Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 18:23:08
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
Vandaag om 18:02:38
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 17:32:30
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 17:01:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:01:21
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door j.ossebaar
Vandaag om 16:46:56
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 16:28:06
4 oktober modelspoorbeurs Houten door MOVisser
Vandaag om 16:06:28
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 15:01:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:38:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bellejt
Vandaag om 13:27:05
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:52:26
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 07:44:40
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:00:06
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 01:16:07
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 00:47:20
Roco wagon openen door AP3737
01 October 2025, 23:29:40
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
01 October 2025, 22:35:19
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
01 October 2025, 22:05:11
  

Auteur Topic: Spoorwegmuseum bouwt replica Sr1  (gelezen 8232 keer)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7564
Re: Spoorwegmuseum bouwt replica Sr1
« Reactie #30 Gepost op: 06 March 2009, 13:00:57 »
Zo'n beetje alles. Je moet je stelling omgekeerd formuleren  ;)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Grandmaster ICM

  • Offline Offline
  • Berichten: 216
  • Reeds!
Re: Spoorwegmuseum bouwt replica Sr1
« Reactie #31 Gepost op: 06 March 2009, 13:01:45 »
Uiteraard is bij menig museummaterieel het nodige (en vaak meer dan dat) vervangen door andere onderdelen en materiaal. Bij de foto's die je laat zien van de 41 was ik daar zelf ook persoonlijk mede verantwoordelijk voor (andere binnen- en buitendeuren, andere interieuronderelen), dus ik weet donders goed dat de 41 die we anno 2009 zien al lang niet meer de originele 41 is. En zelfs de 41 uit 1985 was al een hele andere 41 dan toen dit stel werd afgeleverd.

Maar desondanks zit er voor mijn gevoel nog veel en veel meer authenciteit aan een bewaard treinstel, rijtuig of locomotief dan aan een replica. Qua spoorbeleving ben ik toch meer een "gevoels"mens dan een techneut en ik heb wel het idee dat in de hobbywereld (en zeker in de modelbouwhoek) de laatste groep verreweg in de meerderheid is. Zij zullen de bouw van replica Sr1 waarschijnlijk wel toejuichen.
Wordt het toch nog gezellig!

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4230
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Spoorwegmuseum bouwt replica Sr1
« Reactie #32 Gepost op: 06 March 2009, 13:51:50 »
Maar desondanks zit er voor mijn gevoel nog veel en veel meer authenciteit aan een bewaard treinstel, rijtuig of locomotief dan aan een replica.
bekend fenomeen. Doet mij denken aan het aanhangrijtuig No 600 van de A'damse museumtram. Aangezien Duparc alle bordjes van de 595 had 'veiliggesteld voor het nageslacht' zou de replica ook 595 moeten heten. Maar omdat de voorraad gouden nullen en zessen bij de museumtram onuitputtelijk leek en het aantal vijven een voortdurend tekort tezien gaf, is uiteindelijk voor dat nummer gekozen. Verder schijnt men een soort animistisch ritueel uitgevoerd te hebben door de authenticiteit; de 'geest' van de 595 te vertellen dat hij een nieuw 'huis' heeft, maar dan met een ander nummer.
Het is goed gegaan, want ik geloof niet dat er grote ongelukken mee zijn gebeurd  ;D .

Overigens kan een replica in de grond van de zaak anders zijn dan het  origineel. De replica hoeft immers niet aan het spoorwegbedrijf deel te nemen, dat betekent dat de constructie anders uitgevoerd kan worden dan bij het origineel.
Om iets te noemen; de houten opbouw van trams worden met pen-en gatverbindingen en veel bouten inelkaar gezet. Als zo'n wagen eens een aanrijding krijgt, dan zijn  de dichtstbijzijnde verbindingen kapot en de rest is een beetje vervormd. Oplossing; de delen met de gekraakte verbindingen vervangen en de zaak weer in elkaar schroeven en klaar. Als de hele wagenbak gelijmd zou zijn, zouden alle verbindingen schade opgelopen hebbe. Daarnaast is het vervangen van een onderdeel van een geheel verlijmde houten bak niet makkelijk; het is immers niet demontabel.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4068
Re: Spoorwegmuseum bouwt replica Sr1
« Reactie #33 Gepost op: 06 March 2009, 21:57:13 »
Alle locomotieven en wagens die in het spoorwegmuseum staan zijn decorstukken. Het zijn decorstukken die de geschiedenis van de spoorwegen in Nederland aanschouwelijk maken.

