Doel:€250.00
Donaties:€72.00

Per saldo:€-178.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-04-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Marktplaats hilariteiten... door Arjan6511
Vandaag om 08:52:25
Achter de Beel ... door Mark1979
Vandaag om 08:51:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:48:39
Kruising Blauwkapel door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:48:22
Raadplaatje door Erik Mijd
Vandaag om 07:57:12
Pc besturing met enkel twin center door Ronald Koerts
Vandaag om 07:46:04
Welke containers zouden jullie graag op jullie containerwagens willen? door ES44AC
Vandaag om 07:39:25
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Tulpendaal
Vandaag om 07:14:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jan-Peter
Vandaag om 00:43:56
BR 23 023 op 25 mei door KNed
Vandaag om 00:03:31
Roco MultiMaus / Mobile station, docking station met koffiemok-houder door jakeman
25 mei 2019, 23:38:56
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door roadster36
25 mei 2019, 23:24:18
NS 8100 in Spoor-1 door FritsT
25 mei 2019, 23:19:32
Van Swarzach naar Swarzburg door Wim Vink
25 mei 2019, 23:15:08
Treinen in oorlogsfilms (en hoe het daar de mist in gaat) door Pauldg
25 mei 2019, 23:05:19
Servo aansluit bord door Remco_Nzo
25 mei 2019, 23:02:55
Bouwpakket van een CIWL LX rijtuig van Amati door Pauldg
25 mei 2019, 22:58:34
Projekt 083-338 door Hlv53
25 mei 2019, 22:03:11
BNLS-Module: "Spoormuseum in H0" door jakeman
25 mei 2019, 21:41:19
Rangeer avontuur met Sik en 2400 door EricZmS
25 mei 2019, 21:33:45
Micro-baantje in h0, Nederlands landschap door jakeman
25 mei 2019, 21:32:16
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door Wim Vink
25 mei 2019, 21:08:38
Update: baan in de tropen door 72sonett
25 mei 2019, 20:48:54
DCS52 Zephyr Express - ervaringen? door no_rail_today
25 mei 2019, 20:08:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Lobomotion69
25 mei 2019, 19:11:07
19 Toen door NS1220
25 mei 2019, 18:28:31
25 & 26 mei 2019 - Mat '64 904 naar Venlo door VictorPM
25 mei 2019, 16:56:14
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Hendrik Jan
25 mei 2019, 16:20:50
Artitec / REE 1300, materieelbespreking. door arnout
25 mei 2019, 16:07:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
25 mei 2019, 15:52:23
  

Auteur Topic: 19 Toen  (gelezen 1213993 keer)

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2171
    • foto's op Imgur
Re: 19 Toen
« Reactie #3675 Gepost op: 08 juni 2018, 10:16:51 »
27 december 1982, het treinongeval tussen Schiedam en Rotterdam CS.

Loc 1220 kwam met de Nord-West Express over de verbindingsboog, richting Hoek van Holland.
Vanuit Schiedam kwam een stoptrein bestaande uit Mat 64 tweetjes 959+803 (naar ik me herinner, door rood sein gereden).
Op de wisselstraat van de verbindingsboog botsten 1220 en 959 frontaal op elkaar.
Er waren 3 dodelijke slachtoffers, waaronder de machinist van de 959. De Mat 64 was een forensentrein, maar vanwege de kerstvakantie zaten er relatief weinig passagiers in.

De kwaliteit van de foto's is helaas niet heel best.
Uiteraard zijn ze ingescand, en vanwege het seizoen zijn de foto's ook vrij donker.
































De 1220 stond de volgende dag opgesteld bij het VAM-station Schiedam:


In mei 1983 was de 1220 inmiddels hersteld.
Maar het is nooit echt helemaal goed met haar gekomen, heb ik wel eens gehoord...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: 19 Toen
« Reactie #3676 Gepost op: 08 juni 2018, 10:36:22 »
Wat een trieste aanblik...
Pfarrerwinkelbahn de bouw:
Pfarrerwinkelbahn

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2171
    • foto's op Imgur
Re: 19 Toen
« Reactie #3677 Gepost op: 08 juni 2018, 10:43:40 »
Dat kun je wel zeggen.
Het was ook niet echt leuk om daar de hele dag met je camera tussen het publiek te lopen. Indruk heeft het zeker wel achtergelaten.
Helaas heeft onze hobby ook zo zijn schaduwkanten...
En dan nog op de dag na Kerstmis!
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 2909
Re: 19 Toen
« Reactie #3678 Gepost op: 08 juni 2018, 10:44:42 »
Dat is het zeker. Geldt ook voor dit plaatje van 30 mei 1971:



Maar laten we vooral niet vergeten dat dit slechts 'blik' is maar dat hier veel leed aan verbonden is.

