Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:08:40
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 15:08:18
Ik ben aan het opruimen. door cor_b
Vandaag om 15:03:45
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Houten 23 Augustus 2025 door thevandijks
Vandaag om 12:32:14
Eerste hulp bij Freecad door jjg koopmans
Vandaag om 12:02:15
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 10:16:03
Bahnstrecke 5867 door Eric v C
Vandaag om 09:24:30
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door R v/d Hoven
Vandaag om 09:14:41
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 08:52:52
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 July 2025, 21:15:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
28 July 2025, 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
28 July 2025, 17:36:08
Bouw Artitec Post T door gtw6016
28 July 2025, 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
28 July 2025, 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
28 July 2025, 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
28 July 2025, 14:47:50

Auteur Topic: DD-IRM van Rivarossi, namens importeur Overbeek een paar vragen!  (gelezen 147292 keer)

Remie_märklín

• Offline Offline
    • Scale engineering 3D printing
Re:DD-IRM van Rivarossi, namens importeur Overbeek een paar vragen!
« Reactie #360 Gepost op: 23 September 2009, 08:25:41 »
Ik wil hem zeker wel. Mooie foto's heb ik gezien.
Nu nog sparen >:(
mijn nieuwe marklin treintafel

groetjes,
Remie_Märklín

henk

• Offline Offline
« Reactie #361 Gepost op: 23 September 2009, 09:04:12 »
Ik ben het met Bernd eens. Waar die 100 procent verbetering in zou zitten, zie ik eigenlijk niet. Volgens mij is er alleen het hoogstnoodzakelijke veranderd en dan niet eens altijd ten goede. Uiterlijk zijn de veranderingen dan net genoeg om het model (of alleen een tussenbak) niet met de Lima te kunnen combineren. Knap hoor.  ::)
Aan de aandrijving is zo te zien zelfs helemaal niets veranderd en dat was mijns inziens de grootste makke van het model. De Lima reed in eerste instantie ook altijd prima, maar begon door eenzijdige slijtage in de overbrenging op den duur te waggelen, heftig gestimuleerd door dat veel te hoog geplaatste brok metaal. Mogelijk zijn er nu betere materialen gebruikt, maar dat zullen we alleen op termijn weten. Zijn de tandwielen op de assen inmiddels van metaal? De stroomafname is wel een stuk netter.
Jammer, een opgewaardeerde aandrijving was voor mij reden geweest de Lima te vervangen, maar dat laat ik nu maar zitten. Jammer voor mij dan hè, genoeg mensen voor wie dit een prima gelegenheid is eindelijk een IRM aan te kunnen schaffen.

Feit blijft dat we al jaren voorpret van het model hebben gehad.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #362 Gepost op: 23 September 2009, 09:07:35 »
Chris, mooi verslag!

Afgezien van het feit dat ik geen 1:100 modellen meer aanschaf, vind ik de IRM tegenvallen. Men heeft op diverse punten flink zijn best gedaan (kleurenschema, details op de stelbalk etc.), maar men heeft zich op andere fronten er wel erg makkelijk vanaf gemaakt. Ik vind dat niet echt meer kunnen anno 2009. Rivarossi maakt veel hele fraaie modellen. Waarom moest deze IRM dan afgeraffeld worden?

Door te kiezen voor transparante ramen, zie je nu wel heel duidelijk dat het stel geen interieur heeft en omdat de hele kap doorzichtig is, is de binnenkant van de trein nu geel. Dat zie je ontzettend goed door die heldere ramen, ZONDE! Het was juist een goede zet van Lima om donkere ramen te gebruiken. Dat heeft de echte IRM ook, en daarmee viel het ontbreken van een inerieur bijna niet op. Anno 2009 had ik eerlijk gezegd donkere ruitem MET interieur verwacht.

Wat ik ook jammer vind, is dat het treinstelnummer blauw gedrukt is in plaats van zwart. Bij de DD-IRM (wat Rivarossi heeft gemaakt, dus GEEN V-IRM) waren de treinstelnummers zwart.
De opmerking enkele reacties terug dat bij de nieuw afgeleverde V-IRM treinstellen de NS logo's ook geregeld rechts staan, is weliswaar juist, maar slaat niet op de DD-IRM van Rivarossi. Bij deze stellen stonden de logo's echt allemaal links.

