Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door klusser
Vandaag om 21:03:41
Spoorongeval Duitsland, de specialisten kunnen weer ......... door US modeller
Vandaag om 21:03:15
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald69
Vandaag om 20:47:26
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:54:30
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:59:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
  

Auteur Topic: keerlus "speciaal"  (gelezen 4304 keer)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: keerlus "speciaal"
« Reactie #15 Gepost op: 14 February 2009, 19:59:11 »
Even voortbordurend op de idee van Klaas heb ik je tekening van mogelijke aansluitingen voorzien.

Let wel 'mogelijk', want het is niet ideaal. Je moet steeds zorgen dat je de transformatoren op elkaar afgestemd hebt.

In dit geval kun je trafo 1 open laten staan in dezelfde, gegeven richting.

Je kunt vanaf het bovenste inrijspoor de lus in rijden met trafo 2. Zodra de trein voorbij het 1e rode blokje is, neemt tr 1 het over.

Dan heb ik aan het eind van de lus een stop gemaakt, het blauwe blokje. Zodat je in het onderste spoor, als je aan het rangeren bent, niet plots een trein uit de lus op visite krijgt. Met een drukknop kun je de trein weer in beweging krijgen, die rijdt dan het onderste traject binnen, waarop jij alleen maar hoeft te zorgen, dat trafo 3 goed staat.

Je kunt ook nog een dubbelpolige (hand) schakelaar de trafo's 2 óf 3 op het hele station laten werken, zodat je ook over en dwars kunt (zal ik maar zeggen)... Deze schakeling is echter nog niet bijgetekend. Als je dat wilt, moet je eerst maar weer vragen. ;D



Ik heb al een trein

Casey Jones

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Re: keerlus "speciaal"
« Reactie #16 Gepost op: 14 February 2009, 20:07:04 »
Hallo Klaas

Ik adviseerde  om jouw voorstel te volgen, dus met twee trafo's voor het station.

Als je dan (zonder schakelaar) werkt moet je twee trafo's "open" draaien om van onder naar boven via de wissels uit te rijden. Met dus kans op een snelheidsverschil.

Met een eenvoudig schakelingetje en eenvoudige handeling los je dit op.
Misschien had ik, voor de duidelijkheid, de mogelijkheid om gelijktijdig twee treinen te kunnen laten rijden moeten vermelden.

Jay Jay
12x Fleischmann MSF 6735   25x 2N3035

R.van Os

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: keerlus "speciaal"
« Reactie #17 Gepost op: 14 February 2009, 22:45:38 »
Hallo allemaal,

Allen bedankt voor julie hulp.
Tot zover is het mij duidelijk. Die drie trafo's is geen probleem. Ik heb drie Temsi 202 trafo's (oudjes dat weet ik, maar ze doen het goed) die kan ik daar dan voor gebruiken en de Fleischmann voor het boemeltje.

Huub je maakt me wel nieuwsgierig wat voor ideeen heb je nog meer?
Hoelang adviseer je dat het enkel geisoleerde deel moet zijn?  Bijv. een loc lengte of de langste trein lengte. Het zou mooi zijn als de trein langzaam tot stilstand komt.
Jay Jay wat voor eenvoudige schakeling bedoel je betreffende het opheffen van het snelheidsverschil tussen twee trafo's?

Rich

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re: keerlus "speciaal"
« Reactie #18 Gepost op: 14 February 2009, 23:45:33 »
Als je dan (zonder schakelaar) werkt moet je twee trafo's "open" draaien om van onder naar boven via de wissels uit te rijden. Met dus kans op een snelheidsverschil.
Dat had ik inderdaad in gedachten. Bij uitrijden vanuit de onderste sporen beide trafo's gebruiken. Wel in dezelfde richting uiteraard, en met (ongeveer) gelijke spanning.
Dat snelheidsverschil valt nogal mee. Op de club werken we ook met zoiets. Treinen die vanuit een zijspoor de hoofdbaan op gaan worden door de trafo van het zijspoor "gelanceerd" in het bloksysteem van de hoofdbaan. Het is lastig om de spanning precies gelijk te krijgen, dus er is altijd iets snelheidsverschil. Maar ik zie dat niet echt als een probleem.

Het zou mooi zijn als de trein langzaam tot stilstand komt.
Dat zou inderdaad mooi zijn, maar maakt het wel ineens een stuk ingewikkelder. Je kunt het natuurlijk ook handmatig doen door de trafo van de lus langzaam terug te draaien.

Je zou natuurlijk eens kunnen beginnen met het voorstel zoals Huub het heeft getekend, om een beetje een gevoel te krijgen voor de mogelijkheden. Alleen zou ik de overgang van de lus naar het station andersom doen, dus de drukknop aan de stationskant van de stopsectie. Dan neem je de trein echt binnen van de stopsectie met de stationstrafo.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: keerlus "speciaal"
« Reactie #19 Gepost op: 15 February 2009, 01:47:45 »
Beste Rich, het is dat je weinig kennis van electra hebt, en dat geeft natuurlijk niets, maar als je een ingewikkeld plan zoals dit wilt aanpakken, moet je wel zorgen dat je de nodige basiskennis tot je gaat nemen.