 
Groet, Frank

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 2909
Re: 19 Toen
« Reactie #3679 Gepost op: 08 juni 2018, 11:50:55 »
Iets heel anders. Bekend is dat van de serie 2200/2300 een aantal loks een grijze onderkant hadden. Ik bedoel dan de zijkant van de omloop. Sommige loks zijn later alsnog overgeschilderd, andere zijn zo richting sloper gegaan. Wat volgens mij minder bekend is, is dat ook een aantal loks uit de serie 2400/2500 een grijze onderkant hadden. Ook hier zijn die deels later alsnog geel geworden. Lezend in het uitstekende boek van Davy Beumer en Sicco Dierdorp over beide series heb ik een lijstje van loks serie 2400/2500 met die grijze onderkanten gemaakt (@Roco of MTE: nog een uit te brengen variant!) om te kijken welke ik had gefotografeerd. Dat blijkt een redelijk aantal te zijn, deels later ook nog met gele rand gefotografeerd. Bij de 2416 ontdekte ik iets aparts. Op de eerste foto van 310879 in Hoek van Holland gewoon een grijze rand, op de tweede foto van 230280 in de Botlek op het emplacement aldaar voorzien van een aantal stickers, waarvan twee bij de opstaptreden. Zijn er oudgedienden hier die weten wat op die stickers gedrukt stond? Het lijkt mij uniek voor deze lok (nergens anders kunnen ontdekken).




Groet, Frank

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2171
    • foto's op Imgur
Re: 19 Toen
« Reactie #3680 Gepost op: 09 juni 2018, 16:41:33 »
Goed om te weten.
Ik heb nog een 2416 van DKM liggen .
Kan ik daar mooi een variant van maken met grijze omloop.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 1875
Re: 19 Toen
« Reactie #3681 Gepost op: 10 juni 2018, 16:07:34 »
Met grijze omloop: 2402, 2404, 2408, 2410, 2415, 2416, 2430, 2431, 2434, 2451, 2459, 2468, 2478, 2480, 2491, 2495, 2502, 2508, 2509, 2516 en 2528.
Hiervan heeft de 2468 nooit een gele omloop gehad.
Niels

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2329
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: 19 Toen
« Reactie #3682 Gepost op: 14 juli 2018, 19:48:36 »
Stelt allemaal niet zo veel voor maar deze filmpjes vond ik een paar weken geleden en heb ze maar eens gedigitaliseerd.
SSN naar Rheine afscheid van de stoom in 1977;
deel 1 https://flic.kr/p/LYjwZu
deel 2 https://flic.kr/p/Ks1R3B

Een bezoekje aan de MBS in 1973;
https://flic.kr/p/28PDLUz

En wat korte flitsen van station Rheine in 1973 gemaakt door mijn vader;
https://flic.kr/p/28MR8dR
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
125*hier
91* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waard

Peter Korsten

  • Team systeembeheer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8587
Re: 19 Toen
« Reactie #3683 Gepost op: 15 juli 2018, 09:49:35 »
Toch bizar dat ze in Duitsland, ondanks het Wirtschaftswunder, pas afscheid van de stoomtractie namen in het jaar dat Star Wars in de bioscoop kwam.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 1103
Re: 19 Toen
« Reactie #3684 Gepost op: 15 juli 2018, 11:24:29 »
Veel eigen kolen?
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
Ik wil nog wel een keer iets in LGBschaal doen (nu inderdaad mee bezig).

Peter Korsten

  • Team systeembeheer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8587
Re: 19 Toen
« Reactie #3685 Gepost op: 15 juli 2018, 11:59:55 »
Maar die waren in Nederland in de jaren '60 al niet meer rendabel. Misschien ook omdat de spoorwegen ze niet meer afnamen, wie weet. Of misschien had Duitsland sterkere vakbonden.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re: 19 Toen
« Reactie #3686 Gepost op: 15 juli 2018, 13:12:19 »
De laatste kolenmijn in het Ruhrgebied gaat dit jaar dicht. Als je nog echt ondergronds wilt moet je snel zijn!
Het kan nog: http://boerje-nolte.de/Grubenfahrt.html
Unieke mogelijkheid. Ben zelf in 1975 in Zwartberg ( what’s in a name) op een zaterdag ondergronds geweest. Gaf proefondervindelijk een idee van wat de mijnwerkers te lijden hadden.
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2018, 13:16:15 door RikM »
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3332
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: 19 Toen
« Reactie #3687 Gepost op: 15 juli 2018, 15:14:57 »
Sinds WO2 werd het traject Wolvega-Steenwijk enkelsporig geëxploiteerd. Met de plaatsing van de bovenleidingportalen was al rekening gehouden met het herleggen van het tweede spoor, iets dat pas in 1980 zijn beslag kreeg.

Met de kerktoren van Steenwijk op de achtergrond zien we hier een IC Amsterdam CS-Leeuwarden in de ingraving bij Steenwijkerwold. Tussen de Hondekoppen 364 en 336 is Pec 1903 ingeklemd met de post voor Friesland. 6 april 1974
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntalbahn rond 1961 (Diez, Balduinstein), Traincontroller Gold 8.0 MultiZentrale Roco.

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
Re: 19 Toen
« Reactie #3688 Gepost op: 15 juli 2018, 17:49:09 »
Mooi plaatje Wim, juist in die zelfde week dat je dit plaatje schoot startte de eerste werkzaamheden voor de verdubbeling van Steenwijk – Wolvega. Al een jaar later op zondagmorgen 13 april 1975 rond acht uur kwam, met de ElD4 738 als eerste trein, het tweede spoor Wv – Swk opnieuw in dienst.
Jeanne Kok

thevandijks

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Re: 19 Toen
« Reactie #3689 Gepost op: 15 juli 2018, 20:16:15 »
Maar die waren in Nederland in de jaren '60 al niet meer rendabel. Misschien ook omdat de spoorwegen ze niet meer afnamen, wie weet. Of misschien had Duitsland sterkere vakbonden.

- Peter

De laatste stomers in Duitsland reden voornamelijk op olie.

Groet Hans