Enfin, genoeg erover. Ik wens iedereen die de IRM aan gaat schaffen er heel veel plezier mee! Gezien de aantallen die ik gisteren in een erg bekende modeltreinenzaak mocht aantreffen, zal de IRM zijn weg naar menig modelbaan of vitrine weten te vinden!!!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

rard

• Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
    • Spoorh0.nl
« Reactie #363 Gepost op: 23 September 2009, 09:41:01 »
hmm..

als je ze zo samen ziet is het toch wel een mooi treinstel geworden  ;D

Toch vindt ik het jammer dat er geen boven interieur in zit, zeker met de transparante ramen...
En de koppelingen vindt ik erg jammer...  :-\

Wie is de eerste die met een boven interieur komt? Iemand die een tekening kan maken voor shapeways?  8)
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #364 Gepost op: 23 September 2009, 10:20:17 »
Klopt de kleur geel een beetje ?
« Laatst bewerkt op: 23 September 2009, 15:20:03 door Bob. »
Vr. groeten,
Bob

RICROO

• Offline Offline
« Reactie #365 Gepost op: 23 September 2009, 12:53:12 »
Wat een prul!!!!!!

Na zo een lange tijd waarin een ieder op bepaalde gebieden wel een echte verbetering had verwacht (koppelingen) heeft men alleen de kleur en de aandrijving een beetje weten te verbeteren. Daar staat tegen over dat de koppelingen nog steeds prut zijn en nu is de afstand tussen de bakken zelfs groter. De LED verlichting (wit) is onjuist. Door de heldere ramen zie je nu nog beter dat er niets in zit. Binnenverlichting in de motor wagen is onmogelijk, tenzij je het ding volledig gaat "verbouwen". Ruitenwissers zien er niet uit. Nou ja, ik had beter kunnen noemen wat wel goed zit.

Dit model komt niet in mijn collectie. Ik heb de oude versie ook en het is juist dat daar veel op aan te merken is. Diverse technische eigenschappen van de Lima zijn onder de maat en ik had dan ook wel verwacht dat die nu uit de wereld zouden zijn geholpen. Normaal gesproken juich ik eigenlijk elk initiatief tot de productie van NL materieel wel toe en eerlijk gezegd maakt het mij dan niet direct uit hoe het model eruit ziet als de prijs prestatie verhouding maar in orde is.

De afgelopen tijd is via reclame campagnes en allerlei andere uitingen een verwachting geschapen die door de fabrikant niet wordt waar gemaakt, om niet te zeggen dat de aanschaf gewoon zonde van je geld is.

Er zijn andere fabrikanten die door zeer lange wachttijden en het rand gebeuren een verwachting scheppen die dan uiteindelijk meer dan voorzien wordt waargemaakt.

Ik had de tegenwoordigheid van geest om dit model tijdig te schrappen uit mijn bestellijst bij de leverancier. Gelukkig heb ik geen geld weg gegooid. Voor alle anderen die het model wel hebben gekocht: veel plezier ermee.

Richard.

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #366 Gepost op: 23 September 2009, 13:03:45 »
Ik heb hem niet, hoef hem ook niet (rij geen Nederlands), maar vind hem er erg mooi uitzien (buitenkant) tov de oude.  (Foto's Groterdam)

Als Chris de vraag voorlegt, of er iemand betere koppelingen kan maken, zelfs van metaal, waarom dan niet meteen stroomvoerend ?  Dan hoef je er ook geen funktie-decoder in te zetten.

Over alle opmerkingen en "tekortkomingen" :  bijna alles was op Neurenberg al bekend of minstens te zien (voor de winkelier/handel) en kort daarna ook voor de consument. De uiteindelijke uitvoering is dus een kwestie van gemaakte keuzes: wat veranderen we wel en wat niet.
De veronderstelling, dat een bedrijf dat in een proces instapt daardoor een aantal zaken niet meer zou kunnen bepalen, wijs ik van de hand. Ook dat is een keuze: daar ga je in mee of je zegt: dit en dat accepteren we niet en we gaan het huiswerk opnieuw maken. Je laat je toch niet in de luren leggen door wat je voorganger bepaald heeft? (denk ook even terug aan het verhaal van de Roco-ICK's. Trouwens, was dat niet dezelfde voorganger  ;D)

Dus op een aantal punten vind ik (op grond van de foto's) duidelijke kritiekpunten, die wel degelijk anders hadden gekund, en dat is jammer. Want de tijd van modeltreinen als speelgoed is toch wel voorbij. Waarbij de kwalificatie speelgoed uiterst subjectief is (mijn kriterium) en duidt op tekortkomingen als de ramen, ontbrekende binneninrichting en binnenkleur.

