vinden, maar daarover later meer.

Martijn

« Laatst bewerkt op: 24 December 2014, 11:03:59 door martijnhaman »

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1794
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: 19 Toen
« Reactie #2975 Gepost op: 23 December 2014, 08:43:20 »

In de driestandige loods net buiten het station van Nine zijn enkele stoomlocomotieven te vinden. Naast de CP 014 en CP 0187 is, wat verscholen achter een blauw rijtuig, ook de 002 te vinden.


Voor zover ik weet zijn de 014 en 0187 bewaard gebleven en bestaan nog steeds. Of de 002 nog bestaat weet ik niet. Soortgenoot 003 is in ieder geval wel in het spoorwegmuseum in Entroncamento te vinden.


Vlak bij de loods staan op enkele sporen een keur aan oude rijtuigen en goederenwagens. Heb er nu spijt van dat ik van dit materieel niet meer foto's heb gemaakt.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1794
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: 19 Toen
« Reactie #2976 Gepost op: 24 December 2014, 11:58:02 »
Alleereerst even een correctie op de posting over Nine. Daar wordt gesteld dat dit de plitsing is naar de lijn via de Douro dal naar het oosten van Portugal. Dat is niet correct. In Nine is een aftakking van een korte zijlijn naar Braga.


De aftakking van de lijn door het Douro-dal is even ten noorden van Porto te vinden. Het eerste deel van de lijn is nog breedspoor, maar in Reguá start het smalspoortraject. In Reguá begint ook een zijlijn naar het noorden naar Villa Real.
Op de foto hierboven zijn een treinstel serie 9700 (CP 90 946 019703-3 + 90 946 019719-9) te zien en een gele goederenwagen op draaistellen. Dergelijke goederenwagens zijn als servicewagen in gebruik, maar waarvoor ze precies gebruikt worden weet ik niet.


Een stuk oostelijker van Reguá, op de zijlijn naar Bragança, is het station van Mirandela te vinden.


Op het emplacement staan treinstellen serie 9700, waaronder een driedelige versie (CP 6 019711-6 + 6 019722-3 + 6 019712-4). Deze treinstellen zijn gebouwd voor de voormalige Joegoslavische spoorwegen JZ en later onder andere verkocht aan Portugal.
Wat ik me nog goed weet te herinneren van dit materieel is de ovale vorm die in de wand tussen de afdelingen is 'uitgesneden'. Het deed me erg denken aan Oost-Europees materieel. Omdat een plaatje meer zegt dan woorden is een voorbeeld hier te vinden: klik

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1794
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: 19 Toen
« Reactie #2977 Gepost op: 25 December 2014, 08:40:07 »

Bragança is het eindpunt van de zijlijn door het dal van de rivier de Tua. De lijn begint (toepasselijk) in het plaatsje Tua en gaat vanaf daar via Mirandela naar het eindpunt Bragança. Op de foto is het emplacement station Bragança te zien.


Rijtuig CP 82-29 003-9 is een van de metersporige rijtuigen die dienst doen op deze lijnen. Opvallend detail in de zijwand van dit tweede klasse rijtuig met bagageruimte zijn de twee hondenhokken.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1794
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: 19 Toen
« Reactie #2978 Gepost op: 26 December 2014, 08:26:08 »

Op station van Mirandela is locomotief CP 1 069006-1 te zien. De rijtuigen achter de locomotief zijn waarschijnlijk drie tussenrijtuigen van de treinstellen serie 9700.


Motorwagen CP 7 029101-6 op het station van Livraçau. Dit motorrijtuig behoort tot door Nohab gebouwde motorwagens serie 9100.


Een laatste foto uit Portugal. Deze is niet gemaakt op de smalspoorlijnen in het noorden van het land, maar in het ten zuiden van Porto gelegen Aveiro. Hier takt van de hoofdlijnen een metersporige lijn af. Te zien is rijtuig CP 28-39 306-3, een door Allan gebouwde bijwagen voor de eveneens door Allan gebouwde motorrijtuigen.

Martijn

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1914
    • Flickr pagina
Re: 19 Toen
« Reactie #2979 Gepost op: 26 December 2014, 10:15:12 »
Jammer dat het de laatste Portugese opname was! Was genieten!!!  (y)

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: 19 Toen
« Reactie #2980 Gepost op: 28 December 2014, 12:59:22 »
Zo dan (deze stonden al op de BNLS-server)?
Coimbra Parque, 21 juli 1994 (trein 6519 naar Serpins):



Vila da Feira, 20 juli 1994 (trein 5214 Sernada do Vouga - Espinho):

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1794
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: 19 Toen
« Reactie #2981 Gepost op: 12 February 2015, 22:19:41 »




Soort van toen en nu, waarbij er een periode van meer dan 25 jaar tussen beide momenten zit. Duidelijk herkenbaar de Jonker-loods, maar ook de lantaarnpaal tussen het spoor heeft dapper stand gehouden  ;D

Martijn

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8437
  • Spoor N
Re: 19 Toen
« Reactie #2982 Gepost op: 19 February 2015, 17:28:54 »
Jawel: 50 84 18-37 233-2  ;D
Om daar nog even op terug te komen:

Wie zei dat het een 2e klasse plan E was? :P

Nog een oude:
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
Re: 19 Toen
« Reactie #2983 Gepost op: 19 February 2015, 17:31:39 »
grappig, 100 meter voor mijn huis. :)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: 19 Toen
« Reactie #2984 Gepost op: 19 February 2015, 17:37:14 »
Rick, heb je misschien die foto in nog hogere resolutie? Ben zowel benieuwd naar het rijtuignummer van die Plan E als ook naar de koppelwagen die er achter hangt...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden