Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
Laag-Baarlo door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 21:19:22
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 21:14:45
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:38:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
  

Auteur Topic: Decoders "inrijden"  (gelezen 3222 keer)

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 939
  • M* & bezig te digitaliseren
Decoders "inrijden"
« Gepost op: 25 oktober 2006, 13:24:04 »
Iemand ooit gehoord over digitale loc's voor M* systeem, die lang niet zijn gebruikt, met analoog, voorzichtig dienen te worden "ingereden" zonder gelijk de omkeer-puls te gebruiken?
Dit alles om de condensatoren de gelegenheid te geven zich te herstellen.

Dit las ik nl op Stummi' Modellbahnforum 18e reactie als ik goed geteld heb.

Zie ook hieronder:

es gibt bei den 6647-Trafos erhebliche Streuungen innerhalb der Serie. Es ist folgendes zu sagen: Märklin ersetzt die Dekoder wenn diese bei Einsatz eines 6647-Trafos sterben. Allerdings verlangt Märklin in letzter Zeit dann die Einsendung des Trafos zusätzlich und tauscht diesen aus.

Es ist natürlich eine gewisse Toleranzschwelle eingebaut in die Dekoder. Und ich sage mal folgendes: Da da Elektrolytkondensatoren drin sind, werden die bei etwas Betrieb besser. Wer also eine lok 2 JAhre im Schrank liegen hat udn dnan gleich mit dem trafo rangeht, braucht sich nicht zu wundern. Wenn die erst mal 1 Stunden gefahren udn nicht umgeschaltet wird, dann dürfte die kaum noch Probleme haben.

Die Kondensatoren müssen sich nämlich erst neu formieren. Das ist in der E-Technik altbekannt (bei Märklin vermutlich bis heute nicht und bei den Entwicklern der Dekoder auch nicht).

De groeten van Rob

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Decoders "inrijden"
« Reactie #1 Gepost op: 25 oktober 2006, 13:47:17 »
Rob.

Het bekende klok en klepel verhaal. Verder maak ik er geen woorden aan vuil.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Rene_H

  • Gast
Re: Decoders "inrijden"
« Reactie #2 Gepost op: 25 oktober 2006, 13:53:12 »
Ok, maar valt dit ook niet onder de noemer...waar rook is, is vuur.

Nu is mijn Duits net zo goed als, Chinees.
Dus graag iets meer informatie.

conradm

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
    • ToerKoe.nl
Re: Decoders "inrijden"
« Reactie #3 Gepost op: 25 oktober 2006, 13:56:09 »
heel raar verhaal over die kondensator.

dacht meer aan het fijt dat pbm niet zo goed zou zijn voor de  motor maar verder....

conradm

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
    • ToerKoe.nl
Re: Decoders "inrijden"
« Reactie #4 Gepost op: 25 oktober 2006, 13:59:12 »
even een bablefish vertaling anar het engels...

there is with the 6647-Trafos substantial dispersions within the series. It is to be said the following: Maerklin replaces the Dekoder if these with employment of a 6647-Trafos dies. However Maerklin requires lately then the entry of the trafos additionally and exchanges this. Naturally a certain tolerance threshold is built into the Dekoder. And I legend times the following: Since electrolytic capacitors in it are there, become better with something enterprise. Who lies thus a locomotive 2 years in the cabinet has udn dnan directly with the trafo rangeht, does not need to be surprised. If those is not switched only times 1 hours driven udn, then those might have hardly still problems. The condensers must be formed only new. That is long-known in the electrical engineering (with Maerklin probably until today not and with the developers of the Dekoder also not).

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 939
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Decoders "inrijden"
« Reactie #5 Gepost op: 25 oktober 2006, 15:50:18 »
Het bekende klok en klepel verhaal.

Bedankt voor de reactie, ik had er zelf nog nooit van gehoord
De groeten van Rob

Hub

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Decoders "inrijden"
« Reactie #6 Gepost op: 25 oktober 2006, 16:37:32 »
Het verhaal slaat alleen maar op de elektrolytcondensatoren

Oude elco’s opnieuw formeren
Elco’s die al langer in de winkel op de plank hebben gelegen, als ‘new old stock’ uit de dumphandel komen of als componenten in oudere apparatuur zitten, zijn niet meer van dusdanige kwaliteit dat ze zonder meer bruikbaar zijn. Op de positieve elektrode zit na fabricage een heel dunne laag oxide, die als diëlektricum tussen de platen fungeert. Deze laag wordt in normaal bedrijf, als de elco regelmatig onder spanning staat, in stand gehouden door de lekstroom in deze component. Maar als zo’n condensator lange tijd niet gebruikt is, verdwijnt dit laagje na verloop van tijd, zodat de elco meer en meer op een kortsluiting gaat lijken. Als er dan wel opeens spanning op wordt gezet, kan de stroom zo groot worden dat de elco oververhit raakt en het diëlectricum verdampt, waardoor de condensator zelfs uit elkaar kan knallen.

Hub

Gert Klein

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: Decoders "inrijden"
« Reactie #7 Gepost op: 25 oktober 2006, 22:09:43 »
In het draadje op het duitse forum ging het erom of een oude Märklin trafo uit de tijd dat we nog op 220V zaten niet een te hoge omschakelspanning levert nu we op 230V netspanning zitten. De uitgangsspanning van de trafo is immers ook hoger geworden. De 24V omschakelspanning zal dan iets meer dan 25V bedragen. Het probleem schijnt te zijn dat sommige MFX decoders die op een analoge baan rijden, overlijden door die te hoge omschakelspanning. En dat zou weer komen omdat er ergens een condensator op de decoder zit met een maximale werkspanning van 25V. De theorie van die elco's die een tijd stroomloos zijn geweest, en dan weer moeten herstellen werd door iemand geopperd als alternatief. Iemand anders wees erop dat dit verschijnsel alleen voorkomt bij elco's van een heel grote capaciteit (10.000 tot 20.000 uF). Weer iemand anders wees erop dat de uitgangsspanning van een trafo heel erg veel kan afwijken van de door de fabrikant opgegeven waarde. Kortom, veel theorie, weinig konkreet bewijs.

vr.gr.
Gert Klein

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: Decoders "inrijden"
« Reactie #8 Gepost op: 26 oktober 2006, 00:06:15 »
Het verhaal van de overgang van 220 naar 230 volt is een indianenverhaal.
Het zit nl. zo: in de tijd van 220V was de tolerantie op de spaninng 10%. De hoogste waarde mocht dus 242 volt zijn.
Nu, met 230V mag de tolerantie nog maar 6% zijn. Dat levert een hoogste waarde op van 243,8 volt.

Het verschil tussen 242 en 243,8 is zo gering dat dat niet de oorzaak kan zijn.
Ik denk dat het probleem hierin zit dat sommige Märklin trafo's een omschakelpuls afgeven die veel hoger is dan 24 volt. Ik heb wel waarden horen noemen die boven de 30 volt uitgingen. Daar heb ik geen bewijs van, maar ik vind dit de meest aannemelijke verklaring, totdat iemand met een beter verhaal komt.