Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
Vandaag om 20:41:14
schok bij vertrek door Ronald Halma
Vandaag om 20:14:18
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door AP3737
Vandaag om 20:09:19
Houten 23 Augustus 2025 door cor_b
Vandaag om 20:03:09
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
Vandaag om 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 19:47:39
Ik ben aan het opruimen. door Edsko Hekman
Vandaag om 19:46:24
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 19:43:38
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door zofman
Vandaag om 19:32:32
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:28:52
wat is het merk van deze bochtwissel door bellejt
Vandaag om 19:27:36
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:17:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door defender
Vandaag om 19:16:29
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23

Auteur Topic: Optocoupler voor boosters  (gelezen 7861 keer)

Marcel (BR643 Talent)

• Offline Offline
Optocoupler voor boosters
« Gepost op: 12 February 2009, 10:29:41 »
Hé allemaal,

Mijn modelspoorbaan wil ik gaan aansturen met Koploper en MRdirect of DDW of zoiets. Hierbij sluit ik nu (voor proefjes) de booster rechtstreeks aan op de COM-poort. Dit werkt, maar ik lees op verschillende plaatsen dat het wellicht toch verstandig is hier een optocoupler tussen te zetten. De vraag is alleen: hoe doe ik dat?

Voor het grootste deel moet me dit wel lukken, alleen voor het DCC-signaal uit de COM-poort weet ik niet echt goed hoe ik dit moet oplossen. Als ik een optocoupler aansluit op de COM-poort, hoe zorg ik dan dat ik aan de uitgang weer netjes een symmetrisch signaal krijg tussen -12 en +12 Volt, waarop ik een aantal boosters (in mijn geval de Tams B-2) kan aansluiten? Heeft iemand anders dit wel eens gedaan en, zo ja, heb je daar toevallig ook een schemaatje van?

Groeten, Marcel

Peter Kleton

• Offline Offline
Re: Optocoupler voor boosters
« Reactie #1 Gepost op: 12 February 2009, 10:53:55 »
 Hallo Marcel,
 Bij mijn vorige H0 baan had ik ook MRDirect en Koploper.
 Ik heb geen optocoupler gebruikt, hij wordt ook niet vermeld in de handleiding van MRD. (De pas verschenen Versie 7 ) Op pag 43 van de handleiding staat de wss ook bij jouw bekende schakeling, waarbij de booster direct op de Compoort/ RS 232 kabel wordt aangesloten.

Ik begrijp dat je het voor je gevoel  beter zou vinden als er een optocoupler tussen zat, maar ik heb er nooit problemen door gehad , dat hij er niet was.

Als je toch een optocoupler er tussen wil hebben,  moet je er twee hebben , een voor de positieve-  en een voor de negative helft van het signaal.
 Een schema heb ik niet, ik hoop dat je zelf een scoop hebt, dan moet het wel lukken.
 Vr Gr Peter

NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Marcel (BR643 Talent)

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 12 February 2009, 11:14:28 »
Peter,

Op dit moment gebruik ik inderdaad gewoon het schemaatje uit de MRdirect handleiding. Ik heb hier ook nog nooit problemen mee gehad, maar wil dit ook voor de toekomst voorkomen. Enerzijds wil ik voorkomen dat eventuele problemen op de baan mijn computer slopen (hoewel ik daar nog niet zo heel bang voor ben), anderzijds wil ik mijn modelspoor ook beschermen tegen problemen met mijn computer. Een tijdje terug heb ik bij een oude PC een defecte voeding gehad, die er wel voor gezorgd heeft dat een deel van de aangesloten randapparatuur ook overleden is (waarschijnlijk een te hoge spanning op één van de lijnen).

Op verschillende websites (en volgens mij ook hier op het forum) heb ik weleens wat gelezen over het aansluiten van de booster via een optocoupler, alleen nergens vind ik een schema van hoe ik dat dan precies doe. Een scoop heb ik niet, dus dat maakt het moeilijk om zelf wat te ontwikkelen.

Groeten, Marcel

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #3 Gepost op: 12 February 2009, 11:35:08 »
Nou volgens mij is dat hier nog nooit besproken. Denk dat je in de war bent met de aansluiting van de S88 op de LPT-Poort.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Nijboer

• Offline Offline
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
« Reactie #4 Gepost op: 12 February 2009, 11:40:14 »
Ik heb er ook een optocoupler tussen zitten.

Ik heb het schema zo niet bij de hand maar je hebt er 2 nodig.
Er zitten er 2 in 1 IC.
Voor de positieve en negatieve puls. Achter beide opto's heb ik
dacht ik een opamp gezet, 1 inverterende en 1 niet inverterende
die dacht ik gewoon volledig versterken tegen hun voedings
spanning aan. Als je die 2 weer samenvoegt heb je het originele
signaal terug dat je kan gebruiken voor je eindtrap.
Het kan geheid ook anders maar dat zal dan wel.

Dit was even uit mijn hoofd, maar het is wel handig om het wel te
doen. Op mn werk is er ook al een seriele poort opgeblazen doordat
we er foutieve circuits aan hadden gehangen.... zit je niet op te wachten...
En het kost zowat niks. EN je hebt wat te klooien.... ;D

Suc6

Collin

HansQ

• Offline Offline
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
« Reactie #5 Gepost op: 12 February 2009, 12:47:29 »
Ik ben met zoiets bezig voor de Selectrix bus.
Dat baseer ik op de ingangsschakeling van de OpenDCC decoder (Google).
Daar zit een 6N136 in, dat is een snelle optocoupler (snelheid is nogal van belang).

