Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 15:07:41
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
NS 1700 transfers door Deetrein
Vandaag om 14:56:21
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:36:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Joz
Vandaag om 14:26:56
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 14:26:21
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:27:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
  

Auteur Topic: Spoorwegmuseum bouwt replica Sr1  (gelezen 8012 keer)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7476
Re: Spoorwegmuseum bouwt replica Sr1
« Reactie #30 Gepost op: 06 March 2009, 13:00:57 »
Zo'n beetje alles. Je moet je stelling omgekeerd formuleren  ;)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Grandmaster ICM

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
  • Reeds!
Re: Spoorwegmuseum bouwt replica Sr1
« Reactie #31 Gepost op: 06 March 2009, 13:01:45 »
Uiteraard is bij menig museummaterieel het nodige (en vaak meer dan dat) vervangen door andere onderdelen en materiaal. Bij de foto's die je laat zien van de 41 was ik daar zelf ook persoonlijk mede verantwoordelijk voor (andere binnen- en buitendeuren, andere interieuronderelen), dus ik weet donders goed dat de 41 die we anno 2009 zien al lang niet meer de originele 41 is. En zelfs de 41 uit 1985 was al een hele andere 41 dan toen dit stel werd afgeleverd.

Maar desondanks zit er voor mijn gevoel nog veel en veel meer authenciteit aan een bewaard treinstel, rijtuig of locomotief dan aan een replica. Qua spoorbeleving ben ik toch meer een "gevoels"mens dan een techneut en ik heb wel het idee dat in de hobbywereld (en zeker in de modelbouwhoek) de laatste groep verreweg in de meerderheid is. Zij zullen de bouw van replica Sr1 waarschijnlijk wel toejuichen.
Wordt het toch nog gezellig!

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Spoorwegmuseum bouwt replica Sr1
« Reactie #32 Gepost op: 06 March 2009, 13:51:50 »
Maar desondanks zit er voor mijn gevoel nog veel en veel meer authenciteit aan een bewaard treinstel, rijtuig of locomotief dan aan een replica.
bekend fenomeen. Doet mij denken aan het aanhangrijtuig No 600 van de A'damse museumtram. Aangezien Duparc alle bordjes van de 595 had 'veiliggesteld voor het nageslacht' zou de replica ook 595 moeten heten. Maar omdat de voorraad gouden nullen en zessen bij de museumtram onuitputtelijk leek en het aantal vijven een voortdurend tekort tezien gaf, is uiteindelijk voor dat nummer gekozen. Verder schijnt men een soort animistisch ritueel uitgevoerd te hebben door de authenticiteit; de 'geest' van de 595 te vertellen dat hij een nieuw 'huis' heeft, maar dan met een ander nummer.
Het is goed gegaan, want ik geloof niet dat er grote ongelukken mee zijn gebeurd  ;D .

Overigens kan een replica in de grond van de zaak anders zijn dan het  origineel. De replica hoeft immers niet aan het spoorwegbedrijf deel te nemen, dat betekent dat de constructie anders uitgevoerd kan worden dan bij het origineel.
Om iets te noemen; de houten opbouw van trams worden met pen-en gatverbindingen en veel bouten inelkaar gezet. Als zo'n wagen eens een aanrijding krijgt, dan zijn  de dichtstbijzijnde verbindingen kapot en de rest is een beetje vervormd. Oplossing; de delen met de gekraakte verbindingen vervangen en de zaak weer in elkaar schroeven en klaar. Als de hele wagenbak gelijmd zou zijn, zouden alle verbindingen schade opgelopen hebbe. Daarnaast is het vervangen van een onderdeel van een geheel verlijmde houten bak niet makkelijk; het is immers niet demontabel.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: Spoorwegmuseum bouwt replica Sr1
« Reactie #33 Gepost op: 06 March 2009, 21:57:13 »
Alle locomotieven en wagens die in het spoorwegmuseum staan zijn decorstukken. Het zijn decorstukken die de geschiedenis van de spoorwegen in Nederland aanschouwelijk maken.

Eelco
Maar over het algemeen wel decorstukken met een historische waarden dan  ;)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Spoorwegmuseum bouwt replica Sr1
« Reactie #34 Gepost op: 06 March 2009, 22:43:03 »
Het zijn de decorstukken die ons de historie van de spoorwegen willen vertellen.

