Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door brutus1
Vandaag om 12:14:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
"Nederlandse" modellen door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:04:06
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
RhB H0m, Albulisch door Eric v C
Vandaag om 11:57:44
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 10:58:48
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
EifelBurgenBahn door Eric v C
Vandaag om 10:25:57
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Eric v C
Vandaag om 10:22:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Les Billards du Vivarais door Sven
Vandaag om 09:04:33
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
  

Auteur Topic: DD-IRM van Rivarossi, namens importeur Overbeek een paar vragen!  (gelezen 140023 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
DD-IRM van Rivarossi, namens importeur Overbeek een paar vragen!
« Gepost op: 13 februari 2009, 12:38:49 »
Beste forumleden,

De firma Overbeek heeft me gevraagd om hun te helpen bij wat kleine dingen omtrent de Rivarossi DD-IRM. Met hun toestemming plaats ik dit draadje.

Om het treinstel de juiste nummers te geven, is men op zoek naar de baknummers die samen een DD-IRM stam gevormd hebben. Nu heb ik als idee ge-opperd om de treinstamnummers (dus de grote cijfers op het tussenrijtuig ABv-3/4) als transfers mee te leveren, zodat je makkelijk een 8200 (voor een driewagenstel) of een 8400 (vierwagenstel) kunt formeren met het juiste stamnummer.

Bij deze een paar vragen, waar ik graag SERIEUZE antwoorden op wil hebben en geen bla, bla eromheen. Als het wel die kant uitgaat, vraag ik de moderators om dit draadje direct dicht te gooien.

Vraag 1: Wie kan mij helpen aan de baknummers van DD_IRM van de mBvk-1, ABv 3/4, ABv-5 en mBvk-2 die samen een 8400 gevormd hebben en waarvan het stel ook als drietje heeft gereden zonder de ABv-5?

Vraag 2: Wat is jullie mening over het bedrukken van de losse bakken met de baknummers en het uitbrengen van het stamnummer 82xx en 84xx als losse transfers?

Vraag 3: Wat is jullie mening als Rivarossi de kleuren van DD-IRM af zou stemmen op de ICR van LSM?

Dus nogmaals: Graag alleen serieuze reacties!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: DD-IRM van Rivarossi, namens importeur Overbeek een paar vragen!
« Reactie #1 Gepost op: 13 februari 2009, 12:46:47 »
Vraag 2 en 3 kan ik beantwoorden, maar vraag 1 niet.

Op vraag 2 kan ik alleen maar een positief antwoord geven.
Het is zeker handig als de baknummers in Losse transfers wordt meegeleverd.


Antwoord vraag 3
Zeker niet doen.
De DD-IRM heeft namelijk een iets afwijkendere kleur dan de ICR.
Het blauw is namelijk iets donkerder, en het geel ook.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2009, 13:18:00 door Chris van Diesen »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Zaanstreekrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 373
Re: DD-IRM van Rivarossi, namens importeur Overbeek een paar vragen!
« Reactie #2 Gepost op: 13 februari 2009, 12:54:29 »
Vind ook mooi dat er losse nummer geleverd worden.

maar nog mooier en dat stond er helaas niet bij dat Rivarossi een extra rijtuig maakt met de panograven erop.

qwa kleur is de IRM donkerder, maar je moet je ook richten op ICMm.


ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: DD-IRM van Rivarossi, namens importeur Overbeek een paar vragen!
« Reactie #3 Gepost op: 13 februari 2009, 13:03:14 »



Losse nrs is altijd het leukste en de kleuren zijn NIET gelijk aan de ICRm
het model vanaf 1994 is ook niet gelijk aan de buffel die kleur is heel lastig achter te halen...ik vond het meer tussen plan V geel en buffel geel in.
Het model op nurnberg die vond ik best netjes.
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2009, 13:17:09 door Chris van Diesen »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re: DD-IRM van Rivarossi, namens importeur Overbeek een paar vragen!
« Reactie #4 Gepost op: 13 februari 2009, 13:09:08 »
de ABv 380 8001 tot 80013 heeft bij mij weten als 8200 gereden, later is door bakwissels de 6 en de 8 weer in een ander gekomen(virm) maar ik denk dat je op somda in de tabel het wel kan vinden, 9400 zonder Abv6 en de 8600 zonder Abv6 en mBv7.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: DD-IRM van Rivarossi, namens importeur Overbeek een paar vragen!
« Reactie #5 Gepost op: 13 februari 2009, 13:16:49 »
Beneluxers

Jeroen weet waar hij over praat, dus extra info waar hij NIET om vraagt heeft hij NIET nodig.
Beantwoord zijn vraag, en ga NIET off topic over mallen, lengtes en andere wensen.

Hou de boel overzichtelijk. Ook geen voorstellen indienen. Puur wat Jeroen vraagt, meer niet.
We zullen vegen als er info verschijnt die er NIET moet staan.

Heel streng, maar dit is een bere serieus draadje.
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2009, 13:38:43 door Chris van Diesen »

jakop

  • Gast
Re: DD-IRM van Rivarossi, namens importeur Overbeek een paar vragen!
« Reactie #6 Gepost op: 13 februari 2009, 13:18:36 »
2.  Losse nummers zijn top!! Kan ieder z'n eigen nummer kiezen. Zeker als je hem verlengt met het extra tussenrijtuig en het 3-delige treinstel zou al genummerd zijn heb je een probleem.

