Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko 2025
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 21:25:37
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 21:20:38
digitaal veranderd in 15 jaar
door
Henk G
Vandaag
om 21:15:03
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 21:13:10
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 21:11:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
Gert Arkema
Vandaag
om 19:49:44
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 19:40:08
Sikje 225
door
timtrein
Vandaag
om 19:36:42
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
timtrein
Vandaag
om 19:29:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Prutsert
Vandaag
om 18:44:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:23:00
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 18:05:46
DCM motor van Märklin demonteren.
door
Bahn-AG
Vandaag
om 18:00:57
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Arjan6511
Vandaag
om 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025
door
VAM65
Vandaag
om 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
MaraNCS
Vandaag
om 14:22:42
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:41:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Corné81
Vandaag
om 12:59:21
Railpro 607
door
Bob11
Vandaag
om 12:53:23
365 "Het is weekend foto's"
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:39:09
LS Models / Models World 2021
door
Benelux795
Vandaag
om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
door
orientexpress
Vandaag
om 09:56:00
Lima IRM pimpen
door
Brouwersbaan
Vandaag
om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
laurent
Vandaag
om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm
door
Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
16 July 2025, 21:47:03
Gewoon wat busfoto's
door
Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Decoders "inrijden"
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Decoders "inrijden" (gelezen 3367 keer)
Robkop
in 1964 met modelspoor begonnen
Offline
Berichten: 1009
M* & bezig te digitaliseren
Decoders "inrijden"
«
Gepost op:
25 October 2006, 13:24:04 »
Iemand ooit gehoord over digitale loc's voor M* systeem, die lang niet zijn gebruikt, met analoog, voorzichtig dienen te worden "ingereden" zonder gelijk de omkeer-puls te gebruiken?
Dit alles om de condensatoren de gelegenheid te geven zich te herstellen.
Dit
las ik nl op Stummi' Modellbahnforum 18
e
reactie als ik goed geteld heb.
Zie ook hieronder:
es gibt bei den 6647-Trafos erhebliche Streuungen innerhalb der Serie. Es ist folgendes zu sagen: Märklin ersetzt die Dekoder wenn diese bei Einsatz eines 6647-Trafos sterben. Allerdings verlangt Märklin in letzter Zeit dann die Einsendung des Trafos zusätzlich und tauscht diesen aus.
Es ist natürlich eine gewisse Toleranzschwelle eingebaut in die Dekoder. Und ich sage mal folgendes: Da da Elektrolytkondensatoren drin sind, werden die bei etwas Betrieb besser. Wer also eine lok 2 JAhre im Schrank liegen hat udn dnan gleich mit dem trafo rangeht, braucht sich nicht zu wundern. Wenn die erst mal 1 Stunden gefahren udn nicht umgeschaltet wird, dann dürfte die kaum noch Probleme haben.
Die Kondensatoren müssen sich nämlich erst neu formieren. Das ist in der E-Technik altbekannt (bei Märklin vermutlich bis heute nicht und bei den Entwicklern der Dekoder auch nicht).
Gelogd
De groeten van Rob
RoSoft
Offline
Berichten: 1446
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Decoders "inrijden"
«
Reactie #1 Gepost op:
25 October 2006, 13:47:17 »
Rob.
Het bekende klok en klepel verhaal. Verder maak ik er geen woorden aan vuil.
Mvg
Wim.
Gelogd
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.
Rene_H
Gast
Re: Decoders "inrijden"
«
Reactie #2 Gepost op:
25 October 2006, 13:53:12 »
Ok, maar valt dit ook niet onder de noemer...waar rook is, is vuur.
Nu is mijn Duits net zo goed als, Chinees.
Dus graag iets meer informatie.
Gelogd
conradm
Offline
Berichten: 124
Re: Decoders "inrijden"
«
Reactie #3 Gepost op:
25 October 2006, 13:56:09 »
heel raar verhaal over die kondensator.
dacht meer aan het fijt dat pbm niet zo goed zou zijn voor de motor maar verder....