Maarten van der Burgt.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #367 Gepost op: 23 September 2009, 13:04:04 »
De afgelopen tijd is via reclame campagnes en allerlei andere uitingen een verwachting geschapen

Heb ik wat gemist  ??? Ik heb niet het idee dat Rivarossi dit model groots en als een soort van GTI-versie met brede banden, stoere velgen en gerse spoilers heeft aangekondigd. Het kan tegenvallen, maar of dat de schuld van de fabrikant is...
No dress rehearsel, this is our life.

RICROO

• Offline Offline
« Reactie #368 Gepost op: 23 September 2009, 13:08:06 »
Dan heb je zeker wat gemist aangezien de aankondiging van het model in vakbladen en fora ruimschoots besproken is en dat toch al bijna een paar jaar.

Richard

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #369 Gepost op: 23 September 2009, 13:13:09 »
Ik ben zeer content met dit model. Waarom? Omdat het niet zo goed is dat ik de neiging heb om het te kopen.  ;D

Ik probeer me zo goed mogelijk aan een (ouder) tijdperk te houden, maar soms komt er mooi spul langs dat me bijna verleidt om 't toch te kopen (Koploper, 1601, ICR's). Die neiging heb ik bij deze IRM absoluut niet. Ik ben dus zeer tevreden  ;)

Waarmee ik niet wil zeggen dat het een slecht model is hoor, maar ook niet zo goed dat het tot heb-neigingen leidt.
Reinier

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #370 Gepost op: 23 September 2009, 13:15:03 »
Ik vind het een mooi model, inderdaad met wat tekortkomingen maar wat mij betreft is er serieus werk gemaakt van verbeteringen ten opzichte van het vorige model als ik de foto's op Chris z'n site zie...

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #371 Gepost op: 23 September 2009, 13:15:34 »
@Richard

Onzin, ik persoonlijk heb altijd gewaarschuwd dat er NIETS aan het model veranderd zou worden, behalve kleur, leds, nem aansluiting en panto's.

De rest was speculatie, vooral in gang gebracht door forummers zelf......

Zoek mijn berichten van een jaar maar terug.
Ik praat namelijk bijna nooit onzin.....  ;D

Maar dat je het prul vind, is je eigen mening natuurlijk. Dat mag natuurlijk. Jou recht, daar val ik je niet op aan.
« Laatst bewerkt op: 23 September 2009, 13:27:31 door Chris van Diesen »

nederbelg

• Offline Offline
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
« Reactie #372 Gepost op: 23 September 2009, 13:19:10 »
Ehh,

niet vergeten dat de Hornby groep veel geld de laatste jaren heeft uitgegeven met de opkopingen van andere merken. Ze hebben met minimale investering gewoon het model opnieuw uitgegeven omdat ze ook wel weten dat er veel vraag naar is.
dat's is alles!
En je kunt gaan zeuren over wel of niet, maar je kunt veel beter beslissen of je het model koopt of niet en er over na tedenken en het met ons te delen over hoe we sommige dingen kunnen verbeteren.

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #373 Gepost op: 23 September 2009, 13:22:07 »
Ik praat namelijk nooit geen onzin.....

Jij praat nooit geen onzin, volgens mij klopt die zin niet!  :) :D
Kijk maar uit, straks nemen we je nier meer serieus   :)

Met wat je waarschijnlijk bedoelt moet je ook uitkijken. Dat kan altijd tegen je gebruikt worden.  :D :)

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #374 Gepost op: 23 September 2009, 13:23:48 »
 ;D  oeps.
Aangepast.

Wat ik bedoel is, dat ik echt al heb lopen waarschuwen dat er geen stroomgeleidende koppelingen in kwamen en andere motor, en automatische vlieg installatie, en ga zo maar door, wat door de jaren heen erbij is gefantaseerd  ;D

« Laatst bewerkt op: 23 September 2009, 13:29:24 door Chris van Diesen »