En in dat opzicht is het NSM behoorlijk goed geslaagd.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Re: Spoorwegmuseum bouwt replica Sr1
« Reactie #35 Gepost op: 08 March 2009, 23:37:54 »
Het spoorwegmuseum is een commerciele instelling, dus kan niet zo zijn dat ze kijken het waar het publiek in z'n algemeenheid op af komt?

Ook bij een museum moet de kachel brandend gehouden zien te worden.
Wim.

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re: Spoorwegmuseum bouwt replica Sr1
« Reactie #36 Gepost op: 09 March 2009, 23:49:00 »
Het spoorwegmuseum is een commerciele instelling, dus kan niet zo zijn dat ze kijken het waar het publiek in z'n algemeenheid op af komt?

Ook bij een museum moet de kachel brandend gehouden zien te worden.

Dat is een vreemde redenering. Een commercieel bedrijf zal alles doen wat het publiek verlangt, en juist luisteren naar hun publiek. Doen ze dat niet dan blijft het publiek op den duur weg. Ga maar eens met zijn allen klagen dat de 6300 in het donker staat en dat dat een schande is. Moet je zien hoe snel ze de 6300 daar weg halen en in het daglicht zetten.

Ik krijg juist het idee dat het museum een log apperaat is, wat juist moeite heeft om met opmerkingen van het publiek. Al zijn ze na de verbouwing wel een heel goede kant opgegaan.

Groetjes Ben.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: Spoorwegmuseum bouwt replica Sr1
« Reactie #37 Gepost op: 10 March 2009, 00:12:08 »
Bemerk even dat publiek iets anders is dan een groep hobbïsten  ;)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11644
    • Mijn fotoarchief
Re: Spoorwegmuseum bouwt replica Sr1
« Reactie #38 Gepost op: 10 March 2009, 08:26:36 »
En overschat de rol van dat kleine groepje hobbyisten niet...

Eelco

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22501
Re: Spoorwegmuseum bouwt replica Sr1
« Reactie #39 Gepost op: 10 March 2009, 08:39:07 »
Het spoorwegmuseum is een commerciele instelling, dus kan niet zo zijn dat ze kijken het waar het publiek in z'n algemeenheid op af komt?

Ook bij een museum moet de kachel brandend gehouden zien te worden.

Het museum is geen commerciële instelling, maar een stichting zonder winstoogmerk. Dat maakt het gemakkelijker doelsubsidies binnen te halen en bijvoorbeeld mee te doen aan de Museumjaarkaart.
Neemt niet weg dat er geen structurele subsidies meer zijn en dat het museum zelf de broek moet ophouden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Locoheizer

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Spoorwegmuseum bouwt replica Sr1
« Reactie #40 Gepost op: 10 March 2009, 08:41:02 »
En overschat de rol van dat kleine groepje hobbyisten niet...

Eelco

Welke rol, die van azijnzeiker? Als spoorwegmuseum heb je niks aan de hobbyist. Ze maken foto's langs de lijn, hebben een grote bek tegen de bezoeker (zelf meegemaakt dat een familie bij de loc stond te kijken en een fotograaf begon te schreeuwen) en leveren geen inkomsten op. Ja, met een beetje geluk nemen ze een kopje koffie in de restauratie.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11644
    • Mijn fotoarchief
Re: Spoorwegmuseum bouwt replica Sr1
« Reactie #41 Gepost op: 10 March 2009, 09:00:32 »
Dat zeg ik, overschat hun rol niet...  ;)

Eelco

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Spoorwegmuseum bouwt replica Sr1
« Reactie #42 Gepost op: 10 March 2009, 09:21:59 »
Citaat van: Locoheizer
Als spoorwegmuseum heb je niks aan de hobbyist.
Sinds OntraXs wel!  ;D
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Re: Spoorwegmuseum bouwt replica Sr1
« Reactie #43 Gepost op: 10 March 2009, 23:01:08 »
Ok, we hebben nu dus een voor- en na- Ontraxtijdperk. ;)

Ik bedoel dus, voor Ontrax was het merendeel van de museum bezoekers dagjesmensen met hun kinderen.
Zij kijken op een heel andere manier naar wat er in het museum te zien is.
Wim.