Gelogd
conradm
Offline
Berichten: 124
Re: Decoders "inrijden"
«
Reactie #4 Gepost op:
25 October 2006, 13:59:12 »
even een bablefish vertaling anar het engels...
there is with the 6647-Trafos substantial dispersions within the series. It is to be said the following: Maerklin replaces the Dekoder if these with employment of a 6647-Trafos dies. However Maerklin requires lately then the entry of the trafos additionally and exchanges this. Naturally a certain tolerance threshold is built into the Dekoder. And I legend times the following: Since electrolytic capacitors in it are there, become better with something enterprise. Who lies thus a locomotive 2 years in the cabinet has udn dnan directly with the trafo rangeht, does not need to be surprised. If those is not switched only times 1 hours driven udn, then those might have hardly still problems. The condensers must be formed only new. That is long-known in the electrical engineering (with Maerklin probably until today not and with the developers of the Dekoder also not).
Gelogd
Robkop
in 1964 met modelspoor begonnen
Offline
Berichten: 1009
M* & bezig te digitaliseren
Re: Decoders "inrijden"
«
Reactie #5 Gepost op:
25 October 2006, 15:50:18 »
Citaat van: Wim Ros op 25 October 2006, 13:47:17
Het bekende klok en klepel verhaal.
Bedankt voor de reactie, ik had er zelf nog nooit van gehoord
Gelogd
De groeten van Rob
Hub
Offline
Berichten: 255
Re: Decoders "inrijden"
«
Reactie #6 Gepost op:
25 October 2006, 16:37:32 »
Het verhaal slaat alleen maar op de elektrolytcondensatoren
Oude elco’s opnieuw formeren
Elco’s die al langer in de winkel op de plank hebben gelegen, als ‘new old stock’ uit de dumphandel komen of als componenten in oudere apparatuur zitten, zijn niet meer van dusdanige kwaliteit dat ze zonder meer bruikbaar zijn. Op de positieve elektrode zit na fabricage een heel dunne laag oxide, die als diëlektricum tussen de platen fungeert. Deze laag wordt in normaal bedrijf, als de elco regelmatig onder spanning staat, in stand gehouden door de lekstroom in deze component. Maar als zo’n condensator lange tijd niet gebruikt is, verdwijnt dit laagje na verloop van tijd, zodat de elco meer en meer op een kortsluiting gaat lijken. Als er dan wel opeens spanning op wordt gezet, kan de stroom zo groot worden dat de elco oververhit raakt en het diëlectricum verdampt, waardoor de condensator zelfs uit elkaar kan knallen.
Hub
Gelogd
Gert Klein
Offline
Berichten: 44
Re: Decoders "inrijden"
«
Reactie #7 Gepost op:
25 October 2006, 22:09:43 »
In het draadje op het duitse forum ging het erom of een oude Märklin trafo uit de tijd dat we nog op 220V zaten niet een te hoge omschakelspanning levert nu we op 230V netspanning zitten. De uitgangsspanning van de trafo is immers ook hoger geworden. De 24V omschakelspanning zal dan iets meer dan 25V bedragen. Het probleem schijnt te zijn dat sommige MFX decoders die op een analoge baan rijden, overlijden door die te hoge omschakelspanning. En dat zou weer komen omdat er ergens een condensator op de decoder zit met een maximale werkspanning van 25V. De theorie van die elco's die een tijd stroomloos zijn geweest, en dan weer moeten herstellen werd door iemand geopperd als alternatief. Iemand anders wees erop dat dit verschijnsel alleen voorkomt bij elco's van een heel grote capaciteit (10.000 tot 20.000 uF). Weer iemand anders wees erop dat de uitgangsspanning van een trafo heel erg veel kan afwijken van de door de fabrikant opgegeven waarde. Kortom, veel theorie, weinig konkreet bewijs.
vr.gr.
Gert Klein
Gelogd
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26633
Re: Decoders "inrijden"
«
Reactie #8 Gepost op:
26 October 2006, 00:06:15 »
Het verhaal van de overgang van 220 naar 230 volt is een indianenverhaal.
Het zit nl. zo: in de tijd van 220V was de tolerantie op de spaninng 10%. De hoogste waarde mocht dus 242 volt zijn.
Nu, met 230V mag de tolerantie nog maar 6% zijn. Dat levert een hoogste waarde op van 243,8 volt.
Het verschil tussen 242 en 243,8 is zo gering dat dat niet de oorzaak kan zijn.
Ik denk dat het probleem hierin zit dat sommige Märklin trafo's een omschakelpuls afgeven die veel hoger is dan 24 volt. Ik heb wel waarden horen noemen die boven de 30 volt uitgingen. Daar heb ik geen bewijs van, maar ik vind dit de meest aannemelijke verklaring, totdat iemand met een beter verhaal komt.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Decoders "inrijden"