Eelco
Maar over het algemeen wel decorstukken met een historische waarden dan  ;)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Spoorwegmuseum bouwt replica Sr1
« Reactie #34 Gepost op: 06 March 2009, 22:43:03 »
Het zijn de decorstukken die ons de historie van de spoorwegen willen vertellen.

En in dat opzicht is het NSM behoorlijk goed geslaagd.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Re: Spoorwegmuseum bouwt replica Sr1
« Reactie #35 Gepost op: 08 March 2009, 23:37:54 »
Het spoorwegmuseum is een commerciele instelling, dus kan niet zo zijn dat ze kijken het waar het publiek in z'n algemeenheid op af komt?

Ook bij een museum moet de kachel brandend gehouden zien te worden.
Wim.

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re: Spoorwegmuseum bouwt replica Sr1
« Reactie #36 Gepost op: 09 March 2009, 23:49:00 »
Het spoorwegmuseum is een commerciele instelling, dus kan niet zo zijn dat ze kijken het waar het publiek in z'n algemeenheid op af komt?

Ook bij een museum moet de kachel brandend gehouden zien te worden.

Dat is een vreemde redenering. Een commercieel bedrijf zal alles doen wat het publiek verlangt, en juist luisteren naar hun publiek. Doen ze dat niet dan blijft het publiek op den duur weg. Ga maar eens met zijn allen klagen dat de 6300 in het donker staat en dat dat een schande is. Moet je zien hoe snel ze de 6300 daar weg halen en in het daglicht zetten.

Ik krijg juist het idee dat het museum een log apperaat is, wat juist moeite heeft om met opmerkingen van het publiek. Al zijn ze na de verbouwing wel een heel goede kant opgegaan.

Groetjes Ben.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4068
Re: Spoorwegmuseum bouwt replica Sr1
« Reactie #37 Gepost op: 10 March 2009, 00:12:08 »
Bemerk even dat publiek iets anders is dan een groep hobbïsten  ;)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11697
    • Mijn fotoarchief
Re: Spoorwegmuseum bouwt replica Sr1
« Reactie #38 Gepost op: 10 March 2009, 08:26:36 »
En overschat de rol van dat kleine groepje hobbyisten niet...

Eelco

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22564
Re: Spoorwegmuseum bouwt replica Sr1
« Reactie #39 Gepost op: 10 March 2009, 08:39:07 »
Het spoorwegmuseum is een commerciele instelling, dus kan niet zo zijn dat ze kijken het waar het publiek in z'n algemeenheid op af komt?

Ook bij een museum moet de kachel brandend gehouden zien te worden.

Het museum is geen commerciële instelling, maar een stichting zonder winstoogmerk. Dat maakt het gemakkelijker doelsubsidies binnen te halen en bijvoorbeeld mee te doen aan de Museumjaarkaart.
Neemt niet weg dat er geen structurele subsidies meer zijn en dat het museum zelf de broek moet ophouden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Locoheizer

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Spoorwegmuseum bouwt replica Sr1
« Reactie #40 Gepost op: 10 March 2009, 08:41:02 »
En overschat de rol van dat kleine groepje hobbyisten niet...

Eelco

Welke rol, die van azijnzeiker? Als spoorwegmuseum heb je niks aan de hobbyist. Ze maken foto's langs de lijn, hebben een grote bek tegen de bezoeker (zelf meegemaakt dat een familie bij de loc stond te kijken en een fotograaf begon te schreeuwen) en leveren geen inkomsten op. Ja, met een beetje geluk nemen ze een kopje koffie in de restauratie.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11697
    • Mijn fotoarchief
Re: Spoorwegmuseum bouwt replica Sr1
« Reactie #41 Gepost op: 10 March 2009, 09:00:32 »
Dat zeg ik, overschat hun rol niet...  ;)

Eelco

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4230
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Spoorwegmuseum bouwt replica Sr1
« Reactie #42 Gepost op: 10 March 2009, 09:21:59 »
Citaat van: Locoheizer
Als spoorwegmuseum heb je niks aan de hobbyist.
Sinds OntraXs wel!  ;D
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Re: Spoorwegmuseum bouwt replica Sr1
« Reactie #43 Gepost op: 10 March 2009, 23:01:08 »
Ok, we hebben nu dus een voor- en na- Ontraxtijdperk. ;)

Ik bedoel dus, voor Ontrax was het merendeel van de museum bezoekers dagjesmensen met hun kinderen.
Zij kijken op een heel andere manier naar wat er in het museum te zien is.
Wim.