Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door Thom
Vandaag om 18:58:29
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 18:50:44
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 18:35:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:11:46
Artitec 6300 door Gerke
Vandaag om 17:48:30
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
Vandaag om 17:44:13
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:40:47
Gezocht decals wit op transparant door ruudns
Vandaag om 17:17:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 16:54:09
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:44:55
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Tjalling
Vandaag om 16:35:53
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Tjalling
Vandaag om 16:32:37
De RTM in 2008 en ver daarvoor door Eric B
Vandaag om 16:19:59
20 jaar BNLS jubileum door Peter J K
Vandaag om 15:46:54
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door Forever Rocofan
Vandaag om 15:45:16
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Herb73
Vandaag om 15:15:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:51:37
Spoor- en tramweg parafernalia door spoorijzer
Vandaag om 14:14:42
Roco 4155 NS 2200 2de leven door John18
Vandaag om 14:06:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
Vandaag om 13:49:22
Modeltreinenbeurzen door shay59
Vandaag om 13:46:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Albert.H0
Vandaag om 13:42:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:24:23
Esu sounddecoder met losse speaker (21mtc) door bellejt
Vandaag om 13:15:23
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 12:48:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:43:33
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:59
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 11:04:40
Roco versus Lima uitzichtwagens Rheingold door bellejt
Vandaag om 10:21:31
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 09:50:38
  

Auteur Topic: Spoorwegmuseum bouwt replica Sr1  (gelezen 8333 keer)

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 7732
Re: Spoorwegmuseum bouwt replica Sr1
« Reactie #30 Gepost op: 06 March 2009, 13:00:57 »
Zo'n beetje alles. Je moet je stelling omgekeerd formuleren  ;)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Grandmaster ICM

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
  • Reeds!
Re: Spoorwegmuseum bouwt replica Sr1
« Reactie #31 Gepost op: 06 March 2009, 13:01:45 »
Uiteraard is bij menig museummaterieel het nodige (en vaak meer dan dat) vervangen door andere onderdelen en materiaal. Bij de foto's die je laat zien van de 41 was ik daar zelf ook persoonlijk mede verantwoordelijk voor (andere binnen- en buitendeuren, andere interieuronderelen), dus ik weet donders goed dat de 41 die we anno 2009 zien al lang niet meer de originele 41 is. En zelfs de 41 uit 1985 was al een hele andere 41 dan toen dit stel werd afgeleverd.

Maar desondanks zit er voor mijn gevoel nog veel en veel meer authenciteit aan een bewaard treinstel, rijtuig of locomotief dan aan een replica. Qua spoorbeleving ben ik toch meer een "gevoels"mens dan een techneut en ik heb wel het idee dat in de hobbywereld (en zeker in de modelbouwhoek) de laatste groep verreweg in de meerderheid is. Zij zullen de bouw van replica Sr1 waarschijnlijk wel toejuichen.
Wordt het toch nog gezellig!

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Spoorwegmuseum bouwt replica Sr1
« Reactie #32 Gepost op: 06 March 2009, 13:51:50 »
Maar desondanks zit er voor mijn gevoel nog veel en veel meer authenciteit aan een bewaard treinstel, rijtuig of locomotief dan aan een replica.
bekend fenomeen. Doet mij denken aan het aanhangrijtuig No 600 van de A'damse museumtram. Aangezien Duparc alle bordjes van de 595 had 'veiliggesteld voor het nageslacht' zou de replica ook 595 moeten heten. Maar omdat de voorraad gouden nullen en zessen bij de museumtram onuitputtelijk leek en het aantal vijven een voortdurend tekort tezien gaf, is uiteindelijk voor dat nummer gekozen. Verder schijnt men een soort animistisch ritueel uitgevoerd te hebben door de authenticiteit; de 'geest' van de 595 te vertellen dat hij een nieuw 'huis' heeft, maar dan met een ander nummer.
Het is goed gegaan, want ik geloof niet dat er grote ongelukken mee zijn gebeurd  ;D .

Overigens kan een replica in de grond van de zaak anders zijn dan het  origineel. De replica hoeft immers niet aan het spoorwegbedrijf deel te nemen, dat betekent dat de constructie anders uitgevoerd kan worden dan bij het origineel.
Om iets te noemen; de houten opbouw van trams worden met pen-en gatverbindingen en veel bouten inelkaar gezet. Als zo'n wagen eens een aanrijding krijgt, dan zijn  de dichtstbijzijnde verbindingen kapot en de rest is een beetje vervormd. Oplossing; de delen met de gekraakte verbindingen vervangen en de zaak weer in elkaar schroeven en klaar. Als de hele wagenbak gelijmd zou zijn, zouden alle verbindingen schade opgelopen hebbe. Daarnaast is het vervangen van een onderdeel van een geheel verlijmde houten bak niet makkelijk; het is immers niet demontabel.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Thom

  • Online Online
  • Berichten: 4078
Re: Spoorwegmuseum bouwt replica Sr1
« Reactie #33 Gepost op: 06 March 2009, 21:57:13 »
Alle locomotieven en wagens die in het spoorwegmuseum staan zijn decorstukken. Het zijn decorstukken die de geschiedenis van de spoorwegen in Nederland aanschouwelijk maken.