Andere mogelijkheid; koop gewoon een standaard kastje waarmee je een RS232 poort galvanisch kunt scheiden?
Daar zijn vast ook wel schakelingetjes voor te vinden...

succes,
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Marcel (BR643 Talent)

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 12 February 2009, 13:59:13 »
@Wim: In dit draadje wordt ook gesproken over een optocoupler in het DCC-signaal, maar dat is in een iets andere applicatie. Misschien toch ook wel bruikbaar in mijn geval.

@Nijboer: Zou je dat schema misschien (thuis) kunnen opzoeken? Twee optocouplers gevolgd door een opamp klinkt wel zinnig. Waarschijnlijk kan dit ook wel met één opamp, die afhankelijk van welke ingang hoger is gewoon clipt tegen zijn voedingsspanning (van bijvoorbeeld + en - 12 Volt). Als je me met een schemaatje zou kunnen helpen, heel graag. Dan heb ik tenminste een mogelijkheid waarvan ik weet dat ie werkt.

@HansQ: Ik heb geen idee wat voor signalen er over de Selectrix bus gaan. Met de OpenDCC decoder ben ik wel bekend (deze heb ik zelf ook nagebouwd op gaatjesprint). Het probleem zit 'm met name in het terug een symmetrisch signaal tussen (bijvoorbeeld) +12 en -12 V, aan de uitgang van de optocoupler (wat bij de decoder niet gebeurt).

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #7 Gepost op: 12 February 2009, 14:09:58 »
Maar dat is een geheel ander verhaal.

Iedere DCC booster is opto isolated.
Dus als je een DCC booster gebruikt is het al gescheiden van elkaar.

Met andere booster is dat niet nodig.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #8 Gepost op: 12 February 2009, 14:27:24 »
Iedere DCC booster is opto isolated.
Wim, weet je dat heel zeker? In het kader van dit draadje was ik aan het googelen naar DCC boosters om te zien hoe de ingangsschakeling  in het algemeen in elkaar zit. Ik heb nl. wel eens een boosterschema gezien met een dubbele opto in de ingang, maar nu kon ik dat niet meer terugvinden. Wel een aantal zelfbouwschema's gevonden met een directe enkelvoudige ingang, dus voor een signaal dat schakelt tussen +12V en niks.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #9 Gepost op: 12 February 2009, 14:54:26 »
Klaas, zover ik weet zijn de booster van de bekende merken dat allemaal. DIY valt daarbuiten.

Mvg
Wim.

Theo Maassen

• Offline Offline
  • HEST - Estorf
« Reactie #10 Gepost op: 12 February 2009, 15:16:56 »
Wim, weet je dat heel zeker? In het kader van dit draadje was ik aan het googelen naar DCC boosters om te zien hoe de ingangsschakeling  in het algemeen in elkaar zit. Ik heb nl. wel eens een boosterschema gezien met een dubbele opto in de ingang, maar nu kon ik dat niet meer terugvinden. Wel een aantal zelfbouwschema's gevonden met een directe enkelvoudige ingang, dus voor een signaal dat schakelt tussen +12V en niks.

Klaas,

De booster van PACO - The Pows - BoosterR-CDE heeft een dubbele opto op de ingang. Zie schema op zijn site : http://www.tinet.cat/~fmco/home_en.htm

Theo.
2-Rail (Fleischmann profi-rail), H0 (aanbod), Digitaal (veel zelfbouw), Tijdperk III (m'n jeugd), Duits (omdat ik daar wat jaartjes gewoond heb voor m'n werk) en voor de rest is alles mogelijk.

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #11 Gepost op: 12 February 2009, 16:47:35 »
Theo, zo'n soort schema bedoelde ik. Wellicht kan Marcel dat als inspiratiebron gebruiken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 12 February 2009, 16:59:36 »
 Hallo,
     Nu we het toch over het ingangscircuit van boosters hebben , zou ik willen weten hoe mijn gebruikte Marklin type 6604  boosters  omgaan met het ingangssignaal bij kortsluiting van hun uitgang.
Want als er  sluiting optreedt en de booster afschakelt, meldt  Koploper dit  en laat de MRD PC het uitgangdssignaal  af schakelen.
Toch zit er geen aparte melddraad op deze booster. Kan het zijn dat de  6604 zijn - ingang - aan de nul legt, zodat de bron (Hier de MRD PC ) merkt dat er sluiting is, en dan op zijn beurt ook afschakelt?
 Wie ? Wim, Klaas ?
 Met vr gr , Peter

NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.

Rieks

• Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
« Reactie #13 Gepost op: 12 February 2009, 21:37:27 »
VAnuit de M* is er geen kortsluitsignaal naar MRD.
Hiervoor moet een aparte kortsluitdetector gemaakt worden (zie MRD handleiding)
De M8 booster heeft alleen maar data in.
Het zou kunnen dat de 6604 zelf een kortsluitbeveiliging heeft.
Dat zou je in de handleiding terug moeten kunnen vinden.
mvg Rieks
Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 12 February 2009, 22:10:52 »
 Hallo Rieks,
 Opeens kreeg ik een idee, dat ik zelf met een functie generator en een scope kon kijken wat er gebeurt .De MRD PC  heb je niet zo even 1,2,3 aan de praat.Een functie  generator heb ik wel .

En wat gebeurde er?   :D
Toen ik de uitgang van de M**Booster kortsloot ,  sprak na een seconde of 3 de thermische beveiliging aan.Ik haalde de kortsluiting weer weg , en  na een sec of 10 kwam hij weer terug met zijn output.
 Maar op de ingang van deze booster was niets waar te nemen, het signaal bleef er gewoon staan.
Er moet dus wat anders zijn , wat aan de MRD pc meldde , dat er sluiting was ,en dat dan wat jij bedoelt.
Ik zal het nogeens proberen te vinden in de MRD doc.
 Groeten,Peter
NS 1924-heden.