3. Kleur is altijd moeilijk. Ik heb eens de kleuren vergeleken tussen 1:1 materieel (VIRM) en divers 1:87 (1:100) materieel d.m.v. een ralwaaier. De VIRM was dan ca. ral 1003 en ral 5002. Dit kwam overeen met het geel van de Roco ICK (1:100) en de Lima koploper. Het blauw kwam overeen met de Märklin ICR.


IC 2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: DD-IRM van Rivarossi, namens importeur Overbeek een paar vragen!
« Reactie #7 Gepost op: 13 februari 2009, 13:25:06 »
Vraag 1: Zal ik ff. ozoeken (als ik het kan vinden)

Vraag 2: graag apartenummers, kan ik er meer dan één inzetten
Vraag 3: Niet aanpassen, ICR kleuren zijn niet gelijk

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8063
  • Spoor N
Re: DD-IRM van Rivarossi, namens importeur Overbeek een paar vragen!
« Reactie #8 Gepost op: 13 februari 2009, 13:27:48 »
Vraag 1: Wie kan mij helpen aan de baknummers van DD_IRM van de mBvk-1, ABv 3/4, ABv-5 en mBvk-2 die samen een 8400 gevormd hebben en waarvan het stel ook als drietje heeft gereden zonder de ABv-5?
Dat kon wisselen dus in principe kunnen dat alle nummers zijn, zelf heb ik de 8215, 8221 en 8450 als drie- en vierdelig gezien.

De baknummers zijn 290 85xx voor de mBvk, 380 80xx voor de ABv 3/4 en 380 82xx voor de ABv5.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: DD-IRM van Rivarossi, namens importeur Overbeek een paar vragen!
« Reactie #9 Gepost op: 13 februari 2009, 13:35:05 »
Jeroen :

Kleur vonden wij te Neurenberg prima, behalve dan het dak. Dat was te licht grijs.

Agebe

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re: DD-IRM van Rivarossi, namens importeur Overbeek een paar vragen!
« Reactie #10 Gepost op: 13 februari 2009, 13:39:50 »
Hallo Jerroen,

De nummers van de IRM 3 of 4 konde resp. 8201 t/m 8281 zijn of 8401 t/m 8481
gelijke nummers van een 3 en 4 konden er niet bestaan. zie hieronder:

Hierbij waren de laatste twee cijfers (het volgnummer) van het stamnummer afhankelijk van de ABv3/4. Omdat er 81 ABv3/4-bakken beschikbaar waren, konden de nummers lopen van xx01 t/m xx81. De stam met bijvoorbeeld het nummer 8262 was niet meer mogelijk als de 8462 al bestond.

Mvg Ab Boezerooij
Ho-NS-tot nu,  Digitaal met Ecos, IB en met Koploper
daarnaast Grootbedrijf NS

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: DD-IRM van Rivarossi, namens importeur Overbeek een paar vragen!
« Reactie #11 Gepost op: 13 februari 2009, 13:44:23 »
Mijn eigen beleveing bij de DD-IRM van Lima was dat het blauw en grijs goed waren, maar het geel te licht. Ik heb het model van Neurenberg (nog) niet gezien, maar als de tint geel iets donkerder zou worden t.o.v. de Lima, heb je de kleuren goed te pakken, lijkt me.

V.w.b. de nummering: ik weet dat de ABv3/4 het stamnummer bepaald. In feite kun je elke mBvk-1, mBvk-2 en ABv-5 qua baknummers conbineren, omdat de laatste twee cijfers van de ABv-3/4 toch het stamnummer bepaald. Maar ik wil proberen te voorkomen dat er straks reacties komen van: Ja, maar die mBvk-1 heeft nooit in de 8265 gereden....... Vandaar dat ik een combinatie van nummers zoek van een stam DD-IRM die als drietje heeft gereden en waar later een ABv-5 ingeplaatst is. Het is maar detailwerk, want de baknummers zijn bijna niet te lezen, maar als we het nu toch voor het kiezen hebben..........

Verder zoals Chris ook al opmerkte: geen geleuter over V-IRM bakken. Dat is nu niet aan de orde en ik weet ook niet of het ooit aan de orde komt.  Hornby gaat nu een heruitgave doen van DD-IRM en die proberen we nu zoveel mogelijk te optimaliseren.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: DD-IRM van Rivarossi, namens importeur Overbeek een paar vragen!
« Reactie #12 Gepost op: 13 februari 2009, 13:52:53 »
Ik zal hier vanavond 4 foto's plaatsen (close up) van het model te Neurenberg.
Kunnen jullie beslissen.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: DD-IRM van Rivarossi, namens importeur Overbeek een paar vragen!
« Reactie #13 Gepost op: 13 februari 2009, 13:55:42 »
Als ik de reacties zo lees tot nu toe (we nemen nog geen beslissing, eerst de foto's van Chris zien), is mijn voorstel:

Kleuren geel en blauw van model Neurenberg, kleur grijs van het oude model van Lima. Is dat wat?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: DD-IRM van Rivarossi, namens importeur Overbeek een paar vragen!
« Reactie #14 Gepost op: 13 februari 2009, 14:01:33 »
Lijkt me een prima voorstel.
Geeft Wim ook aan.