Inplaats van deze minimale schets, kun je een tekennig maken, waar je beide railstaven in tekent. Ga eens met rood en blauw, plus en min aan de slag, teken het geheel meer op schaal, zodat de rijlengtes tussen de wissels kloppen en je kunt bekijken hoe lang precies een sectie is waar een trein kan rijden, stilstaan etc.

Er zijn analoge modulen (klaar of bouwpakket) te koop waarmee het mogelijk is langzaam te stoppen en op te trekken, maar ik zou ervoor kiezen dat alleen in het zicht te gaan doen.

Klaas, inderdaad is de stopsectie met drukknop beter aan de stationskant te doen. Nog beter zou het zijn als de trein uit de lus doorrijdt tot in het station, om daar langzaam af te remmen en te stoppen, waarna je een dubbelpolige schakelaar omzet om om te rijden, te keren, voor de vertrektrein gaan staan, en dan - na weer ompolen - langzaam optrekken richting keerlus. Het in en uitrijden zou je automatisch kunnen laten verlopen en het rangeren handmatig. Maar dan is het wel één van beide in het station: óf vertrekken/aankomen, óf rangeren. Je kunt toch maar één ding tegelijk doen, dus...

Je zegt wel dat je meer treinen tegelijk de keerlus in wilt sturen, maar hoe wilde je dat eigenlijk doen? Je kunt maar één loc tegelijk laten omlopen en voor de trein zetten, toch?

Rich, je keerlus is 45 meter lang, veerdeeld over 3 etages? Je zegt dat je er achter elkaar treinen in laat gaan en dat er ook een inhaalspoor ligt, met wissels. Mijn vraag: hoe bedien je deze dan? Ik bedoel, er zullen er net zoveel uitkomen als erin gaan, maar dan ben je al met meer treinen tegelijk aan het rijden.

Een stopsectie hoef je maar zo groot te maken als de langste loc / het langste motorvoertuig. Let gewoon op de uiterste stroom-(voor de motor)-afnemende wielbasis.
Ik heb al een trein

Casey Jones

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Re: keerlus "speciaal"
« Reactie #20 Gepost op: 15 February 2009, 09:48:31 »
Hallo Rich

Wat ik bedoel is dat je met een goedkope dubbelpolige omschakelaar de "bovenste" helft ( bh )  van je station omschakelt  en electrisch verbindt met de "onderste" helft ( oh).
Je rijdt dan met de trafo van de oh uit naar de lus of via de achterste omloopwissels naar de bh van je station.

Aardig is ook dat de paren verbindingswissels gelijktijdig twee aan twee geschakeld kunnen worden. Afbuigend of rechtdoor.
Een meeschakelend bipolair relais kan i.p.v. de schakelaar de funktie van de schakelaar overnemen. Met één druk op een knop kun je dan met één trafo rangeren of uitrijden van de oh naar de bh van het station.

Jay Jay
12x Fleischmann MSF 6735   25x 2N3035

R.van Os

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: keerlus "speciaal"
« Reactie #21 Gepost op: 15 February 2009, 11:29:55 »
Hallo Allemaal,

In het begin dacht ik een eenvoudige vraag te hebben gesteld, maar het ligt blijkbaar toch een stuk ingewikkelder. Maar ik vindt het zeer interessant en een uitdaging om dit goed te krijgen.

Ik heb het schema wat aangepast. Ik zag dat ik een stel wissels vergeten was. Ik kon niet van uit de keerlus komende naar spoor 1 (S1) alleen maar naar spoor 2 (S2).  Verder heb de dubbele isolatie (DI-1) verplaatst naar DE-2 voor de sectie met de enkele isolatie (EI-1). (DI-1 vervalt dan) EI-1 binnen het stationsdeel en kan  natuurgetrouw afremmen en optrekken zoals Klaas voorstelde.
Ik neem aan dat ik voor zowel S1 als voor S2 een stop en start module nodig heb. (EI-2 en EI-3)
Met meerdere treinen in de keerlus bedoelde ik dat er maxiaal twee in de keerlus achter elkaar aan rijden. De wisselregeling van het inhaal cq. wachtspoor wilde ik met reed contacten en magneetjes onder de locs regelen. De derde trein staat of rangeert in het station.
Om te voorkomen dat er een pardoes het station binnen komt kan ik voor het station ook nog een module in bouwen op de plaats die Huub aangaf.

Alles zit in het zicht. Zie ook aangepast Schema
Betreffende de modules heb ik bij Conrad wat gezien. Bedoelen julie zo iets of hebben julie ander voorkeuren?

Jay Jay ik neem aan dat de relais waar jij het over hebt normaal in de handel zijn. Ik ga 6 maart naar Houten en zal eens kijken wat ik daar kan aanschaffen. Heb je nog een suggestie betreffende type en/of merk?

Groet,