Eelco
Maar over het algemeen wel decorstukken met een historische waarden dan  ;)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Spoorwegmuseum bouwt replica Sr1
« Reactie #34 Gepost op: 06 March 2009, 22:43:03 »
Het zijn de decorstukken die ons de historie van de spoorwegen willen vertellen.

En in dat opzicht is het NSM behoorlijk goed geslaagd.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Re: Spoorwegmuseum bouwt replica Sr1
« Reactie #35 Gepost op: 08 March 2009, 23:37:54 »
Het spoorwegmuseum is een commerciele instelling, dus kan niet zo zijn dat ze kijken het waar het publiek in z'n algemeenheid op af komt?

Ook bij een museum moet de kachel brandend gehouden zien te worden.
Wim.

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re: Spoorwegmuseum bouwt replica Sr1
« Reactie #36 Gepost op: 09 March 2009, 23:49:00 »
Het spoorwegmuseum is een commerciele instelling, dus kan niet zo zijn dat ze kijken het waar het publiek in z'n algemeenheid op af komt?

Ook bij een museum moet de kachel brandend gehouden zien te worden.

Dat is een vreemde redenering. Een commercieel bedrijf zal alles doen wat het publiek verlangt, en juist luisteren naar hun publiek. Doen ze dat niet dan blijft het publiek op den duur weg. Ga maar eens met zijn allen klagen dat de 6300 in het donker staat en dat dat een schande is. Moet je zien hoe snel ze de 6300 daar weg halen en in het daglicht zetten.

Ik krijg juist het idee dat het museum een log apperaat is, wat juist moeite heeft om met opmerkingen van het publiek. Al zijn ze na de verbouwing wel een heel goede kant opgegaan.

Groetjes Ben.

Thom

  • Online Online
  • Berichten: 4078
Re: Spoorwegmuseum bouwt replica Sr1
« Reactie #37 Gepost op: 10 March 2009, 00:12:08 »
Bemerk even dat publiek iets anders is dan een groep hobbïsten  ;)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11743
    • Mijn fotoarchief
Re: Spoorwegmuseum bouwt replica Sr1
« Reactie #38 Gepost op: 10 March 2009, 08:26:36 »
En overschat de rol van dat kleine groepje hobbyisten niet...

Eelco

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22677
Re: Spoorwegmuseum bouwt replica Sr1
« Reactie #39 Gepost op: 10 March 2009, 08:39:07 »
Het spoorwegmuseum is een commerciele instelling, dus kan niet zo zijn dat ze kijken het waar het publiek in z'n algemeenheid op af komt?

Ook bij een museum moet de kachel brandend gehouden zien te worden.

Het museum is geen commerciële instelling, maar een stichting zonder winstoogmerk. Dat maakt het gemakkelijker doelsubsidies binnen te halen en bijvoorbeeld mee te doen aan de Museumjaarkaart.
Neemt niet weg dat er geen structurele subsidies meer zijn en dat het museum zelf de broek moet ophouden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Locoheizer

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Spoorwegmuseum bouwt replica Sr1
« Reactie #40 Gepost op: 10 March 2009, 08:41:02 »
En overschat de rol van dat kleine groepje hobbyisten niet...

Eelco

Welke rol, die van azijnzeiker? Als spoorwegmuseum heb je niks aan de hobbyist. Ze maken foto's langs de lijn, hebben een grote bek tegen de bezoeker (zelf meegemaakt dat een familie bij de loc stond te kijken en een fotograaf begon te schreeuwen) en leveren geen inkomsten op. Ja, met een beetje geluk nemen ze een kopje koffie in de restauratie.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11743
    • Mijn fotoarchief
Re: Spoorwegmuseum bouwt replica Sr1
« Reactie #41 Gepost op: 10 March 2009, 09:00:32 »
Dat zeg ik, overschat hun rol niet...  ;)

Eelco

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Spoorwegmuseum bouwt replica Sr1
« Reactie #42 Gepost op: 10 March 2009, 09:21:59 »
Citaat van: Locoheizer
Als spoorwegmuseum heb je niks aan de hobbyist.
Sinds OntraXs wel!  ;D
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Re: Spoorwegmuseum bouwt replica Sr1
« Reactie #43 Gepost op: 10 March 2009, 23:01:08 »
Ok, we hebben nu dus een voor- en na- Ontraxtijdperk. ;)

Ik bedoel dus, voor Ontrax was het merendeel van de museum bezoekers dagjesmensen met hun kinderen.
Zij kijken op een heel andere manier naar wat er in het museum te zien is.
Wim.