Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Rondom Charlois
door
Eric B
Vandaag
om 14:27:50
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam
door
Luc2000
Vandaag
om 14:23:38
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
spoorzeven
Vandaag
om 14:17:39
Baanplan Belkamp H0
door
jdk
Vandaag
om 14:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
ceuleer
Vandaag
om 14:03:47
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 13:27:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:25:26
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:03:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
R1954
Vandaag
om 12:58:24
US diorama in H0
door
jan47
Vandaag
om 12:52:26
Aachenau West
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 12:50:56
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 12:41:19
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect?
door
bellejt
Vandaag
om 12:09:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
SvenW
Vandaag
om 11:45:51
Roco 21026 werkt niet goed
door
Gabriël Bergsma
Vandaag
om 11:40:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 11:37:53
Bahnstrecke 5867
door
wob
Vandaag
om 11:36:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Jelmer
Vandaag
om 11:23:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:16:06
Mooi weer om buiten te spelen
door
hervé
Vandaag
om 10:48:17
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen
door
MaraNCS
Vandaag
om 10:48:06
Lodewickshaven
door
tothebeach
Vandaag
om 10:13:47
Op Zuid (NL H0)
door
TonM
Vandaag
om 09:38:15
ESU locprogrammer
door
ruudns
Vandaag
om 09:34:50
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 09:30:35
Minibaan Visserskaai H0
door
Eric B
Vandaag
om 08:32:54
Station Roodeschool
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:57:16
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor
door
Gerrit H
Vandaag
om 07:20:02
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
g-j
Vandaag
om 06:40:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
06 November 2025, 23:04:24
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
De kap verwijderen van een Lima Koploper
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: De kap verwijderen van een Lima Koploper (gelezen 2096 keer)
Robert B.
Offline
Berichten: 297
De kap verwijderen van een Lima Koploper
«
Gepost op:
12 February 2009, 12:48:44 »
Als projectje tussendoor wil ik mijn Lima Koplopers voorzien van front en sluitverlichting. Eén setje heb ik al reeds in huis. Eventueel wil ik ook nog rijtuigverlichting in de bakken plaatsen maar als eerste is er het grote lipjes probleem. De kappen van de Koploper wil ik graag verwijderen van het onderstel zonder enig risico dat er lipjes afbreken. Nu weet ik dat er eentje bij de kop zit en aan de zijkanten. Met name die van de kop wil makkelijk afbreken waardoor je Koploper snel veranderd in een Kophapper.
Met het openen en aanpassen van treinen heb ik (nog) niet veel ervaring en ben dus nogal huiverig dat ik iets over het hoofd zie vandaar dus ook het vragen naar advies.
Heeft er hier iemand toevallig ervaring met het openen en kan mij middels dit topic een hele goede tip geven? Eventueel tekst en uitleg met foto's erbij?
«
Laatst bewerkt op: 12 February 2009, 12:51:36 door Robert B.
»
Gelogd
"De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein."
henk
Offline
Berichten: 22646
Re: De kap verwijderen van een Lima Koploper
«
Reactie #1 Gepost op:
12 February 2009, 13:51:01 »
Vermoedelijk ten overvloede: eerst de schroeven losdraaien.
De voorste lip haakt in een zwart afschermkapje. Daar kun je van buitenaf niks mee en dat moet je ook niet proberen. Maar aan de achterkant zit ook een lip en die haakt gewoon in een gat in het achterwandje. Die lip kun je voorzichtig een stukje naar binnen duwen, zodat de kap aan de achterzijde los komt. Daarna is het gemakkelijk om de voorkant te lossen.
Terugplaatsen in omgekeerde volgorde trouwens. Dus eerst de kop over de voorste lip schuiven.
«
Laatst bewerkt op: 12 February 2009, 15:26:33 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
bartbeijer
Offline
Berichten: 21
Re: De kap verwijderen van een Lima Koploper
«
Reactie #2 Gepost op:
12 February 2009, 19:23:47 »
ik denk ook wat Henk zegt, dat er nog ergens een schroef moet zitten.
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22646
Re: De kap verwijderen van een Lima Koploper
«
Reactie #3 Gepost op:
12 February 2009, 22:20:14 »
Twee zelfs.
Aan de onderkant, zoals toen gebruikelijk bij Lima.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Robert B.
Offline
Berichten: 297
Re: De kap verwijderen van een Lima Koploper
«
Reactie #4 Gepost op:
13 February 2009, 01:04:13 »
De schroeven zijn al enige tijd geleden verwijderd omdat deze erg roestig zijn. Dat zijn overigens niet de enige onderdelen die onder de roest zitten. De vorige eigenaar is er niet al te zuinig mee omgesprongen.
Gelogd
"De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein."
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
De kap verwijderen van een Lima Koploper